Osvita.ua Середня освіта Форум педагогічних ідей Всесвітня історія Розвиток СРСР у часи холодної війни. Конспект уроку
Рейтинг
11

Розкриття найважливіших рис розвитку тоталітарних країн у другій половині ХХ століття

Розвиток СРСР у часи холодної війни. Конспект уроку

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 2.8 з 5 на основі 4 оцінок.

Мета та завдання: на прикладі СРСР розкрити найважливіші риси розвитку тоталітарних країн у другій половині ХХ століття; при розбиранні анекдотів застосовувати отримані в молодших класах знання про розвиток Радянського Союзу; розвивати вміння учнів порівнювати проблеми різних періодів радянської влади, класифікувати їх відповідно до обраних самими учнями критеріїв, оцінювати соціальний, господарський, політичний розвиток СРСР у період холодної війни, пов'язувати проблеми радянського періоду та сьогоднішні проблеми в Литві; акцентувати характерну для різних історичних періодів проблему корупції, виховувати активну, нетерпиму до корупції особистість.

Методи: робота в невеликих групах, робота із джерелами (анекдотами), співставлення, аналіз, дискусія у групах, повідомлення, підготовлене групою.

ХІД УРОКУ

1. Учні діляться на п'ять груп (відповідно до витягнутих карток п'яти різних кольорів).

2. Кожній групі дається по 9-10 анекдотів про різні проблеми, що існували в Радянському Союзі (не називаючи їх):

  • першій групі - економічні проблеми (анекдоти про екстенсивне господарство, відсталість технологій, нераціональне використання ресурсів, погану якість, відставання сільського господарства й т. п.);
  • другій групі - соціальні проблеми (анекдоти про алкоголізм, злодійство й т. п.);
  • третій групі - засилля бюрократії (анекдоти про «роздуті» ставки, некомпетентних чиновників, канцелярщину й т. п.);
  • четвертій групі - корупція (анекдоти про хабарництво, привілеї номенклатури, розкрадання державного майна й т. п.) (див. додаток);
  • п'ятій групі - розходження пропаганди та реальності (анекдоти про неіснуючі «перемоги», прославляння партії та керівників і т. п.).

3. Завдання: після прочитання й обговорення у групі назвати проблему, що поєднує всі представлені групі анекдоти.

4. Після того як групи назвуть проблеми, вони одержують аркуш із завданнями, керуючись якими, групи мають написати (після дискусії) стислу доповідь.

Аркуш із завданнями для четвертої групи

  • На підставі анекдотів установіть, як проявлялась корупція в Радянському Союзі.
  • Які верстви населення Радянського Союзу можна ототожнювати з корупцією? Перелічіть їх у порядку значущості, починаючи з найвищих за положенням.
  • В анекдоти про Радянський Союз укралась помилка: один анекдот створений не в радянський час і в ньому говориться не про радянські часи. Який це анекдот? Аргументуйте свій вибір.
  • Які з анекдотів радянського періоду підійшли б і для сьогоднішньої Литви? Чому?

5. Групи представляють свої повідомлення.

6. На підставі повідомлень увесь клас робить висновки про існуючі в Радянському Союзі у другій половині ХХ століття проблеми; аналізує, які з них і сьогодні все ще процвітають у посткомуністичних державах (опираючись на приклад Литви).

7. Домашнє завдання:

  • Обміркувати роботу у класі та записати 2-3 проблеми суспільства радянського періоду, що не обговорювались на уроці.
  • Пошукати анекдоти з тем, що обговорювались.

Зв'язки з антикорупційною освітою: урок розкриває особливості менталітету чиновників у СРСР, узаконювання корупції в повсякденній практиці. Це, з одного боку, допомагає зрозуміти спадщину пострадянського мислення, з іншого - оцінити, як сильно змінилося суспільство після розпаду СРСР.

АНЕКДОТИ ПРО КОРУПЦІЮ

Генеральний секретар СРСР гостює у США. На його честь улаштовується розкішний обід.

- Звідки кошти на такий шикарний прийом? - дивується гість. Президент США веде його до вікна й каже:

- Бачите той міст?

- Бачу.

- Ось тут і заритий собака. На будівництві цього моста трохи заощадили.

Через рік президент США відвідав Радянський Союз, і навіть його, бувалого, здивував розмах прийому. Тоді глава Радянського Союзу підводить гостя до вікна:

- Бачите там міст?

- Ні, не бачу.

- Ось тут теж собака заритий.

* * *

- Чому на минулому уроці тобі за диктант поставили четвірку, а зараз - п'ятірку? Адже помилок стільки ж.

- Розумієш, тоді мій батько був тільки заступником, а зараз він - директор.

* * *

- Я запропонував директорові хабар, так він указав мені на двері.

- Вигнав?

- Не вигнав, а показав двері, мовляв, хто-небудь може почути або через щілину в замку побачити.

* * *

- Із чого почати ревізію?

- З коньяку.

Парламентарій бізнесмену:

- Ви мені дайте 50 тисяч, а я зроблю Вас мільйонером...

* * *

Вирішив рибалка побудувати міст через ріку. Знадобився йому вагон цементу. Послав вовка в міністерство - той вив, вив, але безглуздо. Послав лису - хитрила, хитрила, але безглуздо. Нарешті відправив осла. Не повертається тиждень, другий... Зрештою повертається з цілим ешелоном цементу.

- Навіщо нам стільки?

- Не хвилюйтесь. У міністерстві я зустрів багато знайомих і довів, що міст ми будемо будувати уздовж ріки.

* * *

Громадянин стоїть перед дверима й читає: «Завідувач приймає 10-15». Тут підійшов Киндзюліс і запитав:

- А менше він не приймає?

* * *

Людина запропонувала чиновнику кілька купюр.

- Це що? Хабар? - розсердився чиновник.

Злякавшись, людина хоче забрати гроші, але чиновник додає:

- Ваше щастя, що я - хабарник.

* * *

- Уявіть собі, у нашому управлінні за хабарі засудили вже 50 осіб.

- У нашому управлінні таке неможливо.

- У вас усі чесні?

- Справа не в цьому. У штаті нашого управління всього 40 осіб.

* * *

Один раз король, обідаючи з парламентаріями, з подивом сказав, що, незважаючи на високі податки, державна скарбниця порожня. Тоді один літній парламентарій взяв із цебра із шампанським шматочок льоду й подав його сусіду із проханням передати наступному сусідові. Коли шматочок льоду в такий спосіб дійшов до короля, він зовсім станув.

- Ось чому, Ваша величність, скарбниця порожня, - сказав парламентарій.

* * *

В аеропорті Шереметьєво репортер запитує в італійських туристів:

- Яка мета вашого приїзду до СРСР?

- Ми переймаємо досвід у галузі сільського господарства.

- Сільського господарства?

- Так. Про таку організацію роботи можна тільки мріяти. Радгоспи - просто фантастика! Допомога шефів - грандіозна! Землю орють солдати, боронують робітники, урожай збирають студенти, сортують професори, аспіранти й доценти! І все безплатно. Після збуту продукції директор радгоспу повідомляє: «7 мільйонів збитків». І йому ці мільйони дають. Мама мія! Нам таке навіть не снилося!

- Ви - фермери?

- Ну звичайно! Ми - представники італійської мафії!

* * *

Одна жінка 20 років пропрацювала на заводі самоварів, але за цей час так і не зуміла придбати самовар. Утративши надію, вона написала листа до Центрального комітету Комуністичної партії: «Я вже 20 років працюю на заводі самоварів, але в мене самої дотепер немає самовара».

Через якийсь час вона вкрай здивувалась, одержавши відповідь: «Шановна товариш..., на жаль, Центральний комітет не може допомогти вам у придбанні самовара. Однак, беручи до уваги ваш робочий стаж і заслуги, ми дозволяємо вам щодня виносити по одній деталі та самостійно збирати самовар».

Через пару років жінка знову пише листа до ЦК: «Я втратила надію. Я все зробила, як ви написали. Щодня я приносила з роботи по одній деталі. І що в мене в остаточному підсумку є? У мене стоять дві ракети класу «Земля-земля», а самовар я так і не придбала».

Автор: Л. Мамінскене

Освіта.ua
16.10.2008

Популярні новини
Гриневич просить виші підтримати реформу школи Студенти педагогічних вишів мають розуміти, якою буде Нова українська школа
ДПА і ЗНО - 2017: що необхідно знати випускнику Директор УЦОЯО розповів про новації, які необхідно знати майбутнім випускникам
Як відбуватиметься ДПА школярів у 2017 році Порядок державної підсумкової атестації у школах в 2016/17 навчальному році не зміниться
Бюджет освіти та науки 2017: що пропонує уряд Експрес-аналіз бюджету освіти та науки на 2017 рік представлений Аналітичним центром CEDOS

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!