Osvita.ua Середня освіта Форум педагогічних ідей Методика та технологія Упровадження інноваційних технологій при викладанні медсестринства в педіатрії
Рейтинг
25

Сучасне вивчення медсестринства в педіатрії вимагає від викладача використовувати різноманітні інноваційні технології, що забезпечують засвоєння та розуміння студентами принципів догляду за дитиною, як продуманий і сформований підхід

Упровадження інноваційних технологій при викладанні медсестринства в педіатрії

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 3.6 з 5 на основі 7 оцінок.

Основна частина. В сучасній медицині велика роль надається медичній сестрі. В зв'язку з реформуванням сестринської освіти на Україні та переходу від медичної моделі підготовки сестер до медсестринської, передбачено створення спеціаліста якісно нового рівня професіоналізму, якому властива професійна компетентність, вміння контролювати ситуацію, самостійно і оперативно приймати рішення, здатного не тільки виконувати призначення лікаря, а й забезпечувати індивідуальний догляд, співпрацювати з родичами і сім'ями пацієнтів.

Впровадження принципів застосування інноваційних технологій у викладанні медсестринства в педіатрії на сучасному рівні, вимагає від викладача використовувати різноманітні інноваційні технології, що забезпечують засвоєння, розуміння того, що лежить в основі догляду, який здійснюється не інтуїтивно, а продумано і має бути сформований підхід, розрахований на задоволення потреб і вирішення проблем хворої/здорової дитини.

Я вважаю, що основною умовою підготовки медичних сестер є максимальне зближення аудиторного навчання, поза аудиторної роботи з практикою професійної діяльності.

При проведенні практичних занять ставлю за мету:

  • прищепити зацікавленість до дисципліни, обраної спеціальності;
  • активізувати діяльність студента;
  • становити відносини творчої взаємодії між викладачем та студентами;
  • упроваджувати методи проблемно-діалогічного навчання.

При викладанні медсестринства в педіатрії використовую: технологію проблемного навчання з впровадженням таких активних форм як практичне заняття-дискусія, заняття-практикум.

Перевагою творчої дискусії є розвиток творчого мислення, надання можливості використовувати отримані знання в практичній діяльності, що допомагає студентами професійно засвоювати вміння і навички.

Для того щоб досягти успіху у кінцевих результатах дискусії, активна роль відводиться викладачу, який повинен заздалегідь визначити основні етапи розглядання проблеми, логічні зв'язки між основними елементами та сконструювати структурно-логічну схему.

Таким чином, під час проведення розбору клінічно-ситуаційної проблеми викладач виступає в ролі експерта, який контролює хід думок студентів і правильність зроблених студентами висновків, допомагає результативному визначенню проблем та їх рішенню.

Використання таких занять-дискусій дає можливість застосовувати інтерактивні технології навчання (робота в малих групах, "мікрофон", "мозковий штурм" тощо). В наочності представленої студентам клінічної ситуації допомагає використання інформаційних методів (комп'ютерна презентація, відеофільми, малюнки, світлини).

Досвід роботи показав ефективне впровадження в навчальний процес такої форми, як заняття-практикум в умовах проходження підсумкової практики студентів. Мета заняття - адаптація майбутніх медичних сестер до реальних умов праці, коли необхідно вирішувати завдання, пов'язані із самостійною діяльністю медичної сестри в умовах дільничної служби, стаціонарної допомоги.

Для забезпечення успіху такого заняття вважаю за доцільне впровадження трьох етапів підготовки вивчення медсестринства з урахуванням ступенів медсестринського процесу.

Перший етап – підготовчий: включає теоретичну підготовку медичних сестер. На основі теоретичної підготовки створено:

  • щоденник сестринського спостереження,
  • листок первинної оцінки стану пацієнта медичною сестрою,
  • план сестринського догляду.

Студентам в допомогу засвоєння знань запропоновано:

  • навчальна сестринська історія хвороби пацієнта;
  • схема мед сестринського обстеження;
  • схеми таблиць "Ієрархія потреб за А. Маслоу", "Фундаментальні потреби людини за В. Хендерсон";
  • таблиця "Проблеми пацієнта, що виникають унаслідок захворювань систем органів".

Другий етап – практичний. Студенти відпрацьовують практичні навички. В процесі навчання використовуються відеофільм "Оцінювання фізичного розвитку дитини", альбом-атлас, "Практичні навички в педіатрії".

Третій етап – основний – реалізація засвоєння вивчених на попередніх етапах підготовки теоретичних знань, вмінь і навичок на основі практичної діяльності кожного студента в реальних умовах праці в дитячій поліклініці, в дитячому стаціонарі.

На цьому етапі студенти отримують навички спілкування з дитиною здоровою/хворою та її батьками і виконують медсестринський процес:

  • І етап – оцінюють стан дитини здорової/хворої згідно суб'єктивного і об'єктивного методів обстеження;
  • ІІ етап – інтерпретація одержаних даних (визначення потреб, зв'язування проблем, постановка сестринського діагнозу);
  • ІІІ етап – планування сестринської допомоги (визначення мети сестринської допомоги пацієнтові й розроблення плану сестринських втручань);
  • ІV етап – виконання сестринських втручань, відповідно до наміченого плану та їхнє документування;
  • V етап – оцінювання ефективності сестринської допомоги (об'єктивне, суб'єктивне – критерії ефективності сестринської допомоги, переоцінювання і нове планування догляду у разі – мету досягнуть і проблему знято; мету не досягнуто; мету досягнуто не повністю; виникла нова проблема і колишня перестала бути актуальною.

Вважаю, що такі інноваційні форми і методи роботи, сприяють методологічному та методичному забезпеченню навчального процесу, покращують засвоєння навчального матеріалу, активізують розумову діяльність і дають змогу формувати у студентів глибокі знання з майбутньої професії.

Література

1. Головащук Л. "Самостійна робота – фактор активізації підготовки студентів – майбутніх медиків". // Медична сестра. - 2008. № 01 с. 39-40

2. Кудрявцева Т. О. Сестринський процес: етапи, зміст, документація. Київ "Здоров'я" 2001 р.

3. Літашова "Застосування сучасних освітніх технологій". // Освіта. Технікуми і коледжі. – 2007. - № 4 (19) – с. 26.

4. Смирнова З. М., Алтинбекова З. Б. Основи сестринської справи. Посібник з медсестринського процесу. Київ "Здоров'я" 2002 р. – с. 258-264.

5. Соколова Н. Тульчинская В. Сестринское дело в педиатрии. Практикум. Ростов-на-Дону "Феникс" 2004 г. с. 260-270.

6. Поцюрко Р. "Інтерактивна модель навчання при викладанні педіатрії". // Медична сестра. – 2007 р. № 12. – с. 40-41.

7. Шашило В. Й. "Наукові дослідження в медсестринстві як інструмент удосконалення національної системи охорони здоров'я. // Магістр медсестринства. – 2009 р. - №1 (2) с. 5.

Автор: Красовська Марія Миколаївна
Посада: викладач.

Матеріал розміщено в рамках проведення Форуму педагогічних ідей «УРОК»

Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації, а також поширювати, перекладати або копіювати будь-яким способом без письмового дозволу освітнього порталу Освіта.ua.

Освіта.ua
17.11.2011

Популярні новини
Штучний інтелект замінить вчителів за 10 років? Е. Селдон, віце-канцлер Університету Букінгема, вважає, що штучний інтелект докорінно змінить освіту
Опубліковано рейтинг шкіл України 2017 року Освіта.ua складено рейтинг шкіл України за результатами зовнішнього оцінювання випускників шкіл 2017 року
Вчителів звільнили від ходіння по мікрорайону Залучати учителів до організації та ведення обліку дітей, охоплених освітою, відтепер буде заборонено
МОН шукає фахівців з дерегуляції Метою проекту є зменшення бюрократичного тиску на школи і педагогічних працівників

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!