Osvita.ua Середня освіта Форум педагогічних ідей Адміністрування школи Особистість сучасного вчителя в новій школі
Рейтинг
99
Вибір редакції

У статті на заявлену тему авторка пише: «Новий сучасний учитель? Часто вчителя порівнюють з актором, або з людиною, яка вміє все. Так, я вмію складати вірші, шити, готувати, фарбувати стіни… Але чи це робить мене учителем? Гадаю, що ні...»

Особистість сучасного вчителя в новій школі

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 5 з 5 на основі 20 оцінок.

Щоранку, дорогою до школи, я проходжу «дорогою вітань «, коли всі діти, з якими я зустрічаюсь, вітаються і посміхаються мені у відповідь. Я знаю, що в школі біля мого кабінету мене вже чекають Вони: допитлива Тетяна, завжди весела Катруся, сором'язливий Артем, всезнаючий Юрко. Вони поспішають щось розповісти, поділитися чимось своїм, що їх спантеличило або тривожить.

І справді, зрозуміти цей світ самій дитині дуже складно, вона потребує допомоги дорослих. Але чи будь - який дорослий може їй в цьому допомогти? Переконана, що ні. Допомогти може тільки той, хто сам в достатній мірі володіє знаннями про цей новий світ, приймає все нове і сам здатний змінитися. Це - Новий учитель. Який же він - Новий сучасний учитель? Часто вчителя порівнюють з актором, або з людиною, яка вміє все. Так, я вмію складати вірші, шити, готувати, фарбувати стіни… Але чи це робить мене учителем? Гадаю, що ні...

За новими Державними стандартами освіти ключовою фігурою Нової школи є вчитель, оскільки якість освіти не може бути вище якості вчителів, які у ній працюють.

На думку багатьох чиновників, для реалізації нового стандарту освіти державі потрібен Новий учитель - творчий, незалежний, конкурентоспроможний, різнобічний, культурний, морально і духовно розвинений... людина, яка любить свою роботу і своїх вихованців... особистість, близька до ідеалу. АЛЕ, невже вчитель традиційної школи не є творчим, різнобічним, морально і духовно розвиненим, не любить свою професію? Так, хто ж такий Сучасний учитель?... Давайте розберемося.

Мені вдалося натрапити на унікальні дані досліджень, які проводилися в різні роки ХХ століття з цього питання. Учні 30 -х років, включали в портрет сучасного, на їх погляд вчителя:

  • Знання предмета і володіння методикою;
  • Гарні взаємини з учнями;
  • Уміння справедливо оцінювати знання учнів;
  • Дотримання дисципліни;
  • Зовнішній вигляд.

Як бачимо, учні 30 -х років у вчителеві більше цінували знання предмета, загальну ерудицію, високу моральність.

Серед рис, що характеризують ідеального вчителя в очах школярів 60 -х років, описані наступні:

  • Врівноваженість;
  • Авторитет, сильна воля;
  • Знання предмета, вміння говорити логічно і виразно;
  • Приємна зовнішність, розуміння своїх учнів;
  • Вимогливість самостійності, любов до педагогічної роботи.

Тут ми вже бачимо, як поступово на перші місця виходять особистісні якості вчителя.

У 1992 році на базі столичних шкіл було проведено аналогічне анкетування. Педагогам та учням запропоновано розташувати в порядку значимості 58 якостей вчителя. Ось якими якостями наділили Нового вчителя учні того часу:

  • талановитий (85 голосів);
  • цікавий у спілкуванні (81);
  • справедливий у вимогах (80);
  • розуміючий (75);
  • поважаючий своїх учнів (53);
  • освічений (45);
  • учитель, який має почуття гумору (40);
  • уважний (35);
  • готовий надати допомогу (35);
  • гарний, добрий (23).

Зауважте, до першої п'ятірки увійшли тільки особистісні характеристики вчителя, а рівень освіченості та знання предмета відійшло на 6 місце! Чітко видно й те, що такій якості, як любов до дітей, школярі віддали одне з перших місць, а педагоги - 28 -е!

У ході вивчення даної теми, я сформулювала для себе власні критерії визначення особистості Сучасного вчителя, які включають в себе як особистісні якості, так і професійні характеристики. І в цьому мені допомогли діти. Я опитала своїх учнів: яким ви хочете бачити сучасного, вчителі? І перші місця учні віддавали таким якостям як доброта, уважність, почуття гумору, такт. Таким чином, я переконана:

  • Вчитель XXI століття це той, хто в першу чергу вміє знаходити спільну мову зі своїми учнями. Це означає, він повинен бути ідеальним психологом.
  • Крім того, вчитель повинен йти в ногу з часом, бути різнобічною людиною, не обмежуватися лише сферою свого предмета.
  • Учитель повинен мати хороший словниковий запас. Це професіонал- ерудит, який знає не лише свій предмет. Вимогливість і суворість не повинні закривати його здатності бути в процесі виховання помічником, порадником і другом своїх учнів.
  • Він повинен бути сучасною інтелігентною людиною, обов'язково володіти новими технологіями. Тільки вчитель, котрий йде в ногу з часом, здатний зрозуміти своїх нових учнів і бути їм цікавим.
  • Не чекайте винагороди за свою роботу (ні плати, ні подяки). Праця педагога - робота на віддалене майбутнє. Але все ж, держава і суспільство повинні забезпечити педагогам гідні умови життя і роботи. Щоб вчитель не був націлений на задоволення первинних потреб (харчування, одяг, житло), а на перше місце ставив потреби вищого порядку, тобто соціальні - це потреба у визнанні, у самовираженні і самореалізації.
  • Не бійтеся своїх помилок. Експериментуйте, шукайте і будьте самокритичні.
  • Ніжний дотик до особистості дитини є професійною якістю «зразкового «педагога. Зберігайте в собі людяність. Умійте бути дітьми. Сприймайте своє учительство як спосіб продовжити своє дитинство і зрозуміти своїх вихованців.
  • Намагайтеся нічому не вчити дитину безпосередньо. Вчіться самі, самовдосконалюйтеся. Нехай дитина, дивлячись на Вас, побачить, як можна вчитися.
  • Допомагайте і підтримуйте працю дитини, стимулюйте її творчі ідеї, готуйте до майбутнього динамічного життя, щоб згодом вона стала самостійною, творчою, впевненою в собі людиною!
  • Вірте в себе. Керуйте власним часом: Того, хто запізнюється, карає життя. Винагороджуйте себе: Зробіть, доможіться - досягнете успіху! Діти цінують успішних людей і прагнуть бути такими ж.

Новий Державний стандарт лише набирає силу, але вже зараз теми: якою буде Нова школа і Новий учитель, є самими дискусійними на сторінках освітніх видань, сайтів. Я лише позначу кілька проблем, а якою буде ваше думка, вибір за вами:

  • Перша: Який випускник школи потрібен сьогодні, чи буде він затребуваний державою?". Чи здатна Нова школа, а відповідно, вчитель, виховати конкурентоспроможну особистість?
  • Друга: Чи готові вчителі увійти в Нову школу? Що їх там чекає? Новий стандарт передбачає зовсім іншу організацію праці вчителів, самого процесу навчання, а головне - перетворення способу мислення педагога. "Базові " знання перетворюються в безрозмірні. З вчителя хочуть зробити продавця послуг, менеджера, управлінця. Не всі вчителі здатні (може унаслідок психологічної, може - фінансової можливості) стати ІКТ- компетентними вже сьогодні.
  • Третя: Наскільки реально довести проект до логічного завершення?
  • Четверта: Професія вчителя як і раніше не престижна і малооплачувана, тому в школу йдуть не найкращі кадри країни. А як це відіб'ється на якості освіти, залишається тільки здогадуватися. Якою б не була громадська думка, зрозуміло одне, країні потрібні нові педагогічні кадри і нові фахівці – колишні випускники шкіл, здатні реалізувати себе в майбутньому.

А що стосується особистості вчителя, я переконана, сутність справжнього Сучасного вчителя криється в самому слові «УЧИТЕЛЬ»:

  • У - унікальний, успішний, розумний, універсальний, вміє професійно подавати матеріал.
  • Ч - чесний, чуйний, людяний, з почуттям гумору.
  • И– інтелігентний, індивідуальність.
  • Т - тактовний, толерантний, терплячий.
  • Е – енергійний, природний, однодумець.
  • Л - люблячий дітей, люблячий свою роботу.
  • Ь - і дуже м'який як м'який знак і саме слово!... І ця істина буде непідвладною часу.

Автор: Павлюк Інна Василівна
Посада: методист.

Матеріал розміщено в рамках проведення Форуму педагогічних ідей «УРОК»

Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації, а також поширювати, перекладати або копіювати будь-яким способом без письмового дозволу освітнього порталу Освіта.ua.

Освіта.ua
24.06.2014

Популярні новини
Методичні рекомендації з вивчення предметів у 2018/19 році Школи отримали методичні рекомендації з вивчення навчальних предметів в 2018/19 навчальному році
У МОН назвали основні тези серпневих конференцій Відомство просить залучити максимальну кількість учителів до проведення  серпневих конференцій
МОН визначило, де проведуть Всеукраїнські шкільні олімпіади Організаційне забезпечення олімпіад покладено на Інститут модернізації змісту освіти
Батьки не мають купляти форму конкретних виробників За словами міністра, дитину не можуть примушувати купляти конкретну шкільну форму

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!