Osvita.ua Середня освіта Форум педагогічних ідей Профтехосвіта Виховати громадянина (виховна робота в гуртожитку)
Рейтинг
15
Вибір редакції

У роботі авторка пише, що громадянське виховання ставить за мету сформувати національно свідомого громадянина, патріота, тобто людину, якій притаманні особистісні якості та риси характеру, світогляд і спосіб мислення, почуття, вчинки та поведінка, спрямовані на саморозвиток

Виховати громадянина (виховна робота в гуртожитку)

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 3.8 з 5 на основі 4 оцінок.

Процес розбудови і утвердження суверенної правової демократичної держави органічно пов'язаний із становленням громадянського суспільства в Україні, формування громадянської культури його членів. Важливу роль у зазначеному процесі відіграють усі ланки системи освіти загалом та гуртожитку навчального закладу зокрема. Розглянемо зміст громадянського виховання, який би цілеспрямовано та ефективно забезпечував процес розвитку і формування молодої людини як громадянина та особистості у гуртожитку ДПТНЗ "Полтавське ВПУ ім. А. О. Чепіги".

Громадянське виховання ставить за мету сформувати національно свідомого громадянина, патріота, тобто людину, якій притаманні особистісні якості і риси характеру, світогляд та спосіб мислення, почуття, вчинки та поведінка, спрямовані на саморозвиток та розвиток демократичного суспільства в Україні.

Вихователі навчального закладу переконані, що виховання громадянина має бути спрямоване, передусім, на розвиток патріотизму – любові до свого народу, до України. Важливим є ґрунтовне інформування учнів про історичні здобутки української нації. З цією метою проведені наступні виховні заходи: бесіди: "Україна – держава європейська", "Я – громадянин України", "Історія української державності", "Крути – трагічна сторінка нашої історії"; година спілкування "Україна стала незалежною…"; тематичний вечір "Від Гетьмана до Президента"; інформаційна година "22 січня – День Соборності України"; бліц-турнір "Суверенній Україні слава нині і повік"; лекція "Конституція – основний Закон нашої держави"; заочна подорож "Україно ти моя прекрасна"; година пам’яті жертв Голодомору "Сповідь моєї Вітчизни й її затамована біль".

Традиційними у гуртожитку є зустрічі з ветеранами Великої Вітчизняної війни, військовослужбовцями, проведення уроків мужності: до дня визволення Полтави та України від фашистських загарбників, відповідно: "Визволителям Полтавщини, борцям за Батьківщину – земний уклін", "Ми пам’ятаємо тих, хто загинув заради нас", уроків пам’яті: "Шана Перемозі – уклін ветеранам" (до Дня Перемоги радянського народу у Великій Вітчизняній війні), "Ми не просто згадуємо день війни" (до Дня скорботи та вшанування пам’яті жертв війни в Україні), година роздуму "Афганістан болить в моїй душі", змагань "Козацькому роду нема переводу" (козацькі розваги), конкурсів: "А, ну-мо, хлопці!" (до Дня Захисника Батьківщини), бесід: "Відслужу, як треба, і повернусь", "Толерантність та політична культура" тощо.

Важливою складовою змісту громадянського виховання є розвиток політичної культури, що включає політичну компетентність, політичне облаштування суспільства. Тому вихователі працюють над тим, щоб навчити учнів орієнтуватися у матеріалах періодичної преси: раз на тиждень вони проводять огляд періодичних видань, обговорення окремих статей. Особливу роль відводять телебаченню: організовують перегляд програм "УТН", "ТСН" та ін. інформаційних програм.

Мета цієї роботи – оперативно і всебічно знайомити учнів із сучасними політичними новинами, допомагати їм орієнтуватися у політичних питаннях, сприяти розвитку їх соціальної активності. Але перегляду телепередач недостатньо. Під час обговорення матеріалу вихователі ставлять перед учнями проблемні питання, приділяють увагу формуванню вміння аргументувати і захищати свої думки, робити правильні висновки.

Таким чином, виховуючи у учнів почуття патріотизму, вихователі формують готовність боронити незалежність Батьківщини.

З патріотичним органічно поєднується національне виховання, виховання національної самосвідомості, яка базується на національній ідентифікації: вбирає в себе віру у духовні сили своєї нації, її майбутнього. У державній програмі "Освіта" (Україна ХХІ ст.) одним із пріоритетних напрямків виховання визначено успадкування духовних надбань українського народу. Ефективне використання багатого історичного та культурного надбання полтавського краю, освітніх та виховних традицій Полтавщини визначає у практичній діяльності вихователів гуртожитку певну систему засобів національного виховання.

Рідна мова є основою у системі національного виховання. Одним із показників громадянської зрілості є досконале володіння українською мовою, постійна турбота про піднесення її престижу та впровадження її в усі сфери життя суспільства. З метою звеличення української мови, впровадження її в усі сфери державного життя, утвердження мовленнєвої культури у гуртожитку існує система проведення виховних заходів.

До прикладу: тематичний вечір "Тобі не в’януть зроду, квітувати в поемах і серцях" (до Дня української писемності), бесіди: "Заговори, і тебе побачать", "Мова – то цілюще народне джерело", "Мовленнєвий етикет", диспут "Етика спілкування", зустрічі із полтавськими поетами, філологічні мікроекспедиції, коли учні, які проживають у гуртожитку походженням із різних районів Полтавської області та інших регіонів України, зокрема, Західної України, Криму, східних областей отримують завдання зібрати прислів’я, приказки чи загадки, або назви окремих предметів побуту, поширені у даній місцевості, мовні екскурсії, завданням яких є виявити неграмотні, неоковирні вислови у рекламах, об’явах, вивісках, тощо та скоректувати їх зміст.

Родинно-побутова культура. У сучасній родині, на жаль, молодь не завжди отримує елементарне виховання. Тому вихователі намагаються компенсувати його прогалини: вчать учнів складати дерево свого родоводу, вбачаючи у цьому основу почуття патріотизму молодої людини, виховують повагу до матері, яка із давніх-давен вважалася осередком формування особистості, пропагують роль сім’ї як ланки суспільства, народні традиції сімейного виховання.

Увазі учнів вихователі пропонують різноманітні виховні заходи, зокрема, годину спілкування "Нашому роду – нема переводу", бесіди: "Тільки родина, як зірка єдина, твій порятунок, надійний причал", "Від родини йде життя людини", "Українська родина: традиції сімейного виховання", тематичний вечір "Вічна і кохана" - такі виховні заходи сприяють утвердженню принципів загальнолюдської моралі, культивування кращих рис української ментальності: поваги до жінки, виховання поваги до батьків, старших, пропагування ролі сім’ї у житті суспільства.

Краєзнавство. Вихователі переконані, що пізнання історії, розуміння її ефективні лише при умові вивчення у зв’язку із подіями, які відбувалися на Полтавщині, де живі перекази про минуле. До уваги учнів – виховні заходи: "Полтава – українські Афіни", "Моя мала Батьківщина", "Іван Мазепа – людина, політик, легенда", "Людина в історії: Симон Петлюра", "Святі місця Полтави", "Маруся Чурай – дівчина з легенди", "Останнє кохання Івана Мазепи" тощо.

Народний календар. Національні традиції, звичаї та обряди. Вихователі широко використовують національні традиції, звичаї та обряди українського народу. Учні із задоволенням беруть участь у підготовці та проведенні наступних виховних заходів: "Українські вечорниці", "Наші святині" тощо.

Фольклор. Знайомити учнів зі скарбами народної творчості, зокрема, прислів’ями, приказками, загадками – одне із завдань вихователів у національному вихованні учнів, ці вічні перлини народної мудрості постійно використовуються педагогічними працівниками у виховному процесі.

Національне мистецтво. Народні ремесла. Полтавщина – один із осередків народних ремесел: до прикладу: гончарство – у Опішні, вишивка – у Полтаві, Решетилівці, килимарство – у Решетилівці, різьба по дереву – в Кременчуці, плетіння рогозу – у Чорнухинському р-ні, писанкарство – у Карлівці, Кременчуці, Лохвиці, соломоплетіння – у Глобинському р-ні та Великих Сорочинцях тощо. Виховувати у учнів інтерес до народних ремесел, успадкування духовного надбання українського народу, бажання долучитися до національного мистецтва ставлять за мету вихователі гуртожитку.

Релігійні виховні традиції. Сьогодні є незаперечним той факт, що релігія має багатий досвід впливу на людину, її свідомість, мораль, то ж вихователі широко використовують факти із історії релігії, неперевершені духовні надбання Біблії – її завіти як моральні принципи життя кожної людини у суспільстві. До прикладу, до цієї скарбниці людських знань вони звертаються при проведенні бесіди-роздуму "Ідеал людської краси – це, водночас, і ідеал моральності", "Життя людини – це найцінніший скарб" тощо.

Таким чином, вихователі гуртожитку, використовуючи багатогранність форм та методів національного виховання, сприяють утвердженню ідеалів гуманізму, свободи та інших загальнолюдських цінностей, набуття молоддю соціального досвіду, успадкування надбань культури українського народу, формування таких рис, як людяність, милосердя, духовність; сприяють розвитку інтелектуальної, моральної, естетичної культури учнів, культури сімейних відносин.

Визначальною характеристикою громадянської зрілості як результату громадянського виховання є розвинена правосвідомість – усвідомлення прав, свобод, обов’язків молодими людьми. З цією метою робота вихователів також спрямована на правове виховання та профілактику правопорушень.

Права людини є пріоритетними стосовно суспільних та державних інтересів. Щоб захистити свої права, громадянин зобов’язаний добровільно дотримуватись чинних законів, знати не лише свої права, а й сприймати їх як свої обов’язки – у цьому вихователі гуртожитку вбачають головне завдання виховання правосвідомості. В допомогу організації правовиховної роботи у гуртожитку діє правовий куточок.

Вихователі ознайомлюють учнів із правовими документами нашої держави, зокрема, велику увагу надають опрацюванню основного закону нашої держави – Конституції України, звертаючись до різноманітних форм проведення виховних заходів. До прикладу: конференції: "Україна – суверенна, незалежна, соціальна, правова держава"; захисту рефератів: "Найважливіші функції Української держави"; бесід: "Конституція – основний Закон України", "Сутність громадянського суспільства"; усного журналу "Українська національна символіка" тощо.

Виходячи із того, що правова держава дотримується верховенства Закону, вихователі опрацьовують з учнями положення про права дитини, викладені у "Декларації прав дитини" та "Конвенції про права дитини". До уваги учнів конференція "Попередити торгівлю людьми та експлуатацію"; вікторини: "Чи обізнаний ти з Конвенцією ООН про права дитини?", "Якщо затримала міліція...". Поінформовані учні з питання, куди можна звернутися при порушенні їх прав (телефони довіри, закладів охорони здоров’я, органів внутрішніх справ, закладів освіти, управління у справах сім’ї та молоді, центрів соціальних служб для молоді за місцем проживання знаходяться у кімнаті самопідготовки на стенді "Інформація".)

Опрацьовують учні і матеріал, пов'язаний зі знанням Законів Карного та Адміністративного Кодексів України. Розповсюдженими формами роботи вихователів у зазначеному напрямку є:

  • бесіди ("Помилка кожного залишає на серці рубець", "Кримінальна відповідальність", "Я маю право");
  • вікторини: "Поважай закон", "Запитання від Феміди";
  • усні журнали: "Від байдужості до жорстокості один крок";
  • диспути: "Свобода, чи вседозволеність?";
  • лекції: "Знати та виконувати Закони України – священний обов’язок громадянина";
  • круглий стіл: "Чи знаєш ти закон?";
  • брейн-ринги: "Правопорушення: юридична відповідальність", "Право у моєму житті";
  • експрес-інформація "Міжнародний день ООН", тощо.

Учні мають можливість переглянути тематичну літературу на книжкових виставках: "Небезпека злочину", "Зупинись!". Велике зацікавлення учнів викликають зустрічі з дільничними інспекторами Київського РВ ПМУ УМВС України у Полтавській області.

Випадки порушення правил та норм поведінки учнів, які проживають у гуртожитку: вживання спиртних напоїв, порушення громадського порядку не залишаються непомітними: реагують належним чином і рада гуртожитку, і штаб з профілактики правопорушень училища, на засіданнях яких аналізують протиправні дії учнів з метою попередження проявів в учнівському середовищі антисоціальної поведінки.

Вихователі проводять профілактичну індивідуальну роботу з учнями з девіантною поведінкою (їх в гуртожитку 7 чол.), що сприяє недопущенню порушення правил внутрішнього розпорядку гуртожитку, стриманню негативних дій серед учнівської молоді.

Вихователі, члени ради гуртожитку зацікавлені в позаурочній зайнятості учнів, зокрема, учнів з девіантною поведінкою, з цією метою контролюють відвідування ними гуртків та секцій (згідно розкладу позаурочної зайнятості).

Найважливішою складовою громадянської освіти є моральне виховання, яке вихователі гуртожитку спрямовують на виховання у учнів гуманістичних рис, що являють собою єдність національних і загальнолюдських цінностей: доброту, увагу, чуйність, милосердя, толерантність, совість, чесність, повагу, правдивість, працелюбність, справедливість, гідність, повагу і любов до своїх батьків, свого роду – ці якості характеру визначають культуру поведінки особистості. З цією метою проводять різнопланові виховні заходи:

  • бесіда: "Я – козачка твоя, Україно", присвячена пам’яті берегині української пісні Раїсі Кириченко;
  • бесіда-роздум "Ідеал людської краси – це, водночас, і ідеал моральності", "Психологія юнацької дружби", "Кохання і секс у житті підлітків";
  • діалог-дискусія "Щастя: реальність чи ілюзія?";
  • вікторина: "В країні музики";
  • усний журнал: "Ситуація: чи могло подібне статися з тобою?" (матеріал для обговорення з життя підлітків);
  • тематичні вечори: "Свято любові, миру, доброти", "Музика нас єднає".

Значне місце у змісті громадянського виховання посідає формування культури поведінки особистості. З зазначеною метою увазі учнів вихователі пропонують різноманітні виховні заходи. Зокрема: бесіди: "Культура поведінки", "Що означає бути вихованою людиною?"; лекції: "Як себе поводити в громадських місцях"; бесіда-діалог "Вітання – дзеркало серця".

Норми моралі, засвоєні учнями, які проживають у гуртожитку, під час навчання в училищі, дозволяють побачити і усвідомити ту межу моральної поведінки, за якою починаються аморальні та протиправні вчинки. Високоморальна свідомість стимулює соціальноціннісну поведінку, застерігає від правопорушень.

Громадянська зрілість підростаючого покоління включає бережливе ставлення до природи. Це ставлення виявляється в особистій причетності й відповідальності кожного за збереження та примноження природних багатств, виробленні уміння співіснувати із природою, нетерпимості до губителів природи, усвідомленні основних проблем навколишнього середовища. Вихователі гуртожитку працюють над вихованням екологічної культури учнів постійно: це і конкурси поробок із природних матеріалів, і конкурси плакатів "Бережи довкілля", екологічні екскурсії, і, звичайно ж, виховні заходи.

З інтересом сприймають учні матеріали вікторини: "Юні натуралісти, відповідайте" та екологічного рингу: "Люди, що ж ви робите?"

Виховуючи у учнів усвідомлення себе частиною природи через любов до природи, вихователі дбають про виявлення любові до рідного краю.

Важливою складовою змісту громадянського виховання є розвиток мотивації до праці, усвідомлення життєвої необхідності трудової активності, розвиток ініціативи, готовності до соціальної творчості як умови соціальної адаптації, конкурентоздатності й самореалізації особистості у ринкових умовах.

Плануючи заходи, спрямовані на виховання відповідального ставлення до праці, вихователі використовують можливості висвітлення санітарного стану кімнат на стенді "Екран санітарного стану", організацію проведення санітарних днів у гуртожитку, виховні заходи у зазначеному напрямі. Так, практикуються бесіди: "Про славну професію продавця", "Обов’язки чергового", "Створи затишок у кімнаті"; тематична година "Чи вірно я обрав професію?", конкурс "Накриємо на стіл", за участю бібліотекаря – тематична полиця "За прилавком - молоді", книжкова виставка-інтерв’ю "Моя професія – будівельник" тощо.

Вихователі переконані, що усвідомлення працьовитості як високої моральної цінності є одним із найсуттєвіших свідчень громадянської позиції людини, її суспільної значимості.

Дбають вихователі і про виховання у учнів бажання вести здоровий спосіб життя: розповсюджують соціально-рекламну продукцію, розгорнута інформаційна та консультативна робота серед підлітків та молоді із питань збереження репродуктивного здоров’я. Періодично проводиться перегляд літератури "Твій фізичний гарт", виховні заходи: дайджест "Основи фізичної культури і спорту", конференція "Фізичне виховання як засіб забезпечення здоров’я, морального та культурного розвитку особистості", широко практикується проведення виховних заходів, спрямованих на профілактику тютюнопаління, вживання алкоголю, наркотичних та токсичних речовин, до прикладу: бесіди "Проблеми тютюнопаління", "Шкідливий вплив нікотину на молодий організм", "Що потрібно знати про наркотики", "СНІД – чума ХХ ст.", "Необережність випадкових зустрічей", "Що обрати: паління чи здоров’я?", "Шкідливі звички – шлях у безодню", усні журнали: "Зупинись, доки не пізно", конференції: "Подбай про себе та про своє здоров’я", "Як не померти молодим" тощо.

Велику допомогу у роботі в зазначеному напрямі надають вихователям члени молодіжної громадської організації "Молодь України", які співпрацюють з ними за програмою профілактики негативних явищ у молодіжному середовищі за розділами: "Серйозні наслідки несерйозних відносин", "Правда про наркотики", "Формування характеру та наше майбутнє". Учні гуртожитку із задоволенням відвідують заняття, матеріал яких викликає їх живий інтерес, є інформацією до роздуму та підґрунтям для правильного вибору.

Таким чином у гуртожитку училища здійснюється соціальний захист учнівської молоді, забезпечується право на охорону здоров’я та життязбереження учнів.

Дозвілля є важливою сферою соціалізації особистості. Особистість набуває ціннісних знань, орієнтацій, досвіду не лише за умов систематичного навчання, а й у процесі спілкування, відпочинку, розважально-ігрової діяльності за інтересами. Тому вихователі гуртожитку прагнуть, щоб дозвілля молоді було змістовним, було сферою самореалізації, розкриття творчого потенціалу особистості.

Традиційними у гуртожитку училища стали:

  • розважальна програма "Шукаємо таланти", "День іменинника";
  • тематичні вечори: "Будьмо знайомі", "Осінній бал", "До нас завітав Святий Миколай", "Зустрічаймо Новий рік", "Чарівна пара" (до Дня св. Валентина), "А, ну-мо, дівчата!", вечір гумору (до 1 квітня).

Робота, пов’язана із підготовкою таких виховних заходів створює атмосферу творчості, вимагає від учнів глибше занурюватися у тему, а, отже, надає їм можливість стати особисто співавторами та учасниками заходу. Тому вони і проходять завжди цікаво та невимушено, сприяють естетичному вихованню та гармонійному розвитку учнів.

Застосування наведених форм і методів громадянського виховання у гуртожитку ДПТНЗ "Полтавське ВПУ ім. А. О. Чепіги" сприяє формуванню у учнів когнітивних, емоційних та поведінкових компонентів, що передбачає вироблення умінь міркувати, аналізувати, ставити запитання, шукати власні відповіді, критично розглядати проблему, робити власні висновки, брати участь у громадському житті, набувати вмінь та навичок адаптації до нових суспільних відносин, захищати свої інтереси, поважати права інших, самореалізовуватись.

Автор: Якименко Ірина Олександрівна
Посада: заступник директора з НВР.

Матеріал розміщено в рамках проведення Форуму педагогічних ідей «УРОК»

Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації, а також поширювати, перекладати або копіювати будь-яким способом без письмового дозволу освітнього порталу Освіта.ua.

Освіта.ua
14.12.2013

Популярні новини
Керівники шкіл та вишів подаватимуть е-декларації Починаючи з 01 січня 2017 року, освітяни-керівники будуть зобов'язані подавати е-декларації
В МОН хочуть відкрити процедуру надання грифів Міністерство освіти має намір зробити відкритою процедуру надання грифу навчальній літературі
МОН зменшить регуляторний вплив на школи У відомстві переглянуть накази МОН на предмет зменшення регуляторного впливу в освіті
В Україні планують провести Рік німецької мови Україна та Німеччина обговорили питання проведення у 2017 році Року німецької мови в Україні

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!