Директора вік недовгий?
Кожному, хто досяг вершини шкільного управлінського Олімпу, найбільше хочеться вірити в те, що крісло директора дісталося йому назавжди. Проте, як не жахливо це звучить для начальства, існує певний оптимальний строк роботи керівника в одному колективі на певній посаді
Для звичайного працівника, у тому числі й учителя, оптимальний час «займання посади» - 4-6 років. Завідувач методоб'єднання або заступник директора може ефективно виконувати свої обов'язки протягом 6-8-и років. У директора «строк придатності» трохи вище - від 7-и до 10-ти років. А що ж трапиться, якщо начальник довше покладеного буде займати свій пост? Швидше за все, він міцно здружиться зі своїми підлеглими, стане для працівників «своїм у дошку» й «на ти». У результаті необхідна дистанція між керівником і працівниками зменшиться настільки, що начальник не зможе в повному обсязі використати свої посадові права.
Закономірно виникає питання: а що ж робити з досвідченим і кваліфікованим керівником після закінчення «відведеного» йому строку? По-перше, керівника будь-якої ланки (крім, хіба що, Президента) можна підвищити в посаді. Якщо ж підвищення керівник не заслужив або ж у цьому районі, місті, області просто немає можливості підвищити начальника, то ефективним може виявитися його переведення «по горизонталі» - директором іншої школи, начальником іншого відділу чи управління освіти.
Підвищеного в посаді керівника будь-якого рівня іноді теж буває корисно перевести в інший колектив. У такому випадку старі дружні зв'язки та інші «нестатутні відносини» не перешкодять керівникові ефективно працювати та не будуть зв'язувати ініціативу й заповзятливість у його діяльності.
Усі підлеглі по відношенню до керівника поділяються на дві групи: дружні соратники й таємні або явні недоброзичливці. Керівникові доводиться спілкуватися із представниками обох категорій, але свої сили варто спрямовувати на те, щоби супротивників або нейтрально налаштованих працівників перевести в розряд «дружелюбних і доброзичливих».
Багато начальників, у тому числі й директорів навчальних закладів, думають, що їх обов'язкова, головна і чи не єдина опора в колективі - працівники-ветерани, ті, «з ким разом починали». Якщо ваша школа - не аналог «Коза ностри», то від такої безапеляційної й негнучкої установки краще відмовитись.
Відповідно до проведених психологічних досліджень, для кожного працівника керівної ланки існує своя категорія підлеглих - потенційних доброзичливців, на яку й треба в першу чергу орієнтуватися при прийнятті управлінських рішень. Для голови методоб'єднання опорою можуть бути досвідчені вчителі у віці 41-45 років. Заступник директора може не втрачати впевненості в колегах того ж віку, разом з якими він пропрацював 3-5 років. Директор школи має в першу чергу орієнтуватися на своїх заступників у віці 46-55 років з 8-літнім стажем спільної роботи.
Автор: А. Панченков
Освіта.ua
16.07.2012