Osvita.ua Середня освіта Форум педагогічних ідей Методика та технологія Розвиток зв’язної мови учнів початкових класів
Рейтинг
12

У матеріалі з досвіду роботи авторка пише, що у зв’язку з переходом школи на нові навчальні програми дедалі більшого значення набуває робота з розвитку зв’язної мови молодших школярів. Одним із поширених видів вправ, що сприяють розвитку мови й мислення учнів, є переказ, який полягає в усному чи письмовому викладі учнями змісту сприйнятого

Розвиток зв’язної мови учнів початкових класів

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 4 з 5 на основі 3 оцінок.

У зв'язку з переходом школи на нові програми дедалі більшого значення набуває робота з розвитку зв’язної мови молодших школярів. Одним з поширених видів вправ, що сприяють розвитку мови й мислення учнів, є переказ, який полягає в усному чи письмовому викладі учнями змісту сприйнятого на слух або самостійно прочитаного тексту. Він використовується як на уроках мови, так і читання. Загальноприйнято, що перекази є класним видом навчальної роботи. Але вони можуть використовуватись і як домашні завдання, і як одна із форм організації позакласного читання.

Вважаю, що перекази, добре підготовлені й проведені, виконують ряд важливих навчально-виховних функцій: привчають учнів логічно, зв'язно, зрозуміло викладати думки, служать ефективним засобом збагачення словникового запасу, розвитку усної та писемної зв'язної мови.

Самі тексти переказів відіграють велику пізнавально-виховну роль. Вони розширюють знання дітей про навколишній світ, "пробуджують" думки, сприяють естетичному і моральному вихованню. Не можна забувати й про можливості розвитку психологічних якостей молодшого школяра – пам'яті, уваги, вміння зосереджуватися. З другого боку, переказ є одним з апробованих засобів контролю, перевірки рівня знань, мовної і правописної підготовки учня. На мою думку, все це свідчить про те, що переказ повинен займати значне місце в системі інших видів навчальної роботи.

На уроках мови та читання в 1-4класах навчаю дітей переказу. Крім переказу прочитаного тексту, молодші школярі також передають зміст малюнків, кінофільмів, мультиків тощо.

Перекази бувають усні й письмові, навчальні і контрольні. Письмові перекази вимагають ґрунтовнішої підготовки, знань з орфографії, тому вони й проводяться в основному в 3-4класах. У 1класі мої учні пишуть невеличкі перекази у вигляді відповідей на запитання.

Щоб полегшити учням писати перекази, проводжу вільні диктанти, які є ніби містком між диктантами і переказами, важливим етапом підготовки до письмового переказу.

Так класифікую перекази у початкових класах:

  • а) залежно від мети проведення - навчальні й контрольні;
  • б) за способом виконання – усні й письмові;
  • в) за характером відтворення учнями сприйнятого матеріалу – детальні, стислі, вибіркові, творчі;

Слід мати на увазі і жанровий характер переказуваного тексту. Залежно від цього перекази поділяємо на оповідання, описи, міркування. Кожен з них має свої особливості і навчальну мету. Працюючи над переказами оповідного характеру діти навчаються зв'язно і зрозуміло розповідати про події, де й коли вони відбувались, у якій послідовності. Для цього добираю невеличкі оповідання з динамічним сюжетом. Цей вид переказу найбільш доступний для учнів 1-4класів.

Автор: Сівіль Ніла Андріївна
Посада: учитель початкових класів.

Матеріал розміщено в рамках проведення Форуму педагогічних ідей «УРОК»

Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації, а також поширювати, перекладати або копіювати будь-яким способом без письмового дозволу освітнього порталу Освіта.ua.

Освіта.ua
23.10.2012

Популярні новини
Уряд затвердив план впровадження шкільної реформи Документ визначає заходи до 2020 року, що необхідні для старту Нової української школи
Учні коледжів і училищ складатимуть ДПА у формі ЗНО Учні, які отримують повну загальну середню освіту, складатимуть ДПА у формі ЗНО
Школи мають надати дані про випускні класи Навчальні заклади мають внести дані про випускні класи старшої школи до бази даних УЦОЯО
МОН: не всі учителі миттєво сприймуть зміни При впровадженні реформи МОН планує зосередитись на підтримці агентів змін

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!