Osvita.ua Середня освіта Форум педагогічних ідей Виховання Здоров’я через освіту. Упровадження інформаційно-освітньої протиалкогольної програми для учнів 7-8-х класів та їх батьків
Рейтинг
15
Вибір редакції

Розробка виховного заходу на заявлену тему з досвіду роботи школи в рамках упровадження програми «Сімейна розмова» за напрямами: «Моє здоров’я», «Моє рішення», «Мій вибір»

Здоров’я через освіту. Упровадження інформаційно-освітньої протиалкогольної програми для учнів 7-8-х класів та їх батьків

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 5 з 5 на основі 3 оцінок.

На превеликий жаль, небагато директорів є проповідниками прогресивної освіти, спрямованої на гідний результат у навчанні та вихованні підростаючого покоління, підготовку майбутніх здоровомислячих членів суспільства і отримання задоволення від процесу досягнення дієвого результату. І це не тому, що директор, в багатьох випадках, є заклопотаний господарськими чи іншими справами посадовець, а тому, що небагато є лідерів в освіті. І розпочинати нову об’ємну і, до того ж, кропітку роботу - не просто.

Уперше про впровадження Програми "Сімейна розмова" за напрямками: "Моє здоров’я..", "…Моє рішення…", "…Мій вибір" у школі ми заговорили значно раніше. Бо з кожним днем, в умовах постійних змін соціального середовища, набуває особливої значимості набуття людиною необхідних компетенцій (знань, умінь, навичок) підтримки здорового способу життя та особистісного захисту.

Наша школа розташована в центрі Пролетарського району м. Донецька, і давно затвердила імідж "Школи сімейного виховання "Берегиня", що має свої давні традиції та авторитет як конкурентоздатної за даним напрямком школи на ринку освітніх послуг. Що ж підштовхнуло нас до впровадження Програми "Сімейна розмова" у закладі?..

У 2011 році ми були запрошені на Всеукраїнський семінар за темою: "Впровадження інформаційно-освітньої протиалкогольної програми в умовах загальноосвітнього навчального закладу", який проходив у місті Києві з 08 до 10 лютого. Проаналізувавши всі "за" і "проти" даної Програми, ми вирішили, що вона нам підходить для нашої роботи. І тоді маленькими кроками розпочали її впровадження в навчально-виховний процес. Програма "Сімейна розмова" стала дієвою у закладі з 01 вересня 2011 року серед учнів 1 – 11 класів за напрямками:

  • 1 – 4 класи – "Моє здоров’я.."
  • 5 – 8 класи – "…Моє рішення…"
  • 9 – 11 класи – "…Мій вибір".

Основною ідеєю програми стала співпраця з батьками з метою виховання в учнів відповідального ставлення до власного здоров’я. Відповідно до цього програма "Сімейна розмова" ставить перед нами такі задачі:

  • системне проведення профілактичних занять для учнів та їх батьків;
  • підвищення соціальної та особистісної компетентності учнів;
  • забезпечення цілісного інформування і навчання з питань попередження алкогольних проблем;
  • формування навичок підтримки здорового способу життя;
  • формування навичок особистісного захисту, а саме: протистояння соціальному тиску, відстоювання власної позиції, впевнена поведінка, ефективне спілкування, критичне мислення, самоповага, самоконтроль, прийняття рішення;
  • зменшення особистісних факторів ризику та підвищення особистісних факторів захисту;
  • підвищення компетентності батьків щодо факторів захисту від алкогольних проблем в умовах сімейного життя;
  • допомога батькам в усвідомленні того, що головна роль в профілактиці проблем, пов’язаних із вживанням алкоголю, належить сім’ї.

Тематичний блок програми для батьків базується на теорії про наявність соціальних та особистісних факторів захисту і ризику щодо появи алкогольних проблем у дітей.

Протягом року на батьківських зборах психолог школи проводить профілактичні заняття з батьками учнів 7 – 8 класів, на яких допомагає батькам усвідомити, що головна роль в профілактиці проблем, пов’язаних із вживанням алкоголю, належить не школі, лікарям або державі, а батькам! У ході профілактичних занять психолог акцентує увагу батьків саме на тих особливих моментах в сімейному житті, які допоможуть у формуванні особистісного захисту дитини та у зменшенні факторів ризику, пов’язаних із вживанням алкоголю.

Програма "Сімейна розмова" спрямована на розвиток навичок, що будуть корисні в ситуаціях ризику. В учнів у ході занять формуються навички критичного мислення, ефективного спілкування, відстоювання власної позиції, протистояння тиску з боку інших людей, впевненість, самоповага, самоконтроль уміння прийняти рішення.

Заняття розраховані на спільну діяльність батьків і учнів. Адже разом з батьками діти сприймають матеріал зручніше і сумісна робота є більш ефективнішою. Батьки відповідають на питання анкет, які знаходяться в "Сімейному щоденнику для сімейної розмови". За допомогою цього щоденника батьки спілкуються, налагоджують контакт та вирішують разом питання з власною дитиною. У ході занять батьки також отримують профілактичну інформацію у формі інформаційних листків для самостійного вивчення.

При першому знайомстві батьків з Програмою психолог показує презентацію Програми, в якій інформує батьків з метою, завданнями та принципами програми. Після знайомства оголошуються теми, які будуть розглядатися з батьками протягом року за допомогою "Сімейного щоденника для сімейної розмови" (який поділений на 2 частини: територія підлітка та територія батьків), а також які вони разом з дітьми будуть обговорювати.

У роботі з батьками використовуються наступні методи:

  • тематичні вправи;
  • робота в групах;
  • мінілекції:
  • метод "мозкового штурму";
  • анкетування;
  • групова дискусія та обговорення;
  • комп’ютерні технології (презентації, аудіофільми, відеоролики та відеоматеріали) тощо…

Батьки мають можливість познайомитись з наступними темами:

  • фактори ризику появи алкогольних проблем у дитини;
  • задоволення духовних потреб дитини;
  • стиль виховання, як фактор ризику або захисту від появи алкогольних проблем у дитини;
  • мотиви вживання алкоголю підлітками;
  • факти про алкоголь та наслідки його вживання;
  • корисні навички та вміння дитини в ситуаціях, пов’язаних з ризиком вживання алкоголю;
  • ефективний діалог з підлітком;
  • сімейні правила щодо невживання алкоголю.

Батьки вибирають теми, які вони хотіли б обговорити й отримати розгорнуту інформацію. Потім на наступних батьківських зборах проводиться наступне профілактичне заняття на обрану батьками тему із запрошенням відповідних спеціалістів: дільничний інспектор, представник кримінальної міліції у справах дітей, медичні працівники, психологи, соціальні працівники, які відповідають на питання батьків.

Ми плануємо залучати батьків не тільки 7 – 8 класів, але в подальшому проводити бесіди та сумісні заняття батьків з їх дітьми в інших класах.

Існують і труднощі в роботі, які пов’язані з батьками, котрі не зацікавлені в співпраці. Як правило, це батьки, які ведуть асоціальний спосіб життя, зловживають алкоголем. У такому випадку необхідно активізувати роботу з дітьми із таких сімей. Знання, засвоєні на заняттях за програмою "Сімейна розмова" ці учні будуть доводити до відома батьків. У таких дітей буде формуватися свій погляд на здоровий спосіб життя і хибність того шляху, який обрали батьки.

Таким чином, знання про здоров’я, здоровий спосіб життя формуються через освіту. І цей процес буде результативним, коли він здійснюватиметься у тісному співробітництві педагогів, психологів, батьків і дітей.

Автор: Партанська Галина Вікторівна
Посада: директор.

Матеріал розміщено в рамках проведення Форуму педагогічних ідей «УРОК»

Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації, а також поширювати, перекладати або копіювати будь-яким способом без письмового дозволу освітнього порталу Освіта.ua.

Освіта.ua
29.04.2014

Популярні новини
МОН планує оцінювати успішність освітньої політики Лілія Гриневич повідомила, що МОН планує проводити систематичні моніторингові дослідження
Заповнення Класного журналу у першому класі: рекомендації МОН Документ визначає особливості ведення журналів класними керівниками та вчителями
Школи отримають порадники про суть освітньої реформи Посібники допоможуть вчителям зрозуміти суть освітньої реформи та нового Державного стандарту
МОН планує більш ефективно використовувати кошти на НУШ Відомство планує отримати зв‘язок від педагогів і переглянути перелік обладнання для НУШ

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!