Osvita.ua Середня освіта Форум педагогічних ідей Виховання Роль шкільної бібліотеки в становленні та розвитку інформаційного простору
Рейтинг
13
Вибір редакції

У статті з досвіду роботи авторка пише: «Багато хто вважає, що підключення до Інтернету у класі є все, що потрібно для перетворення школи ХХ століття в навчальний простір ХХІ. Існує мало місця для концепції бібліотеки в якості мультимедійного ресурсного центру»

Роль шкільної бібліотеки в становленні та розвитку інформаційного простору

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 4.3 з 5 на основі 3 оцінок.

Ми живемо в умовах безпрецедентного росту рівня глобальної інформатизації, де про якість і авторитет інформації не сперечаються. І це ще раз підкреслює потребу в шкільній бібліотеці, як в унікальному навчальному просторі. Така бібліотека допоможе учням розвивати інтелектуальні, соціальні та персональні навички, необхідні для навчання та вирішення проблем такого мінливого світу. А педагогам допоможе виховати продуктивних громадян 21-го століття.

Поняття «інформаційний простір», «інформаційна культура особистості», «інформаційна грамотність» в останні роки істотно потіснило звичні раніше «бібліотечно-бібліографічні знання», «культуру читання». Сучасне трактування інформаційної культури передбачає синтез старої, переважно книжкової, бібліотечної культури і культури, пов'язаної з новими інформаційними технологіями.

Інформаційна культура особистості - це одна зі складових загальної культури людини. Її найважливішим компонентом, поряд із системою інформаційних знань і умінь (вміння вести самостійний пошук, аналіз і синтез інформації з використанням як традиційних, так і нових інформаційних технологій), є інформаційний світогляд - система поглядів, які характеризують свідоме ставлення людини до інформації та інформаційних ресурсів, розуміння їх ролі і місця в житті сучасного суспільства, осмислене ставлення до необхідності отримання спеціальної інформаційної підготовки. В цілому інформаційна культура зараз обґрунтовано трактується як найважливіший фактор успішної професійної та непрофесійної діяльності, а також соціальної захищеності особистості в інформаційному суспільстві.

До речі, термін "інформаційний простір" на сьогодні не має загальноприйнятого значення. Навіть вільна електронна «Вікіпедія» не дає чіткого тлумачення:

Інформаційний простір (англ. Information space):

1. Інтегральний електронний інформаційний простір, що створюється при використанні електронних мереж.

2. Сфери в сучасному суспільному житті світу, в яких інформаційні комунікації відіграють провідну роль. У цьому значенні поняття інформаційного простору зближується з поняттям інформаційного середовища. Існує низка підходів до визначення поняття «інформаційне середовище»:

Інформаційне середовище — це сукупність технічних і програмних засобів зберігання, обробки і передачі інформації, а також політичні, економічні і культурні умови реалізації процесів інформатизації.

Інформаційне середовище — це світ інформації навколо людини і світ його інформаційної діяльності.

Інформаційне середовище — це сфера діяльності суб'єктів, пов'язана зі створенням, перетворенням, споживанням інформації.

Останні визначення є більш зрозумілими. Вони чітко відображають роботу шкільної бібліотеки.

Багато хто вважає, що підключення до Інтернету в класі є все, що потрібно для перетворення школи 20-го століття в навчальний простір 21-го століття. Занадто багато вчителів вважають, що, оскільки молодь може натискати на кнопки, вони володіють інформаційною грамотністю. Якби все було так просто. Дехто припускає, що ІКТ - зокрема, Інтернет роблять шкільні бібліотеки застарілими та розглядаються як альтернатива. Існує мало місця для концепції бібліотеки в якості мультимедійного ресурсного центру, який пропонує доступ до широкого світу інформації і знань через цілий ряд каналів.

Розглянемо деякі інформаційні та комунікаційні технології, які змінюють наш спосіб життя. Інтернет забезпечує прямий доступ до величезних інформаційних ресурсів. Мобільні пристрої забезпечують миттєвий зв'язок в будь-який час і в будь-якому місці. Технологічні інструменти, які стали частиною нашого повсякденного життя мають велику перевагу для людей у всьому світі. Однак, існує і зворотна сторона цих фантастичних пристроїв. Наші діти з легкістю, бездумно викладають особисту інформацію та фотографії на Facebook, «Одноклассники», «ВКонтакте», які стають частиною розгляду, обговорення загалу. Очевидно, що навчання новітнім технологіям не є продуктивним, оскільки технології постійно змінюється. Молоді люди освоюють ці нові технології легко і практично без формального навчання. Освоєння нових пристроїв не є важкою частиною використання інформаційних технологій. Важка частина полягає в навчанні використовувати технології для творчості й освіти.

Шкільні бібліотеки є важливим джерелом інформації, що відноситься до навчальної програми. Вони повинні стати динамічним навчальним центром. Бібліотекарі мають підготовку і досвід в тому, як знаходити, оцінювати й використовувати інформацію. Співпрацюючи в команді з вчителями, бібліотекар може створити необхідний клімат для пізнання, творчості і навчання в інформаційному середовищі. Учні потребують значного керівництва і втручання впродовж всього процесу. Без керівництва, вони часто підходять до процесу в якості простого збору інформації, що призводить до копіювання та вставляння з невеликим редагуванням.

З керівництвом, діти мають можливість сконцентруватися на здобутті нових знань та в процесі розслідування отримати особисті розуміння і навички. Учні повинні навчитися формулювати значущі питання, оцінити різні точки зору, а також використовувати широкий спектр ресурсів у своїх дослідженнях. Крім того, учні 21-го століття повинні продемонструвати своє розуміння по-новому, за допомогою власних відео або мультимедійних презентацій. Ось чому кожна шкільна бібліотека повинна переосмислити та перебудувати стиль роботи та викладання з того, що вміщує тільки лекції, на гнучкий простір навчання, що підтримує декілька стилів та напрямків. Пам'ятайте, що ми працюємо не в книжковому складі.

В умовах швидких технологічних змін першочерговим завданням для шкільної бібліотеки є перетворення її з центру збору ресурсів і доступу до інформації, у центр дослідження, відкриття, творчості та інноваційної педагогіки. Це виводить на перший план такі рівні впровадження інформаційних технологій у діяльність шкільних бібліотек:

  • розширення спектру бібліотечних послуг та надання доступу до електронних ресурсів;
  • впровадження автоматизованих інформаційно-бібліотечних систем;
  • накопичення та організація електронних ресурсів;
  • створення власних цифрових ресурсів;
  • створення сайтів / електронних бібліотек;
  • використання ІКТ для популяризації книги і читання;
  • формування інформаційної грамотності;
  • інтеграція бібліотечних продуктів і послуг в інформаційно-освітній простір школи.

Наші діти вже не цікавляться звичайними книжковими виставками, набагато цікавішою для них є віртуальна, мультимедійна виставка. І це можна пояснити. Ми самі звертаємо увагу на яскраву, цікаву рекламу, в якій задіяні знаменитості. Рекламодавці намагаються привернути нашу увагу за допомогою всіляких акцій. Ось і бібліотекарі повинні стати мерчендайзерами, здатними зацікавити молодь, підтримати імідж шкільної бібліотеки.

Інноваційні моделі шкільних бібліотек є не розкішшю, а необхідністю, яка враховує сучасні реалії.

Список літератури

  1. Guided Inquiry: School Libraries in the 21st Century [електронний ресурс] (Carol Collier Kuhlthau.) – Режим доступу: http://comminfo.rutgers.edu/~kuhlthau/docs/GI-School-Librarians-in-the-21-Century.pdf
  2. Вікіпедія, вільна енциклопедія:[Електронний ресурс]. 2001 – 2012. URL: http://uk.wikipedia.org/wiki.(Дата звернення: 12.12.2012)

Автор: Сковородкіна Наталя Миколаївна
Посада: бібліотекар.

Матеріал розміщено в рамках проведення Форуму педагогічних ідей «УРОК»

Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації, а також поширювати, перекладати або копіювати будь-яким способом без письмового дозволу освітнього порталу Освіта.ua.

Освіта.ua
31.12.2012

Популярні новини
Школа існує для дитини, - Лілія Гриневич За словами міністра Лілії Гриневич, опорні школи дають реальний результат для надання кращої освіти
Рада просить називати школи на честь Героїв АТО Рада просить місцеві органи забезпечити найменування шкіл та вишів на честь Героїв України
5 головних тенденцій оновлення програм 5-9 класів Серед пропозицій оновлення програм координатори обговорення виділили п’ять основних тенденцій
Півтисячі освітян долучились до обговорення програм Найменш обговорюваними є програми базової школи з фізики, хімії та іноземних мов

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!