Інновації тіловиховання 3.0: зміни у сфері фізичної культури
PR

Як адаптувати уроки фізичної культури в умовах сьогодення та які нові підходи з’являються у вчителів?

Інновації тіловиховання 3.0: зміни у сфері фізичної культури

У жовтні 2022 року, під час щорічної міжнародної конференції благодійного фонду Parimatch Foundation «Інновації тіловиховання 3.0. Виклики сьогодення», експерти розповіли про результати роботи фахівців фізичного виховання і плани на 2023 рік.

Попри відключення світла та повітряні тривоги, які в Україні тривають кожного дня, наприкінці жовтня міжнародний благодійний фонд Parimatch Foundation провів онлайн-конференцію для експертів в освітній сфері «Інновації тіловиховання 3.0. Виклики сьогодення».

Шість годин обговорення пріоритетних питань, 21 спікер, серед яких представники міжнародних організацій, Міністерства освіти і науки України, професійні тренери, заслужені вчителі України, переможці конкурсу вчителів-новаторів, міжнародні експерти та спортсмени.

Понад 5000 переглядів заради однієї мети — обʼєднати активних вчителів, тренерів, представників спорту, батьків та опікунів, спортивне ком’юніті для відстежування трендів та знаходження нових рішень у фізичному вихованні дітей.

Освітня онлайн-конференція третій рік поспіль реалізується за підтримки Міністерства освіти і науки України, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», Комітету з фізичного виховання та спорту МОН України.

Як адаптувати уроки фізичної культури в сучасних складних умовах? Які нові підходи з’являються у вчителів сьогодні? Про все це розповіли експерти з фізичного виховання в Україні під час виступу на конференції в блоці «Тренди та інновації освітньої галузі».

Як змінилися студентські та шкільні спортивні заходи під час війни

Вадим Стеценко, голова комітету з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України: «Тимчасово переміщені діти та ті, які виїхали за кордон, потребують нових підходів до занять спортом. Але однозначно – не призупинення фізичного навантаження. І наша мета була, попри складну воєнну ситуацію в країні, продовжувати бути активними у проведенні спортивних заходах для дітей і молоді.

Першими, вже відпрацьованими під час ковіду, форматами заходів для вчителів фізичної культури стали семінари та вебінари про те, як з дітьми зараз працювати, як підтримувати та мотивувати.

Другим важливим завданням із зірочкою було забезпечити участь наших учнів і студентів в міжнародних змаганнях. Бо це також перемоги, але на спортивному фронті. Попри проблеми з фінансуванням, оформленням дозволів для виїзду спортсменів і тренерів за кордон, складності в логістиці – українцям є чим пишатися:

  • 2 місце на Чемпіонаті світу з футзалу — команду України випередили бразильці;
  • 3 срібні та 2 бронзові медалі на Чемпіонаті світу в Польщі з веслування на байдарках і каное;
  • 11 золотих, 18 срібних, 19 бронзових медалей та 7-е загальнокомандне місце серед 53 країн-учасниць на Всесвітній літній гімназіаді у Франції. Наші учні були представлені в усіх 17 видах спорту.

Далі замість проведення спортивно-масових заходів офлайн було завдання організувати онлайн-активності. І ми створили челенджі, онлайн-марафони, флешмоби для учнів та студентів з 25 регіонів України. Більше тисячі закладів, тисячі учасників взяли участь у патріотичному флешмобі, присвяченому захисникам України: всі робили вправу берпі та дякували захисникам України.

Але, крім онлайн-заходів, нам все ж таки вдалося провести в межах всеукраїнської гімназіади змагання з трьох видів спорту та в межах універсіади один вид спорту».

Плани

  • Завдяки підтримці Parimatch Foundation ми плануємо запровадити єдину платформу для всіх фахівців, де вони зможуть отримувати інформацію в напрямку фізичного виховання і спорту. Зараз ми її опрацьовуємо і найближчим часом вже запустимо в роботу.
  • Підготовка до проведення у Львівській області Cool Games серед учнів, які є дітьми захисників України (13-16 років). Підготовка до участі у всесвітній зимовій Універсіаді, Всесвітній літній Гімназіаді в січні та лютому 2023 року.
  • Участь у європейських університетських іграх у Польщі та Кубок світу серед студентів з єдиноборств у Туреччині.

Що змінилося в новій фізичній культурі на рівні державної політики

Євген Баженков, директор Інституту модернізації змісту освіти, кандидат наук з фізичного виховання і спорту, заслужений працівник фізичної культури і спорту України: «Який має бути урок сучасної фізкультури в школах? Це головне питання, яке ми опрацьовуємо з минулого 2021 року.

Пілотні класи, які стартували минулого року, отримали позитивний досвід та з внесеними корективами ми затвердили модельну програму з 60 варіативними модулями. Модулі адаптовані під фізкультуру, вікові категорії, види спорту, які може обрати вчитель на уроках фізкультури. Але найголовніше — нам вдалося під час затвердження стандарту базової середньої школи виокремити галузь фізичної культури в окрему освітню галузь. І це перемога. Той фундамент, на якому будується нова сучасна фізична культура в школі. 

Особливості модельної програми:

  • Вона створена не науковцями та теоретиками, а всією країною. До неї долучилися громадські організації, спортивні федерації, Міністерство спорту і молоді України, Всеукраїнський центр фізичного здоров'я населення «Спорт для всіх», зацікавлені установи та стейкхолдери. Головне її завдання — підвищити моторну щільність уроку та зробити фізкультуру сучасною, цікавою для дітей.
  • Програма опрацьована практично: десятки виїздів, зустрічей, практичних семінарів з понад 6 000 вчителями фізкультури.
  • Побудована нова модель уроку з урахуванням різного рівня фізичної підготовки, різних груп здоров'я учнів та учениць. Ця програма дає можливість поєднувати декілька модулів одночасно на одному уроці фізичної культури в залежності від наявної матеріально-технічної бази в закладі освіти, відповідно до бажань учнів та батьків, кваліфікації вчителя».

Плани

Разом з Parimatch Foundation ми плануємо створити на початку 2023 року навчальний посібник з фізичної культури для вчителів з описом 60 варіативних модулів та інтерактивними посиланнями. Щоб для фахівців це була як дорожня книга під рукою: де можна і ознайомитися самостійно, і вивчити правила, і обрати базові вправи для своєї практичної роботи. Цей посібник буде надрукований і надісланий кожному вчителю фізичної культури персонально в руки. 

Другий проєкт — «Здорова Україна» (робоча назва). Це мають бути змагання в ігровій формі, більш орієнтовані саме на активний спосіб життя та спілкування, з інтелектуальними та культурними змаганнями, а не виключно спортивні. Ідея полягає в тому, щоб створити таке соціальне явище як учнівські ліги. 

Дослідження ролі спорту та фізичної активності в житті дитини та сім'ї

Наталія Тілікіна, заступник директора з наукової роботи ДУ «Державний інститут сімейної та молодіжної політики»: «У серпні Parimatch Foundation та Міністерство спорту та молодіжної політики України запустило перше всеукраїнське дослідження про рівень залученості дітей до спорту та його вплив на фізичне та ментальне здоровʼя. Воно триватиме пʼять місяців. Ініціатором виступив міжнародний благодійний Фонд. Партнерами та реалізаторами ініціативи стали державні установи, що підпорядковуються Міністерству спорту та молодіжної політики України — Державний інститут сімейної та молодіжної політики та Всеукраїнський центр фізичного здоров’я населення «Спорт для всіх».

Наше дослідження спрямоване на те, щоб вивчити рівень рухової активності та її вплив на дітей та молодь, які постраждали внаслідок війни в Україні. Ми вивчаємо динаміку змін стану фізичного і ментального здоров'я дітей впродовж останніх пʼять років. А зараз ще досліджуємо вплив повномасштабного російського вторгнення на рівень залученості дітей до занять фізичною культурою і спортом. Що саме обмежує доступ до спортивних навантажень до 24 лютого 2022 року та після, які пріоритетні потреби щодо занять спортом до воєнного стану в країні, зараз та після.

Ми також вивчаємо міжнародний досвід використання спорту для реабілітації. І наша мета  — на основі всіх цих отриманих даних розробити пропозиції та рекомендації для фахівців з реабілітації дітей.

Цільові групи дослідження: експерти у сфері фізичної культури і спорту, вчителі фізичної культури, тренери спортивних секцій, діти та молодь віком 10-16 років, батьки дітей віком 6-16 років. Методами дослідження були глибинні інтерв'ю і онлайн опитування, кабінетні дослідження. Ми отримали близько 9 000 опитуваних у восьми областях: Київська, Рівненська, Одеська, Львівська, Вінницька, Полтавська, Івано-Франківська і Житомирська.

Вже зараз можна сказати, що, на думку тренерів, стан здоров'я дітей впродовж останніх шість місяців погіршився. Батьки переважно впевнені, що фізичний стан дітей не змінився. А діти більш позитивно оцінюють власний стан фізичного здоров'я. Кожен п’ятий впевнений, що воно навіть покращилось, а кожен другий, що змін не відбулось.

Серед вчителів і тренерів трійку змін посідають погіршення успішності в школі, тривожні розлади та песимістичні погляди на життя у дітей. Серед батьків і дітей це переважно погіршення успішності в школі, проте з'являються розлади сну, проблеми з апетитом і прояви агресивної поведінки.

Найближчим часом плануємо здійснити точну аналітику, підготувати аналітичний звіт за результатами та розробити рекомендації.

Результати дослідження матимуть довгостроковий ефект на формування державної політики як у сфері фізичної культури та спорту, так і у сфері охорони здоров’я, молодіжній і соціальній політиці, у сфері освіти, та дасть вектор розвитку для майбутніх проєктів та програм, і сподіваємось національних змін, ініційованих державою».

Освіта.ua
21.11.2022

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Кавалер
Про навчання думай, а про кавалерів, а то будеш шукати кавалерів на окружній,.,.
ліля
Для Кавалер: ахахахха, зацепила 250-кілограмового. Тобі видно й на трасі ніхто не дає – бояться, шо роздушиш, та й піпірку важко знайти в тих складках.
Коментувати
ліля
пора вводити фізкультуру для ФІЗКУЛЬТУРНИКІВ. любі мої вчителі, я хочу дивитися на фізрі на гарних молодих чоловіків, а не на свинтусів шириною в три метри, в яких шиї під десятьмя підборіддями не видно. нє, ну блін? як нам, молодому поколінню українських дівчат, вчитися обирати добрих кавалерів, на що орієнтуватися??