Osvita.ua Середня освіта Форум педагогічних ідей Методика та технологія Новий державний стандарт початкової загальної освіти. Упровадження інформаційно-комунікаційних технологій
Рейтинг
31
Вибір редакції

У статті авторка пише, що основними завданнями курсу інформатики в початковій школі є формування в молодших школярів первинних навичок роботи за комп’ютером; розуміння ними сутності застосування комп’ютера й інформаційних технологій і загальний розвиток дитини

Новий державний стандарт початкової загальної освіти. Упровадження інформаційно-комунікаційних технологій

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 4.4 з 5 на основі 7 оцінок.

Освіта складає основу розвитку людства. Згідно із Законом України "Про освіту" метою освіти є всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, розвиток її талантів, розумових і фізичних здібностей, виховання високих моральних якостей, формування громадян, здатних до свідомого суспільного вибору, збагачення інтелектуального, творчого, культурного потенціалу народу, підвищення його освітнього рівня. І тому сьогодні дуже важливо навчати користуватися інформаційними технологіями та навчатися, використовуючи ці технології.

Обов'язком школи є підготовка дітей до життя в сучасному суспільстві, яке характеризується створенням світової інформаційної структури, розвитком різних інформаційних технологій. Основними завданнями курсу інформатики в початковій школі є формування у молодших школярів первинних навичок роботи за комп’ютером, розуміння ними сутності застосування комп’ютера та інформаційних технологій і загальний розвиток дитини.

У Державному стандарті початкової загальної освіти зазначено, що протягом навчання у початковій школі учні повинні оволодіти ключовими компетентностями, які передбачають їх особистісно-соціальний та інтелектуальний розвиток, формуються на міжпредметній основі та є інтегрованим результатом предметних і міжпредметних компетенцій. Метою освітньої галузі "Технології" є формування і розвиток в учнів технологічної, інформаційно-комунікаційної та основних компетентностей для реалізації їх творчого потенціалу і соціалізації у суспільстві.

І тому для досягнення зазначеної мети ключовими завданнями є:

  • формування уявлення про предметно-перетворювальну діяльність людини, світ професій;
  • шляхи отримання, зберігання інформації та способи її обробки;
  • розвиток пізнавальної обдарованості;
  • уміння користуватися технічною термінологією, художньою та графічною інформацією;
  • вміння працювати з комп'ютером.

І головною із змістовних ліній цієї галузі є ознайомлення з інформаційно-комунікаційними технологіями.

Тому зрозумілі причини, які спонукають педагогів використовувати новітні інформаційні, зокрема, комп'ютерні технології в практиці початкової школи, а найголовніше – починати впроваджувати курс інформатики саме в початковій школі.

В інформаційному суспільстві, наповненому фундаментальними відкриттями і новітніми технологіями, найважливішим соціальним завданням стало формування нового стилю мислення. А найбільш інтенсивний розвиток інтелекту відбувається в молодшому шкільному віці. Діти в початкових класів легше і швидше, ніж старшокласники, освоюють нові технології, оскільки у них ще не склався стереотип мислення.

З кожним роком зростає кількість школярів, що мають свій персональний комп'ютер, а поширеність комп'ютерів в світі настільки велика, що уміння використовувати їх в повсякденному житті формує новий стиль життя і стає елементом загальної культури людини. В учнів початкових класів спостерігається великий інтерес до комп'ютерних ігор, а отже, і мотивація до вивчення азів комп'ютерної грамотності.

Вдосконалення освітнього процесу і введення профільного навчання передбачає поглиблене вивчення окремих предметів шкільної програми і реалізацію особистнісно-орієнтованого підходу. Роль комп'ютера у модернізації процесу освіти при цьому неухильно зростає, що ставить учнів перед необхідністю бути його грамотними користувачами.

Крім того, впровадження інформаційних технологій в навчальний процес і об'єднання їх з традиційними методами викладання ставить школярів перед необхідністю бути готовими до інших форм навчання, до сприйняття вдосконаленого вмісту предметів, до самостійного пошуку міжпредметних зв'язків.

І, нарешті, найголовніша причина полягає в тому, що комп'ютер – це машина, яка може відповідати різним інтересам школяра: до малювання, письменництва, мов, музики, конструювання, наукам. Тому, використовуючи комп'ютер, можна організувати навчання дітей з врахуванням їх індивідуальних особливостей. Важливо лише допомогти дітям в усвідомленні того, що комп'ютер – це, перш за все, інструмент пізнання, а не іграшка.

А дорослим необхідно зрозуміти, що сьогодення – епоха інформаційних технологій. І відлучити сучасних дітей від комп'ютера вже не можливо, та і не потрібно. Але необхідно правильно підійти до організації роботи на комп'ютері. При правильному підборі роду занять він перетворюється в дуже корисний інструмент, що полегшує наше життя. Крім того, саме дорослим необхідно захистити дитяче здоров'я від неправильної роботи за комп’ютером. Досить стежити, щоб діти дотримувалися правил безпеки, санітарних норм і правил роботи для збереження свого здоров'я.

Основне завдання вчителя – всебічно заохочувати прагнення дітей використовувати комп'ютер як засіб самонавчання. Необхідно познайомити молодших школярів з цінностями, що дозволяють орієнтуватися в інформаційному просторі, це – достовірність, корисність, актуальність, повнота інформації. Саме у початковій школі складається їх відношення до комп'ютера або як до засобу розваги, або як до засобу творчого саморозвитку. І тому вчителю необхідно допомогти дітям в усвідомленні базових загальнолюдських цінностей в контексті інформаційної культури.

Комп'ютер сам по собі не поганий і не хороший. Він виконує лише наші команди, а людина визначає його цінність або некорисність (або навіть шкідливість). Комп'ютер – це перш за все інструмент пізнання, залучення до знань, накопиченим суспільством і акумульованим на електронних носіях – бібліотеках, музеях, енциклопедіях, повчальних програмах.

На закінчення хочеться сказати, що використання комп'ютера вчителем початкових класів не повинне і не може бути самоціллю модернізації початкової освіти. Недопустимо, щоб основну частину часу молодші школярі проводили за комп'ютерами, а всілякі форми вербальної взаємодії вчителя і учнів, дітей один з одним зводилися до мінімуму.

К. Д. Ушинський писав, що учень повинен вчитися самостійно, а вчитель повинен уміло керувати цією самостійною працею. Але щоб була досягнута мета освіти, щоб освіта відбулася, вчитель повинен не лише керувати, але і захопити дітей, вміло вести їх за собою.

Література

1. Державний стандарт початкової загальної освіти.

2. Козлицька І. В. Впровадження інформаційних технологій в освітній процес початкової школи.

3. Інформатика в початковій школі. rudocs. exdat. com.

4. Баженова Л. М. Медіаосвіта як засіб художнього розвитку школярів. - Журнал "Початкова школа" №5, 2002.

5. Зав’ялова О. А. Виховання ціннісних основ інформаційної культури молодших школярів. - Журнал "Початкова школа" №11, 2005.

6. Захарова Н. І. Впровадження інформаційних технологій у навчальний процес. - Журнал "Початкова школа" №1, 2008.

7. Попова Н. Г. Інформатизація навчального процесу. – Журнал "Початкова школа" №11, 2000.

8. Іванов В. В., Зайцева С. А. Етична складова інформаційної культури вчителя. - Журнал "Початкова школа" №11, 2005.

9. Камінський В. Ю. Використання освітніх технологій у навчальному процесі. - Науково-практичний журнал "Завуч" №3, 2005.

Автор: Ковальова Наталя Вікторівна
Посада: заступник директора з НВР, учитель математики та інформатики.

Матеріал розміщено в рамках проведення Форуму педагогічних ідей «УРОК»

Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації, а також поширювати, перекладати або копіювати будь-яким способом без письмового дозволу освітнього порталу Освіта.ua.

Освіта.ua
25.02.2013

Популярні новини
Уряд затвердив план впровадження шкільної реформи Документ визначає заходи до 2020 року, що необхідні для старту Нової української школи
Учні коледжів і училищ складатимуть ДПА у формі ЗНО Учні, які отримують повну загальну середню освіту, складатимуть ДПА у формі ЗНО
Школи мають надати дані про випускні класи Навчальні заклади мають внести дані про випускні класи старшої школи до бази даних УЦОЯО
МОН: не всі учителі миттєво сприймуть зміни При впровадженні реформи МОН планує зосередитись на підтримці агентів змін

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!