Osvita.ua Середня освіта Сучасна освіта Економічна освіта в українській школі
Економічна освіта в українській школі

Працюю у звичайній загальноосвітній школі, викладаю два предмета: математику й економіку, проте вважаю себе небайдужою людиною. Недавно ознайомилась із запропонованою Міністерством освіти і науки України програмою з географії та економіки...

Економічна освіта в українській школі

Про яку ринкову економіку може йтися в державі, що так невдало готує молоде покоління до творення цієї економіки? Я слабо вірю в те, що моя думка хоч би що-небудь змінить у сучасних умовах, але надія вмирає останньою.

Спостерігаючи за напрямами сучасного реформування системи освіти в Україні, дуже часто задаєшся одним й тим же запитанням: як планує держава перейти до ринкової системи економіки, якщо вона практично нічого не робить для «зрощування» членів суспільства - будівників сучасної економіки. Економічну освіту в універсальних класах поставлено навколішки: 35 годин за 12 років навчання, тобто якщо учень за 12 років буде присутній на 10500 уроках, то на економічну освіту держава відводить 0,3 % часу. Потім ця вже майже доросла людина виходить «творити ринкову економіку власноруч», орієнтуватись у сучасних ринкових механізмах за допомогою «тридесятково-відсоткового ліхтарика», який учителі встигли їй дати за 12 років навчання. Якщо ми хочемо мати ринкову економіку в державі, ми повинні вирощувати покоління, здатне не тільки вступати до престижних ВНЗ після навчання у профільному економічному класі та потім від'їжджати за кордон, до реальної ринкової економіки.

Будь-який коваль, швачка та інші повинні знати ринкові механізми зі шкільної парти, а не зі своїх помилок, зроблених від бажання заробити швидкі та легкі гроші. Якщо людина добре знайома з механізмами здійснення того чи іншого процесу, їй набагато легше зважити своє бажання займатись тією чи іншої справою. Чому в нас небагато бажаючих займатись наприклад, математикою, фізикою чи хімією? Тому, що людина, яка вчиться у школі та знайома з цим, може зважити своє бажання займатись цією справою. У ці та суміжні з ними галузі йдуть свідомо, бо знають, чого вимагає від особистості ця професія. Ті ж, кому у школі не встигли розповісти про всі економічні закони попри все його бажання знати ці закони більш детально, ідуть здобувати економічну освіту, не усвідомлюючи, що за навчанням стоїть праця на все життя.

Це перспектива для тих, хто недостатньо познайомився з економікою ще у школі. Інші стають «фінансовими невдахами» або на роботі, або в сімейному житті, бо не завжди правильно розпоряджаються грошима.

Як вирішити цю проблему - зробити економічну освіту доступною для всіх дітей чи продовжувати 0,3-відсоткову політику? Це питання, на мою думку, державної безпеки, тому що одна з небезпек, яка загрожує будь-якій країні, - це фінансова. Маю надію, що держава почне замислюватись над економічною освітою майбутнього покоління. Зі свого боку маю таку пропозицію: створити конче необхідні курси економічного спрямування для учнів середньої загальноосвітньої школи.

Декілька слів про запропоновані курси.

У другому семестрі сьомого класу пропоную вивчати в курсі «Історія виникнення грошей» такі теми: «Натуральний обмін», «Етапи еволюції грошей: від кам'яних до електронних», «Гроші в сучасному світі», «Економічні інтерактивні ігри».

У восьмому класі пропоную в курсі початків економіки виховувати учня як раціонального споживача, багато уваги приділяючи альтернативній вартості та корисності товарів. Мета цього курсу - навчити зважувати корисність від придбання товарів і послуг, зробити з учня раціонального споживача, який може співставляти свої потреби зі своїми можливостями. Цей курс може виступати як і виховно-профілактичний, бо в цьому віці в молоді дуже багато спокус, та й саме в цьому віці багато крадіїв та інших злодіїв починають свою «діяльність».

У дев'ятому класі пропоную вивчати економіку за затвердженою Міністерством освіти та науки України (лист № 1/11-6611 від 23.12.2004 р.) програмою.

Таким чином, «дороговказний ліхтарик» у руках учня буде вже більш яскравим, тому що досягне 0,8 % від загальної кількості годин.

Шановні читачі! Бажаю вам, як і собі, провести літні роки в розвиненій державі з ринковою економікою. Маю сподівання, що мої думки із прикладу економічної освіти в Україні дадуть змогу вплинути на економічне виховання майбутнього покоління і приведуть до очікуваних результатів.

Автор: І. Гончарова

Освіта.ua
20.08.2008

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!