Osvita.ua Середня освіта Форум педагогічних ідей Зарубіжна література Велична споруда з "піщинок пам'яті". Марсель Пруст (1871 - 1922)
Рейтинг
5

"Кохання Сванна" (із циклу романів "У пошуках утраченого часу")

Велична споруда з "піщинок пам'яті". Марсель Пруст (1871 - 1922)

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 5 з 5 на основі 1 оцінок.

Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом французького письменника Марселя Пруста; відкрити реальний світ Пруста через "інстинктивну" пам'ять на прикладі роману "На Сваннову сторону"; виховувати почуття прекрасного, інтерес до музики, мистецтва.

Xід уроку

1. Вступне слово вчителя. Геніальний учений XX століття Альберт Ейнштейн відкрив новий в історії людства вимір - відносність: час і простір змінюються залежно від точки відрахування. Французький письменник Марсель Пруст такою точкою обрав людські почуття, які здатні зберігати втрачений час. "Бачити, відчувати, висловлювати" - це гасло художників-імпресіоністів М. Пруст зробив творчим принципом, простуючи у своїх романах не шляхом реальних подій, а примхливими стежками пам'яті почуттів.

Бесіда

- Життєвий та творчий шлях письменника (Зарубіжна література, 1998, № 7, с. 17-18; Всесвітня література, 1998, № 10, с. 49).

- Які враження і події життя М. Пруста вплинули на його творчість?

- Схарактеризуйте внесок М. Пруста в оновлення жанру роману. Як саме він трансформував жанр епопеї?

- Чим відрізняється інтуїтивна пам'ять від інтелектуальної?

- Які факти і обставини біографії Пруста відіграли значну роль у формуванні його світогляду і естетики?

- Чому свій головний твір письменник назвав "У пошуках утраченого часу"? (Складає понад 20 зошитів, 7 романів).

- Що таке "втрачений час"? (Життя серед фальші та суєти цього світу).

- Яку мету ставив Пруст, створюючи свою епопею? (Створити суб'єктивну епопею, яка б відображувала не події, що правлять світом, а психологічні процеси, котрі визначають стан суспільства. За "найголовнішу реальність" він визнавав особистість з її неповторними думками і почуттями).

- Основний композиційний прийом? (Перевага суб'єктивного над зовнішнім; автор

дивиться на світ через своєрідне дзеркало - душу людини).

Висновок

Час для Пруста і його героїв складається із пам'яті, відчуттів і переживань. Один удар людського серця, на думку автора, - лише мить у безмежному Всесвіті, але цей "удар" відображує певні закономірності, з яких складається вічність.

2. Робота над художньо-естетичним змістом роману "На Сваннову сторону"

Художні особливості роману:

- величезний обсяг тексту, нема поділу на глави, навіть абзаци (зустрічаються фрази із трьохсот слів);

- це епопея не зовнішніх подій, а внутрішнього світу людини;

- письменник, наче вчений, досліджує процеси, що відбуваються у свідомості людини;

- основа композиції - складний і плинний "потік свідомості": лірич-ні відступи, численні спогади, внутрішні монологи, побудовані на "піщинках пам'яті", утворюють величезну, але примарну споруду - піщаний замок.

- Що поєднує твір з естетикою імпресіонізму? (Увага до звуків, смаків, кольорів, запахів, які пробуджують забуті враження, увага до дрібниць життя).

- Головний герой твору? (Пам'ять, яка зберігає час. Воскресити пам'ять спроможна найменша дрібничка, коли вона збігається зі спогадами про минуле: епізод із тістечком).

- Хто є фактичним героєм твору? (Хлопчик Марсель, у житті якого є багато фактів із біографії письменника: рання хвороба, любов до матері, атмосфера аристократичної вишуканості та артистизму в домі).

- Як ідея поділу простору і часу втілена в романі? (Місто Комбре поділяється на дві половини: "сторона Сванна" і "сторона Германтів", і поділ часу: спогади про Сванна, потім спогади про Германтів).

3. Передати коротко зміст І частини роману "На Сваннову сторону" (хрестоматія, с. 111; Зарубіжна література, 1998, № 7, с. 20).

- Як побудований роман? (Досліджується лише одне почуття - кохання до жінки, пов'язане з безліччю відтінків і проявів: ревнощами, недовірою, закоханістю, розчаруванням, пристрастю).

- Головні мотиви твору? (Злиття кохання з музикою, зіставлення постаті коханої з образами полотен митців Відродження).

4. Бесіда за змістом роману за питаннями 1-7 хрестоматії, с. 136 або 1-12 (Всесвітня література, 1998, № 10, с. 54).

Висновок. Сам письменник і його герої відчувають примарність вигаданого світу. Сванн кохає, але не справжню, досить легковажну жінку, а витвір свого вишуканого уявлення. Він егоїстично любить в Одетті свою власну творчість.

- Порівняйте кохання Сванна з аналогічними почуттями "вічних образів" світової літератури.

5. Заключне слово вчителя

- Кохання - це злиття двох душ, а не однієї з твором мистецтва. Відчуженість людей зумовлена сучасними суспільними процесами, де кожен замкнений у своє "комбре", свою музичну фразу.

Своїм життям і творчістю М. Пруст довів самодостатність і безмежність людської душі. Письменник справді подолав і відродив час і простір за межами їх реального прояву. Побудована ним споруда минулого вражає розмірами й красою архітектури, хоча будував новий світ він за власними законами.

Освіта.ua
23.12.2008

Популярні новини
Гриневич пообіцяла вигризати зарплати для вчителів Міністр освіти заявила, що має намір добиватись підвищення заробітних плат для вчителів
Школи мають самі вирішувати питання шкільної форми Питання щодо шкільної форми має регламентуватись внутрішніми правилами школи
Профспілка передумала виводити освітян на «акції протесту» Анонсована раніше «акція протесту» освітян не відбудеться. Профспілка домовилась з урядом
Українські вчителі найбідніші в Європі, - профспілка Рівень зарплати українських учителів найнижчий серед пострадянських країн

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!