Osvita.ua Середня освіта Форум педагогічних ідей Методика та технологія Реалізація варіативної складової навчального плану для початкових класів

Матеріали з досвіду роботи вчителя початкових класів на заявлену тему. Авторка наголошує, що російська мова у школах з українською мовою навчання є однією з тих мов, котру школа може обрати в разі другої мови з варіативної складової навчального плану

Реалізація варіативної складової навчального плану для початкових класів

Оцініть публікацію
 

Навчання російської мови у школах з українською мовою навчання направлено на розширення мовленнєвої компетентності учнів, їх лінгвістичного кругозору.

У процесі вивчення російської мови в початкових класах здійснюється початкова мовна освіта молодших школярів, їхній розумовий і мовленнєвий розвиток.

Мета початкового курсу російської мови полягає:

  • в оволодінні молодшими школярами знаннями про зв'язне висловлювання та сукупність мовленнєвих умінь, необхідних для спілкування в усній і писемній формах;
  • у засвоєнні учнями комплексу елементарних знань і вмінь з різних розділів мовної теорії.

Під час викладання російської мови намагаюсь формувати в учнів почуття відповідальності за виконуване завдання, готовність самостійно працювати з новим, доступним за трудністю навчальним матеріалом, мати власну думку з приводу обговорюваних питань, обґрунтовувати її.

Навчання російської мови будується за такими трьома змістовими лініями: комунікативною, лінгвістичною, соціокультурною.

Комунікативна змістова лінія передбачає розвиток усного і писемного мовлення учнів, їхнє вміння користуватися мовою як засобом спілкування, пізнання, впливу. З цією метою заняття будую так, щоб розвивати, удосконалювати усні види мовленнєвої діяльності (слухання – розуміння, діалогічне, монологічне мовлення), а також формувати види мовленнєвої діяльності, які пов'язані з писемним мовленням (читання вголос і мовчки, письмо).

Роботу над розвитком навичок мовлення здійснюю за декількома напрямками:

  • вивчення напам'ять загадок, скоромовок, лічилок, віршів, матеріалів для ігор з інсценуванням. Наприклад, під час вивчення написання м'якого знака між двома приголосними пропоную роботу над скоромовкою "У Степана есть сметана, простокваша и творог, семь копеек, туесок" (впр. 125). Прочитай спочатку повільно, потім швидше; вимовляй чітко кожний звук. Знайди збіг приголосних звуків, у яких перший - м'який. Чому нема там м'якого знака?;
  • складання питань та відповідей за прочитаним (прослуханим) текстом,
  • за малюнком та життєвою ситуацією. Наприклад, під час повторення вивченого за 3 клас пропоную учням попрацювати в парах: расскажите друг другу, что вам запомнилось из летних каникул. Внимательно выслушайте собеседника, задайте ему вопросы;
  • переказ прочитаного тексту з опорою на допоміжний матеріал (план, серія малюнків, ключові слова). Наприклад, під час роботи з казкою (впр. 18) пропоную переказати її. Слова сороки можеш переказати дослівно (так, як вона сама говорила). А можеш переказати, наприклад так: Сорока спросила у павлина, как он будет защищать их от ястреба, когда станет царём (на дошці записано це речення);
  • самостійне складання висловлювань (діалогічних та монологічних) на
  • теми, які близькі їх життєвому досвіду, інтересам, а також складання діалогів за словесно описаною вчителем мовленнєвою ситуацією (див. додаток).

Під час роботи над складанням діалогів пропоную учням схеми "Складаємо діалог" які є наочністю уроку, а також таблицю "Формули мовленнєвого етикету".

Лінгвістична змістова лінія, маючи спрямованість на засвоєння школярами знань про мову, мовні уміння, має пропедевтичний характер. Цю роботу підпорядковую розвитку в учнів орфоепічних, лексичних, граматичних правописних умінь. З цією метою використовую різні види роботи на уроках: групова, колективна, індивідуальна, парна. На початку уроку майже завжди перевіряю рівень засвоєння знань через проведення словникових, вибіркових диктантів, творчих робіт.

Початок уроку – це, перш за все, перевірка домашнього завдання і налаштування на отримання нових знань. Перевіряю домашнє завдання відповідально, але в несерйозній формі, використовую ігровий момент. Для учнів це буде гра, а для нас - методичні прийоми, серйозні прийоми, які ми називаємо несерйозно. Учням подобається гра "Вірю – не вірю". Кожне питання починається словами "Чи вірите ви, що …". Учні повинні погодитися з цим твердженням чи ні.

Соціокультурна лінія передбачає розширення уявлення учнів про культуру російського народу. Цю роботу органічно поєдную з іншими аспектами навчання і реалізую за допомогою дібраних текстів, тематичних груп слів, стійких виразів, у яких відображається культура російського народу. На уроках приділяю увагу мовним аспектам проблеми: тлумаченню значення слів, фразеологізмів, прислів'їв, приказок, розвитку уміння доречного використання їх у мовленні; роботі над текстом.

Програма для кожного класу має такі розділи: "Мовленнєва діяльність", "Знання про мову, мовні уміння", "Правопис", "Графічні навички письма, техніка читання. Культура оформлення письмових робіт".

Досвід підказує, що найбільші труднощі в початковій школі отримують зовсім не ті учні, які мають недостатній об'єм умінь, знань та навиків, а ті які пасивні на уроках, у яких відсутнє бажання думати, творити, пізнавати щось нове. Щоб зацікавити учнів, намагаюсь уроки проводити у формі гри. Адже ігровий матеріал служить для того, щоб зацікавити та викликати бажання ближче познайомитися з предметом.

На основі гри виникає цікавий як для дітей, так і для вчителя процес спільної продуктивної учбової діяльності в класі. Наприклад, під час вивчення теми "Вимова та правопис слів із м'якими та твердими приголосними" пропоную учням пограти в гру "Інтрига" (прочитайте слово застосовуючи знаки додавання та віднімання); також використовую на різних етапах уроку гру "Знайди помилку". Учитель у своєму повідомленні припускається помилок, які слід знайти. Якщо матеріал, що перевіряється, добре знайомий учням, то цей методичний прийом провокує виникнення ситуації успіху на уроці. А якщо матеріал новий, то успішні пошуки помилки дозволяють дітям відчути себе дослідниками й експертами.

Наприклад, під час закріплення матеріалу з теми "Значення слів. Слова, які мають декілька значень" пропоную учням гру "Знайди помилку".

Улетел Орёл за город орёл.

Наша поля вернулась с Поля. (На дошці записані речення.)

  • Поясни значення слів: поля, Поля, Орел, орел.
  • Виправ помилки. Звертаю увагу учнів, що на дошці 4 помилки.

Для активізації пізнавальної діяльності учнів вважаю доречним організовувати емоціонально-актуальний початок уроку. Для цього використовую фразеологізми, байки, міфи, загадки, вірші, казки тощо. Наприклад, на початку уроку з теми "Пряме та переносне значення слова" застосовую розповідь про фразеологізм "Знати на зубок". У народі існував звичай перевіряти на зуб золоті монети чи інші вироби з благородного металу. Цим підтверджували справжність чи підробку. Якщо на предметі, що перевірявся, не залишилося заглиблень від зубів – значить справжній предмет.

У переносному значенні зміст фразеологізму "знати на зубок" розуміють навіть діти, бо він означає: дуже добре знати, глибоко засвоїти. Тож бажаю вам, діти, успіху на уроці, добре засвоїти новий матеріал.

Найбуденніші й повсюдні явища, події, предмети можуть стати дивними, якщо на них подивитися з іншої точки зору. Здивування – початкова фаза пізнавального інтересу. Так на початку навчального року застосовую розповідь про фразеологізм "Ні пуха ні пера!"

Чи знаєте ви, що ні пуху ні пера – так казали спершу мисливцям, бажаючи успіху й удачі на полюванні. "Перо – означало вполювати птицю", а "пух" - звіра. Заперечення ні вживалося для того, щоб не наврочити, не накликати біди. А тепер це бажання стало поширеним, особливо серед школярів:

Ні пуху ні пера,
Ні двійки ні кола,
Ні трійки ні четвірки –
Лише одні дванадцятки.

З метою організації класу, налаштуванню їх на продуктивну діяльність на початку уроку використовую девіз, щоб урок пройшов більш організовано:

"От каждого по способностям,
Каждому – успех,
Всем – радость!"
"Учиться надо весело.
Учиться будем весело!
Чтоб хорошо учиться!"
"С добрым утром начат день,
Первым делом гоним лень.
На уроке не зевать,
А работать и писать!"
"Кто говорит тот сеет,
Кто слушает собирает"
"Существительное – школа,
Просыпается – глагол,
С прилагательным весёлый
Новый школьный день пришёл".
Книжки и тетрадки
У ребят в порядке.
Все они урок
Знают на зубок."

Справжній учитель розуміє, що величезне значення мають умови, в яких навчаються діти. А тому намагаюся організувати роботу так, щоб полегшити їм навчання. Загальна атмосфера в класі не лякає учнів, а позитивно налаштовує на працю.

Автор: Мароко Олена Петрівна
Посада: учитель початкових класів, заступник директора школи з ВР.

Матеріал розміщено в рамках проведення Форуму педагогічних ідей «УРОК»

Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації, а також поширювати, перекладати або копіювати будь-яким способом без письмового дозволу освітнього порталу Освіта.ua.

Освіта.ua
27.09.2011

Популярні новини
Учні коледжів і училищ складатимуть ДПА у формі ЗНО Учні, які отримують повну загальну середню освіту, складатимуть ДПА у формі ЗНО
Школи мають надати дані про випускні класи Навчальні заклади мають внести дані про випускні класи старшої школи до бази даних УЦОЯО
МОН: не всі учителі миттєво сприймуть зміни При впровадженні реформи МОН планує зосередитись на підтримці агентів змін
Міносвіти заснувало ще один шкільний конкурс Міносвіти підтримало ініціативу щодо проведення щорічного конкурсу «Стежками Каменяра»

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!