Osvita.ua Середня освіта Форум педагогічних ідей Методика та технологія Упровадження особистісно орієнтованої педагогіки в навчально-виховне середовище ліцею як фактор розвитку закладу та розкриття особистісного потенціалу учасників освітнього процесу
Рейтинг
10
Вибір редакції

У статті авторка пише, що директор ліцею та команда вчителів уважають, що інноваційна школа буде в дійсності такою, якщо впроваджуються не тільки окремі освітні методики, технології, але є орієнтація на нову освітню модель у цілому, засновану на гуманістичній, особистісно орієнтованій парадигмі

Упровадження особистісно орієнтованої педагогіки в навчально-виховне середовище ліцею як фактор розвитку закладу та розкриття особистісного потенціалу учасників освітнього процесу

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 5 з 5 на основі 2 оцінок.

"Якщо Всесвіт дійсно безмежний, а природа не має обчислення в своїй творчості, то єдина модель цієї безмежності і цих багатств є Дитина"
Ш. Амонашвілі

У наше століття в ряду наростаючих глобальних протиріч одним з найскладніших чинників положення людини в сучасній цивілізації є вибух споживання. Нинішній культ споживання - харчового, речового, видовищного - перетворює людину-творця в людину-споживача. Ця нова глобальна загроза особливо небезпечна для молодих поколінь, які ростуть бранцями культу споживання.

В умовах вступу суспільства в постіндустріальну епоху розвитку, коли найціннішим товаром стає інформація, змінюється роль освіти, від якої істотно залежить, чи розкриє людина в майбутньому свій природний потенціал, чи знайде вона своє місце в житті.

Нам, виконавцям практичної сторони програми "Експериментального майданчика" близька точка зору Дж. Дьюї про те, що "одні розуміють освіту як розкриття вроджених здібностей, що йдуть зсередини, інші - як формування особистості ззовні". Ці слова визначають два основні підходи до організації процесу в школах: один - традиційний, "знаннєвий", другий - гуманістичний, особистісно орієнтований. І тільки другий підхід звертається до особистісно смислової основи людини, сприяє реалізації вродженого потенціалу за допомогою її внутрішніх джерел. Сьогодні відбулося визнання на теоретичному і практичному рівнях адекватності саме особистісно орієнтованого підходу сучасним умовам. У стратегії розвитку нашого ліцею задається новий вектор розвитку освіти. Майбутнє України, наші успіхи залежать від освіти та здоров'я людей, від їх прагнення до самовдосконалення і використанню своїх навиків і талантів так як розвиток людини - це основна мета і необхідна умова прогресу сучасного суспільства.

Наш директор, Семанюк М. К. і команда вчителів вважаємо, що інноваційна школа буде в дійсності такою, якщо впроваджуються не тільки окремі освітні методики, технології, але є орієнтація на нову освітню модель в цілому, засновану на гуманістичній, особистісно орієнтованої парадигми.

Принципи:

  • Принцип відкритого ліцейного простору є об'ємним і загальним і полягає у формуванні відкритого простору для кожного, хто до нього входить, - ліцеїстів, батьків, педагогів, консультантів, партнерів, представників вузів, науки і бізнесу.
  • Принцип особистісного підходу до всіх учасників навчально-виховного процесу.
  • Принцип гуманності передбачає створення в ліцеї сприятливого морально-психологічного клімату.
  • Принцип науковості передбачає розвиток в учнів сучасного наукового світогляду, розуміння місця і ролі людини в світі і суспільстві, підвищення наукової ерудиції та культури педагогів.
  • Принцип захопливості є одним з важливих чинників формування пізнавально-мотиваційної сфери учня.
  • Принцип диференціації та індивідуалізації передбачає виявлення і розвиток в учнів природних нахилів та здібностей.
  • Принцип інформатизації дозволяє розширити змістовне поле педагогічної системи ліцею за рахунок доступу до світових знаннєвих ресурсів через Інтернет.
  • Принцип інтеграції загальної та додаткової освіти.
  • Принцип ефективності соціальної взаємодії передбачає формування навичок соціальної адаптації, самореалізації.

Вивчення педагогічної, психологічної, методичної літератури, досвіду інноваційних навчальних закладів дозволяє виділити для розвитку ліцею наступні ідеї:

  • Ідея реалізації принципу гуманізації освіти, що припускає широке загальнокультурний розвиток учня;
  • Реалізація принципу універсальності, що гарантує максимальний розвиток здібностей і потреб учнів, засвоєння комплексу знань, вивчення загальних принципів пізнання і діяльності, формування цілісної картини світу;
  • Ідея профільної диференціації для якої характерні: створення однорідних груп учнів за здібностями, інтересами, схильностями; організація в цих групах однорідного середовища (вивчення окремих предметів, їх циклів, орієнтація на підготовку до вузу і т. п.

Диференційоване навчання не мета, а засіб розвитку індивідуальності. Проектування диференційованого навчання неможливе без знання індивідуальності кожного учня, з притаманними тільки йому особливостями. Вихідний пункт організації диференційованого навчання - це вивчення індивідуальних особливостей кожного учня.

  • Ідея визначення пізнавального профілю учня.

Пізнавальний профіль розуміється як своєрідний тип мислення, який повинен бути адекватний предметного змісту наукового знання, але не зводитися тільки до нього. У типі мислення відображаються такі особливості, як способи роботи учня над предметним змістом, стійкість їх вживання, самостійність застосування з власної ініціативи у ситуації, не заданої навчанням, вчителем, вибірковість до змісту, виду та форми навчального матеріалу.

  • Концепція розвивального навчання, згідно з якою розвиваючим є тільки таке навчання, яке спирається на зону найближчого розвитку дитини.

Завдання розвитку:

  • Розвиток індивідуальних здібностей кожної особистості.
  • Розвиток стійкої мотивації до навчання та самоосвіти.
  • Розвиток комунікативних і рефлексивних навичок.

Завдання навчання:

  • Засвоєння основ наук учнями на базовому і профільному рівні державних стандартів.
  • Формування загальнонавчальних умінь і навичок на рівні, що дозволяє продовжувати освіту після завершення навчання в школі.
  • Підготовка учнів випускних класів до продовження освіти у вищій школі, до творчості в різних сферах діяльності.
  • Формування вмінь і навичок самоосвіти і науково-дослідницької праці.

Очікувані результати:

  • Розробка моделі освіти з якісно новим змістом програм і методик, спрямованих на розвиток потенціалу учня і вчителя.
  • Формування та розвиток творчого потенціалу особистості вчителя та учня, орієнтація на особистісно орієнтоване, індивідуальне ефективне навчання учнів і зростання професійної майстерності вчителя через модернізовану модель методичної служби.
  • Ефективний педагогічний вплив на процес розвитку особистості дитини, формування його морального, пізнавального, комунікативного, естетичного, трудового, фізичного потенціалу.
  • Підвищення якості навчання шляхом раціонального використання педагогічних кадрів, що використовують сучасні освітні технології. Якісно новий рівень надання освітніх послуг, відповідний вимогам оновленого стандарту.
  • Створення в навчальному процесі електронних засобів інформаційно-технологічної підтримки та розвитку навчального процесу.
  • Удосконалення системи роботи з обдарованими дітьми. Створення механізму індивідуального психолого-педагогічного супроводу учнів.
  • Адекватне самовизначення учнів старшої ступеню навчання і певна професійна адаптація на основі сформованої професійної компетенції в рамках вибраного профілю навчання.
  • Сформованість в учнів цілісного сприйняття картини навколишнього світу через нові технології та моделі навчання, авторські програми, елективні курси.
  • Виховання інтелектуальної, творчої, талановитої молоді, здатної до самореалізації та професійного самовизначення у відповідності зі здібностями.

Найближчим часом ліцей стане місцем, де учні отримуватимуть якісну освіту підвищеного рівня, орієнтованих на різноманітну сферу людської діяльності так як стратегічною метою програми розвитку закладу є створення умов, в яких продукт освітньої діяльності ліцею – випускник. володів би такими якостями: широка соціальна комунікабельність, інтелігентне і відповідальне ставлення до самого себе, оточуючих людей і природі, був би розвиненим, вільним і позитивно налаштованою активною особистістю.

Автор: Ноздрачова Олена Геннадіївна
Посада: учитель англійської мови.

Матеріал розміщено в рамках проведення Форуму педагогічних ідей «УРОК»

Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації, а також поширювати, перекладати або копіювати будь-яким способом без письмового дозволу освітнього порталу Освіта.ua.

Освіта.ua
31.03.2013

Популярні новини
Учні коледжів і училищ складатимуть ДПА у формі ЗНО Учні, які отримують повну загальну середню освіту, складатимуть ДПА у формі ЗНО
Школи мають надати дані про випускні класи Навчальні заклади мають внести дані про випускні класи старшої школи до бази даних УЦОЯО
МОН: не всі учителі миттєво сприймуть зміни При впровадженні реформи МОН планує зосередитись на підтримці агентів змін
Міносвіти заснувало ще один шкільний конкурс Міносвіти підтримало ініціативу щодо проведення щорічного конкурсу «Стежками Каменяра»

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!