Osvita.ua Середня освіта Форум педагогічних ідей Методика та технологія Психолого-педагогічні основи позакласної роботи з математики
Вибір редакції

У статті з досвіду роботи на заявлену тему авторка акцентує, що з самого початку важливо забезпечити умови для максимального виявлення ініціативи та самостійності учнів. Учитель повинен дбати про те, щоб усі етапи підготовки були захоплюючими творчими процесами

Психолого-педагогічні основи позакласної роботи з математики

Оцініть публікацію
 

Процес навчання в школі – головне та вирішальне джерело систематичного впливу на учня, його думки, почуття, сферу мислення. Саме на уроках позакласної роботи з математики досконало відбувається й випробовується багатостороння зацікавленість знаннями. Велике значення у розвиток активізації пізнавальної діяльності мають місце моменти, що вносять елементи захоплення навчальним процесом, допомагають зняти напругу та втомленість після уроків. Проаналізувавши психолого-педагогічну методичну та наукову літературу, робимо висновок, що саме позакласна робота істотно впливає на формування математичної культури учнів. Головне завдання, що стоїть перед учителем, це допомогти дитині вчитися. Показати, що математика – не лише «довгі приклади на всі дії, а й цікаві, змістовні задачі, які потребують не тільки прорахунків, а й міркувань»[1].

Проблема зацікавленістю знаннями не нова, про це неодноразово стверджували дидакти минулого. В її різнопланових обґрунтуваннях класична педагогіка головною функцією вважала максимальне приближення вчителя до учня, «зачепити» так, щоб навчання для нього стало бажаним та цікавим [2]. Сучасна дидактика, спираючись на сучасні досягнення педагогіки та психології, бачить у зацікавленості ще більші можливості як для навчання, так і для формування особистості учня в цілому.

У школярів одного класу пізнавальний процес має різні ступені індивідуального розвитку та їх характер. Елементарним рівнем пізнання вважається відкрита безпосередня зацікавленість новими фактами, знаннями, що формуються на уроці, більш високим рівнем є прагнення школяра до вирішення складних завдань. Саме цей рівень може вирішитися завдяки різноманітним позакласним заходам: олімпіадам, КВК, математичним конкурсам, екскурсіям, факультативним заняттям, конференціям. Такі форми роботи просто необхідні у сучасній школі. Доведено, що саме вони найбільш суттєво розкривають учня, дають поштовх до навчання, прививають любов до математики. Відомо, що не всі учні домінують у вивченні точних наук, багато з них цікавляться історією, літературою, однак саме тут можливо розкрити і зацікавити підлітка [3].

І головне, в якій би формі не проходив позакласний захід, він повинен будуватися так, щоб учням було цікаво, всі завдання повинні поглиблено повторювати вивчений матеріал, виховувалась висока культура математичного мислення, виявлялось бажання самостійно і творчо працювати, вивчати науково-пізнавальну літературу, самостійно готувати презентації. Вчитель ненав’язливо повинен керувати процесом, поглиблювати та поширювати уяву учнів щодо культурно-історичних цінностей математики, її ведучу роль серед світової науки. Виховувати при цьому почуття колективізму, вміння поєднувати індивідуальну роботу з колективом, встановлювати тісні контакти між учителем та учнями.

Згадуючи про Конкурси веселих та кмітливих (КВК), хочеться нагадати, що саме ця форма роботи є найцікавішою для учнів. Вона є підсумком проробленої учителем роботи та стимулює зростання у школярів любові до математики. Саме участь у КВК стимулює бажання праці з науково-популярною літературою, самостійної підготовки, пошуку. Ці конкурси проводяться на різному рівні – серед учнів одного класу, однієї паралелі, серед учнів школи, району, міста і т.д.

Конкурси безперечно впливають на загальний рівень викладання математики у школі, в багатьох випадках дозволяють якісно виявити рівень знань учнів та орієнтують працю вчителя. Слід зазначити, що підготовка до проведення КВК – тривалий об’ємний процес, на його підготовку повинні бути відібрані раніше не використовувані завдання. Конкурсні запитання повинні бути не обтяжливими, доступними, вираховуватись у голові, без додаткових записувань. Учні повинні прислухатися до порад вчителя, щоб не виникло ускладнень під час проведення. Бажано, про проведення КВК оголосити попередньо, щоб учні мали змогу підготуватися, знайти цікавий матеріал, намалювати стінну газету.

З самого початку важливо забезпечити умови для максимального виявлення ініціативи і самостійності учнів. Учитель повинен дбати про те, щоб усі етапи підготовки були захоплюючими творчими процесами, щоб кожний міг знайти собі справу за нахилами і можливостями.

Розглянувши і обговоривши пропозиції, відібрати найкращі і колективно з учнями розробити програму КВК. Тут учитель має виявити особливий педагогічний такт – не нав’язувати свої думки і готових рішень, а допомогти активу об’єктивно оцінити всі пропозиції і відібрати ті, які найбільше відповідають поставленій меті.

При складанні програм конкурсів, а також інших позакласних заходів, вчитель повинен враховувати перш за все вікові особливості учнів, їх бажання до самостійної творчої і дослідницької діяльності.

Приклад програми КВК.

1. Конкурс: «Візитна картка команд»

За 5 хвилин в довільній формі подати обличчя команди: побажання, талісман. До уваги береться одяг команди.

2. Конкурс «Розминка»

Закінчити фразу, яку пропонує ведучий. Розшифрувати формулу, яку подає суперник.

3. Конкурс «Реклама»

За одну хвилину придумати і показати рекламу до закону, який випаде команді за жеребком.

4. Конкурс «Домашнє завдання»

Конкурс «Прислів’я з математичним змістом». Коротко пояснити прислів’я.

5. Конкурс капітанів.

Відповідь на запитання ведучого. Виконання практичного завдання.

6. Підсумок змагань.

Примітка: Можливий додатковий музичний конкурс.

Найкращі номери конкурсу бажано висвітлити у математичних газетах. Художньо оформлений сценарій конкурсу у вигляді альбому з фотографіями, які було зроблено під час проведення, залишиться доброю пам’яткою і згодиться організаторам математичних заходів у майбутньому.

Література:

  1. Басанько А.М., Романенко А.О. За лаштунками підручника з математики. Збірник розвивальних задач. - К.: Генеза, 2007. -- С.3.
  2. Балк М.Б., Балк Г.Д. Метематика после уроков// Пособие для учителя. – М.: Просвещение, 1971. - С.5.
  3. Вишенський В.А. та ін. Київські математичні олімпіади 1984 – 1993. - К.: Либідь, 1993 р. – С.6.
  4. Конфорович А. Г., Андрощук І.А, та ін. - К.: Радянська школа, 1974. - С. 16.
  5. Бессараб С. Математичні ігри // Все для вчителя. - №1, 2011 . - С. 77.
  6. Кордемский Б.А. Захопити школярів математикою: Матеріал для класних і позакласних занять. - М.: Просвещение, 1981. - 112 с.

Автор: Ільніцька Людмила Василівна
Посада: учитель математики.

Матеріал розміщено в рамках проведення Форуму педагогічних ідей «УРОК»

Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації, а також поширювати, перекладати або копіювати будь-яким способом без письмового дозволу освітнього порталу Освіта.ua.

Освіта.ua
26.04.2012

Популярні новини
Місцева влада зможе утримувати школи, - Гройсман За 11 місяців 2016 року додаткові надходження до місцевих бюджетів сягнули 44 млрд
Керівники шкіл та вишів подаватимуть е-декларації Починаючи з 01 січня 2017 року, освітяни-керівники будуть зобов'язані подавати е-декларації
В МОН хочуть відкрити процедуру надання грифів Міністерство освіти має намір зробити відкритою процедуру надання грифу навчальній літературі
МОН зменшить регуляторний вплив на школи У відомстві переглянуть накази МОН на предмет зменшення регуляторного впливу в освіті

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!