Osvita.ua Середня освіта Форум педагогічних ідей Профтехосвіта Розвиток і формування пізнавального інтересу учнів шляхом використання інтерактивних технологій
Рейтинг
13

У статті авторка наголошує, що викладач має орієнтуватися на використання таких інтерактивних технологій, за допомогою яких не просто поповнювалися би знання й уміння з навчального предмета, а й розвивалися такі якості учня, як креативне мислення, самостійність, уміння творчо виконувати завдання

Розвиток і формування пізнавального інтересу учнів шляхом використання інтерактивних технологій

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 3.3 з 5 на основі 4 оцінок.

Одне з основних завдань сучасної освіти – розвиток та формування пізнавального інтересу учнів, пошук оптимальних шляхів їх зацікавлення навчанням, підвищення їхньої розумової активності, спонукання до творчості, виховання учня як особистості, здатної здійснювати самостійний вибір і приймати відповідальні рішення в різноманітних життєвих ситуаціях, вироблення вмінь практичного і творчого застосування набутих знань.

Це означає, що викладач має орієнтуватися на використання таких інтерактивних технологій, з допомогою яких не просто поповнювалися б знання й уміння з навчального предмета, а й розвивалися такі якості учня, як креативне мислення, самостійність, уміння творчо виконувати завдання.

Найголовніше завдання педагога на кожному уроці - активізувати пізнавальну діяльність учнів. Тому щоразу, обдумуючи урок, викладач має спочатку розв'язати принципове завдання, як найдоцільніше організувати передачу нового матеріалу – використання навчальної гри, повідомлення, евристична бесіда, відкриття, роздум, розв'язання проблеми, самостійна робота тощо. Необхідно перетворити кожен урок на урок спілкування, мислення, діалогу, вирішення проблем.

З метою активізації пізнавальної діяльності, я на кожному у році застосовую елементи інтерактивних технологій, що забезпечують розвиток тих здібностей і якостей, які перебувають у стадії формування.

Одним із важливих інтерактивних методів розвитку пізнавального інтересу учнів є гра. Процес навчання занурений у процес спілкування, активність учнів прирівнюється або навіть перевищує активність викладача. Саме гра дає змогу реалізувати всі функції навчання (навчальну, розвиваючу, виховну.) Під час гри формуються не тільки вміння і навички, а й позитивні стосунки між учнями і викладачем. Можна запропонувати різні види ігор. Наприклад, "КВК", "Що? Де?Коли?", "Брейн-ринг", "Найрозумніший".

Пізнавальну гру "Брейн - ринг" я проводила з учнями, які навчаються за професією слюсар з ремонту автомобілів, електрозварник ручного зварювання. Тема уроку "Будова й функції тканин рослинного організму". Пізнавальні ігри можуть бути включені у будь – який етап уроку.

Я застосувала під час узагальнення і систематизації знань учнів. Завдяки саме такій формі роботи учні вдосконалили навички роботи в команді, мали змогу висловлювати свою думку і аргументувати її при відповіді, застосовувати знання в стресових ситуаціях. Такий інтерактивний метод дозволяє розвивати ерудицію та формувати інтерес учнів до теми і предмету взагалі.

З групою, які навчаються за професією продавець продовольчих товарів, покоївка, я проводила урок на тему "Будова прокаріотичних і еукаріотичних клітин". На цьому уроці був застосований інтерактивний прийом "Робота в парах". Дану форму роботи я застосувала на етапі вивчення нового матеріалу і роботи з текстовим матеріалом. Інтерактивна технологія ефективна на початкових етапах навчання учнів роботи у малих групах.

Робота в парах дає час подумати, обмінятись ідеями з партнером і лише потім озвучити свої думки перед групою. Вона сприяє розвитку навичок спілкування, вміння висловлюватись, критичного мислення, вміння вести дискусію й переконувати співрозмовника. Під час роботи в парах можна швидко виконувати вправи, які за інших умов потребують великої затрати часу.

Різновидом загально групового обговорення є технологія "Мікрофон", яка надає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію. При вивченні теми "Закономірності дії екологічних факторів на живі організми" з групою за професією кухар-кондитер я застосувала даний метод при перевірці домашнього завдання. Даний прийом дає можливість працювати над формою висловлення власних ідей, порівнювати їх з іншими, розвивати вміння говорити коротко й переконливо, активізує розумову діяльність і пізнавальний інтерес до даної теми.

З групою за професією робітник з комплексного обслуговування і ремонту будівель я проводила урок на тему "Види мутацій. Мутагени." На етапі вивчення нового матеріалу використовувала різновид інтерактивного методу "Ланцюжок". Перше запитання ставить викладач. Потім перший учень відповідає на питання і пропонує запитання другому учню, другий відповідає та ставить питання третьому. Даний метод допомагає розвивати в учнів логічне мислення, розумові здібності, навчити їх сприймати інформацію, її оцінювати, аналізувати, відокремлювати головне, робити узагальнення. Завдяки цьому методу в учнів формується інтерес до теми.

Інтерактивна технологія колективного обговорення, що використовується для вироблення кількох варіантів рішення конкретної проблеми. Спонукає учнів проявити уяву та творчість, дає можливість їм вільно висловлювати свої думки. Метод "Мозковий штурм" я використовувала в групі за професією кухар - кондитер при вивченні теми "Профілактика вірусних хвороб людини. Профілактика ВІЛ- інфекції / СНІДУ." На початку вивчення нової теми я ставила проблемне запитання на яке на протязі уроку учні висловлювали нові ідеї, щодо пошуку відповіді на нього. Цей метод дозволяє розвивати творче мислення та пізнавальний інтерес.

Різновидом інтерактивних технологій є практичне застосування набутих знань (виконання практичних та лабораторних робіт). При вивченні теми "Різноманіття та функції білків. Вивчення властивостей ферментів", в ході лабораторної роботи, на етапі вивчення нового матеріалу, я використала інтерактивну форму роботи "робота в малих групах" (розподіляються обов’язки між членами групи: секретар, доповідач, дослідник, аналітик. Кожен виконує свою функцію).

Виконання лабораторної роботи є самостійним творчим процесом, який не тільки активізує навчальну діяльність учнів, а й пробуджує інтерес, розвиває здібності та навички, спонукає до творчого мислення. Даний вид роботи навчає учнів бути дослідниками, закріплює навички роботи, формує пізнавальний інтерес до теми.

В групі з професії слюсар з ремонту автомобілів електрозварник ручного зварювання на етапі перевірки домашнього завдання з теми "Різноманіття та функції полісахаридів" застосовувалися закриті тестові завдання. Цей інтерактивний прийом останнім часом став надзвичайно популярним та має велику кількість варіацій.

У педагогічній практиці використовують відкриті, закриті та оперативного контролю тестові завдання. У відкритих завданнях учень сам записує коротку відповідь, у закритих він обирає відповідь з кількох запропонованих варіантів. Робота з відкритими тестами дає учням змогу виявити певну самостійність, однак вона вимагає багато часу.

Закриті тести різноманітніші. Одні з них вимагають від учнів лише пригадати вивчений матеріал, інші перевіряють його розуміння і навіть уміння розв’язування задач.

На кожному уроці можна використовувати тести оперативного контролю. Невеликі за розмірами (5-8 запитань), вони можуть здійснюватись у вигляді диктанту, у цьому випадку перелік відповідей на запитання записаний на дошці (у закритому тесті). Цей метод дозволяє розвивати в учнів логічне мислення, самостійність, аналізувати дану інформацію. Завдяки цьому методу в учнів формується пізнавальний інтерес до предмету.

Застосування активних та інтерактивних технологій навчання сприяє розвитку в учнів пізнавального інтересу до природничих знань, тому доцільно використовувати інтерактивні методи на кожному уроці, бо це створює позитивне ставлення учнів до предмету, емоційний контакт між викладачем і учнем, розвиває творчу діяльність учнів, збагачує знаннями і формує інтерес до предмету.

Динамічна пауза "Австралійський дощ"

Учні стоять. Викладач показує рух, усі повторюють його, поступово приєднуючись одне до одного.

Викладач. "Чи знаєте ви, який австралійський дощ?"

Піднімається вітер (потираємо руки).

Падають перші краплини дощу (клацаємо пальцями).

Почалася злива (плескаємо долонями по стегнах).

Злива перетворилася на бурю (топаємо).

Ось буря стихає (плескаємо долонями по грудині).

Стихає злива (плескаємо долонями по стегнах).

Закінчується дощ, падають останні краплі (клацаємо пальцями).

Шумить тільки вітер (потираємо долоні).

Австралійський дощ скінчився. Сонце! (Діти піднімають руки вгору.)

Автор: Василевська Вікторія Вікторівна
Посада: викладач.

Матеріал розміщено в рамках проведення Форуму педагогічних ідей «УРОК»

Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації, а також поширювати, перекладати або копіювати будь-яким способом без письмового дозволу освітнього порталу Освіта.ua.

Освіта.ua
20.03.2014

Популярні новини
Чиновників і депутатів просять не йти до шкіл 1 вересня Можновладців закликали відмовитись від радянської традиції відвідання шкільних лінійок
МОН роз'яснило, як викладати предмети у новому навчальному році Міносвіти розробило рекомендації з викладання предметів у 2017/2018 навчальному році
Електронні версії підручників для 9 класу Міністерство освіти опублікувало електронні версії підручників для розміщення у вільному доступі
Гриневич: наше завдання - навчити дітей мислити За словами міністра, ЗНО вимагає від учнів завчити матеріал, але не дозволяє його проаналізувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!