Osvita.ua Середня освіта Форум педагогічних ідей Методика та технологія Сучасні комп’ютерні технології на службі у вчителя
Рейтинг
99

Інформаційними технологіями називають усі технології, що використовують спеціальні інформаційні технічні засоби (комп’ютер, аудіо-, відео-, кінотехніка), це процеси підготовки та передачі інформації, засобом упровадження яких є комп’ютер

Сучасні комп’ютерні технології на службі у вчителя

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 5 з 5 на основі 20 оцінок.

На початку XXI століття людство вступило в нову стадію свого розвитку – постіндустріальну еру, яка характеризується виникненням нових систем інформаційних технологій і, як наслідок, нових трансформацій освіти.

Як відомо, освіта є самостійною системою і одночасно стратегічним ресурсом держави. Тому розвинені країни досить активно розробляють та впроваджують інформаційні технології в систему освіти.

В Україні їх упровадження набуває все більш масштабного і комплексного характеру. Сучасних студентів вже мало цікавлять традиційні лекції - сьогодні молодь надає перевагу інтерактивним технологіям. До того ж ці методи, на думку викладачів, є дуже результативними (підвищується рівень як успішності, так і якості навчання).

Інформаційними технологіями називають усі технології, які використовують спеціальні інформаційні технічні засоби (комп’ютер, аудіо-, відео-, кінотехніка). Комп’ютерні або нові інформаційні технології навчання – це процеси підготовки і передачі інформації, засобом впровадження яких є комп’ютер.

Для високого рівня засвоєння матеріалу у старших класах учням все частіше необхідний доступ до мережі Інтернет. Під час вивчення теми «Служби Інтернету» в 10 класі потрібне підключення до мережі Інтернет на кожному уроці. Розвиток сучасних технологій 3G дозволяє надати таку можливість навіть у віддалених селах. Але все-таки технологія тільки розвивається, і при великій кількості користувачів одним підключенням до мережі Інтернет отримаєш дуже малу середню швидкість на кожний комп’ютер або взагалі нічого.

При викладанні інформатики та використанні підключення до мережі Інтернет в класі, де всього 7 учнівських персональних комп’ютері, це одна з основних проблем.

Я витратив певний час на вирішення даної проблеми, а саме: як на практиці дозволити десятикласникам попрацювати з електронною поштою і службою обміну миттєвими повідомленнями.

Основними вимогами до програмного забезпечення (ПЗ) були: безкоштовність, операційна система Windows. Також для того, щоб учень зміг повторити здобуті на уроці навички вдома – мінімальна різниця між їх використанням у мережі Інтернет та в класі інформатики (без підключення до Інтернету).

Першим кроком було знаходження ПЗ для реалізації локального сервера електронної пошти. Результатом пошуку стала програма – hMailServer. Розібравшись у налаштуваннях та використавши у якості програми поштового клієнта Mozilla Thunderbird, зміг створити 7 адрес електронної пошти. Наприклад, одна з адрес - user2@krasnopilka.edu. Учні листувалися між собою в класі й вивчали основи роботи з електронною поштою та інтерфейс програми поштового клієнта.

Другий крок - це здобуття учнями навичок роботи через веб-інтерфейс. Для цього використовуємо теж hMailServer, але потрібно ще якось створити доступ до електронної пошти через веб-інтерфейс. Вирішення цієї проблеми – використання локального веб-сервера та клієнта. На практиці добре зарекомендували себе XAMPP Vertrigo та клієнт roundcubemail. Результатом правильного налаштування програми стала можливість одразу потрапляти на вікно введення логіну та пароля, просто ввівши у браузері krasnopilka.edu.

Виконавши два пункти, учні можуть здобути знання з використання електронної пошти та закріпити їх на практиці.

Тепер перейдемо до вирішення проблеми з службою обміну миттєвими повідомленнями (як реалізувати це, використовуючи наявне апаратне забезпечення – вчительський комп’ютер). Серед всіх запропонованих варіантів із вирішення даної проблеми дуже добре зарекомендувало себе програмне забезпечення з організації Jabber-сервера в офісі OpenFire. Додаткові вимоги до даного ПЗ: використання в якості клієнтів популярні програми, такі як Miranda IM, Pingin, Spark. Також є можливість використовувати веб-інтерфейс для доступу до мережі обміну миттєвими повідомленнями. Кінцевий результат налаштування: учні можуть реєструватися з власним логіном та паролем та входити як зареєстрований користувач через програми-клієнти або браузер.

Використовуючи XAMPP Vertrigo, можна також вивчати та засвоювати на практиці основи веб-програмування в 11 класі, демонструвати учням результати їх роботи при створенні простих веб-сайтів та можливості сучасних систем керування контенту (CMS). Найпоширеніші з них – Wordpress, Joomla, phpBB.

При написанні коду веб-сторінок зарекомендували себе такі редактори як Notepad++, Bluefish.

Згадане програмне забезпечення було на практиці перевірене на апаратній базі комп’ютерного класу СЗШ І-ІІІ ст. с. Краснопілки.

Додатково ще можу порекомендувати (якщо виникають проблеми при налаштуванні кожного учнівського комп’ютера, як-от наявність малої кількості комп’ютерів у класі, коли учні беруть ноутбуки на уроки інформатики): для демонстрації самого принципу обміну миттєвими повідомленнями можна використати програму Lan.X. Треба об’єднати всі ПК у єдину локальну мережу. Програма зручна тим, що працює децентралізовано навіть при наявності 2-х комп’ютерів у мережі.

При використанні програм, наведених вище, взагалі не потрібний доступ до мережі Інтернет.

Якщо є можливість використати окремий комп’ютер для реалізації цих технологій та навички роботи з операційними системами сімейства UNIX, в Інтернеті існує багато статей щодо установки та налаштування веб-сервера, сервера електронної пошти та Jabber-сервера. На практиці я перевірив тільки три представники: Ubuntu Server, FreeBSD та Zentyal. Перші двоє вимагають знання і певного досвіду, останній має графічний інтерфейс, що значно спрощує встановлення та налаштування, але збільшує вимоги до обладнання.

Для отримання досвіду з використання операційних систем сімейства UNIX (не здійснюючи маніпуляцій з встановленою операційною системою на комп’ютері) рекомендую використовувати систему віртуальних машин. Наприклад, програма VirtualBox дозволяє створювати віртуальний комп’ютер із заданими параметрами та на базі нього тестувати або відпрацьовувати ідеї та налаштування.

Підсумки здійсненої роботи. Підготовлено програмну базу для вивчення однієї з основних тем у знанні комп’ютерних технологій, необхідних сучасній молодій людині. Вміння використовувати електронну пошту та обмінюватися повідомленнями значно підвищують рівень інтеграції в суспільство, де інформація – один із провідних аспектів життя.

Навички, здобуті при засвоєнні даних тем, допоможуть при подальшій профорієнтації, виборі майбутньої професії, пошуку роботи та використанні веб-сервісів (наприклад, для оформлення резюме, які є основними джерелами інформації для роботодавців).

Автор: Косенко Віталій Якович
Посада: учитель інформатики.

Матеріал розміщено в рамках проведення Форуму педагогічних ідей «УРОК»

Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації, а також поширювати, перекладати або копіювати будь-яким способом без письмового дозволу освітнього порталу Освіта.ua.

Освіта.ua
30.05.2014

Популярні новини
Школам доручили провести «диктант єдності» Інститут модернізації змісту освіти просить школи провести «диктант єдності»
Затверджено нове положення про вибір підручників Документ визначає порядок проведення конкурсного відбору проектів шкільних підручників
МОН: зарплату вчителям підняли, іншим - у вересні Міністерством освіти надана відповідь щодо підвищення заробітних плат педпрацівникам
МОН затвердило програму підготовки тренерів НУШ Метою програми є підготовка тренерів для підвищення рівня компетентності вчителів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!