Osvita.ua Середня освіта Форум педагогічних ідей Виховання Актуальна проблема сьогодення
Рейтинг
25
Вибір редакції

У статті з досвіду роботи автор пише, що людству потрібні нова філософія життя, висока екологічна культура та свідомість. Ці завдання певною мірою може виконувати навчальний курс „Я і Україна”, уроки географії та природознавства

Актуальна проблема сьогодення

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 5 з 5 на основі 5 оцінок.

Нині екологічна криза все більше нівечить природу нашої країни. Людству найближчим часом загрожує небезпека, якщо воно не змінить стиль свого існування й діяльності, не визначить своїх життєвих цінностей. Оскільки наше життя не можна відокремити від навколишнього середовища, в якому живемо, то вся освіта має нести екологічну ідею. Людству потрібні нова філософія життя, висока екологічна культура та свідомість.

Ці завдання певною мірою може виконувати навчальний курс "Я і Україна", уроки географії і природознавства. Вони допомагають учням не тільки пізнавати навколишній світ, установлювати картину взаємозв’язків у природі, зрозуміти загальні закономірності в довкіллі, а й оцінити роль і місце людини у природі.

На своїх уроках, виховних заходах я намагаюсь пробудити в учнів занепокоєність станом природи, їхнього безпосереднього оточення і планети в цілому, а також ініціюю екологічне мислення та поведінку в повсякденному житті. Кожний учень має усвідомити важливість своєї ролі в тому, щоб зробити світ кращим і здоровішим. Кожний повинен переконатись, що він відповідальний не тільки за себе, а й за всю планету. Адже наше життя залежить від стану та здоров’я довкілля.

На уроках я прагну створити комфортні умови для природовідповідного, особистісного розвитку школяра, задоволення його потреб у пізнанні свого довкілля та задоволення природних потягів дітей до дослідництва й висновків, конструювання та художнього самовираження. Для цього застосовую різні форми та методи навчання. Зокрема проводжу уроки-міркування, подорож, використовуючи ребуси, кросворди, казки, ігрові ситуації, що сприяють активізації учнів та їх пізнавальної активності. До проведення уроку залучаю й учнів (метод "Навчаючи — учусь"). Заздалегідь підготовлені діти в цікавій формі повідомляють про певні спостереження, об’єкти чи явища природи. Люблять вихованці бути дослідниками, відкривачами, кореспондентами, акторами, працювати у групах.

Така методика роботи дає можливість не тільки забезпечити учнів системою знань про природу, розвивати критичне мислення, мовлення, упевненість у собі, а й формувати екологічно та інтелектуально розвинену людину, здатну відповідати за збереження себе та свого природного й суспільного довкілля.

В школі діє гурток "Еколог". Членами гуртка є учні 6 – 9 класів нашої школи, об’єднаних на основі спільного інтересу – інтересу до географії і природознавства.

У гуртковій роботі застосовую такі активні й корисні форми роботи, як екскурсії, самостійні тривалі спостереження, практичні роботи і досліди на шкільних навчально-дослідних ділянках. Водночас ці форми тісно поєднуються з лабораторними і дослідницькими заняттями на уроках.

Екскурсії всіх членів гуртка і окремих груп екологів у природу в різні пори року не тільки зацікавлюють і заохочують учнів до вивчення природи, а й розширюють їхні знання, сприяють формуванню їхнього кругозору. Під час екскурсії учні спостерігають явища і об’єкти природи в їх єдності та в складній взаємозалежності.

У юних дослідників треба виховувати сумлінне, об'єктивне і наукове ставлення до проведення спостережень у природі. Учні повинні глибоко усвідомити неприпустимість у дослідній роботі довільних висновків і припущень при підбиванні підсумків, усі висновки треба сумлінно перевіряти.

Важливого значення в роботі гуртка надається читанню науково-популярної та художньої літератури, також стараюсь максимально використовувати всі доступні засоби унаочнення навчального процесу — натуральні, саморобні і фабричні наочні посібники, кіно, телебачення тощо.

Робота гуртка екологів нерозривно поєднується із суспільно корисною працею в школі, з їх громадською діяльністю, яка згуртовує колектив, є одним з вирішальних факторів виховання молоді.

В школі при активній участі членів гуртка "Екологи" проводяться щорічні традиційні масові заходи: місячник природознавства і географії, свято квітів, свято врожаю тощо.

Організовуючи різноманітні заняття, екскурсії, проводжу бесіди та інструктажі з техніки безпеки, ознайомлюю учнів з правилами користування електроприладами, ріжучими інструментами тощо, з правилами вуличного руху.

Робота в гуртку екологів допомагає розвинути в учнів глибокий інтерес до природи.

Кожна дитина вимагає індивідуального підходу, урахування психологічних особливостей формування його особистості. Тому для досягнення позитивних результатів в екологічній освіті і вихованні учнів враховую як вікові, так і індивідуальні особливості, риси характеру, ставлення до навчання, мотивацію, потреби і здібності кожного школяра.

Лише за цієї умови можна забезпечити свідоме і повноцінне сприйняття дитиною навчального матеріалу, виробити у нього правильне ставлення до навколишнього середовища, сформувати екологічну культуру.

Школярі оволодівають певною сумою екологічних знань, засвоюють норми поведінки і ціннісні орієнтації у відношенні до природи, набувають практичних умінь і навичок по збереженню навколишнього середовища у процесі ігор, навчання, суспільно - корисної праці.

Тому, основними педагогічними умовами екологічного виховання вважаю такі:

  • комплексний підхід до вивчення природи з використанням міжпредметних зв'язків (природознавство, географія);
  • урахування вікових, індивідуально-психологічних особливостей школярів, їх пізнавальних можливостей у процесі екологічної освіти і виховання;
  • організація безпосередньої участі учнів в охороні і покращанні природної сфери своєї місцевості під час навчальної і суспільно корисної праці;
  • вибір оптимальних форм, методів і прийомів екологічного виховання (ігри, вікторини, конкурси, дискусії, вечори, заняття в гуртках, прогулянки, екскурсії);
  • вплив учителя на учнів власним прикладом бережливого ставлення до навколишньої природи.

Автор: Савчук Вадим Михайлович
Посада: учитель географії та природознавства.

Матеріал розміщено в рамках проведення Форуму педагогічних ідей «УРОК»

Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації, а також поширювати, перекладати або копіювати будь-яким способом без письмового дозволу освітнього порталу Освіта.ua.

Освіта.ua
16.11.2012

Популярні новини
Президент підписав закон «Про освіту» Президент України підписав закон України № 2145-VІІІ «Про освіту», ухвалений 5 вересня
Опубліковано рейтинг шкіл України 2017 року Освіта.ua складено рейтинг шкіл України за результатами зовнішнього оцінювання випускників шкіл 2017 року
Вчителів звільнили від ходіння по мікрорайону Залучати учителів до організації та ведення обліку дітей, охоплених освітою, відтепер буде заборонено
МОН шукає фахівців з дерегуляції Метою проекту є зменшення бюрократичного тиску на школи і педагогічних працівників

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!