Osvita.ua Середня освіта Форум педагогічних ідей Виховання Формування етичної культури школяра в навчально-виховному процесі
Рейтинг
4

У статті на заявлену тему авторка пише, що в етиці становлення моралі пов’язують із розвитком суспільства. Мораль з’явилася тоді, коли люди почали обмежувати себе, поступаючись власними інтересами перед іншими, почали виявляти турботу одне про одного

Формування етичної культури школяра в навчально-виховному процесі

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 4 з 5 на основі 1 оцінок.

Етику недарма називають наукою про те, як бути Людиною. Учні початкових класів мають невеликий життєвий досвід і тому їм дуже потрібне і корисне етичне виховання. Учитель з перших днів навчання в школі допомагає дітям зрозуміти, як правильно чинити в різних життєвих ситуаціях, допомагає збагнути складність відносин між людьми. Правила життя в суспільстві. Етика допомагає дітям наблизитися до дорослого життя з його вічними проблемами добра і зла, справедливості і несправедливості, допомагає дитині стати досконалою людиною.

В етиці становлення моралі пов'язують з розвитком суспільства. Мораль з'явилася тоді, коли люди почали обмежувати себе, поступаючись власними інтересами перед іншими, почали виявляти турботу одне про одного.

Найповнішою скарбницею морального досвіду є його мова. Слово – перший учитель моралі, бо, слухаючи мамині казки, бабусині колисанки, дитина вчиться розрізняти добро і зло, порівнювати вчинки інших людей і власні, вчиться давати оцінку почутому.

Вже в першому класі діти вчаться розкривати зміст прислів'я та застосовувати його до свого невеликого життєвого досвіду. Наприклад:

Бджола мала, а й та працює.

Що посієш, те й пожнеш.

Яке частування, таке й дякування.

Семеро одного не ждуть.

Один за всіх і всі за одного.

Кожне оповідання, кожна казка спрямована на виховання у дитини бажання робити добро. Діти вчаться визначати повчальний характер казки, оцінюють позитивні і негативні вчинки героїв, вчаться робити добро.

Казка – улюблений літературний жанр дітей. У цьому захоплюючому, фантастичному, ігровому жанрі найлегше подати дитині високі моральні істини. Казка не лише мудра "брехня", а завжди ще й гра, яка допомагає дитині засвоїти правила етикету, вчить самостійно робити висновки.

- Будь добрим, умій добрими очима побачити радість чи біду іншої людини і відгукнутися на неї, допомогти.

- Будь чесним, хоч часом це буває зовсім не просто. Не бійся говорити правду людям в очі.

- Зробив поганий вчинок – знайди мужність признатися в цьому.

- Умій трудитися. Праця, в яку вкладено старання і серце, збагачує душу.

Всі ці правила поведінки діти знаходять в казках. Завдання учителя – пояснити дітям, як, для чого, навіщо людина повинна поводитися у відповідних обставинах так або інакше, пробудити й розвинути їхні моральні почуття, духовність, гуманність. За правилами етикету ввічлива людина не та, яка сама ніколи не зламає гілку дерева і не принесе оберемок зів'ялих квітів з лісу, а та, що зупинить егоїста, який не вважає за потрібне берегти живу природу.

Ще в дитячому садочку дітей вчать як вести себе за столом. В школі ці правила розширюють і закріплюють.

- Ні в якому разі не можна сідати до столу в шапці (це правило стосується і дівчаток).

- Не слід розмовляти з повним ротом.

- Все, щ о покладено на тарілку, треба з'їсти.

- Суп їдять ложкою. Доїдаючи суп, нахиляють тарілку від себе.

- Виделкою їдять січене м'ясо, овочі, картоплю, макарони.

- Виделкою, тримаючи її в лівій руці, і ножем їдять мясо, відрізаючи від нього маленькі шматочки.

- Паперові серветки кладуть в спеціальну підставку. Серветки з тканини кладуть біля тарілок.

- Після їди слід покласти виделку і ніж поряд на тарілку.

- Торт, тістечка та інші солодощі з кремом не слід брати руками. Їх їдять маленькою ложкою.

Слід систематично ознайомлювати з етикою поведінки за столом, роблячи це делікатно й ненав'язливо.

Граючись, діти також вчаться етичних норм поведінки. Наприклад:

Гра "Хто знає більше ввічливих слів?"

Діти стають у коло. Ведучий - дорослий, який стоїть у центрі кола, звертається до них із запитаннями:

- Які слова треба говорити, коли вітаєшся?

- Які слова треба говорити, коли ви звертаєтесь до когось із проханням?

- Які слова ми говоримо, коли вибачаємось перед кимось?

- Які слова говоримо прощаючись?

Учасник гри, який не знайшов або не знає потрібного слова, вибуває з гри. Переможцем виходить той, хто відповів на всі питання ведучого без затримки.

Дорослим треба пам'ятати, що саме в дитинстві виховуються уми і серця дітей. Виховання дитини починається насамперед із самовиховання вихователя, учителя. Ось чому педагогам треба постійно і систематично поглиблювати і розширювати свої знання, підвищувати культуру, навчатися правильно спілкуватися з людьми та бережно ставитися до всього того величезного світу, що оточує нас і наших дітей.

Автор: Франчук Зінаїда Петрівна
Посада: учитель початкових класів.

Матеріал розміщено в рамках проведення Форуму педагогічних ідей «УРОК»

Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації, а також поширювати, перекладати або копіювати будь-яким способом без письмового дозволу освітнього порталу Освіта.ua.

Освіта.ua
30.01.2014

Популярні новини
Гриневич пообіцяла вигризати зарплати для вчителів Міністр освіти заявила, що має намір добиватись підвищення заробітних плат для вчителів
Школи мають самі вирішувати питання шкільної форми Питання щодо шкільної форми має регламентуватись внутрішніми правилами школи
Профспілка передумала виводити освітян на «акції протесту» Анонсована раніше «акція протесту» освітян не відбудеться. Профспілка домовилась з урядом
Українські вчителі найбідніші в Європі, - профспілка Рівень зарплати українських учителів найнижчий серед пострадянських країн

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!