Osvita.ua Середня освіта Форум педагогічних ідей Профтехосвіта Розвиток творчих здібностей учнів ПТНЗ засобами української мови
Рейтинг
10

У матеріалі з досвіду роботи на заявлену тему автор пише, що творчість не виростає на порожньому місці, творчість - властивість, як правило, професіоналів своєї справи, які ефективно працюють у відповідній галузі. Творчість базується на розвинених мисленні та уяві, інтелекті

Розвиток творчих здібностей учнів ПТНЗ засобами української мови

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 5 з 5 на основі 2 оцінок.

Сучасні тенденції розвитку освіти і суспільства спонукають на розвиток здібностей і умінь творчого мислення учнів, формування творчої особистості.

Творчість не виростає на порожньому місці, творчість ― властивість, як правило, професіоналів своєї справи, які ефективно працюють у відповідній галузі. Творчість базується на розвинених мисленні та уяві, інтелекті.

В психології творчість визначається головним чином в двох аспектах: як процес створення нового, такого, що ніколи раніше не було і як сукупність властивостей особи, які забезпечують її включеність в цей процес.

За новизною отриманого результату розрізняють чотири рівні творчості. Перший, найвищий рівень характеризує процес творчості, в результаті якого створюється нове для всього людства. Це твори геніальних письменників, художників, композиторів, винаходи та відкриття в науці, техніці, медицині. Тобто така творчість властива досить вузькому колу творців-геніїв, є прерогативою еліти людства.

Другий рівень творчості стосується речей, які є новими для досить великого кола людей, скажімо для певної країни світу.

Третій рівень характеризує новизну результатів творчої діяльності для значно меншого, обмеженого кола людей. Прикладом творчості цього рівня є раціоналізаторська пропозиція, що реалізується, як правило, в межах якогось підрозділу підприємства, в найкращому випадку ― в межах галузі.

І, нарешті, четвертий рівень торкається творчості, новизна продукту якої є суб'єктивною, відносною, значущою тільки для самої людини, що творить. Однак такий обмежений обсяг цього рівня творчості не заважає йому бути чи не найважливішим, початковим етапом в оволодінні вищими рівнями творчості, формуванні вмінь і навичок загальної креативності.

Незважаючи на те, що проблема творчого розвитку особистості учня є досить актуальною, науковцями досліджуються проблеми розвитку творчого начала в учнів, в навчальному процесі більшість часу відводиться репродуктивній, нетворчий діяльності.

Отже, використання вправ та завдань, які сприятимуть розвитку творчих здібностей учнів є досить актуальною на сучасному етапі навчання учнів.

Творчі можливості учнів на уроках української мови можна реалізовувати в різних видах діяльності, як творчість слід сприймати не лише кінцевий результат діяльності, а й прийоми та операції, за допомогою яких вона здійснюється. Самі по собі знання не гарантують прояви оригінальних ідей, тому викладачеві слід приділяти увагу та час розвитку таких якостей особистості учня, які дозволять творчо використовувати здобуті знання.

Для розвитку творчої пізнавальної активності учнів ПТНЗ пропоную наступні вправи:

Завдання 1. Визначте, який смисловий відтінок вносять суфікси в наступні пари слів.

Писемний ― письменний; чудесний ― чудний; зачинати ― зачиняти; захист ― захисток; коричневий ― коричний.

Завдання 2. Чи є синонімами такі слова? Обґрунтуйте свою відповідь, поясніть значення кожного слова. Перевірте себе за "Словником паронімів української мови"

Дипломант, дипломат, дипломник; класичний, класний, класовий; колективістський, колективний; генеральний, генеральський; зарозумілий, зрозумілий; людний, людяний, людський.

Завдання 3. Доберіть якомога більше дієслів і прикметників-означень до поданих іменників. Визначте, в яких випадках вони вживаються в переносному значенні.

Земля, стежка, трава, щастя, юність.

Завдання 4. Мовна гра "Ланцюжок".

З алфавіту обирається буква, з якої починається гра Протягом 7-8 хвилин учні повинні записати якомога більше назв певної тематичної групи: а) професійна лексика; б) рослин; в) предмети побуту; г) музичних інструментів; д) хімічних термінів.

Перемагає той, хто придумає найбільше назв і зуміє пояснити їх значення.

Завдання 5. Наведіть приклади ситуацій, коли потрібне знання алфавіту.

Завдання 6. Запишіть слова (і словоформи) розділивши їх на групи споріднених слів. Скільки різних коренів у аналізованих словах? Що в них спільне і відмінне? Як називають такі корені?

Прибережний, зберегтися, бережливий, берег, збудувати, будівля, збудити, будинок, збуджений, буджу, перенісся, перенос, перенестися, зносити, ніс, носик, ношений.

Завдання 7. Яке вийде слово?

Запишіть підмет із речення: Нехай і мій зав’ється скромний квіт в вінок од українського народу. (М. Рильський) Додайте префікс слова, що є означенням у реченні: Береться тінями розжарене вогнем і працею обличчя парубка (М. Стельмах) Вставте сполучник із речення: Згода дім будує, а незгода руйнує. (Прислів’я) Додайте закінчення дієслова горіти.

Завдання 8. Напишіть невеликий твір на тему "Моя майбутня професія" за таким планом:

  • Яка історія вашої професії?
  • Як розвивалась (змінювалась) ваша професія?
  • В яких сферах діяльності зайняті спеціалісти вашого профілю?
  • Які вимоги пред’являються до вашої професійної групи людей?
  • Як ви уявляєте собі майбутнє вашої професії (спеціальності)?

Завдання 9. Складіть таблицю вживання крапки з комою в простому та складному реченні.

Завдання 10. Складіть таблицю вживання тире в складному та простому реченні.

Автор: Паніотова Людмила Михайлівна
Посада: викладач української мови та літератури.

Матеріал розміщено в рамках проведення Форуму педагогічних ідей «УРОК»

Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації, а також поширювати, перекладати або копіювати будь-яким способом без письмового дозволу освітнього порталу Освіта.ua.

Освіта.ua
27.10.2013

Популярні новини
Місцева влада зможе утримувати школи, - Гройсман За 11 місяців 2016 року додаткові надходження до місцевих бюджетів сягнули 44 млрд
Керівники шкіл та вишів подаватимуть е-декларації Починаючи з 01 січня 2017 року, освітяни-керівники будуть зобов'язані подавати е-декларації
В МОН хочуть відкрити процедуру надання грифів Міністерство освіти має намір зробити відкритою процедуру надання грифу навчальній літературі
МОН зменшить регуляторний вплив на школи У відомстві переглянуть накази МОН на предмет зменшення регуляторного впливу в освіті

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!