Osvita.ua Середня освіта Форум педагогічних ідей Українська мова Тематичне речення в мікротемі. Мовні засоби зв'язку речень у тексті
Рейтинг
18

Урок української мови у 5 класі

Тематичне речення в мікротемі. Мовні засоби зв'язку речень у тексті

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 3 з 5 на основі 6 оцінок.

Мета: розвивати логічне мислення учнів; дати учням поняття про мікротему, абзац, тематичне речення, удосконалювати навички визначати тему та головну думку тексту, мікротеми тексту; виховувати бажання бути здоровим, свідоме ставлення до власного здоров'я.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Самостійна робота на аркушах

1) Текст - це:
А) кілька слів;
Б) кілька речень, об'єднаних спільною думкою;
В) два і більше речень

2) Однією із ознак тексту є:
А) зв'язність;
Б) стислість;
В) уривчастість

3) Яка ознака не характерна для тексту:
А) завершеність;
Б) незв'язність;
В) задум

4) Речення в тексті пов'язані:
А) спільним присудком;
Б) спільною думкою;
В) однаковим початком

5) Основна думка тексту - це:
А) те, про що розповідається в тексті;
Б) головне, що хотів сказати автор;
В) зміст останнього речення

6) Тема тексту - це:
А) слово, яке повторюється;
Б) те, про що розповідається в тексті;
В) перше речення

2. Перевірка домашнього завдання

(Учні зачитують свої варіанти плану до поданого тексту.)

3. Бесіда

Про які цікаві факти ви довідались, виконуючи домашнє завдання? (Відповіді учнів: про те, що зарядку роблять і тварини.)

Який висновок ви винесли з попередніх завдань, що виконували на уроці і вдома?(Відповіді учнів: зарядку робити необхідно.)

ІІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

1. Робота за міні-підручником

Прочитайте завдання 4 в міні-підручнику.

Ледача подушка

Маленькій Яринці треба рано-рано вставати, щоб  до школи йти, а не хочеться, ой як не хочеться! Ввечері питає Яринка у дідуся:

Дідусю, чому вранці вставати не хочеться? Навчіть мене, дідусю, спати так, щоб хотілося вставати і йти до школи.

Це подушка в тебе ледача, - відповів дідусь.

А що ж їй зробити, щоб не була ледачою?

Знаю я таємницю, - пошепки сказав дідусь. - Ото саме   тоді, як вставати не хочеться, візьми подушку, винеси на свіже повітря, добре вибий її кулачками - вона й не буде ледачою.

Справді? - зраділа Яринка. - Я так і зроблю завтра.

Ще дуже рано, а треба збиратися до школи. Не хочеться вставати Яринці. Але треба ж нарешті подушку привчити, лінощі з неї вибити!

Схопилась Яринка швиденько, одяглася. Взяла подушку, винесла на подвір'я, поклала на лавку - та кулачками її, кулачками. Повернулась до хати, поклала подушку на ліжко - та й умиватися.

А дідусь у вуса посміхається.

Скільки абзаців у даному тексті? (5). Спробуйте визначити мікротеми кожного з них, тобто скласти план.

Учні пропонують свої варіанти пунктів плану. Орієнтований план.

  • Чому Яринці вранці вставати не хочеться?
  • Справа у подушці.
  • Треба вибити лінощі з подушки.
  • «Ранкова зарядка» Яринки.
  • Хитрощі дідуся.

2. Бесіда.

Зверніть увагу: виділені в абзацах речення або йог частини називаються тематичними реченнями. Головне слово в цьому реченні називається тематичним словом. Схематично можна зобразити цей текст таким чином, як у міні-підручнику.

Фізхвилинка

Тема. Ледача подушка

І мікротема. Чому Яринці вранці вставати не хочеться?

ІІ мікротема. Справа у подушці.

ІІІ мікротема. Треба вибити лінощі з подушки

ІV мікротема. «Ранкова зарядка» Яринки

V мікротема. Хитрощі дідуся.

Перше тематичне речення. Чому вранці вставати не хочеться?

Друге тематичне речення. Візьми подушку, винеси на свіже повітря, добре вибий її кулачками

Третє тематичне речення. Але треба ж нарешті подушку привчити, лінощі з неї вибити!

Четверте тематичне речення. Взяла подушку, винесла на подвір'я, поклала на лавку - та кулачками її.

П'яте тематичне речення. Дідусь посміхається

Тематичне слово. не хочеться

Тематичне слово. подушка

Тематичне слово. лінощі

Тематичне слово. кулачки

Тематичне слово. дідусь

 


3. Робота в групах.

Спробуйте, працюючи в групах,  виконати  завдання 5 так, як зазначено у завданні 4 (зразок). Допоможуть вам уже виділені тематичні речення.

Як Суворов дужим став

Славетний полководець О.В. Суворов у свої 70 років вражав молодих воїнів, з якими ділив труднощі походів, міцним здоров'ям і залізною витривалістю. І ніхто з них не здогадувався, що в дитинстві їхній командир був надзвичайно кволим і хворобливим. Саме через це його батько, генерал, уже було втратив надію побачити свого сина військовим. Та хлопчика захоплювали книжки про військові подвиги, видатних полководців. І він поставив перед собою мету - стати воїном!

Для цього Суворов наполегливо почав гартувати своє тіло і волю: в будь-яку погоду їздив верхи, плавав, займався фізичними вправами.

Щоденні заняття загартували організм хлопчика, хвороби назавжди відступилися від нього.

І ось настав день, коли здійснилася мрія Суворова: він став солдатом гвардійського полку. І було йому на той час 15 років.

ІV.Підбиття підсумків

  • Чому сьогодні навчились на уроці?
  • Що цікавого дізналися?
  • Чи може бути Олександр Васильович Суворов прикладом для наслідування?
  • Чому?
  • Що таке мікротема? Тематичне речення?

V. Домашнє завдання. Складіть текст за схемою

Тема. Найбільше багатство - здоров'я

І мікротема. Найбільше багатство

ІІ мікротема. Ранкова зарядка

ІІІ мікротема. Здоров'я не купиш

Перше тематичне речення. Я вважаю, що кожна людина заслуговує на багатство, а найбільше багатство - це здоров'я.

Друге тематичне речення. Щоб бути здоровим, необхідно кожного дня робити ранкову зарядку

Третє тематичне речення. Ось чому здоров'я за гроші не купиш.

 

Тематичне слово. здоров'я

Тематичне слово. зарядка

Тематичне слово. за гроші

Автор: Стецюк Тетяна Михайлівна, спеціаліст вищої категорії, Артемівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 10

Освіта.ua
06.08.2009

Популярні новини
Місцева влада зможе утримувати школи, - Гройсман За 11 місяців 2016 року додаткові надходження до місцевих бюджетів сягнули 44 млрд
Керівники шкіл та вишів подаватимуть е-декларації Починаючи з 01 січня 2017 року, освітяни-керівники будуть зобов'язані подавати е-декларації
В МОН хочуть відкрити процедуру надання грифів Міністерство освіти має намір зробити відкритою процедуру надання грифу навчальній літературі
МОН зменшить регуляторний вплив на школи У відомстві переглянуть накази МОН на предмет зменшення регуляторного впливу в освіті

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!