Osvita.ua Середня освіта Форум педагогічних ідей Робота з батьками Батьки VS вчителі
Рейтинг
10

Реакція батьків на виклик у школу або необхідність поговорити з вчителем досить часто визначаються усвідомленим і напівзабутим шкільним досвідом самих батьків. Фігура вчителя для багатьох дорослих продовжує залишатися символом контролю та джерелом тривожності

Батьки VS вчителі

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 5 з 5 на основі 2 оцінок.

Реакція батьків на виклик у школу або необхідність поговорити з вчителем досить часто визначаються усвідомленим і напівзабутим шкільним досвідом самих батьків. Фігура вчителя для багатьох дорослих продовжує залишатися символом контролю і джерелом тривожності.

Батьки несвідомо ставляться до оцінки дитини вчителем і до позначок у щоденнику, як до оцінки їх батьківської успішності. Найбільші страхи перед школою відчувають батьки, які самі мають проблеми емоційно-психологічного характеру стосовно влади, різних форм підпорядкування та домінування у світі дорослих. Вчитель сприймається як всемогутній. Батьки, бояться вчителя, засвоюють особливі навички психологічного самозахисту замість захисту власної дитини.

Ці навички часто пред'являються у формі "педагогічних рекомендацій" (по суті - небезпечних), наприклад: "Батьки завжди повинні підтримувати вчителя, щоб не упускати його авторитет". Або: "Якщо ми будемо захищати свою дитину, вона ніколи не навчиться захищати себе сама". Доросла людина, відчуваючи страх перед учителем, робить дитину відповідальним за свою самооцінку: "Тільки від тебе залежить, чи буде мені соромно, чи ні. Ти несеш відповідальність за мій внутрішній стан і переживання".

Ця точка зору має надзвичайно поширений характер і, по суті, є передачею відповідальності від дорослого до дитини: "Поводься в школі добре, щоб мені не було соромно, щоб я не відчував себе поганим батьком". Дитина при такому підході змушена нести подвійний тягар відповідальності: і за себе, і за емоційний стан батьків.

Батькам, які зазнають "шкільні страхи", не слід забувати, що вчитель, якого вони бояться, сам теж багато чого боїться. І це пов'язано з природою школи як соціального інституту. Це не таємниця, що школа дає дитині масу можливостей втратити інтерес до пізнання і замінити його поведінкою, орієнтованою на позначки і формальне виконання норм школи. Зниження інтересу до навчання, починаючи з переходом до середньої школи, є масовим явищем.

Перед вчителем з точки зору педагогічних норм як ніби стоять два завдання: забезпечити результативність засвоєння знань і зберегти у дітей інтерес до пізнання. Однак оцінка роботи вчителів йде тільки за першим критерієм. Тим самим вчителя підштовхуються до досягнення результативності засвоєння будь-яку ціну, в тому числі і через збудження страху і тривожності в дітей. Це не суперечить завданням школи як системи примусової передачі знань дітям. Щоб світ дорослих міг відтворити себе, дитині належить оволодіти знаннями і засобами, необхідними для цього.

Фактори успішності навчання, що відносяться до батьківського поведінки, наступні:

  • Батьки успішних дітей мають реалістичні уявлення про поточні досягнення своїх дітей, але при цьому вірять, що в майбутньому вони обов'язково досягнуть успіху у своїй кар'єрі, допомагають дітям розвивати впевненість у собі, заохочуючи їх до виконання відповідних віку завдань у школі і вдома.
  • Відносини батьків і дітей відрізняються теплотою і любов'ю, які використовуються батьками методи контролю характерні для авторитетного стилю батьківської поведінки. Діти знають межі дозволеного, але при цьому відчувають себе в безпеці і знають про те, що вони бажані й улюблені.
  • Батьки постійно спілкуються з дітьми, читають дітям книги, уважно вислуховують їх і регулярно розмовляють з ними. Батьки підтримують інтерес дітей до пізнання і дослідження, і самі є рольовими моделями.

Автор: Куртова Світлана Сергіївна
Посада: заступник директора з НВР, учитель англійської мови та економіки.

Матеріал розміщено в рамках проведення Форуму педагогічних ідей «УРОК»

Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації, а також поширювати, перекладати або копіювати будь-яким способом без письмового дозволу освітнього порталу Освіта.ua.

Освіта.ua
09.08.2014

Популярні новини
Методичні рекомендації з вивчення предметів у 2018/19 році Школи отримали методичні рекомендації з вивчення навчальних предметів в 2018/19 навчальному році
У МОН назвали основні тези серпневих конференцій Відомство просить залучити максимальну кількість учителів до проведення  серпневих конференцій
МОН визначило, де проведуть Всеукраїнські шкільні олімпіади Організаційне забезпечення олімпіад покладено на Інститут модернізації змісту освіти
Батьки не мають купляти форму конкретних виробників За словами міністра, дитину не можуть примушувати купляти конкретну шкільну форму

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!