Osvita.ua Середня освіта Форум педагогічних ідей Методика та технологія Розвиток зв’язної мови учнів початкових класів
Рейтинг
12

У матеріалі з досвіду роботи авторка пише, що у зв’язку з переходом школи на нові навчальні програми дедалі більшого значення набуває робота з розвитку зв’язної мови молодших школярів. Одним із поширених видів вправ, що сприяють розвитку мови й мислення учнів, є переказ, який полягає в усному чи письмовому викладі учнями змісту сприйнятого

Розвиток зв’язної мови учнів початкових класів

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 4 з 5 на основі 3 оцінок.

У зв'язку з переходом школи на нові програми дедалі більшого значення набуває робота з розвитку зв’язної мови молодших школярів. Одним з поширених видів вправ, що сприяють розвитку мови й мислення учнів, є переказ, який полягає в усному чи письмовому викладі учнями змісту сприйнятого на слух або самостійно прочитаного тексту. Він використовується як на уроках мови, так і читання. Загальноприйнято, що перекази є класним видом навчальної роботи. Але вони можуть використовуватись і як домашні завдання, і як одна із форм організації позакласного читання.

Вважаю, що перекази, добре підготовлені й проведені, виконують ряд важливих навчально-виховних функцій: привчають учнів логічно, зв'язно, зрозуміло викладати думки, служать ефективним засобом збагачення словникового запасу, розвитку усної та писемної зв'язної мови.

Самі тексти переказів відіграють велику пізнавально-виховну роль. Вони розширюють знання дітей про навколишній світ, "пробуджують" думки, сприяють естетичному і моральному вихованню. Не можна забувати й про можливості розвитку психологічних якостей молодшого школяра – пам'яті, уваги, вміння зосереджуватися. З другого боку, переказ є одним з апробованих засобів контролю, перевірки рівня знань, мовної і правописної підготовки учня. На мою думку, все це свідчить про те, що переказ повинен займати значне місце в системі інших видів навчальної роботи.

На уроках мови та читання в 1-4класах навчаю дітей переказу. Крім переказу прочитаного тексту, молодші школярі також передають зміст малюнків, кінофільмів, мультиків тощо.

Перекази бувають усні й письмові, навчальні і контрольні. Письмові перекази вимагають ґрунтовнішої підготовки, знань з орфографії, тому вони й проводяться в основному в 3-4класах. У 1класі мої учні пишуть невеличкі перекази у вигляді відповідей на запитання.

Щоб полегшити учням писати перекази, проводжу вільні диктанти, які є ніби містком між диктантами і переказами, важливим етапом підготовки до письмового переказу.

Так класифікую перекази у початкових класах:

  • а) залежно від мети проведення - навчальні й контрольні;
  • б) за способом виконання – усні й письмові;
  • в) за характером відтворення учнями сприйнятого матеріалу – детальні, стислі, вибіркові, творчі;

Слід мати на увазі і жанровий характер переказуваного тексту. Залежно від цього перекази поділяємо на оповідання, описи, міркування. Кожен з них має свої особливості і навчальну мету. Працюючи над переказами оповідного характеру діти навчаються зв'язно і зрозуміло розповідати про події, де й коли вони відбувались, у якій послідовності. Для цього добираю невеличкі оповідання з динамічним сюжетом. Цей вид переказу найбільш доступний для учнів 1-4класів.

Автор: Сівіль Ніла Андріївна
Посада: учитель початкових класів.

Матеріал розміщено в рамках проведення Форуму педагогічних ідей «УРОК»

Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації, а також поширювати, перекладати або копіювати будь-яким способом без письмового дозволу освітнього порталу Освіта.ua.

Освіта.ua
23.10.2012

Популярні новини
Наш пріоритет – український вчитель, - Гройсман За словами прем’єра, заробітна плата вчителів буде підвищена на два тарифних розряди
Місцева влада зможе утримувати школи, - Гройсман За 11 місяців 2016 року додаткові надходження до місцевих бюджетів сягнули 44 млрд
Керівники шкіл та вишів подаватимуть е-декларації Починаючи з 01 січня 2017 року, освітяни-керівники будуть зобов'язані подавати е-декларації
В МОН хочуть відкрити процедуру надання грифів Міністерство освіти має намір зробити відкритою процедуру надання грифу навчальній літературі

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!