Osvita.ua Середня освіта Форум педагогічних ідей Правознавство Варіативна складова правової освіти
Рейтинг
5

Кіноклуб кримінального права "Феміда". 7-8-й клас

Варіативна складова правової освіти

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 5 з 5 на основі 1 оцінок.

Пояснювальна записка

Офіційна назва факультативу: кіноклуб кримінального права «Феміда».

Програма розрахована: на учнів 7-го, 8-го класів суспільно-гуманітарного профілю.

Особливості програми: програма факультативу складена на підставі авторської програми спецкурсу з основ правознавства «Юридична відповідальність за адміністративні правопорушення та кримінальний злочин» (затверджено 18.02.2005 р. НМР Запорізького ОІППО, протокол № 1).

Головна виховна мета: попередження кримінальних правопорушень серед учнів; виховання розуміння принципу обов'язковості відповідальності за свої протиправні вчинки.

Зміст програми: 34 години на рік; один урок на тиждень; вісім уроків-лекцій; один урок практичної роботи; один узагальнюючий урок; шість кіноуроків; вісім відеоуроків.

Література: Конституція України, Кримінальний кодекс України.

Особлива думка автора: програма факультативу передбачає проведення кіно- та відеоуроків для учнів. Усі фільми вироблені провідними кінокомпаніями України, Росії, Європи. Останнім часом дуже багато розмов ведеться про пропаганду насильства на кіноекрані. Автор програми факультативу вважає:

  • усі запропоновані фільми для учнів не пропагують будь-яке насильство;
  • кожний запропонований фільм виконує важливу суспільно-виховну мету - примушує зрозуміти неприпустимість будь-якого правопорушення, особливо кримінальних; того, що за скоєння злочину обов'язково наступають відповідальність і покарання; того, що в суспільстві немає місця злу, жорстокості.

Основи кримінального законодавства України

Урок-лекція № 1. Що таке кримінальний злочин? Кримінальний кодекс України, його значення. Зміст. Злочин, ознаки злочину, види злочинів.

Урок-лекція № 2. Що таке кримінальна відповідальність? Суб'єкт злочину. Осудність особи, ознаки осудності. Неосудність, ознаки неосудності.

Урок-лекція № 3. Що таке об'єкт злочину? Об'єкт злочину, класифікація об'єкта. Склад злочину: об'єктивна сторона, об'єкт злочину, суб'єктивна сторона, суб'єкт злочину.

Урок-лекція № 4. Що таке вина? Вина, необережний злочин, види. Казус (випадок). Навмисний злочин, види.

Урок-лекція № 5. Що таке співучасть у злочині? Співучасть у злочині, ознаки. Види співучасників. Відповідальність співучасників. Злочинна група, попередній зговір.

Урок-лекція № 6. Які існують стадії скоєння злочину? Стадії скоєння, види стадій. Підготовка до злочину, замах на злочин. Добровільна відмова від учинення злочину.

Урок-лекція № 7-8. Що таке обтяжуючі, пом'якшуючі обставини?

Практична робота № 9. Які існують кримінальні покарання в Україні?

Урок-бесіда № 10. Узагальнюючий урок.

Що таке кримінальний злочин

Кіноурок № 11-12. Серед білого дня. СРСР.

Відеоурок № 13. Діти-вбивці. РТР, Росія.

Відеоурок № 14. Чесний детектив: наркотики-вбивці. РТР, Росія.

Відеоурок № 15. Поза законом: темний вир. ОРТ, Росія.

Відеоурок № 16. Прецедент: безкарні на шляхах. ICTV, Україна.

Що таке співучасть у злочині

Кіноурок № 17-18. Неповнолітні. СРСР.

Відеоурок № 19. Поза законом: напади на церкви. ОРТ, Росія.

Відеоурок № 20. Федеральний суддя: справа про студентів (пограбування товариша). «Телеформат», ОРТ, Росія.

Відеоурок № 21. Їх розшукує міліція: казанські угрупування. Росія.

Що таке кримінальна відповідальність

Кіноурок № 22-23. Петрівка, 38. СРСР.

Відеоурок № 24. Покарання смертю: за чи проти? РТР, Росія.

Відеоурок № 25. Федеральний суддя: справа про Діда Мороза. «Телеформат», ОРТ, Росія.

Відеоурок № 26-27. В'язниця: вчора і сьогодні (ч. 1-2). НТВ, Росія.

Відеоурок № 28. Правила життя: дідівщина в армії. ICTV, СТБ, Україна.

Відеоурок № 29. Господар зони. РТР, Росія.

Відеоурок № 30. Прецедент: ім'ям закону... ICTV, Україна.

Що таке об'єкт злочину

Відеоурок № 31. Правила життя: чорні ріелтори. СТБ, Україна.

Відеоурок № 32. Чесний детектив: бізнес на іномарках. РТР, Росія.

Відеоурок № 33. Федеральний суддя: справа про нанесення матеріальної шкоди. «Телеформат», ОРТ, Росія.

Відеоурок № 34. Федеральний суддя: справа про хуліганство на ринку. «Телеформат», ОРТ, Росія.

КІНОКЛУБ КРИМІНАЛЬНО-ПРОЦЕСУАЛЬНОГО ПРАВА «ФЕМІДА», 9-11-й класи

Пояснювальна записка

Офіційна назва факультативу: кіноклуб кримінально-процесуального права «Феміда».

Програма розрахована: на учнів 9-11-х класів, на учнів класів суспільно-гуманітарного профілю.

Особливості програми: складена на підставі авторської програми спецкурсу з основ правознавства «Основи кримінально-процесуального законодавства України», затвердженої НМР ЗОІППО, протокол № 6 від 29.12.2006 («Історія та правознавство», науково-методичний журнал, № 19-21, 2006).

Головна навчальна мета: оволодіння учнями кримінально-процесуальним законодавством України.

Головна виховна мета: знати, виконувати та вміти захищати свої процесуальні права; виховувати такі якості - законослухняність, правову культуру, неприпустимість протиправної поведінки.

Зміст програми: 34 години на рік; один урок на тиждень; десять уроків-лекцій; чотири кіноуроки; двадцять відеоуроків.

Література: Конституція України; Кримінально-процесуальний Кодекс України; закони України «Про міліцію», «Про судоустрій», «Про оперативно-розшукову діяльність».

Особлива думка автора: програма факультативу передбачає проведення кіно- та відеоуроків для учнів. Усі фільми виробництва провідних кінокомпаній України, Росії, Європи, США. Останнім часом ведеться дуже багато розмов про пропаганду на кіноекрані насильства.

Автор програми вважає: усі запропоновані програми факультативу фільми НЕ ПРОПАГУЮТЬ будь-яке насильство. Кожний запропонований фільм виконує важливу суспільно-виховну задачу: примушує зрозуміти, що в суспільстві неприпустимі будь-які правопорушення, особливо кримінальні, що немає безкарних злочинів, що в суспільстві немає місця злу, жорстокості, що треба вміти захищати себе, свої права, свободи.

Основи кримінально-процесуального законодавства України

Урок-лекція № 1. Що таке кримінальна справа? Кримінальна справа, порушення кримінальної справи. За що можна притягнути людину до кримінальної відповідальності, найбільш розповсюджені види злочинів.

Урок-лекція № 2. Як можна порушити кримінальну справу? Підстави порушення кримінальної справи. Порядок порушення справи. Суд, прокурор, слідчий.

Урок-лекція № 3. Що таке досудове слідство? Початок провадження досудового слідства. Слідчий, повноваження слідчого. Термін досудового слідства. Неприпустимість розголошення даних досудового слідства.

Урок-лекція № 4. Хто такий потерпілий? Потерпілий, його статус, права, обов'язки. Цивільний позов потерпілого під час судового засідання.

Урок-лекція № 5. Хто такий звинувачений? Притягнення особи в якості обвинуваченого. Права, обов'язки обвинуваченого. Запобіжні заходи, їх оскарження в суді. Кримінальний розшук.

Урок-лекція № 6-7. Що таке слідчі заходи? Заходи досудового слідства: допит, очна ставка, експертиза, обшук, відновлення обставин злочину. Роль прокурора у нагляді за законністю досудового слідства. Свідок, його статус.

Урок-лекція № 8. Який порядок закінчення досудового слідства? Процесуальний порядок закінчення досудового слідства. Ознайомлення з матеріалом справи. Обвинувачувальний висновок. Передача матеріалів досудового слідства в суд.

Урок-лекція № 9. В яких випадках кримінальна справ припиняється/зупиняється?

Урок-лекція № 10. Хто в Україні здійснює правосуддя? Правосуддя, принципи. Суд, суд І, ІІ, ІІІ інстанції. Кримінальний процес, учасники: судді, прокурор, секретар, підсудний, потерпілий, захисник (адвокат). Вирок, його оскарження.

Кримінально-правова справа: досудове слідство

Кіноурок № 12-13. За даними кримінального розшуку. СРСР.

Кіноурок № 14-15. Ворошиловський стрілець.

Відеоурок № 16. Поза законом: вибух кохання. ОРТ, Росія.

Відеурок № 17. Поза законом: в'язень шлюбу. ОРТ, Росія.

Відеоурок № 18. Їх розшукує міліція: трагедія із-за ревнощів. «Телеформат», ОРТ, Росія.

Відеоурок № 19. Їх розшукує міліція: дружина проти власного чоловіка. «Телеформат», Росія.

Відеоурок № 20. Прецедент: шанс для в'язнів. ICTV, Україна.

Правосуддя

Відеоурок № 21. Федеральний суддя: про звинувачення жінки в нанесенні тілесних ушкоджень. «Телеформат», ОРТ, Росія.

Відеоурок № 22. Федеральний суддя: про звинувачення дівчини у крадіжці із квартири. «Телеформат», ОРТ, Росія.

Відеоурок № 23. Федеральний суддя: про звинувачення жінки в жорстокому злочині (помста за дітей). «Телеформат», ОРТ, Росія.

Відеоурок № 24. Федеральний суддя: про самозвинувачення та неправдиві покази. «Телеформат», ОРТ, Росія.

Відеоурок № 25. Федеральний суддя: про секту та її діяльність. «Телеформат», ОРТ, Росія.

Відеоурок № 26. Федеральний суддя: про незаконне позбавлення волі на яхті. «Телеформат», ОРТ, Росія.

Відеоурок № 27. Федеральний суддя: про жорстоке ставлення до дитини в дитбудинку. «Телеформат», ОРТ, Росія.

Відеоурок № 28. Федеральний суддя: про неправдиве звинувачення у крадіжці коштовностей. «Телеформат», ОРТ, Росія.

Відеоурок № 29. Федеральний суддя: про звинувачення жінки в хуліганстві на робочому місці. «Телеформат», ОРТ, Росія.

Припинення кримінальної справи

Відеоурок № 30. Стан афекту. РТР, Росія.

Потерпілий, його права

Відеоурок № 31. Судові справи з І. Годецьким. «1+1», Україна.

Відеоурок № 32. Судові справи з І. Калінською. «1+1», Україна.

Відеоурок № 33. Федеральний суддя: про хуліганство у школі. «Телеформат», ОРТ, Росія.

ОСНОВИ ПРАВОМІРНОЇ ПОВЕДІНКИ ТА ПРАВОВОЇ КУЛЬТУРИ

Пояснювальна записка

Офіційна назва спецкурсу: основи правомірної поведінки та правової культури.

Програма розрахована: на учнів 7-9-х класів, на учнів класів суспільно-гуманітарного профілю.

Головна навчальна мета: оволодіння учнями основами правових знань у галузі Конституції та інших галузях українського права.

Головна розвивальна мета: формування правових знань учнів, закладання основ правових поглядів і переконань; загальне розуміння та знання правових понять, термінів; здатність застосовувати отримані правові знання в житті, діяльності.

Головна виховна мета: формування навичок правомірної поведінки; виховання в учнях розуміння діяти в житті відповідно до норм права; виховання впевненості в необхідності суворого дотримання законів, непримиримості до протиправної поведінки.

Зміст спецкурсу: 34 години на рік; один урок кожного тижня; двадцять п'ять теоретичних уроків, уроків-лекцій, бесід; один кіноурок; чотири відеоуроки; три уроки тематичного оцінювання знань; один узагальнюючий урок.

Основні вміння: працювати з Конституцією України; працювати з нормативно-правовими актами (законом України «Про освіту», кодексами - кримінальним, про адміністративні правопорушення, про працю, цивільним).

Рекомендації: при вивченні окремих тем поводити зустрічі з працівниками правоохоронних органів, судових органів, органів юстиції.

Література:

1. Конституція України.

2. Кодекс законів про працю.

3. Кримінальний Кодекс України.

4. Кодекс України про адміністративні правопорушення.

5. Цивільний Кодекс України.

6. Колодій А. М. Основи конституційного устрою України.

7. Закони України «Про освіту», «Про загальну середню освіту».

Урок № 1. Уведення у спецкурс «Основи правомірної поведінки та правової культури».

1. Україна - незалежна правова держава; що це означає та яке значення має в житті та діяльності громадян, українського суспільства; Конституція України.

2. Основний зміст, мета та значення спецкурсу «Основи правомірної поведінки та правової культури».

Урок № 2. Що таке правомірна поведінка?

1. Що таке правомірна поведінка?

2. Чому її так називають?

3. Які ознаки має правомірна поведінка?

Урок № 3. Що таке правова культура?

1. Що таке правова культура?

2. Від чого залежить рівень правової культури в суспільстві?

3. Що є головною цінністю правової культури? (Гуманізм, повага до людини, захист її честі, гідності, прав і свобод.)

Урок № 4-5. Що таке правоосновний елемент правомірної поведінки та правової культури?

1. Що таке правила поведінки; чому люди їх дотримуються; як називають правила поведінки?

2. Які правила поведінки називаються правові та чому їх так називають?

3. Що таке право?

4. Яка роль у реалізації загальносуспільних інтересів належить праву?

Урок № 6. Відеоурок «Рятівники» (до чого може призвести недотримання правових норм у житті, у поведінці людей).

Урок № 7-8. Що таке закони та підзаконні акти?

1. Що таке закон та які завдання виконують закони в житті держави, суспільства?

2. Хто в Україні має право законодавчої влади?

3. Як приймаються закони в України та як вступають закони в законну силу?

4. Що таке підзаконні акти та їх роль у правовій системі України?

Урок № 9-10. Закон України «Про освіту» та як його виконувати?

1. Що таке закон України «Про освіту»; які існують закони, що регулюють питання отримання освіти в Україні?

2. Про що йдеться в законі «Про освіту»?

3. Хто такі учасники навчально-виховного процесу та який їх правовий статус?

4. Як закон регулює питання взаємовідносин між учителем-учнем-батьками?

5. Що робити, щоб захистити свої права в разі їх порушення?

Урок № 11. Відеоурок «Дідівщина у школі».

Урок № 12. Тематичне оцінювання знань; правомірна поведінка, правова культура, право, закон, підзаконний акт.

Урок № 13-14. Що таке Конституція України?

1. Чим відрізняється Конституція від інших законів України?

2. Коли була прийнята Конституція України та основні поправки до неї; що це за дата - 28 червня?

3. Який зміст Конституції України?

Урок № 15. Які існують в Україні органи державної влади та управління?

1. Що таке вищі органи державної влади, їх основні функції?

2. Що таке органи місцевої влади та самоврядування, їх головні функції?

Урок № 16-17. Які права мають громадяни України?

1. Що таке права людини, де вони записані?

2. Які права громадян закріплені в Конституції?

3. Які є конституційні обов'язки громадян України?

Урок № 18. Тематичне оцінювання знань; Конституція України, вищі органи влади, права людини та громадянина України, конституційні обов'язки громадян.

Урок № 19. Що таке правопорушення?

1. Що таке правопорушення?

2. Які основні причини правопорушення?

3. Які бувають правопорушення?

4. Які є ознаки правопорушень?

5. Склад правопорушення (об'єкт, суб'єкт, об'єктивна сторона, суб'єктивна сторона правопорушення).

Урок № 20. Що таке юридична відповідальність?

1. Що таке юридична відповідальність? Її цілі?

2. Які є види юридичної відповідальності?

3. Які найпоширеніші види правопорушень у школі під час виховального процесу, які існують юридичні заходи застосування за їх скоєння?

Урок № 21. Чи завжди особа відповідає за свої вчинки?

1. Що таке необхідна оборона?

2. Що таке крайня необхідність?

3. Що таке затримання правопорушника?

4. Що таке казус?

Урок № 22. Що таке правоохоронні органи та судова влада?

1. Що робити потерпілому у випадку скоєння правопорушення?

2. Які органи виконавчої влади називаються правоохоронними?

3. Що таке судова влада, її головні функції в суспільстві?

Урок № 23. Відеоурок «Їх розшукує міліція».

Урок № 24. Відеоурок «Судові справи з І. Годецьким».

Урок № 25-26. Що таке кримінальний злочин?

1. Що таке злочин; ознаки злочину?

2. З якого віку настає кримінальна відповідальність?

3. Які покарання існують у Кримінальному кодексі України?

4. Найрозповсюдженіші кримінальні злочини.

Урок № 27. Кіноурок «Увага! Всім постам».

Урок № 28-29. Що таке адміністративний учинок?

1. Чим відрізняється адміністративний учинок від злочину?

2. Найрозповсюдженіші види адміністративних учинків.

3. Які адміністративні покарання існують у Кодексі України про адміністративні правопорушення?

4. З якого віку настає адміністративна відповідальність?

5. Що таке заходи адміністративного примусу та як їх застосовують?

Урок № 30. Що таке дисциплінарне правопорушення?

1. Що таке дисциплінарний учинок, чим він відрізняється від злочину та адміністративного правопорушення?

2. За що можна притягнути правопорушника до дисциплінарної відповідальності та які заходи покарання можна застосувати згідно з Кодексом законів про працю?

Урок № 31. Що таке матеріальна (майнова) відповідальність?

1. Що таке матеріальний (майновий) збиток?

2. З якого віку можна притягнути до матеріальної відповідальності?

3. Відеофільм «Судові справи з П. Астаховим».

Урок № 32. Тематичне оцінювання знань; правопорушення, види юридичної відповідальності, цілі.

Урок № 33. Узагальнюючий урок.

ОСНОВИ СІМЕЙНОГО ПРАВА УКРАЇНИ

Пояснювальна записка

Офіційна назва спецкурсу: основи сімейного права України.

Програма розрахована: на учнів 9-11-х класів, на учнів класів суспільно-гуманітарного профілю.

Головна навчальна мета: оволодіння учнями основами правових знань у шлюбно-сімейній галузі українського права.

Головна розвивальна мета: формування правових знань в учнів; загальне розуміння правових понять, термінів; здатність застосовувати отримані правові знання в житті та діяльності.

Головна виховна мета: формування правової культурі та свідомості; виховання таких якостей, як правомірна поведінка, законослухняність; підготовка учнів до свідомого шлюбно-сімейного життя.

Зміст спецкурсу: 34 години; один урок на тиждень; два уроки-лекції; чотирнадцять уроків-бесід; три кіноуроки; десять відеоуроків; два уроки-заліки; один узагальнюючий урок; один урок практичної самостійної роботи.

Основні вміння: знати та розуміти зміст таких понять, як Сімейний кодекс України, шлюб і сім'я, укладання шлюбу, державна реєстрація шлюбу, особливості немайнових прав та обов'язків подружжя, розірвання шлюбу, фіктивний шлюб, правові наслідки одруження чи розірвання шлюбу.

Література: Конституція України; Сімейний кодекс України; Цивільно-правовий кодекс України.

Урок-лекція № 1. Сім'я. Регулювання сімейних відносин.

Конституція України (Основний закон держави) про право громадян України на шлюб, на утворення сім'ї, про обов'язок батьків утримувати неповнолітніх дітей, про охорону сім'ї, дитинства, материнства, батьківства з боку держави. Конституція України про рівність і рівноправність дітей у своїх правах, про заборону законом будь-якого насильства. Сімейний кодекс України - нормативно-правовий акт України, який детально регулює шлюбно-сімейні відносини. Завдання, зміст Сімейного кодексу України.

Кіноурок № 2-3.

«Вам і не наснилось» (художній фільм кіностудії ім. Горького). Основні проблеми теми: взаємовідносини юнака та дівчини, їхнє кохання та мрії про утворення єдиної сім'ї, позиція, наміри, взаємовідносини батьків щодо майбутнього своїх дітей.

Урок-бесіда № 4. Шлюб і сім'я.

Основні питання теми та знання учнів: що таке шлюб, сім'я? Що таке шлюбний вік, хто має право на шлюб? Що означає добровільність шлюбу, одношлюбність? Які особи не можуть перебувати у шлюбі між собою?

Відеоурок № 5. «Ранні шлюби - ранні пологи» («Спецрозслідування», ОРТ, 2006).

Основні проблеми теми: взаємовідносини між підлітками, їх статеві стосунки, «Гра в кохання». Наслідки такої гри.

Урок-бесіда № 6. Укладання шлюбу.

Основні питання теми та знання учнів: що таке державна реєстрація шлюбу, значення державної реєстрації? Що таке заява про реєстрацію, які існують умови подання заяви? Які існують права та обов'язки осіб, які подали заяву? Що таке заручини? Що означає час, місце реєстрації шлюбу? Які права існують при виборі прізвища під час реєстрації шлюбу? Які правові наслідки шлюбу?

Урок № 7. «Кохання загального режиму» (РТР, 2005).

Основні проблеми теми: жінка кохає чоловіка, засудженого до позбавлення волі за скоєння злочинів, стосунки та взаємовідносини між чоловіком із «зони» та вільною жінкою.

Урок № 8. Особисті немайнові права та обов'язки подружжя.

Основні питання теми та знання учнів: право на материнство й батьківство, права дружини та чоловіка на повагу до своєї індивідуальності, фізичний та духовний розвиток, розподіл обов'язків і спільне вирішення питань сім'ї, обов'язки подружжя турбуватися про сім'ю. Що таке шлюбний контракт?

Відеоурок № 9. «Родинні війни» («Спецрозслідування», ОРТ, 2006).

Основні проблеми теми: родинно-ненормальні, нелюдські стосунки, взаємовідносини - сварки, образи, бійки.

Відеоурок № 10. «Рідні по крові» («Правила життя», СТБ, 2007).

Основні проблеми теми: взаємовідносини в родині, які призвели до злочину. На лаві підсудних чоловік, батько, бабуся (кілька різних історій).

Урок-залік № 11. Шлюб і сім'я. Умови укладання шлюбу. Особисті немайнові права та обов'язки подружжя.

Урок-бесіда № 12. Недійсність шлюбу.

Основні питання уроку та знання учнів: які існують законні підстави недійсності шлюбу? Який шлюб визнається недійсним або може бути визнаний недійсним? Хто має право розглядати питання недійсності шлюбу? Час, з якого шлюб є недійсним. Які правові наслідки визнання шлюбу недійсним?

Відеоурок № 13. «Нерівний шлюб» («Спецрозслідування», ОРТ, 2006).

Основні проблеми теми: взаємовідносини між різними людьми, яких доля звела в єдине подружжя, але за всіма ознаками та суспільною думкою їх шлюб нерівний, ненормальний, але вони борються за своє кохання.

Урок-бесіда № 14-15. Припинення шлюбу.

Основні питання уроку та знання учнів: які існують підстави для припинення шлюбу? Що таке розірвання шлюбу, хто має на це право? Що таке фіктивний шлюб? Як можна припинити шлюб? Що таке примирення подружжя? Що таке момент припинення шлюбу? Що таке реєстрація розірваного шлюбу? Чи існує право на поновлення шлюбу після його розірвання? Що таке режим окремого проживання подружжя?

Відеоурок № 16. «Федеральний суддя» («Телеформат», ОРТ, 2006).

Основні проблеми теми: стосунки в родині, де чоловік-інвалід ненавидить свою дружину, робить усе для того, щоби підставити її, посадити у в'язницю за звинувачення в жорстокому злочині.

Відеоурок № 17. «Мама вийшла заміж вдруге» («Спецрозслідування», ОРТ, 2007).

Основні проблеми теми: взаємовідносини в родині, де батьки розійшлися та з'являється новий батько; для нерідних дітей.

Відеоурок № 18. «Їх розшукує міліція» (ОРТ, 2007).

Основні проблеми теми: чоловік із-за ревнощів і кохання до дружини вбиває її, її сина та матір, стосунки в родині, що довели до страшної трагедії.

Практична самостійна робота № 19. Твір «Розлучення».

Що треба зробити, щоб нікому не нашкодити?

Урок-залік № 20. Припинення шлюбних відносин.

Урок-бесіда № 21-22. Право власності дружини та чоловіка.

Основні питання уроку та знання учнів: яке майно є особистою приватною власністю дружини та чоловіка? Як здійснюється право особистої приватної власності? Що таке право спільної, сумісної власності подружжя? Як бути з майном у випадку розірвання шлюбу? Що таке аліменти?

Відеоурок № 23. «Сімейні справи» («1+1», 2007).

Основні проблеми теми: суд розглядає справи про розподіл майна та майнові права колишнього подружжя.

Урок-бесіда № 24-25. Особисті немайнові права та обов'язки батьків і дітей.

Основні питання уроку та знання учнів: що означає рівність прав та обов'язків батьків щодо дитини та дітей щодо батьків? Які існують обов'язки батьків щодо народженої дитини? Як визначаються ім'я, прізвище та по батькові дитини? Які є обов'язки батьків щодо виховання та розвитку дитини? Які права в батьків із захисту дитини?

Відео урок № 26. «Дитина будь-якою ціною» («Правила життя», СТБ, 2006).

Основні проблеми теми: поведінка дорослих людей заради здійснення заповітної мети мати дитину; іноді така поведінка призводить до злочину.

Відеоурок № 27. «Живі іграшки» («Спецрозслідування», ОРТ, 2006).

Основні проблеми теми: поведінка дорослих батьків щодо власних неповнолітніх дітей; знущання, катування дітей.

Відеоурок № 28. «Дідівщина у школі» («Спецрозслідування», ОРТ, 2006).

Основні проблеми теми: школа та дитина, школа та батьки; захист батьками прав своїх дітей.

Кіноурок № 29-30. «Визнати винним» (СРСР).

Основні проблеми теми: дитина виховується в повноцінній родині, але батьки дуже заклопотані на роботі й сину дозволяється дуже багато; як наслідок - злочин, лава підсудних, вирок.

Урок-бесіда № 31-32. Обов'язки батьків щодо своїх неповнолітніх дітей у випадку розірвання шлюбу.

Основні питання теми та знання учнів: хто має право вирішувати питання спору щодо участі у вихованні дитини в разі розірвання шлюбу батьками? Як суд може вирішити спор між матір'ю та батьком щодо місця проживання малолітньої дитини? Які підстави для позбавлення батьківських прав? Які правові наслідки позбавлення батьківських прав? Як можна понови батьківські права? Зміст статті 171 Сімейного кодексу України «...ураховуючи думку дитини при вирішенні питань, що стосуються її життя...» Що таке усиновлення, опіка, патронат?

Урок-бесіда № 33. Обов'язки дорослих дітей щодо утримування батьків.

Узагальнюючий урок № 34.

ОСНОВИ КРИМІНАЛЬНО-ПРОЦЕСУАЛЬНОГО ЗАКОНОДАВСТВА УКРАЇНИ

Пояснювальна записка

Офіційна назва спецкурсу: основи кримінально-процесуального законодавства України.

Програма розрахована: на учнів 8-9-х (12-х) класів, на класи з поглибленим вивченням історії та права, на класи суспільно-гуманітарного профілю.

Головна навчаюча мета: оволодіння учнями основами правових знань у галузі кримінально-процесуального законодавства України.

Головна розвиваюча мета: формування правових знань; загальне розуміння правових понять, термінів; уміння користуватись джерелами даної галузі права; здатність застосовувати правові знання в житті, діяльності.

Головна виховна мета: формування правової культури та свідомості; виховання законослухняності та дисципліни; підготовка учнів до свідомої активної участі в суспільному житті української держави.

Головна профілактична мета: попередження будь-яких правопорушень.

Зміст програми: 35 годин; один урок на тиждень; п'ять узагальнюючих уроків; два уроки тематичного оцінювання знань.

Особливості спецкурсу: викладання спецкурсу ведеться на понятійному рівні, тобто мова йде про роз'яснення та розкриття певних правових термінів; завданням спецкурсу не є підготовка до навчання у спеціалізованих юридичних навчальних закладах; програма спецкурсу передбачає проведення кіноуроку та відеоуроків.

Основні вміння: працювати із Кримінально-процесуальним кодексом України, іншими нормативно-правовими актами України; вільно володіти юридичними термінами, їх значенням, змістом; уміти знаходити відповіді на поставлені запитання та завдання, виходячи із програми спецкурсу.

Рекомендації: узагальнюючі уроки проводяться у формі бесіди, зустрічей з робітниками суду, адвокатури, роботи з нормативно-правовими актами; тематичні оцінювання знань проводяться у формі тестових завдань, виконання творчих завдань.

Література:

1. Конституція України.

2. Кримінально-процесуальний кодекс України.

3. Кримінальний кодекс України.

4. Закон України «Про прокуратуру».

5. Закон України «Про адвокатуру».

6. Закон України «Про міліцію».

7. Закон України «Про Службу Безпеки України».

8. Закон України «Про судоустрій».

9. Закон України «Про оперативно-розшукову діяльність».

Урок № 1. Уведення у спецкурс.

Основна мета, зміст спецкурсу. Характеристика основних нормативно-правових актів, що регулюють питання кримінального судочинства: КПК України, закони України «Про прокуратуру», «Про міліцію», «Про СБУ», «Про адвокатуру», «Про судоустрій», «Про оперативно-розшукову діяльність», Кримінальний кодекс України.

Основне поняття: кримінальне судочинство.

Урок № 2-3. За що можна притягнути до кримінальної відповідальності?

Кримінальний злочин, види злочинів, ознаки злочину. Кримінальна відповідальність, мета, види кримінальних покарань. Найбільш розповсюджені кримінальні злочини: проти життя та здоров'я особи, статевої свободи та статевої недоторканості, особи, власності, громадянської безпеки, громадянського порядку в галузі обороту наркотичних і психотропних засобів.

Основні поняття: кримінальний злочин; види злочинів.

Урок № 4. Що таке кримінальна справа?

Кримінальна справа, органи, що уповноважені порушити або припинити кримінальну справу (суд, прокурор, слідчий). Строки розслідування кримінальної справи. За яких обставин неможливо порушити, припинити, призупинити кримінальну справу?

Основне поняття: кримінальна справа.

Узагальнюючий урок № 5.

Урок № 6. Як можна порушити кримінальну справу?

Підстави для порушення кримінальної справи (заява, повідомлення, явка з повинною, виявлення ознак злочину). Порядок порушення кримінальної справи. Відмова порушити кримінальну справу, оскарження рішення про відмову в порушенні кримінальної справи.

Основне поняття: заява (скарга) потерпілого.

Урок № 7. Хто має право розслідувати кримінальну справу?

Органи дізнання. Їх повноваження, терміни дізнання. Досудове слідство, органи досудового слідства.

Основні поняття: дізнання; досудове слідство.

Урок № 8. Що таке досудове слідство?

Початок провадження досудового слідства. Слідчий, повноваження. Місце проведення досудового слідства. Неприпустимість розголошення даних досудового слідства. Терміни досудового слідства.

Основне поняття: слідчий.

Узагальнюючий урок № 9.

Урок № 10-11. Що таке звинувачення та його пред'явлення?

Притягнення особи в якості обвинуваченого, терміни притягнення. Порядок виклику звинуваченого, установлення місця його перебування. Розшук. Права, обов'язки звинуваченого. Запобіжні заходи, обставини, що впливають на обрання запобіжного заходу. Скасування, зміна запобіжного заходу. Органи, що обирають запобіжний захід.

Основні поняття: звинувачення; запобіжні заходи.

Урок № 12. Хто такий потерпілий?

Потерпілий, кого можна визнати потерпілим. Цивільний позивач, його процесуальний статус.

Основні поняття: потерпілий; цивільний позивач.

Урок № 13-14. Які існують заходи досудового слідства?

Заходи досудового слідства: допит, очна ставка, експертиза, обшук, відновлення обставин злочину. Правові засоби проведення заходів досудового слідства. Заходи при проведені процесуальних дій. Роль прокурора в нагляді за виконанням законів органами досудового слідства. Свідок, його правовий статус.

Основні поняття: свідок; поняті; допит, обшук, експертиза.

Урок № 15. Який порядок закінчення досудового слідства?

Порядок закінчення досудового слідства, форми. Оскарження постанови про порушення, закриття кримінальної справи. Ознайомлення з матеріалами справи. Обвинувачувальний висновок. Повноваження прокурора при закінченні досудового слідства. Передача матеріалів справи до суду.

Основні поняття: обвинувачувальний висновок.

Узагальнюючий урок № 16.

Урок-тематичне оцінювання знань № 17.

Урок № 18-19. Хто в Україні здійснює правосуддя?

Правосуддя, основні принципи правосуддя за Конституцією України. Суд як єдиний незалежний орган влади, що здійснює правосуддя. Види судів (районний, апеляційний, Верховний). Незалежність судів, їх підпорядкованість закону.

Основні поняття: правосуддя; суд.

Урок № 20. Яке значення мають деякі юридичні терміни?

Суд, суд І інстанції. Апеляційний суд. Суддя, народні, присяжні засідателі. Обвинувач. Постанова суду. Ухвала суду. Оскарження. Протокол.

Кіноурок № 21-22. «Серед білого дня».

Узагальнюючий урок № 23.

Урок № 24-25. Що таке кримінальний процес?

Кримінальний процес, мета. Учасники процесу: суддя, народний засідатель, прокурор, потерпілий, підсудний, секретар, експерт, представник неповнолітнього. Процесуальний статус учасників процесу.

Урок № 26. Який порядок судового розгляду кримінальної справи?

Загальні положення судового розгляду кримінальної справи. Стадії судового засідання: підготовча частина - оголошення обвинувачувального висновку - судове слідство - судові дебати - останнє слово підсудного - постанова вироку.

Основні поняття: судове слідство; постанова вироку.

Урок № 27. Який існує порядок оскарження процесуальних рішень?

Оскарження процесуальних рішень, порядок оскарження. Особи, які мають право на оскарження процесуальних рішень. Розгляд скарг на процесуальні рішення суду, терміни розгляду скарг.

Основне поняття: апеляційна скарга.

Урок № 28. Як виконують вирок, рішення суду?

Набрання вироком законної сили. Виконання вироку, загальні положення.

Основне поняття: набрання вироком законної сили.

Узагальнюючий урок № 29.

Відеоурок № 30. Документальний фільм «Господар зони».

Відеоурок № 31-33. Що таке злочини проти правосуддя?

Зміст статей № 371-394 Кримінального кодексу України; їх характеристика.

Основне поняття: злочини проти правосуддя.

Урок-тематичне оцінювання № 34.

Підсумковий урок № 35.

ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ НОВІТНЬОГО ПЕРІОДУ В ІСТОРИЧНИХ ДОКУМЕНТАЛЬНИХ І ХУДОЖНІХ ФІЛЬМАХ

Пояснювальна записка

Офіційна назва факультативу: факультатив із всесвітньої історії (новітній період в історичних, документальних і художніх фільмах).

Програма розрахована: на учнів 10-11-х класів, на учнів класів суспільно-гуманітарного профілю, на учнів шкіл і середніх спеціальних навчальних закладів.

Особливості: програма факультативу складена на підставі державних навчальних програм з історії 10-11-х класів, здійснюється у вигляді кіноуроків, відеоуроків. Усі фільми вироблені в Україні, Росії, США, країнах Європи.

Зміст програм: 10-й клас - 34 години на рік; один урок на тиждень; 11-й клас - 34 години на рік; один урок на тиждень.

Головна мета: формування історичних знань, розвиток історичного мислення учнів; формування загального розуміння історичного процесу в його різноманітності, суперечності; формування здатності застосовувати історичні знання; сприяння осмисленню ролі людини в історії.

Головна виховна мета: виховання громадянської свідомості, гідності та честі; формування толерантного, неупередженого ставлення до інших народів, груп та особистостей; формування та розвиток творчого мислення, власного погляду та критичного ставлення до інформації; розвиток в учнів інтересу й поваги до історії та культури інших народів.

Перша світова війна

Урок № 1. 10-й клас. Дні, які вразили світ: загибель спадкоємця Австро-Угорської імперії Франца-Фердинанда в м. Сараєво - початок війни. Велика Британія.

Урок № 2. 1914 р. Велика Британія.

Урок № 3. Тактика та стратегія. Велика Британія.

Урок № 4. 1917 р., Росія (наслідки Першої світової війни для Росії, Лютнева та Жовтнева революції - вихід Росії з війни). Велика Британія.

Західні демократії

Урок № 5. 1918 р. Велика Британія.

Урок № 6. США, Ф. Рузвельт - війна з олігархами: «Проспериті». «Велика депресія та її подолання». Росія.

Урок № 7. Велика Британія: королівська родина Віндзорів. Велика Британія.

Урок № 8. У. Черчілль. США.

Тоталітарні та диктаторські режими

Урок № 9. В. Бехтєрєв: таємниця хвороби В. Леніна та І. Сталіна. Росія.

Урок № 10. І. Сталін. DISCAVERI.

Урок № 11. І. Сталін і селянство: голодомор 1921-1922 рр. Колективізація, наслідки. Велика Британія.

Урок № 12. Місто Z: 1927 р., 1932 р. Велика індустріалізація в СРСР. Україна, Алекс.

Урок № 13. Технологія геноциду: голодомор 1932-1933 рр. Україна.

Урок № 14. Історичні хроніки: 1937 р. Росія.

Урок № 15. Дні, що вразили світ: убивство царської родини. Велика Британія.

Урок № 16. П. Морозов і правда: СРСР за часів колективізації. Росія.

Урок № 17. А. Гітлер. DISCAVERI.

Урок № 18. Хроніки Б. Муссоліні. «Історичні хроніки з Миколою Сванідзе», РТР, Росія.

Країни Європи, Азії

Урок № 19. Три любові С. Бандери: Польща та західна Україна за часів Ю. Пілсудського; «пацифікація». Початок українського національно-визвольного руху Опору. Канада.

Урок № 20. Історичні хроніки: К. Маннергейм (Фінляндія - СРСР напередодні Другої світової війни). Росія.

Кіно урок № 22-23. «Останній самурай» (Японія на початку ХХ ст.) США.

Урок № 24. Дві долі синів Мао та Чан Кай-ші: Китай. РТР, Росія.

Світ напередодні Другової світової війни

Кіноурок № 25. «План Барбаросса». СРСР.

Урок № 26. Халхін-гол. Росія.

Урок № 27. Таємниця Третього рейху: нацистська диктатура в Німеччині та плани нового рейху. РТР, Росія.

Урок № 28. Дні, що вразили світ: «Кришталева ніч» - початок холокосту. Велика Британія.

Таємниці ХХ ст.

Урок № 29. Самогубство В. Маяковського. Росія.

Урок № 30. Загибель «Гінденбурга». Наука, Росія.

Урок № 31. Останній в'язень Шпандау: історія Р. Гесса. Росія.

Урок № 32. Хто стріляв у Леніна? РТР, Росія.

Урок № 33. С. Алілуєва та її чоловіки. «Кремль-9», ОРТ, Росія.

Урок № 34. Є. Браун: Гітлер та його жінки. «Кремль-9», ОРТ, Росія.

Друга світова війна

Кіноурок № 1-2. Пірл-Харбор. США.

Кіноурок № 3. 22 червня. СРСР.

Відеоурок № 4. Східний фронт: 1921-1942 рр. СРСР.

Відеоурок № 5. Друга світова війна: 1943 р. Велика Британія.

Відеоурок № 6. Друга світова війна: 1944-1945 рр. Велика Британія.

Кіноурок № 7-8. Останній штурм. СРСР.

Відеоурок № 9. З. Космодем'янська. ОРТ, Росія.

Відеоурок № 10. О. Маресьєв. ОРТ, Росія.

Відеоурок № 11-12. Нюрнберзький процес. РТР, Росія.

Найвідоміші історичні постаті ХХ ст.

Відеоурок № 13. Останній рік І. Сталіна. «Кремль-9», ОРТ, Росія.

Відеоурок № 14. Г. Малєнков: нездійсненний вождь. «Кремль-9», ОРТ, Росія.

Відеоурок № 15. Російська рулетка: М. Хрущов. Велика Британія.

Відеоурок № 16. Л. Брежнєв (РТР, Росія).

Відеоурок № 17. О. Косигін і косигінські реформи. РТР, Росія.

Відеоурок № 18. Ю. Андропов. РТР, Росія.

Відеоурок № 19. М. Горбачов: кінець СРСР. США.

Відеоурок № 20. В. Путін: товариш президент. НТВ, Росія.

Відеоурок № 21. В. Щербицький. Україна.

Відеоурок № 22. Дж. Кеннеді: 13 вересня. США.

Відеоурок № 23. Королівська родина: Гаррі та Уільям. Велика Британія.

Відеоурок № 24. Югославія: С. Мілошевич. РТР, Росія.

Відеоурок № 25. Н. Чаушеску - останній імператор. РТР, Росія.

Відеоурок № 26. Е. Хонеккер. Росія.

Відеоурок № 27. І. Б. Тіто. Росія.

Відеоурок № 28. Два життя Мао. Росія.

Відеоурок № 29. Кім Ір Сен: корейський кордон. Росія.

Відеоурок № 30. Родове прокляття Ганді. Росія.

Відеоурок № 31. Академік Легасов: самогубство (ЧАЕС). РТР, Росія.

Відеоурок № 32. Ізраїль: стратити ката Ейхмана. Велика Британія.

Відеоурок № 33. Помилка Б. Пуго (1991 г.). Росія.

Відеоурок № 34. Діана: таємниця королівської родини. Росія.

Відеоурок № 35. Імператор Хірохіто. Італія.

Автор: Е. Лозинський

Освіта.ua
05.11.2008

Популярні новини
Гриневич закликала виші підтримати реформу школи Студенти педагогічних вишів мають розуміти, якою буде Нова українська школа
ДПА і ЗНО - 2017: що необхідно знати випускнику Директор УЦОЯО розповів про новації, які необхідно знати майбутнім випускникам
Як відбуватиметься ДПА школярів у 2017 році Порядок державної підсумкової атестації у школах в 2016/17 навчальному році не зміниться
Бюджет освіти та науки 2017: що пропонує уряд Експрес-аналіз бюджету освіти та науки на 2017 рік представлений Аналітичним центром CEDOS

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!