Osvita.ua Середня освіта Форум педагогічних ідей Методика та технологія Один із підходів формування в учнів умінь працювати над твором
Вибір редакції

У статті розглянуто нетрадиційний підхід до навчання школярів відбирати, систематизувати матеріал для твору, формулювати аргументи, підкріпляти їх ілюстративним матеріалом, робити висновки за допомогою оригінальної наочності - „пунктирів планів”. Це допоможе озброїти учнів умінням компонувати аргументоване висловлення

Один із підходів формування в учнів умінь працювати над твором

Оцініть публікацію
 

Сьогодні у зв’язку з необхідністю для випускників при здачі ЗНО писати аргументативне висловлення особливої актуальності набуває вміння школярів відбирати, систематизувати матеріал для твору, формулювати аргументи, підкріпляти їх ілюстративним матеріалом, робити висновки. Також важливо озброїти учнів умінням компонувати "повноцінний", традиційний твір, адже це відточує їх думку, розширює інтелект, стимулює творчість, заохочує до читання.

Щоб твір старшокласника був справді твором (від "творити" - створювати щось своє, власне, вистраждане), добре ще з 8-9 класів навчити школярів відповідних прийомів, навиків, дати їм своєрідний алгоритм роботи над твором.

Починаємо з того, що разом з дітьми визначаємо етапи роботи над твором, які формулюємо приблизно так:

  • осмислення теми твору;
  • визначення стилю, жанру, типу мовлення майбутнього твору;
  • відбір матеріалу до теми;
  • накреслення плану;
  • складання тез;
  • підбір цитат (ілюстрацій) до основних положень твору;
  • первинний виклад думок (чернетка);
  • редагування, обробка тексту;
  • добір епіграфа;
  • оформлення остаточного варіанту.

Переконуємо учнів у важливості роботи на кожному етапі, але наголошуємо на винятковому значенні продуманого, чіткого плану. То не важливо, що у чистовому варіанті план писати не обов’язково, зате під час роботи над твором він необхідний, оскільки план – це три чверті всієї роботи, це задум, а сам твір – його реалізація. Іноді учні кажуть, що для них скласти план важче, ніж написати твір без плану. Переконаємо їх у необхідності плану, який є основою, кістяком майбутнього твору, без якого твір розсиплеться на окремі частини.

Опрацьовуємо вимоги до складання плану, зокрема акцентуючи увагу на таких моментах:

  • оформлення (пункти, підпункти, розділові знаки тощо);
  • назва основної частини повинна перегукуватись з назвою теми, але не дублювати її;
  • не забувай про співмірність частин твору, даючи назву кожному пунктові і підпунктові;
  • вступ – найбільш "творча", особистісна частина твору, продумай оригінальність початку;
  • висновки – те, заради чого писався весь твір; якщо вони неглибокі, тоді навіщо вся праця?

До написання кожного твору готуємося в класі, спочатку колективно працюємо над складанням плану; поступово, від твору до твору, зростає самостійність учнів.

Велику допомогу в роботі надає своєрідний роздатковий матеріал, так званий пунктир майбутнього плану (пунктир – лінія з пропусками). Учні під керівництвом учителя працюють над пунктиром, в ході бесіди, обговорення матеріалу до твору цей пунктир конкретизується, наповнюється змістом, набуває "власного обличчя" - поки не перетвориться в остаточний варіант плану – власний у кожного учня. Від твору до твору, в міру вдосконалення умінь учнів, пропонуємо їм пунктир з більшою кількістю пропусків, потім сильніші учні працюють без пунктирів, самостійно складаючи плани, і нарешті пунктири пропонуються як допомога тим учням, які її потребують.

Наприклад, при написанні у 9-му класі твору на морально-етичну тему "Моя родина, рід мій, мій народ" роздаємо учням такі пунктири плану.

_____________________________________________________________
І. ____________________________________________________________

ІІ. Нерозривна єдність (зв’язок) людини, роду, народу.

1. Незамінність (цінність, унікальність) кожної особистості (людини).

2. На чому тримається родина: (?)

  • а) важливість родинних зв’язків, традицій;
  • б) родина міцна пам’яттю ("Хто матір забуває, того Бог карає" (Тарас Шевченко);
  • в) коріння народу – у рідній землі.

3. Коли в людини є народ, тоді вона уже – Людина (Ліна Костенко).

(Усвідомлювати себе сином свого народу)

(Усвідомлювати нерозривну єдність (зв’язок) поколінь).

ІІІ. ________________________________________________________
___________________________________________________________

Роботу з пунктиром проводимо у вигляді бесіди, заодно і відбираючи матеріал до твору.

- Як ми розуміємо тему твору?

Обговорюючи зміст теми, з’ясовуємо поняття особи, родини, роду, народу й формулюємо назву пункту ІІ – основної частини плану, і учні записують її в зошити, дібравши з дужок найбільш вдале, на їх думку, слово. При цьому (як і взагалі при роботі над планом, та й над усім твором) всяка самостійність, оригінальність, сміливість думки заохочується.

- Вдумайтесь у слова Андрія Платонова "Без мене народ неповний", сказані ним у період сталінщини, коли зникали не те що окремі люди, а й цілі сім’ї, роди, мільйони стиралися з лиця землі. Що за цими словами? Як їх розумієте ви?

В результаті обговорення цього питання формулюємо назву пункту 1 і, скоригувавши відповідний пункт пунктиру, записуємо її.

- Кожна людина має (чи мала) свою родину. Родина і рід – в чому різниця між цими поняттями?

- Наталка Полтавка в одній із своїх пісень співає: "Небагата я і проста, но чесного роду". Що означають ці слова?

- Чи злочин, зроблений людиною, лягає плямою на весь її рід?

- Чи може бути щасливою людина, яка забула, зрадила свій рід? Як називають таких людей? (зрадники, відступники, яничари).

Прослухайте інформацію про манкуртів – людей, силоміць позбавлених пам’яті (див. роман Ч. Айтматова "Буранный полустанок, или И дольше века длится день"). Кого називають манкуртами у переносному значенні?

- Розкажіть про когось із своїх родичів, ким пишається весь рід.

- Яку реліквію зберігає ваша родина?

- Чи справедливе прислів’я "Дівка як квітка, де посадиш, там і ростиме"?

- То на чому ж тримається родина?

В ході обговорення цих питань формулюємо і записуємо в зошити варіанти назв пунктів плану 2, а), б), в).

- До кого звернені слова Д. Павличка:

А ви, мої освічені моголи,
Нагі внучата княжої землі,
Все віддали – і рідну мову, й школи
За знак манкурта на низькім чолі?

- Якби кожен давній єгиптянин будував свою власну піраміду, вся земля покрилась би маленькими горбочками, а величних пам’яток творчому генію єгипетського народу не було б. Так і щастя особистості, родини, роду не буде повним без щасливої долі народу. Від чого ж залежить сьогодні доля народу? (Від позиції кожного з нас, так само як і доля кожного – від долі народу, держави).

То якою ж має бути ця позиція щодо мови, культури, традицій, історичної пам’яті?

З’ясувавши ці питання, пропонуємо учням сформулювати назву пункту ІІІ. Обговорюємо варіанти, обираємо кращі:

Майбутнє народу – в наших руках.
Хочу, щоб на чолі мого народу світився знак і від мого життя
М. Вінграновський.

А потім учні самостійно формулюють назву пункту І – вступу, аргументують свої варіанти. Ось один із них;

- "Роздуми на порозі дорослості". Тому що коли людина починає задумуватись про такі речі, значить, вона дорослішає…

Зачитуємо відкориговані плани із зошитів, відклавши пунктири вбік: вони свою функцію виконали.

У чому корисність такої роботи? Учні навчаються складати план майбутнього твору під керівництвом вчителя, який має змогу стежити за ходом думки дітей, спрямовувати її в потрібному напрямку. Учні думають, творять, співставляють варіанти, обирають кращі, аргументують свій вибір – іде процес творчості й пізнання.

А потім формулюємо основні тези майбутнього твору – приблизно такі: "Цінність власного походження можна усвідомити, тільки знаючи своє коріння.

Люди, позбавлені пам’яті роду, народи, позбавлені історичної пам’яті, приречені бути рабами.

Майбутнє народу залежить від позиції кожного з нас".

Досвід свідчить, що робота з пунктирами планів допомагає учням складати чіткі глибокі плани, котрі охоплюють всі аспекти теми майбутнього твору. А це є запорукою того, що твір буде вдалим.

Звичайно, учитель може будувати роботу з пунктирами планів на власний розсуд і пунктири будувати по-своєму, з більшою чи меншою кількістю пропусків, залежно від рівня підготовленості класу. А можливість використовувати в роботі інформаційно-комунікаційні технології розширює межі застосування пунктирів планів.

Автор: Бєлякова Людмила Миколаївна
Посада: учитель української мови та літератури.

Матеріал розміщено в рамках проведення Форуму педагогічних ідей «УРОК»

Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації, а також поширювати, перекладати або копіювати будь-яким способом без письмового дозволу освітнього порталу Освіта.ua.

Освіта.ua
23.10.2012

Популярні новини
Місцева влада зможе утримувати школи, - Гройсман За 11 місяців 2016 року додаткові надходження до місцевих бюджетів сягнули 44 млрд
Керівники шкіл та вишів подаватимуть е-декларації Починаючи з 01 січня 2017 року, освітяни-керівники будуть зобов'язані подавати е-декларації
В МОН хочуть відкрити процедуру надання грифів Міністерство освіти має намір зробити відкритою процедуру надання грифу навчальній літературі
МОН зменшить регуляторний вплив на школи У відомстві переглянуть накази МОН на предмет зменшення регуляторного впливу в освіті

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!