Osvita.ua Середня освіта Форум педагогічних ідей Зарубіжна література Якщо краса позбавлена душі

Конспект уроку за новелою Томаса Манна "Смерть у Венеції"

Якщо краса позбавлена душі

Оцініть публікацію
 

Мета: ознайомити учнів з видатним німецьким письменником Томасом Манном, розкрити проблему мистецтва в новелі "Смерть у Венеції", виховувати духовність, розуміння прекрасного.

Хід уроку

1. Вступне слово вчителя

- Характеризуючи свій творчий шлях на схилі літ, Томас Манн сказав: "Мій час був мінливий, але моє життя в ньому являє "єдність". Справді, у його спадщині органічно поєдналися біографія і творчість, суспільне та індивідуальне, образ і відображення. Духовний досвід німецького письменника постає як задокументована літературними шедеврами історія самобутності, що утверджує себе у світі. Понад усе його цікавила тема "художник і дійсність": як вони впливають один на одного, як їхні стосунки втілюються у мистецтві, чи можна подолати протиріччя ніж ними? Т.Манн дивився на світ очима незалежної талановитої особистості, і його погляд став своєрідним збільшувальним склом, через яке показується взаємозв'язок між складними соціальними проблемами, історичними змінами і найменшими рухами людської душі.

2. Бесіда за життєвим та творчим шляхом письменника:

- в якій сім'ї народився Т. Манн? (У сім'ї сенатора, пізніше працював службовцем);

- перше оповідання? ("Пропаща");

- за який твір отримав Нобелівську премію? (Роман "Будденброки");

- проблема, піднята в цьому творі? (Життя як безперестанне страждання);

- суть духовної кризи письменника?

- основне в філософському романі "Чарівна гора"? (Інтелектуальні пошуки істини головним героєм Хансом Касторпом, заперечення смерті, розпаду, зла взагалі);

- в яких творах піднята антифашистська тематика? (Оповідання "Маріо та чарівник"; в алегоричній формі викривається антигуманна діяльність Гітлера та Муссоліні; історична тетралогія на біблійний сюжет "Йосиф та його брати": показана вся історія людства);

- який твір Т. Манн назвав "романом кінця" і чому? (Роман "Доктор Фаустус", про глибоку кризу як суспільства взагалі, так і його культури, що й породило "дурну Німеччину").

3. Висновки

1) Уже в ранніх творах письменника з'являється образ художника, який шукає сенс буття, намагається усвідомити своє місце в сучасності, розкрити таємницю власної психології.

2) Головний принцип діяльності Т. Манна: "Глибоко пізнавати і прекрасно втілювати".

3) Характерним є пошук високих ідеалів, його не задовольняє існування людини в капіталістичному світі, який він порівнює з в'язницею, намагаючись знайти можливість виходу в інший простір - свободи, творчості, краси.

4) Заперечуючи негативний вплив соціального середовища на життя людей, Т. Манн не втратив віри в культуру, можливості розуму і душі.

5) Його вважають одним із засновників інтелектуальної прози, в якій образ викликає думку, а думка - образ.

4. Робота над ідейно-художнім змістом новели "Смерть у Венеції" (Зарубіжна література, 1998, № 7, с. 15-16).

Проблематика твору. (Це філософська розмова про творчу особистість і її духовні проблеми взагалі; вона стосується і морального стану епохи, справжніх і фальшивих цінностей, сутності людського існування);

- хто головний герой твору? (Густав Ашенбах - німецький письменник);

- символом чого є образ Венеції? (Символом віковічної культури);

- розкрити ідейний зміст зустрічі Ашенбаха з хлопчиком Тадзіо;

- який момент є психологічною кульмінацією твору? (Коли Ашенбах вирішив мовчати про епідемію холери: душа опинилася на межі добра і зла, життя і смерті, проте людина зробила хибний вибір, який став початком її кінця);

- як закінчується роман? (Духовною смертю героя);

- яка ідея твору? (Попередити людство про загрозу духовного занепаду суспільства).

Художні особливості твору:

- карнавальний принцип,

- значення деталі,

- позиція оповідача,

- афористичність,

- традиційні і новаторські засоби відображення дійсності (поєднання реалізму з модернізмом, вплив імпресіонізму, експресіоністичні елементи);

- символи (цвинтар, сонце, ніч, осінь, Венеція, смерть письменника);

- алегорія.

Аналітичне прочитання новели (коментований переказ сюжету, читання уривків) (Всесвітня література, 1998, № 11, с. 45-46).

5. Підсумкова бесіда

- Хто головний герой новели? В який момент ми зустрічаємося з ним?

- Що свідчить про бездуховність Ашенбаха? Як ви розумієте поняття "офіціозний письменник"? За які заслуги влада надала героєві твору титул дворянина?

- Що привертає увагу Ашенбаха в Тадзіо - внутрішній світ остан-нього чи його зовнішність?

- Яке ставлення автора новели до свого героя, до бездуховного мистецтва?

- Доведіть думку автора про фальшивість суспільства (на прикладах із тексту).

- Від чого застерігає людство письменник-гуманіст? Яку роль у новелі відіграє образ епідемії холери, що насувається на людей, колиску сучасної цивілізації - Венецію?

- Розкрийте символічне значення назви новели "Смерть у Венеції". Як письменник розуміє смерть і місто-казку Венецію?

6. Заключне слово вчителя

- Новели й романи Т. Манна залишаються однією з найкращих сторінок світової літератури. Кожний його твір схожий на килим, до якого автор ретельно добирав малюнок, нитки, кольори. В результаті були створені неповторні шедеври інтелектуальної прози, що спонукають прислухатися до власних переживань і замислитися над духовною долею суспільства.

Контрольна робота

Мета: перевірити рівень навчальних досягнень учнів на основі творів, вивчених за першу чверть.

(Робота на два варіанти).

1 варіант

1. Як ви розумієте суть глобального перевороту, що відбувся в мистецтві й літературі наприкінці XIX - першій половині XX століття?

2. Як сприймають рідні жахливе перетворення Грегора? Як сприймають його смерть? (про який твір йдеться?)

3. Що таке есе?

4. Чому свій головний твір письменник назвав "У пошуках утраченого часу"?

5. Чи відповідає реальна Одетта тій Одетті, яка існує в уяві Сванна? Чому він постійно намагається її виправдати, обманюючи самого себе?

6. Розкрийте символічне значення назви новели "Смерть у Венеції". Як письменник розуміє смерть і місто-казку Венецію?

7. Який епізод цього твору є його кульмінацією і чому його називають психологічною кульмінацією?

8. Яка ідея новели "Смерть у Венеції"?

2 варіант

1. Що визначає появу модернізму як нового літературно-мистецького напряму? Які течії модернізму ви знаєте?

2. Схарактеризуйте Грегора Замзу як людину (про який твір йдеться?). Які прийоми застосовує автор для створення цього образу?

3. Поясніть назву твору "Джакомо".

4. Особливості композиції роману "Сваннове кохання".

5. Порівняйте кохання Сванна з аналогічними почуттями "вічних образів" світової літератури.

6. Доведіть думку автора про фальшивість суспільства (на прикладах із тексту новели "Смерть у Венеції").

7. Чому ця новела закінчується смертю письменника?

8. Схарактеризуйте художні особливості цього твору.

Освіта.ua
18.12.2008

Популярні новини
МОН спробує зменшити регуляторний вплив на школи У відомстві переглянуть накази МОН на предмет зменшення регуляторного впливу в освіті
В Україні планують провести Рік німецької мови Україна та Німеччина обговорили питання проведення у 2017 році Року німецької мови в Україні
Маємо суттєво підтримати вчителів, - Гриневич Наступного року уряду вдасться підняти зарплату вчителів, але це є недостатнім
EdCamp шукає засоби подолання бюрократії в школах В EdCamp пропонують створити групу, яка розробить схему стримання шкільної бюрократії

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!