Osvita.ua Середня освіта Форум педагогічних ідей Українська література Леонід Глібов - відомий український поет і байкар. Віршовані загадки поета
Рейтинг
52

План-конспект уроку

Леонід Глібов - відомий український поет і байкар. Віршовані загадки поета

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 4 з 5 на основі 13 оцінок.

Здається, байка просто бреше,
А справді - ясну правду чеше.
Л.Глібов

Мета уроку: ознайомити із життям і творчістю відомого письменника, його байками та віршованими загадками; навчати виразного читання байок та загадок, пояснювати способи їх відгадування; розвивати кмітливість, розумові здібності, пам'ять, творчу уяву; виховувати оптимістичний світогляд на основі сприйняття дотепних доброзичливих жартів.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрети Глібова, Езопа, Лафонтена, Крилова; різні видання творів байкаря; карта України; плакат „Цікаві факти із життя Л.Глібова"; кросворд-сонечко „Відгадай"; лялька -дідусь Кенир; запис пісні „Гей, соколи".

Теорія літератури: байка, алегорія, віршована загадка, акровірш.

ХІД УРОКУ

І. 1. Перевірити засвоєння попереднього матеріалу і виконання домашнього завдання.

Зачитування і відгадування складених удома загадок про школу і шкільні предмети.

А ось які загадки склали ваші попередники 7 років назад:

Ця споруда - непроста, Є екран - та не телевізор, Розкривається, та не віконце,
В ній учиться дітвора, має кнопки - та не баян, розповідає, та не учитель.
В ній завжди усім цікаво, має мишку - але не живу.
Відгадай, що це за слово? Відгадки: школа, комп'ютер, книжка.

2. Експрес-опитування: (питання дає дідусь)

  • а що таке загадка?
  • що ж лежить в основі загадки?
  • про що складаються загадки?
  • у якій формі бувають загадки?

ІІ. Оголошення теми та мети уроку (коли діти записують дату і тему ввімкнути мелодію - „Гей, соколи" -лемк.)

Вступне слово.

Я не випадково ввімкнув пісню „Гей, соколи" у виконанні одного із лемківських ансамблів. Там, у Польщі, вони сумують за рідною Україною, але не втрачають у неї віри; піснею, жартом скрашують собі життя. Так і Леонід Глібов, про якого будемо сьогодні говорити, - як нелегко йому було. але не сумував, а навпаки - своїми творами підносив дух українців.

Кожна цивілізована нація має особистість, яка прославила її на цілий світ. У давніх греків - це Гомер, у італійців - Данте, у англійців - Шекспір, у поляків - Міцкевич, у нас, українців, без сумніву, це хто? - Тарас Шевченко... Але, крім отих велетів, у народів ще є й інші, які немало зробили для слави своєї нації. Я хочу назвати вам ось цей ряд людей: у давніх греків - Езоп (раб, але своїми байками прославився на весь світ); у французів таким байкарем був Лафонтен, у росіян - Крилов, а ми маємо свого поета-байкаря - це Леонід Глібов. І саме до його творчості сьогодні звернемося.

Короткі відомості про байкаря (дехто із учнів мав завдання - знайти відомості про Л.Глібова і дуже стисло їх розказати).

Показати на карті України місця, пов'язані із проживанням Л.Глібова.

ІІІ. Байкар

Дійсно, Леонід Глібов ввійшов у нашу літературу в першу чергу як поет-байкар. Вам ще з початкової школи відомі його байки.

Леонід Глібов писав (і в нас це є епіграфом сьогоднішнього уроку), що

„здається, байка просто бреше,
а справді - ясну правду чеше."

Зараз ви прослухаєте кілька байок Глібова. Слухаючи, занотуйте у зошитах, кого мав на увазі байкар.

„ЛЕБІДЬ, РАК І ЩУКА"
„ОРАЧІ І МУХА"
„ЧИЖ ТА ГОЛУБ"
„КОНИК-СТРИБУНЕЦЬ"

Зачитайте, будь ласка, кого насправді показує поет у байці

„ЛЕБІДЬ, РАК І ЩУКА", „ОРАЧІ І МУХА", „ЧИЖ ТА ГОЛУБ", „КОНИК-СТРИБУНЕЦЬ".

А тепер скажіть, як називається художній засіб, коли в образі тварин, рослин чи явищ природи зображуються люди?

Отже, запишімо у зошит визначення:

алегорія - це зображення людей в образі тварин, рослин чи природних явищ.

А як би ви сказали, що таке байка?

Думаємо разом:

обсяг - невеликий,

написано віршем чи прозою? - віршем (хоча бувають прозові),

звичайний твір чи повчальний? - повчальний,

людей зображено в образі кого? - тварин, рослин і природних явищ.

Байка  - це невеликий алегоричний твір повчального змісту.

ФІЗКУЛЬТПАУЗА

ІІІ. Віршовані загадки

У дитячому журналі „Дзвінок" спеціально відводилися сторінки під загальним заголовком „Загадки і жарти Дідуся Кенира". Ви вже знаєте, що це псевдонім Леоніда Глібова. Він розвинув жанр поетичної загадки, спираючись на загадки народні. Щиро і просто поет звертається:

А нуте лиш сідайте!
Я загадку за хвіст піймав;
Подумайте і розгадайте,
Чи я диковинку придбав.

Прочитаємо ж і ми одну із віршованих загадок, яка є у підручнику на с.100 - „ХИМЕРНИЙ, МАЛЕНЬКИЙ".

ІV. Робота із текстом

А зараз попрацюємо із текстом цього акровірша (до речі, ви звернули увагу, що таке - акровірш?)

Четверо із вас виконуватиме завдання, що на дошці:
(зняти карту України, під нею записано завдання, але тільки ліву частину)

Слова, які характеризують вареник (художні означення)

Химерний, маленький, бокастий, товстенький

Дії вареника, які роблять його смачним

У тісто прибрався, чимсь смачним напхався, в окропі скупався, на смак уродився, ще й маслом умився, в макітрі скакав

Інші назви вареника  (синоніми)

Коханчик, таке добро

Натяк на призначення вареника

Недовго нажився, у дірку скотився, круть-верть - та й пропав


Ми ж разом випишемо деякі слова і дамо їм тлумачення або пояснення... Яке слово вам видається малозрозумілим?

Химерний - дивний,
коханчик - улюбленець,
окріп - кип'яток,
макітра - велика глиняна миска,
шкандибати - повільно важко йти.

Хто із вас знає, у якому словнику можна знайти пояснення цих слів? - Так, справді, у тлумачному словнику.

Виразне читання інших акровіршів: (питання дає „дідусь")

  1. „ЩО ЗА ПТИЦЯ?" - як ви розумієте рядки „Ходить старець, просить, гнеться, а у неї всюди є"?
  2. „ХТО РОЗМОВЛЯЄ?" - кого названо джеркотухою? Чому так про сороку написав Л.Глібов?
  3. „ХТО СЕСТРА І БРАТ?" - про яку страву говориться, що кипить у полі на вітрику?.. -  Це козацький куліш, який варили із проса.

Заслухаймо ж, як виконали завдання, запропоноване на дошці.

Скажіть, будь ласка, хто, окрім героїв акровірша, присутній у прочитаних загадках Л.Глібова? (Сам автор; це робить розповідь довірливою, задушевною, наближає її до нас з вами).

V. Закріплення знань: (питання дає „дідусь")

  • пригадайте, що таке байка?
  • у байці використовується алегорія: що це за художній засіб?

А зараз я пропоную вам розв'язати „кросворд-сонечко" - нагадати народні загадки, а заразом і творчість чи біографію Леоніда Глібова - коли розв'яжемо кросворд, тоді й побачимо, що ж тут зашифровано.

VІ. Домашнє завдання:

(зняти портрет поета, під ним - завдання) навчитись виразно читати акровірші Глібова, зробити ілюстрації у зошиті, за бажанням - вивчити напам'ять один вірш.

Підсумки уроку, оцінки.

Ввімкнути мелодію „Гей, соколи" - в цій пісні відчувається подих старовини, дух минулого, нашого історичного минулого. Ось і на уроці ми заглянули більше як на сто років назад; але у пісні відчувається і оптимізм - так і творчість Леоніда Глібова, сподіваюсь, принесла вам задоволення, віру у творчі можливості нашого народу.

Автор: Василь Кóстюк, вчитель-методист Івано-Франківської ЗШ № 25.

Освіта.ua
30.06.2009

Популярні новини
Гриневич пообіцяла вигризати зарплати для вчителів Міністр освіти заявила, що має намір добиватись підвищення заробітних плат для вчителів
Школи мають самі вирішувати питання шкільної форми Питання щодо шкільної форми має регламентуватись внутрішніми правилами школи
Профспілка передумала виводити освітян на «акції протесту» Анонсована раніше «акція протесту» освітян не відбудеться. Профспілка домовилась з урядом
Українські вчителі найбідніші в Європі, - профспілка Рівень зарплати українських учителів найнижчий серед пострадянських країн

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!