Osvita.ua Середня освіта Форум педагогічних ідей Образотворче мистецтво Види мистецтва та специфіка їх художньо-образної мови
Рейтинг
105

Конспект уроку. Ознайомлення учнів з поняттями «мистецтво», про просторові, часові та просторово-часові (синтетичні) види мистецтв; поняттям "образ" у мистецтві

Види мистецтва та специфіка їх художньо-образної мови

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 3.2 з 5 на основі 33 оцінок.

Мета: ознайомити учнів з поняттями «мистецтво», про просторові, часові та просторово-часові (синтетичні) види мистецтв; поняттям "образ" у мистецтві

Обладнання: презентація «Види і мова мистецтва», ОСК

Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.

ХІД УРОКУ

І Вступне слово вчителя

Художня культура є невід'ємною частиною духовної культури людства. Вона відкриває людині шлях до прекрасного. Основа художньої культури - мистецтво, яке в художніх образах відображає дійсність, концентрує в собі головні особливості естетичного ставлення до світу. Мистецтво покликане виховувати художній смак людини, розвивати її здатність до творчості за законами краси. Тож який зміст ми вкладаємо в поняття «мистецтво»?

Мистецтво - водночас і творення, і пізнання світу, і спілкування.Воно звернене до почуттів людини і впливає на неї з великою силою, виховуючи через любов до прекрасного моральні якості. Ми слухаємо музику, читаємо книги, відвідуємо музеї, дивимось кінофільми й театральні вистави - і наше життя наповнюється красою, набуває нового змісту.

Мистецтво справедливо називають підручником життя, прагнучи таким чином підкреслити його пізнавальне значення. Адже творчість - це не лише результат натхнення, вона безпосередньо пов'язана із розвитком суспільства, його традиці-ями і культурою. За витворами мистецтва й історичними пам'ятками, що дійшли до нашого часу, ми дізнаємося про життя, традиції, ідеали краси, філософію, побут людей різних часів. Життєве призначення мистецтва полягає в його здатності порушувати важливі суспільні проблеми й тим самим впливати на світогляд та етичну позицію людей.

ІІ Робота над темою уроку

1. Перегляд презентації, що містить ілюстрації різних видів мистецтва.

2. Актуалізація опорних знань

  • Які види мистецтва вам відомі?
  • Чим же відрізняються види мистецтва один від одного?

Мистецтво як найважливіша частина культури проявляє себе у величезній різноманітності видів художньої творчості людини. Це театральна постанова і фільм, поема і симфонія, живописне полотно й архітектурна споруда, скульптура і ювелірний виріб. Кожен із видів мистецтва має свої особливості, а в цілому вони відображають усе багатство естетичного осягнення людиною світу. Для розрізнення окремих мистецтв існує спеціальне поняття - види мистецтва, тобто усталені форми його існування, що склалися історично.

Мисте́цтво - одна з форм суспільної свідомості; процес і результат творчої діяльності людини, відтворення дійсності в художніх образах, основа художньої культури.

Українське слово «мистецтво» походить від німецького Meister (майстер), яке в свою чергу походить від латинського Magister (навчитель, начальник), що в свою чергу, вірогідно, утворене шляхом поєднання слів magis («великий») та histor знавець, умілець, згодом - актор (histrion).

Мистецтво взаємодіє з іншими складниками культури - релігією, наукою, мораллю. У стародавньому Китаї, приміром, усіх митців - художників, поетів, музикантів - називали мудрецями. Давні греки, синтезуючи естетичні й етичні ідеали, ввели окреме поняття «калокагатія» -єдність краси і добра. У давнину мистецтво було невіддільне від релігійних вірувань, сприяло усвідомленню релігійних істин.

Термін «мистецтво» не відразу набув сучасного значення. У Стародавній Греції, наприклад, і мистецтво, і техніку виконання, тобто майстерність, позначали одним словом - «техне».

3. Робота з ОСК

Види мистецтва. Способи втілення художнього образу

Просторові

  • Архітектура
  • Скульптура
  • Живопис
  • Графіка
  • Художня фотографія
  • Дизайн
  • Декоративно прикладне мистецтво

Часові мистецтва

  • Література
  • Музика
  • Радіо

Просторово-часові (сентетичні)

  • Театр
  • Танець
  • Кіномистецтво
  • Циркове мистецтво

До синтетичних мистецтв також належать видовищно-ігрові і технічні (художня фотографія, кольоромузика, дизайн,комп'ютерна графіка та анімація).

Висновки: Взаємовплив різних видів мистецтва часто зумовлює виникнення дуже цікавих творів. Наприклад, відомий літературний твір М. Гоголя «Тарас Бульба» став основою створення шедеврів художнього, музичного, театрального й кінематографічного мистецтв.

Щоб повноцінно насолоджуватися скарбами художньої культури, треба знати мистецьку мову. Музиці властива інтонаційно-образна мова, де основним елемен-том емоційного вираження є проінтонований звук, навколо якого кристалізуються всі інші художні засоби (ритм, темп, мелодія, гармонія, тембр). У зображувальних мисс-тецтвах переважають різні елементи художньої мови: у графіці - лінія, у живопису - колір. Кінематограф має складну художню мову, оскільки поєднує засоби різних видів мистецтв - літератури, музики, образотворчого мистецтва, театру - з власними художньо-технічними досягненнями, насамперед мистецтвом монтажу.

4. Одним із найважливіших понять у мистецтві є художній образ, який поєднує реальний світ і творчий задум митця. Художній образ- особливий спосіб відображення життя, характерний лише для мистецтва. У художньому образі автор не просто відтворює побачене або почуте, а й створює за допомогою слів, кольору, звуків або пластичної форми ще одну дійсність. Образ може бути простим, зрозумілим- реалістичним, а може бути й дуже складним, ґрунтуватися на символічному рішенні митця.

ІІІ Рефлексія

  • Визначте призначення мистецтва.
  • Назвіть види мистецтва.
  • Чим зумовлене розмаїття видів мистецтва й чому кожен із них потрібен людині?
  • Через художні засоби виразності, що наведені нижче, визначте види мистецтва: слово, звукоінтонація, колір, об'ємно-просторові форми, лінія, штрих, світлотінь, акторська майстерність.

ІV Домашнє завдання

Користуючись літературними та інтернет-джерелами, знайдіть різні визначення поняття «мистецтво» і зіставте їх. Започаткуйте ведення словника, занотуйте свої самостійні знахідки. Підготуйте розповідь про історію одного з мистецьких шедеврів.

Автор: Учитель Кононенко В.М.

Освіта.ua
30.06.2009

Популярні новини
В Україні стартує «Нобелівська премія» для вчителів Розпочинається прийом заявок на український етап премії Global Teacher Prize Ukraine
МОН і Мінрегіон оновлять 200 українських шкіл В Україні розпочали розробку проекту створення нового освітнього простору в школах
Учителів можуть звільняти за аморальні вчинки, - ВСУ Верховний суд надав роз'яснення щодо звільнення педагогів, які себе скомпрометували
Нова українська школа: 9 змін, які пропонує Міносвіти Це буде «школа компетентностей», яка співпрацюватиме з батьками і враховуватиме індивідуальність

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!