Osvita.ua Середня освіта Форум педагогічних ідей Виховання Морально-естетичне виховання учнів, шляхом створення експозиції шкільного музею „Дорогами тисячоліть”
Рейтинг
5
Вибір редакції

У матеріалі з досвіду роботи авторка пише, що створення експозиції спрямоване на розвиток творчої активності дітей. На сьогодні види діяльності постійно змінюються, і це дає змогу дітям відчути особливості засобів художньої виразності у різних видах мистецтва

Морально-естетичне виховання учнів, шляхом створення експозиції шкільного музею „Дорогами тисячоліть”

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 5 з 5 на основі 1 оцінок.

На сьогоднішній день у школах особливо важливого значення набуває морально-естетичне виховання учнів. Останнім часом даному аспекту приділяється особлива увага. За таких умов важливим є впровадження різноманітних дисциплін, пов’язаних з галуззю мистецтва, та позакласних заходів, спрямованих на формування естетичного смаку учнівської молоді. У цьому контексті актуальним постає питання введення у шкільну програму предметів культурологічної спрямованості.

Культурологічна спрямованість навчально-виховного процесу стає провідним принципом освіти. До шкільного розкладу вводяться нові навчальні дисципліни. До таких дисциплін належить курс "Світова художня культура". Цей курс всебічно художньо-естетично розвиває учнів, допомагає відчувати красу реального світу, його невичерпність і неповторність, а також красу, створену руками людини-митця (художника, скульптора, архітектора, композитора, поета, письменника), бачити, розуміти, захоплюватись, емоційно відгукуватись на неї.

На шляху виявлення основних аспектів культурологічного процесу постає необхідність зацікавлення учнів практичним завданням, яке б сприяло не тільки отриманню нових знань з уже відомих їм дисциплін, але й дозволило б сформувати особистісну систему духовних цінностей. Річ іде про створення мистецтва власноруч, руками учнів.

За таких умов найбільш вдалим та корисним, на мій погляд, є створення музею "Дорогами тисячоліть", який діє в нашій школі. Створення експозиції спрямоване на розвиток творчої активності дітей. На сьогодні види діяльності постійно змінюються, і це дає змогу дітям відчути особливості засобів художньої виразності у різних видах мистецтва, пережити радість від створення власних виробів.

В експозиції музею висвітлюється 3 періоди історії людства, і, відповідно, мистецтва, яке було створено в цей період: "Первісне суспільство", "Стародавній світ", "Середні віки".

"З чого все починалось?" - таке питання стояло перед нами на початку створення експонатів. Звертаємось до міжпредметних зв’язків: географія, біологія, історія, малювання…

У розділі "Доісторичний період" знайомимось з першими живими істотами - динозаврами, створюємо колективну роботу "Життя на Землі зародилося у теплому Океані" та "Планета Динозаврів". Але це наукова теорія, дітям пояснюється ще одна теорія виникнення життя на Землі – Біблійна. Це теж відображено на малюнках, макетах тощо.

Розвиваючи інтелектуальний потенціал дітей – дається завдання створити власне піктографічне письмо, яке було розповсюджене в первісному суспільстві.

Зразки печерного живопису, декоративного мистецтва, скульптури первісної людини теж знайшли місце серед музейних експонатів.

А що ж відбувалось в цей період на території України?

Чудова самобутня "Трипільська культура"! Керамічний посуд, прикрашений магічними знаками… Це диво, яке дісталось нам від наших предків, відтворене руками дітей і перенесене в сьогодення. Діалог культур – діалог століть! Стародавній світ висвітлено у мистецтві Єгипту, Месопотамії, Індії, Китаю, Греції, Риму, Африки, Америки, скіфської культури. Разом з дітьми мандруємо "дорогами тисячоліть" … Потрапляємо з однієї країни в іншу країну Стародавнього світу. У Єгипті відвідуємо фараонів, відтворюючи все побачене і почуте практично, а саме засобом макетування; захоплюємося красою і рівновагою розпису – створюємо "єгипетський канон"; вивчаємо декоративно-ужиткове мистецтво, ювелірну справу античних майстрів; відновлюємо все сучасними матеріалами та техніками: карбування, чеканка.

Далі "розшукуємо" античні міста на карті України. Що залишилося від них? Яка культурна спадщина нам дісталася? Ці питання ми задаємо і самі на них відповідаємо не тільки словом, але й практично (створюється "античне середовище": макет грецького театру, театральні маски, одяг, взуття греків, розпис античних ваз, карбування монет, тощо).

А як не згадати скіфів? Розглядаючи цю тему, широко використовуються культурні та історичні можливості рідного Києва. Перед розгляданням цієї теми обов’язково відбувається екскурсія до музею коштовностей у Лаврі. Коли діти на власні очі бачать скарби скіфських поховань, їм також хочеться спробувати власноруч відновити все те, що вони побачили і відчули.

Таким чином, ставиться завершальний акорд в темі "Стародавній світ та Україна".

Третій розділ музею – "Середні віки". Середньовіччя – дуже цікавий період в історії людства, саме в цей період формується українська національна культура. В данному випадку вона розглядається в контексті світової культури. Наголос робиться також на самобутню, неповторну Східну культуру (Китай, Японія). Учнями використовуються незвичайні техніки: батік (розпис на шовку), а також зовсім нові сучасні технології – малювання на каштані та ліплення з солоного тіста. Індивідуальність кожної дитини розкривається при створенні свого власного родового герба – на основі правил середньовічної геральдики. Кожен пишається своїм "родом" і хоче показати його могутність і знатність. Все це спонукає учнів до створення майже "нерукотворних" виробів.

Поряд з індивідуальними завданнями широко використовуються колективні роботи. Завдяки ним діти пізнають творче співробітництво, відчувають насолоду як від самостійної роботи, так і від колективної праці. Для колективної роботи пропонуються такі теми, як: "Бал в середньовічному замку", "Середньовічне місто", "Вітраж", "Українська писанка" тощо. Яскраво представлене і ужиткове мистецтво: вишивка, різьблення, ткацтво, писанкарство, вітальні листівки, витинанки, художній розпис. Тим самим підкреслюється значення і місце українського мистецтва в контексті світового.

Таким чином, розв’язання проблеми формування естетичного ставлення до мистецтва, сприяє розвитку творчого потенціалу особистості, її активності, вмінню жити за законами добра і краси, збагаченню емоційно-естетичного досвіду, формуванню культури почуттів, розвитку загальних та художніх здібностей, художньо-образного мислення, універсальних якостей творчої особистості. Залучаючи дитину до духовної культури свого народу та народів світу, ми пробуджуємо почуття, які допомагають сформувати особисті моральні цінності.

Автор: Осьмак Олена Станіславівна
Посада: учитель історії та художньої культури.

Матеріал розміщено в рамках проведення Форуму педагогічних ідей «УРОК»

Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації, а також поширювати, перекладати або копіювати будь-яким способом без письмового дозволу освітнього порталу Освіта.ua.

Освіта.ua
07.12.2012

Популярні новини
Школа існує для дитини, - Лілія Гриневич За словами міністра Лілії Гриневич, опорні школи дають реальний результат для надання кращої освіти
Рада просить називати школи на честь Героїв АТО Рада просить місцеві органи забезпечити найменування шкіл та вишів на честь Героїв України
5 головних тенденцій оновлення програм 5-9 класів Серед пропозицій оновлення програм координатори обговорення виділили п’ять основних тенденцій
Півтисячі освітян долучились до обговорення програм Найменш обговорюваними є програми базової школи з фізики, хімії та іноземних мов

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!