Що робити, коли не вистачає підручників: поради омбудсмена

Рекомендації щодо дій батьків, педагогів та місцевих органів управління освітою у разі нестачі підручників

Що робити, коли не вистачає підручників: поради омбудсмена

З року в рік повторюється наступна ситуація: у соціальних мережах батьки скаржаться на нестачу підручників у певних класах та примус до купівлі підручників, а керівники закладів освіти та органів управління освітою шукають можливості для забезпечення учнів підручниками. Але якщо вартість підручників, виданих за державні кошти з великими накладами, становить 35-45 грн, то вартість закупівлі батьками та управлінням освіти – від 100 до 170 грн. Хоча держава гарантує безоплатне забезпечення підручниками (у тому числі електронними), посібниками всіх здобувачів повної загальної середньої освіти та педагогічних працівників у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (стаття 4 Закону України «Про освіту»). Служба освітнього омбудсмена з’ясувала, чому так відбувається, і запропонувала певні варіанти вирішення цієї проблеми.

Як держава забезпечує підручниками учнів та педагогів

Видання паперових підручників з окремого навчального предмета здійснюється один раз на п’ять навчальних років з розрахунку до 120% максимальної кількості здобувачів освіти за наступні п’ять навчальних років та фактичної кількості педагогічних працівників.

Якщо прогнозована кількість здобувачів освіти певного класу за наступні п’ять навчальних років зменшується, видання підручників здійснюється з розрахунку 100% максимальної кількості здобувачів освіти і педагогічних працівників.

Прогнозовану кількість учнів та педагогічних працівників та потребу у підручниках подають обласні департаменти (управління) освітою (пункт 7 Порядку забезпечення підручниками та посібниками здобувачів повної загальної середньої освіти і педагогічних працівників).

В останні роки держава друкує кілька лінійок підручників – для початкової та базової середньої освіти:

  • У 2021 році друкувалися підручники для 4 та 8 класів;
  • у 2020 році, відповідно, для 3 та 7 класів;
  • у 2019 році – для 2, 6 та 11 класів.

Оскільки у початковій школі впроваджується Нова українська школа й відбулося оновлення Державного стандарту початкової школи і програм, то створюються нові підручники. А вчителі мають змогу обрати підручник для викладання під час конкурсного відбору серед запропонованих авторами. Друк підручників для початкової школи відбувається у повному обсязі.

Конкурс підручників для класів базової середньої школи відбувається частково і лише з тих предметів, де оновилися програми, по більшій частині предметів здійснюється перевидання підручників п’ятирічної давнини.

Перевидання підручників

Відповідно до законодавства, підручники з окремих навчальних предметів, що були раніше видані за кошти державного бюджету, за рішенням МОН можуть бути повторно видані, у тому числі іншим видавцем, без проведення конкурсного відбору, з урахуванням результатів їх повторного вибору закладами освіти та педагогами (пункт 12 Порядку забезпечення підручниками та посібниками здобувачів повної загальної середньої освіти і педагогічних працівників). Але з однієї назви підручників видаються не більше трьох підручників, які за результатами повторного вибору закладами освіти отримали найвищі узагальнені результати. З умовами повторного друку ви можете ознайомитися у відповідній постанові Кабінету Міністрів.

8 клас

Наприклад, у 2021 році відбувся друк підручників для 8 класу. Частина підручників видавалася за результатами конкурсного відбору, а частина – це перевидання підручників 2016 року.

Якщо, наприклад, у 2016 році вчителі могли обирати на конкурсі серед восьми підручників з української мови для 8 класу різних авторів, то у 2021 році відбулося перевидання старих підручників з української мови лише двох назв, і вчителі могли обирати підручники лише серед двох авторів.

Щодо предмета англійська мова для 8 класів, то у 2021 році був перевиданий лише один підручник для 8 класу авторки Карп’юк, видання 2016 року.

І така ж ситуація з таких предметів: українська мова, англійська мова, алгебра, геометрія, географія, фізика, хімія та мови національних меншин. Тобто з цих предметів учні вчилися, а вчителі навчали з 2018 до 2021 року, а тепер будуть навчатися і навчати з 2021 по 2026 роки, тобто ті самі підручники протягом 10 років.

7 клас

Подібна ситуація з друком підручників для 7-го класу у 2020 році. Конкурс був оголошений з таких предметів: історія України, всесвітня історія, інформатика та українська мова для класів з навчанням мовами національних меншин (польська, румунська, угорська).

А повторне видання підручників для 7 класу редакції 2015 року було здійснено з таких предметів: українська мова та література, англійська, німецька, французька та іспанська мови, зарубіжна література, алгебра, географія, біологія, хімія, фізика, основи здоров’я, мистецтво та мови національних меншин.

6 клас

У 2019 році конкурс підручників для 6 класів відбувся лише для таких предметів: всесвітня історія, інформатика, українська мова для класів з навчанням мовами національних меншин (молдавською, польською, російською, румунською, угорською).

Але лише у листопаді 2020 року були перевидані підручники редакції 2014 року з української мови, зарубіжної літератури, математики, біології, географії та основ здоров’я.

Як зазначається у перевиданих підручниках, це є перероблені видання. Але у 6, 7 та 8 класах діти користуються підручниками, інформація у яких практично не змінювалася.

Така ситуація з перевиданням підручників пов’язана з нестачею коштів у бюджеті та складністю проведення одночасно кількох конкурсів підручників для різних класів.

Але таким перевиданням руйнується академічна свобода вчителя – вільно обирати підручники, частина з них змушені змінювати підручник на інший, який не обирали, або користуватися старими підручниками п’ятирічної давнини. Також виникають запитання: наскільки інформація, викладена у підручниках, відповідає сучасним знанням, адже в нашу інформаційну епоху все швидко змінюється.

Чому виникає нестача підручників?

Щороку у соціальних мережах батьки та вчителі скаржаться на нестачу підручників. Чому так стається, адже їх друкують відповідно до максимальної кількості здобувачів освіти на наступні п’ять навчальних років та фактичної кількості педагогічних працівників?

Причин декілька. Одна з головних – це зміна контингенту учнів. Простіше кажучи: підручників загалом по країні вистачає, але їх розподіл за регіонами і громадами не відповідає реальній потребі. Така ситуація виникає через наступні причини:

  • різке збільшення населення у великих містах та у навколишніх населених пунктах;
  • реформа децентралізації, у результаті якої утворилися нові громади;
  • реорганізація та оптимізація мережі закладів освіти, створення опорних шкіл та їх філій, ліцеїв, гімназій.

Друга причина – відсутність централізованого всеукраїнського обліку та інвентаризації підручників.

Як вирішується проблема:

  • частина батьків все ж купує підручники;
  • органи управління освітою та школи здійснюють перерозподіл підручників у межах територіальної одиниці;
  • органи управління освітою закуповують підручники;
  • громади та заклади освіти звертаються до резервного фонду підручників.

Освітня статистика та онлайн-система інвентаризації підручників: пропозиції розв’язання проблеми

Якими можуть бути покрові рекомендації щодо дій батьків, закладів освіти та місцевих органів управління освітою у разі нестачі підручників? Цей шлях передбачає направлення листів-запитів від батьків або закладу освіти до місцевого управління освітою, від нього до обласного департаменту (управління) освітою і далі – до резервного фонду. А це – досить довго. Адже, відповідно до законодавства, кожен орган влади зобов’язаний надати відповідь протягом 30 днів.

Заглядаючи наперед, цю проблему можливо вирішувати інакше. Про необхідність освітньої статистики, реєстру здобувачів освіти зазначалось у багатьох дописах та виступах. Щороку в Державній інформаційній системі освіти (ДІСО) заклади освіти визначають необхідну кількість підручників та звітують щодо їх отримання.

Поєднавши систему реєстру здобувачів освіти та ДІСО або іншу нову систему та впровадивши онлайн інвентаризацію підручників, це питання можна було б вирішити набагато швидше.

Зараз робляться перші спроби щодо інвентаризації підручників, щоб забезпечити ними здобувачів освіти, які належать до національних меншин.

Що робити у випадку нестачі підручників?

Якщо у закладі освіти не вистачає підручників, а батьків просять їх купити, то не поспішайте це робити. Зверніться до керівника школи та / або начальника управління освіти вашого міста / селища / ОТГ. Покрокові рекомендації щодо вирішення проблеми нестачі підручників пропонуються як для батьків, так і для керівників закладів освіти, і працівників органів управління освітою.

Закладам освіти не варто чекати початку навчального року, щоб вирішувати проблему нестачі підручників. У кожного закладу освіти та їх засновників формується резервний фонд підручників. Наприкінці навчального року або влітку кожен заклад освіти, звіривши наявність підручників у фонді та співставивши їх із кількістю учнів, може вирахувати їх потребу для кожного класу.

Перший крок, коли не вистачає підручників: звернутися до засновника – відповідного органу управління освітою з проханням здійснити перерозподіл підручників у межах територіальної одиниці. Заклад освіти має право отримувати необхідні паперові підручники з інших резервних фондів.

Рішення про передачу підручників іншим закладам освіти приймає засновник або керівник закладу освіти (якщо заклад освіти веде бухгалтерський облік самостійно та при ньому сформовано резервний фонд), що передає відповідні підручники та посібники. Передача підручників (крім електронних) та посібників оформляється актом приймання-передачі або іншим документом, що підтверджує факт передачі цих підручників та посібників.

Другий крок. Якщо в межах територіальної одиниці відсутні потрібні підручники, представнику місцевого органу управління освітою, зібравши усі потреби від шкіл, варто звернутися до обласного департаменту освіти. Саме цей орган збирає інформацію про нестачу підручників та приймає рішення про перерозподіл підручників та посібників між адміністративно-територіальними одиницями відповідної області, щоб запобігти можливому незабезпеченню учнів та вчителів підручниками (пункт 15 та 16 Порядку).

Якщо в межах області також відсутні підручники, яких так потребують учні та педагоги, наступний, третій крок – заклад освіти або управління освітою відповідного міста (селища) або обласний департамент (управління) освіти може звернутися до спеціального резервного фонду підручників, за зберігання та видачу з нього підручників відповідає Інститут модернізації змісту освіти (пункт 14 Порядку забезпечення підручниками та посібниками здобувачів повної загальної середньої освіти і педагогічних працівників). У листі до цієї установи необхідно вказати назви підручників, клас, авторів та якої кількості підручників не вистачає. Можна також описати ваші дії щодо забезпечення підручниками на рівні міста (селища, ОТГ) та області.

Резервний фонд має вміщувати до 1500 примірників кожної назви підручників та посібників українською мовою. Від 10 до 500 примірників кожної назви мовою національних меншин, відповідно до прогнозованої кількості здобувачів повної загальної середньої освіти та від 1 до 200 примірників з кожної назви для учнів з особливими освітніми потребами, залежно від їх прогнозованої кількості (пункт 14 Порядку).

За матеріалами Служби освітнього омбудсмена.

Освіта.ua
01.10.2021

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
ВЧИТЕЛЬ
В класі не вистачає підручників з фізики 7 класу, автор Сиротюк... Звернувся в гімназію в місті, а там сказали, що в тому році ці підручники здали на макалатуру... Опа і приплили... А собі заказали других авторів і всі там задоволені, крім мене...
учителька Мамаївська громада
Освіта звелася на нівець! Було районо, був порядок. Провели децентралізацію - нічого. Одні семінари і то не має де проводити. Кажу вам з того, що бачу вже два дні. Колеги, голови об’єднань цілий день розриваються, а толку ніякого. Коли розумійте у нас об’їзд то усі школи такі гарні, такі гарні. А коли треба людей прийняти то одне запустіння. Виходить що такого запустіння як у Мамаївській громаді, не має ніде. Не розумію. А за що їх керівництво хвалить коли робить обходи? Там не має за що хвалити! Цитую слова моєї колеги, голови об’єднання. "Я ще не бачила такого щоб у школі не було порядного класу, парт, дошки і комп’ютера". Це вже бінота нище плінтуса. Як вони тоді проводять дистанційне навчання? Вертайте райно, вертайте диктаторські порядки, вертайте методкабінети. Вони вміли організовувати роботу. А з того що я бачу? Учителі як щенята просять інших учителів щоб провести семінар. Таких порядків часів освіта ще не бачила. Наука Макаренка і Сухомлинського не для часу цього.