Osvita.ua Середня освіта Форум педагогічних ідей Методика та технологія Словникова робота на уроках української мови в початкових класах

У статті з досвіду роботи авторка пише, що з метою підвищення мовленнєвої культури особливу увагу необхідно приділяти вправам, спрямованим на збагачення активного словника дітей, а також формуванню в них навички вибирати із свого словникового запасу для висловлювання думки ті слова, які найбільше відповідають змісту висловлювання

Словникова робота на уроках української мови в початкових класах

Оцініть публікацію
 

Словникова робота на уроках української мови в початкових класах є однією зі складових різноманітної роботи з розвитку мови учнів. Оволодіння словниковим складом літературної мови стає необхідною умовою вивчення учнями української мови: її орфоепії, орфографії, граматики, правильного слововживання і зв’язного мовлення взагалі.

З метою підвищення мовленнєвої культури особливу увагу необхідно приділяти вправам, спрямованим на збагачення активного словника дітей, а також формуванню у них навички вибирати із свого словникового запасу для висловлювання думки ті слова, які найбільше відповідають змісту висловлювання і роблять його правильним, влучним і виразним.

Словникова робота може проводитися у різних напрямках, а саме: ознайомлення учнів з лексичним значенням нових слів, словосполучень; засвоєння деяких граматичних форм, утворення яких викликає у дітей труднощі; навчання дітей орфоепічній вимові слів, зокрема правильній постановці наголосу; формування правописних умінь.

Ефективність словникової роботи залежить від того, наскільки систематично вона проводиться і наскільки доцільно вона збудована.

Так у 3-4 класах на уроках української мови учні мають засвоїти списки слів, написання яких відрізняється в російській і українській мовах, однак в українській мові не регулюються певними правилами.

У 3 класі, де українська мова вивчається як державна, всі ці слова було розподілено у тематичні групи таким чином:

  • Айстра, листя, пшениця.
  • Ведмідь, вовк, заєць.
  • Вузький, гострий, кращий, м’який.
  • Глибоко, глибокий, криниця.
  • Жовтий, жовтень, червоний, чорний,
  • Вулиця, вікно.
  • Голка, кишеня, фартух, ножиці, шити, черевики.
  • Дерева, тополя, горіх, яблуко, яблуня, кущ.
  • Батьківщина, Київ, площа, Україна.
  • Бджола, джміль, метелик.
  • Бігти, гратися, йти, лляти, нести, піти, слухати, танцювати.
  • Брова, волосся, вухо, долоня, шия, щока.
  • Грім, гриміти, дощ,
  • Дзвінок, робота, субота.
  • Друзі, товариш, іграшка, подруга, сусідній, сусід.
  • Жайворонок, зозуля.
  • Картопля, квасоля, кукурудза, морква, огірок, овочі, цибуля, часник.
  • Майже, менше, пізніше, раніше, сьогодні, тихше.

Кожна група слів відпрацьовується протягом декількох уроків.

На першому етапі діти знайомляться з новими словами, з’ясовується лексичне значення кожного слова. Іноді лексичне значення випливає з контексту, і в таких випадках діти можуть зрозуміти значення слова самостійно, без спеціальних роз’яснень. Для слів з предметним значенням пропонується наочне пояснення з використанням самого предмету або малюнку з його зображенням. Зміст абстрактних понять розкривається шляхом стислого словесного тлумачення. На цьому етапі застосовується прийом відкритого міжмовного зіставлення: в російській мові – в українській мові.

Другий етап – словниково-орфографічні вправи, які в комплексі спрямовані на стійке засвоєння дітьми правопису, орфоепічну вимову, правильну побудову граматичних конструкцій, активізацію активної лексики та розвиток зв’язного мовлення. На цьому етапі використовуються наступні завдання:

  • різноманітні види роботи з орфографічним словником (постійне звернення до словника сприяє створенню у дітей важливої навички швидко схоплювати правильне написання слів, навички роботи з довідковою літературою);
  • орфографічна робота зі словом (постановка наголосу, виділення зеленим кольором "важкої" літери, звукобуквений аналіз слова,
  • поділ слова на склади і на склади для переносу);
  • підбір спільнокореневих слів, а також словотворення за допомогою префіксів та суфіксів;
  • розбір слів за будовою (у процесі такої роботи учні усвідомлюють значення кожної морфеми в слові);
  • добір до слова синонімів, антонімів, які допомагають передати думку виразно, яскраво;
  • складання словосполучень;
  • робота з деформованими текстами;
  • звертання до витоків слова (знайомство з походженням слів дуже цікаве для дітей молодшого шкільного віку, сприяє розвитку уваги до мови);
  • різноманітні види роботи з фразеологізмами, загадками, прислів’ями та приказками;
  • розв’язування кросвордів;
  • складання із словом словосполучень, речень, а з групою слів – міні-творів.
  • запис слова у власний словничок з ілюструванням;
  • письмо з пам’яті;
  • диктанти (попереджувальний, пояснювальний, вибірковий, малюнковий, творчий диктанти, диктант з коментуванням, диктант-переклад), які є активною формою тренувальних вправ і засобом перевірки навичок учнів з правопису.
  • творчі завдання (створення дітьми власних словників за запропонованими темами).

Протягом усього року вивчені слова повторюються шляхом швидкого промовляння, систематично вводяться у вправи, які виконуються на уроці, до каліграфічних хвилинок, словникових та контрольних диктантів.

До кожного слова було підібрано мовний матеріал за такими розділами:

  • тлумачення слова;
  • вимова слова;
  • походження слова;
  • спільнокореневі слова;
  • синоніми,
  • антоніми;
  • фразеологізми;
  • практичний матеріал (прислів’я, приказки, прикмети, загадки, речення з художніх творів, вірші).

Автор: Зайченко Світлана Петрівна
Посада: учитель початкових класів.

Матеріал розміщено в рамках проведення Форуму педагогічних ідей «УРОК»

Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації, а також поширювати, перекладати або копіювати будь-яким способом без письмового дозволу освітнього порталу Освіта.ua.

Освіта.ua
24.10.2012

Популярні новини
Керівники шкіл та вишів подаватимуть е-декларації Починаючи з 01 січня 2017 року, освітяни-керівники будуть зобов'язані подавати е-декларації
В МОН хочуть відкрити процедуру надання грифів Міністерство освіти має намір зробити відкритою процедуру надання грифу навчальній літературі
МОН зменшить регуляторний вплив на школи У відомстві переглянуть накази МОН на предмет зменшення регуляторного впливу в освіті
В Україні планують провести Рік німецької мови Україна та Німеччина обговорили питання проведення у 2017 році Року німецької мови в Україні

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!