Osvita.ua Середня освіта Сучасна освіта Тематичні екскурсії для школярів - які вони?

Тематичні екскурсії для школярів - які вони?

Для учнів початкових класів пріоритетним є розвиток. Якщо дитина розвинена, то будь-якому вчителю легко класти цеглинки знань, бо є "фундамент", на якому вони будуть лежати міцно

Ураховуючи це, Міністерство освіти і науки України продумало для початкової ланки з навчальних предметів тематику екскурсій та практичних занять, зміст навчальної практики й орієнтовну кількість годин на рік. А що маємо в повсякденній діяльності школи - у публікації вчителя-методиста, наукового кореспондента Інституту педагогіки АПН України Ольги Соломонюк.

Учителю залишається тільки під час календарного планування врахувати такі екскурсії та провести їх. Принаймні вчителю столичного навчального закладу, де можна відвідати численні музеї, виставки, експозиції... Здавалось, як усе це легко та просто! Так, легко та просто теоретично. А що ж на практиці? Ті вчителі, які до цього ставляться формально (а такі, на превеликий жаль, сьогодні ще зустрічаються), ніколи не стикалися з тим, як важко все це зробити реально.

Щоб не бути голослівною, наведу конкретні приклади.

Відповідно до програми з курсу «Образотворче мистецтво» у 3-му класі необхідно провести екскурсії:

  • на виставку;
  • до майстерні художника;
  • до музею образотворчого мистецтва.

Розповім, як ми зі своїми третьокласниками ходили наприкінці грудня до Київського музею російського образотворчого мистецтва, що на вул. Терещенківській, 9.

Напередодні я зателефонувала, щоб домовитись про екскурсію.

- Так, будь ласка, замовляйте, - відповіли мені.

- Хочу, щоб моїм третьокласникам розповіли детально про такі жанри: портрет (анфас і у профіль), пейзаж і натюрморт; показали техніку написання картин за допомогою окремих мазків і методом «втирання» фарби в полотно (на зразках полотен Івана Шишкіна), навчили правильно дивитись на картину (знаходження місця для її повного огляду).

І у відповідь я почула:

- Ні. Ми можемо провести тільки(!) оглядову екскурсію.

Скажіть, будь ласка, що дитина 8-9-ти років винесе для себе з образотворчого мистецтва після оглядового пробігу по 35-ти залах музею? В її маленькій голівці переплутаються іконопис, фрески, картини, скульптури, посуд та архітектура приміщень музею.

Чи вийде після цього дитина збагачена інтелектуально, духовно? Чи захоче ще раз прийти до музею, де на неї, як снігова лавина, обрушились такі різні та не зовсім зрозумілі образи у величезному обсязі, а до того ж фізичне знесилення переходом з одного залу до іншого?

Тому мені лишалось домовитись, що я сама проведу екскурсію, бо мені не потрібна формальна відмітка про виконання екскурсійних програм, я хочу, щоб діти отримали знання, збагатили себе й інтелектуально зростали.

Сьогодні можу констатувати, що екскурсія, проведена в такий спосіб, дійсно дала результати. Підтвердженням є дитячі відгуки, враження про екскурсію.

Що ж виходить? Учитель має спланувати, організувати, підготуватись до екскурсії, привезти дітей до музею, провести екскурсію...

Можу навести ще не один аналогічний приклад із досвіду своєї роботи.

Пригадалась мені екскурсія з дітьми четвертого класу попереднього випуску до Київського музею літератури. Чудова екскурсія, вражаючі експонати, але діти вже втомлені, вони не сприймають уже ніякої інформації. Прошу екскурсовода закінчити екскурсію, а їй хочеться показати та розказати ще багато, тому вона мені відповідає: «А як же ще один поверх!». Який поверх?! Ми перевантаженням інформації просто взагалі відбиваємо в дітей інтерес до музеїв! Мало ходить зараз людей і дітей до музеїв, тому працівники, побачивши у своїх стінах екскурсантів, намагаються розповісти та показати все, що можна.

Ясна річ, розумію, що музеї підпорядковуються Міністерству культури, але ми маємо єдиних дітей, яких учить учитель, а музей - розвиває, інтелектуально збагачує майбутніх господарів України. Тоді чому би двом вищезгаданим Міністерствам не сісти разом за обговорення та вирішення цього наболілого питання, визначити тематику екскурсій, ураховуючи вікові особливості, можливість долучитись до музейних експонатів дітям, які живуть далеко від столиці в маленьких містах, селищах (адже сьогодні такі великі технічні можливості!), а ми, учителі, маємо надати свої пропозиції, своє бачення даного питання з кожного конкретного предмета з урахуванням різних варіантів можливостей наших навчальних закладів.

Автор: О. Соломонюк

Освіта.ua
10.01.2006


Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!