Osvita.ua Середня освіта Форум педагогічних ідей Адміністрування школи Система науково-методичної роботи на основі моніторингових досліджень якості нововведень
Рейтинг
15

У виступі на заявлену тему автори пишуть, що результативність системи науково-методичної діяльності освітнього закладу неможлива без моніторингових досліджень, які визначають ступінь якості нововведень

Система науково-методичної роботи на основі моніторингових досліджень якості нововведень

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 5 з 5 на основі 3 оцінок.

Освіта є визначальною умовою забезпечення сталого розвитку суспільства, його фундаментом, рушійною силою для реалізації необхідних суспільних змін, вона зв’язує зростаючу людину з культурою, робить її не тільки носієм мислення та діяльності, але і джерелом творчої еволюції. Тому пріоритетним завданням освіти у XXI столітті є перехід до нової стратегії інноваційно-гуманного типу, розвиток критичного та креативного мислення, орієнтованого на гармонійне майбутнє.

Одним з ключових завдань реалізації стратегії сталого розвитку є відповідна освіта, основною метою якої є підготовка майбутніх поколінь до нових умов життя, виховання відповідальної, стратегічно-мислячої особистості, яка живе і діє згідно з пріоритетами та цінностями сталого розвитку. На реалізацію основної стратегічної мети експериментальної діяльності спрямована науково-методична робота комунального закладу "Навчально-виховний комплекс "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІ ступенів – академічний ліцей № 15" м. Дніпродзержинська, в рамках якої була розроблена Програма дослідно-експериментальної роботи за темою "Формування механізмів трансформації регіональної системи освіти для сталого розвитку на термін 2009-2015 р. р.". Відповідно до Програми в освітньому закладі за ініціативою директора працює проектний центр, в якому здійснюють експериментальну діяльність наступні наукові проекти:

1. Управлінська компетентність (Сачава Н. М., заступник директора з навчально-виховної роботи):

  • Школа науково-методичного супроводу інноваційної діяльності.
  • Проект "Поведінкові моделі".
  • Модель відносин в системі різних типів організаційних культур.
  • Конструктор сучасного уроку.

2. Методсупровід (Андрушко І. А., заступник директора з науково-методичної роботи).

3. Діамоніторинг (Логвіна О. В., заступник директора з освітнього процесу).

4. До вершин здоров’я (Зайцева З. В., заступник директора).

5. ДОЛ (духовна організація людини) (Глинська Н. С., практичний психолог).

6. Соціум:конституційне право (Гречко В. Є., Шевченко Н. В., соціальні педагоги).

Протягом другого етапу експерименту в системі науково-методичної діяльності закладу визначені вектори випереджального розвитку НВК-ДАЛ № 15:

  • апробація моделі школи випереджаючої освіти для сталого розвитку – школи філософії життя;
  • духовні домінанти сучасної освіти;
  • науково-методичний супровід експериментальної діяльності педагогів;
  • культурологічний підхід до організації освітньої діяльності закладу;
  • методики та технології випереджаючої освіти;
  • синергетична модель управління: діагностика, моніторинг, прогнозування;
  • синтез критичне та креативне мислення як фактор забезпечення якості освіти;
  • цінності життя, освіти та людини.

Результативність системи науково-методичної діяльності освітнього закладу неможлива без моніторингових досліджень, які визначають ступінь якості нововведень. Саме діагностика сприяє стимулюванню діяльності учнів та педагогів освітнього закладу, об'єктивному оцінюванню їхньої роботи; виявленню нових починань, нововведень, орієнтирів невикористаних можли-востей; виявленню істотних утруднень, з'ясуванню їхньої природи, наданню допомоги щодо їх подолання і в кінцевому результаті — підвищенню якості навчання учнів.

На кожному етапі випереджального вектора освіти в педагогічному колективі проводились моніторингові дослідження, а саме:

  • діагностика рівня духовного розвитку вчителів;
  • саморефлексія упровадження принципів сталого розвитку;
  • кваліметрія освітньої діяльності;
  • конструктор навчальної програми;
  • прогностична лінійка сучасного уроку;
  • прогностична лінійка професійного зростання педагога;
  • квадрант-аналіз;
  • ІКТ-технологія рівня критичного мислення педагогів;
  • експертиза готовності педагогів до впровадження методик та технологій випереджаючої освіти;
  • діагностична модель "Діяльність вчителя в навчальному процесі";
  • моніторингові дослідження ступеня ефективності впровадження освітніх інновацій та їх впливу на якість освіти;
  • діагностика рівня мотивації педагогів до впровадження інноваційних методів та методик;
  • моніторинг інноваційних процесів в освітньому просторі закладу;
  • педагогічне спостереження "Самоосвітня діяльність педагог";
  • анкетування з питань розвитку професійної компетентності педагогів.

Експериментальна апробація діагностичного інструментарію та проведення моніторингових досліджень якості нововведень сприяли створенню системи науково-методичного супроводу вчителів. Відповідно до результатів моніторингових досліджень розробляються супровідні програми, які презентуються на засіданнях Ради педагогічного колективу, науково-методичної ради; циклових кафедр тощо. Такими колективними творчими справами стали:

1. Науково-практична конференція "Духовні домінанти школи філософії життя"

2. Ради педагогічного колективу:

  • "Креативна освіта-виклик сучасності".
  • "Моніторинг освітнього процесу - основа проектно-рефлексивної методики педагога".
  • "Школа філософії життя: інновації, методології, культурні фактори".
  • "Упроваджуємо різні типи культур в освітній процес".
  • "Моделюємо соціально-успішну школу майбутнього".
  • "Становлення сучасної людини у просторі духовності".
  • "Від синергетичного світогляду до нових моделей поведінки".

Упродовж останніх років система науково-методичного супроводу тісно пов’язана з створенням в освітньому закладі центру інформаційно-комунікацій-них технологій, який забезпечує можливість професійного росту кожному педагогу.

На базі центру ІКТ проводяться діагностичні та моніторингові дослідження якості нововведень, розробляються супровідні картки і програми для всіх категорій вчителів, забезпечується випереджальне моделювання: моделі професійного розвитку педагогічних кадрів освітнього закладу, інноваційні моделі педагогічного досвіду, моделі самоосвітньої діяльності, моделі супроводу педагога щодо дослідження індивідуальної науково-методичної проблеми, які б задовольнили потреби педагогічних працівників різних спеціальностей і категорій. Вагомим напрямом інформаційного та науково-методичного забезпечення педагогів закладу є створення сайту, електронної бібліотеки, очного і заочного дистанційного консультування на базі ресурсів Інтернету тощо.

Прискорити процес формування та функціонування нової систем освіти може також "формування у людей нової системи цінностей, що надасть освіті випереджаючого по відношенню до становлення інших соціальних структур суспільства сталого розвитку характеру, адже сама освіта виконує функцію проектування, моделювання соціальних відносин" [1]. Саме соціальна домінанта сталості у системі Природа-Суспільство-Людина представила можливість розробити систему моделей поводження вчителя та учня на основі моніторингових досліджень: поведінкова модель вчителя у просторі духовності учня; мовленнєві моделі взаємодії учасників освітнього процесу; управлінські моделі поводження тощо.

Особливість управління НВК-ДАЛ № 15 – школи філософії життя у контексті освіти для сталого розвитку полягає у створенні системи науково-методичної діяльності закладу на основі моніторингових досліджень якості нововведень.

Список використаних джерел

  1. Романенко М. І. Випереджаюча освіта для сталого розвитку як механізм модернізації вітчизняної освіти / М. І. Романенко // Сучасні навчальні заклади. -2010. С. 15.

Автори:

  • Сачава Ніна Михайлівна, заступник директора з НВР
  • Андрушко Ірина Анатоліївна, заступник директора з НВР

Матеріал розміщено в рамках проведення Форуму педагогічних ідей «УРОК»

Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації, а також поширювати, перекладати або копіювати будь-яким способом без письмового дозволу освітнього порталу Освіта.ua.

Освіта.ua
15.04.2014

Популярні новини
МОН планує оцінювати успішність освітньої політики Лілія Гриневич повідомила, що МОН планує проводити систематичні моніторингові дослідження
Заповнення Класного журналу у першому класі: рекомендації МОН Документ визначає особливості ведення журналів класними керівниками та вчителями
Школи отримають порадники про суть освітньої реформи Посібники допоможуть вчителям зрозуміти суть освітньої реформи та нового Державного стандарту
МОН планує більш ефективно використовувати кошти на НУШ Відомство планує отримати зв‘язок від педагогів і переглянути перелік обладнання для НУШ

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!