Osvita.ua Середня освіта Форум педагогічних ідей Зарубіжна література "Найголовніша прикраса людини - чисте сумління" (Цицерон)

Конспект уроку. Матеріали до вивчення роману А. Камю "Чума"

"Найголовніша прикраса людини - чисте сумління" (Цицерон)

Оцініть публікацію
 

Епіграф. Його стійкий гуманізм, вузький і чистий, суворий і чуттєвий, вів сумнівну в своєму результаті битву проти нищівних і потворних віянь нашого часу.

Жан-Поль Сартр

Хід уроку

1. А. Камю - один з найвидатніших представників літератури екзистенціалізму (Зарубіжна література, 1998, № 4, с. 17).

Вступне слово вчителя

- Видатний французький письменник А. Камю зажив популярності ще за життя, і нині твори його не втрачають актуальності через те, що письменник зумів поставити в них багато запитань, важливих як для його сучасників, так і для наступних поколінь.

Екзистенціалізм (екзистанс (фр.) - людське існування) - течія модернізму в літературі, виникла перед Другою світовою війною. Характерні риси - суб'єктивізм, індивідуалізм, песимізм, заперечення будь-якого насильства. Представники - Марсель, Сартр, Камю.

Висновок

"Життя абсурдне". Але Камю говорить, що навіть тоді, коли для людини немає виходу, вона повинна хоча б спробувати вберегти повагу до себе і до тієї справи, на яку прирікає її сліпий рок.

2. Життєвий та творчий шлях письменника (у формі "запитання - відповідь": учні за бажанням ставлять один до одного запитання і дають відповіді).

3. Складання опорного конспекту

1. Камю - філософ і літератор. Теми творів - відчуженість людини, її приреченість, свобода і право, "сторонність" та абсурдність людського буття. Абсурд - це ясний розум, можливе відкриття змісту життя як спілкування, єднання людей у боротьбі проти зла.

2. Тема бунту. Бунт - це шлях від тиранії до цивілізації, об'єднання людей.

3. Повість "Сторонній" (1942) - Камю показує прірву ніж людиною і світом, який її оточує, а також страшну прірву між людьми.

4. "Міф про Сізіфа" (1943) - про призначення людини. Суть її існування (Зарубіжна література, 1997, № 2, с. 34).

5. П'єса "Калігула" (1945) - це трагедія людини, яка намагалася бути вірною сама собі.

6. Філософський роман-притча "Чума" (1947), написаний під враженням фашистської окупації і руху Опору.

Оран - то планета Земля, що загубилась у безмежному Всесвіті, і кожен з героїв твору - носій якоїсь філософської ідеї.

4. Робота за змістом повісті "Сторонній" (Зарубіжна література, 1997, № 2, с. 34; Зарубіжна література, 1998, № 4, с. 18).

Висновки

"Сторонній" - сигнал тривоги з приводу оскудіння громадянськості. Суд над "стороннім" виливається у саркастичний суд самого автора над фальшивими цінностям и суспільства, що занапастило людську душу.

5. Тлумачення змісту роману А. Камю "Чума" (Зарубіжна література, 1997, № 2, с. 38).

- Що таке притча? (Твір з чітко вираженою мораллю, з конкретною повчальною ідеєю).

- Роман є своєрідним підсумком філософських роздумів письменника над особливостями колективістської моралі.

Чому все ж таки колективістська мораль бездіяльна? - запитує Камю в романі ("Вона не має права на відпочинок, а тим більше на бездіяльність").

Фабула твору

Середньовічна хвороба нищила сучасне місто, як нищила фашистська чума цивілізацію XX століття. Кожний з персонажів, котрі згуртувалися навколо доктора Ріє, має свій шлях до "прозріння".

Водночас роман є і пересторогою людству: "мікроб чуми ніколи не гине, не зникає... він чекає на свій час..."

Бесіда за запитаннями підручника (с. 238) та хрестоматії (с. 347):

- розуміння образів роману (Зарубіжна література, 1997, №2, с. 36).

Висновок

Світ - абсурдний, у ньому панує зло. але людина, щоб бути гідною звання людини, мусить не підкорятися злу, незважаючи на його одвічність.

6. Дискусія за проблемами, піднятими в романі

- В будь-яких умовах, навіть в обставинах загального краху людина повинна виконувати свої обов'язки.

- Людина має робити те, що потрібно робити.

- Найголовніше - виконувати свої обов'язки.

- Людина мусить залишатися вірною людському в собі; повинна протистояти злу навіть у тому разі, коли немає ніякої перспективи і ніякої надії.

- Солідарність, що виникає у процесі боротьби, душевна близькість людей залишається абсолютною цінністю навіть тоді, коли історично ні до чого не веде. Солідарність зміцнює і звеличує все найкраще в людині.

- Люди швидше добрі, ніж злі.

7. Творча письмова робота: "Є більше підстав захоплюватися людьми, ніж ставитися до них з презирством" (А. Камю).

Освіта.ua
26.12.2008

Популярні новини
У НАН невдоволені об'єднанням шкільних предметів Науковці стверджують, що Типовий навчальний план для 10-11 класів є загрозою для освіти
Школа існує для дитини, - Лілія Гриневич За словами міністра Лілії Гриневич, опорні школи дають реальний результат для надання кращої освіти
Рада просить називати школи на честь Героїв АТО Рада просить місцеві органи забезпечити найменування шкіл та вишів на честь Героїв України
5 головних тенденцій оновлення програм 5-9 класів Серед пропозицій оновлення програм координатори обговорення виділили п’ять основних тенденцій

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!