Osvita.ua Середня освіта Сучасна освіта Життєві компетентності як компонент пробільності

Життєві компетентності як компонент пробільності

В останні роки за основу освітньої діяльності школи було взято освітні потреби батьків та учнів, які школа повинна задовольнити під час навчання дитини у школі. Шляхи подальшого розвитку визначались на підставі замовлень учнів та їх батьків на освітні послуги

Щойно на базі школи № 25 м. Горлівки, що на Донеччині (директор О. Бай), відбулося засідання постійно діючого семінару директорів базових шкіл міст і районів області з проблеми розробки та реалізації стратегії формування життєвих компетентностей, на якому директори шкіл ознайомились із практичними напрацюваннями впровадження компетентнісно-орієнтованого підходу в загальноосвітній школі.

Горлівська загальноосвітня школа І-III ступенів № 25 відкрита в 1987 році. Сьогодні у школі 25 класів, більш ніж 700 учнів. Педагогічний колектив складається із 74-х працівників, серед яких заслужений учитель України Т. Крючкова, вісім учителів-відмінників освіти, десять учителів-методистів, п'ять - старших учителів, двадцять чотири вчителя мають вищу кваліфікаційну категорію. Тільки за останні два роки п'ять учителів школи стали переможцями в міському турі конкурсу «Вчитель року» та «Кращий за професією». Учителі іноземної мови пройшли стажування в Англії та Франції. Два вчителі беруть участь у роботі республіканських творчих груп із розробки нових підручників. Учителі школи знайомлять зі своїм досвідом роботи колег, охоче виступають із публікаціями на сторінках методичних журналів, беруть участь у роботі постійно діючих семінарів міського, обласного рівня, ведуть школи молодого вчителя, забезпечують проходження практики майбутніми вчителями-студентами Горлівського педагогічного інституту.

У цілому наш колектив працездатний, з високим потенціалом творчості, готовий до впровадження інновацій.

І хоча школа не є «кузнею кадрів» медалістів, портфоліо успіху наших учнів досить важкий: за п'ять останніх років 217 учнів нагороджено золотою та срібною медалями, два стали призерами міжнародних і переможцями всеукраїнських олімпіад, 56 - переможцями та призерами обласних, міських олімпіад, дев'ять учнів були і є слухачами обласної школи для обдарованих дітей, 12 - лауреатами міжнародних творчих конкурсів, вісім - члени республіканських команд, десять - майстри, кандидати в майстри з різних видів спорту.

До недавнього часу ми вважали, що задачі, які стоять перед сучасною школою, ми виконуємо на достатньому рівні, і взагалі можна перейти до роботи в режимі «самодостатності». «Винуватцем збурення спокою» у нашому колективі стала Н. Аніскіна - завідувач відділу управління закладами загальної середньої освіти Донецького облІППО. У 2004/05 навчальному році вона запропонувала провести мікродослідження випускників попередніх років за темою «Чому не навчили у школі?». Аналіз показав, що знань, отриманих під час навчання у школі, достатньо. Але школа недостатньо навчала самостійності, не було можливості самореалізуватись, недостатньо було в навчанні ситуацій практичного спрямування, на яких учні мали змогу «програвати» життєві ситуації, самостійно знаходити рішення проблем, що виникали; учні не навчилися впевнено орієнтуватись в інформаційному просторі, відчули недостатність правової культури. Не навчила школа розбиратись у людях. У формуванні життєвих планів школа допомогла лише 4,7 % респондентів.

Відповіді випускників були для нас досить несподіваними. Вони свідчили про те, що школа зосередила увагу на формуванні у своїх учнів предметних компетентностей. І при цьому може залишити їх наодинці з життєвими проблемами, недостатньо працюючи над формуванням ключових життєвих компетентностей. Перед колективом поставили традиційні запитання інтелігенції: «Хто винен?» і «Що робити?», винних довго шукати було не треба, їх учні назвали у своїх анкетах. А ось над тим, як виправити становище, колектив почав працювати, не очікуючи закінчення навчального року. Саме висновок, що шкільне середовище слабкою мірою впливає на життєві настанови та організацію випускників, більшою мірою вплинув на мотивацію педагогічного колективу до впровадження компетентнісно-орієнтованого навчання. На педагогічній раді визначили методичну тему «Рефлексія саморозвитку вчителя й учня з формування життєвої компетентності учнів», над якою педколектив почав працювати з нового 2005-2006 року. Переглянуті підходи до організації навчально-виховного процесу.

Провели методичні заходи з підготовки роботи колективу над проблемою. Із серпня 2005 року почали роботу в постійно діючому обласному семінарі «Вибір стратегій формування життєвих компетентностей». Школа визнана базовою з цієї проблеми в місті й області.

Реалізацію компетентнісно-орієнтованого підходу в навчальному процесі здійснюємо перш за все через робочий навчальний план. За рахунок спеціальних курсів, варіативної частини розроблені індивідуальні плани для 1-9-х класів. Школа ІІІ ступеня - профільна. З 2005/06 року працюють класи екологічної, технологічної, економіко-правової спрямованості. Із 2002 року відкриті класи з поглибленим вивченням іноземних мов, учні яких вивчають англійську, французьку, німецьку мови та факультативно - іспанську мову.

Навчальні плани складено на підставі типових, але спеціальні курси, факультативи, курси за вибором представлені з урахуванням пріоритетів школи, актуальних освітніх тенденцій. До плану внесені такі спеціальні курси, як «Учимося демократії», «Формальна логіка», «Основи підприємницької діяльності», «Домашня екологія»; курси за вибором і факультативи: «Основи психології», «Біологічні та соціально-психологічні основи підготовки до шлюбу», «Французький на кожний день», «Імідж ділової людини», «Ділова активність», «Екологічний моніторинг», «Хімія та навколишнє середовище» та інші.

Формування ключових компетентностей продовжуємо у процесі додаткової освіти як складової частини освітнього процесу. Для формування самоосвітніх і комунікативних компетентностей створено навчальний центр «Ліберті». На базі школи працюють курси підготовки абітурієнтів. Учні беруть участь в олімпіадах у вищих навчальних закладах Донецька, Харкова, Києва, укладено угоди про співпрацю з дев'ятьма ВНЗ України.

З метою залучення учнів до науково-дослідницької діяльності організована робота шкільного наукового товариства. Члени ШНТ щорічно беруть участь у науково-практичних студентських конференціях Київського інституту промислового дизайну, Харківського національного університету радіоелектроніки. Це дає випускникам змогу вступати до вказаних вищих навчальних закладів поза конкурсом на підставі випускних шкільних екзаменів.

Щорічно два учня, члени ШНТ, отримують стипендію (50 грн на місяць), яку запровадили наші спонсори - Горлівська філія «Промінвестбанку» та Донецьке товариство грузино-україно-російської дружби.

Формування творчих і соціальних компетентностей учнів ми намагаємося забезпечити через складову освітнього процесу - соціально-творчу діяльність. У школі працюють філії художньої школи, школи мистецтв, трьох спортивних шкіл, будинку дитячої творчості, у цілому це понад 40 гуртків і спортивних секцій.

У 2005 році змінені наші підходи до формування та роботи органів дитячого самоврядування. Від формальних «рад», парламентів переходимо до діючого учнівського самоврядування, від педагогічного керівництва до педагогічного супроводу діяльності цих органів. Відкрили свою «школу лідерів», яку разом із психологом школи ведуть наші учні - випускники обласної школи лідерів. Протягом останніх двох років забезпечуємо відвідування шкільними лідерами Верховної Ради України, де вони спостерігають за роботою парламенту, учаться демократії.

Адміністрація, педагогічний колектив сприяють участі наших учнів у міжнародних і всеукраїнських проектах, таких як «Досліджуємо гуманітарне право», «Я громадянин» та ін. Учні школи активно беруть участь у таких програмах, як «Найрозумніший», «LG-Евріка» та впевнено перемагають.

Ці заходи сприяють формуванню в учнів таких соціальних компетентностей, як уміння робити вибір, приймати рішення, брати відповідальність, уміння безконфліктно, толерантно існувати. Утілення компетентнісно-орієнтованого підходу в освітньому процесі потребує від кожного керівника школи чіткого уявлення про функціонування й розвиток навчального закладу. І перш за все чіткої відповіді на запитання: «Чому учні навчились у школі, і як вони готові до самостійного життя».

Автор: О. Бай

Освіта.ua
20.12.2006


Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!