Коронавірус як новий виклик для системи освіти

Чому ми не готові до масового закриття шкіл і переходу до дистанційного навчання?

Коронавірус як новий виклик для системи освіти

У той час, як епідемія коронавірусу очікувано перейшла в пандемію, освітня, і не тільки, спільнота ставить собі питання, чому ми не готові до нових викликів, які постали перед українською школою, а саме масового закриття шкіл на невизначений період і переходу до дистанційного навчання.

Те, що події будуть розгортатися за цим сценарієм, стало зрозуміло як мінімум два тижні тому, але цей час було змарновано і втрачено для елементарних консультацій і вибору стратегії відносно подальшого функціонування освітнього процесу в онлайн режимі.

Щорічні сезонні карантини могли б стати чудовою нагодою напрацювання методів навчання та контролю засвоєння матеріалу за допомогою Інтернету. Але карантин залишився карантином, і це, мабуть, суперечливе питання, чи потрібно навчатися під час вимушених канікул, коли хворіє значна частина дітей? А з тим залишилося нерозв’язаним питання функціювання освіти в форс-мажорних ситуаціях.

Тож сьогодні проблема потребує вирішення в терміновому порядку. Утім, завдання здається не таким вже і нереалістичним, враховуючи, що в минулому році на інтернетизацію шкіл було спрямовано один мільярд гривень. Це значить, що переважна більшість шкіл забезпечена Інтернетом, комп’ютерами, принтерами, фотокопіювальними пристроями, сканерами. Отже, матеріальна база є.

Не чекаючи створення національних інтернет платформ і сервісів, програмного забезпечення, інтерактивних підручників та інших рутинних речей для шкіл інформаційного суспільства, вже сьогодні можливо мобілізувати викладачів для роботи онлайн.

По-перше, значна частина педагогів ефективно користується змішаною системою викладання (blended learning), коли частки традиційної методики та іноваційного E-learning можуть досягати рівних значень. В Інтернеті на даний час є тисячі освітніх відеороликів та фільмів, які потребують аналізу, систематизації та сертифікації методичними кабінетами на предмет використання в навчальному процесі. Тобто це сучасний дидактичний матеріал, який може бути використаний вже сьогодні.

Педагоги знають та активно використовують методику Flipped classroom, або перевернутий урок — принцип навчання, за яким основне засвоєння нового матеріалу учнями відбувається вдома, а час аудиторної роботи виділяється на виконання завдань, вправ, проведення лабораторних і практичних досліджень, індивідуальні консультації вчителя тощо. Методика передбачає створення викладачами свого авторського відео чи аудіо матеріалу, коротких роликів, підкастів, адресованих учням при вивченні конкретної теми на уроці. Будемо вважати, що проблема подачі нового матеріалу таким чином буде вирішена.

Мобільне навчання теж не є terra incognita для української освіти. Розглянемо можливе використання його для створення віртуальних класних кімнат на базі популярних месенджерів Viber чи WhatsApp. Ця модель має назву «Face-to-face Driver», коли електронне навчання використовується як додаткове до основної програми і забезпечує доступ до електронних матеріалів за допомогою смартфонів та планшетів. У даному випадку додатки-месенджери чудово послужать для отримання консультацій, порад, оцінок у віддаленого викладача, нададуть можливість дистанційної взаємодії. Таким чином, ми забезпечимо feedback між діючими особами освітнього процесу.

Перехід в Google classroom — безкоштовний веб-сервіс, дозволив би вчителям-предметникам ефективно обмінюватися файлами з учнями в безпаперовій формі. Цей ресурс дозволяє учням робити фото та прикріпляти їх до завдань, ділитися файлами з інших додатків та мати оффлайн доступ до інформації. Учитель може відстежувати прогрес кожного учня, а після оцінки його роботи викладач може повернути її разом з коментарями. Цей ресурс дозволяє викладачеві вирішити триєдину задачу закріплення нового матеріалу, оцінювання досягнень та домашніх завдань.

Ще один аспект E-learning - це навчально-ігрове програмне забезпечення. Ці технології не мають на меті стати альтернативою традиційній школі. Навпаки, мета проекту – стати доступним доповненням до школи. Останнім часом, одночасно в різних країнах, величезні колективи викладачів, методистів, художників, програмістів, при залученні значних матеріальних ресурсів, створили онлайн інтерактивні ресурси, спеціалізовані на покращенні вивчення базових предметів: математики, англійської мови, правопису, читання.

Веб-сайти використовують технології Web 2.0, щоб поглибити метод інтерактивного навчання, яке має на меті скопіювати і замінити роботу персонального тьютора і знайти баланс між поясненням вчителя та самостійною роботою учня.

Ну і, звичайно, останнє слово за Міністерством освіти, яке має у своєму розпорядженні Національну академію педагогічних наук, Інститут модернізації змісту освіти, адміністративні важелі. Скоординована робота всіх освітніх підрозділів принесе результати і дозволить школі виконати свою роль в суспільстві в цей складний для нас час.

Володимир Вітвіцький, вчитель-методист школи № 121 м. Одеса.

Освіта.ua
16.03.2020

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Kejt
От читаю це все і думаю,що ви всі з іншої планети. Про яке дистанційне навчання може йти мова коли у нас не вся країна покрита мобільним та Інтернет зв’язком ? Який взаємо зв’язок може бути у вчителя і учня? От можливо спершу варто б цим питанням зайнятися. А про виділення коштів то зоб ви розуміли, що окремим школам з тієї суми ледь вистачило щоб закупити роутер і антену. А от щоб послуги проплатити то вчителі самі коштами «скидаються». Та й не кожної дитини вдома є ноутбук чи інший пристрій, та й зв’язок також. А особливо якщо це сільська місцевість. І вчителів дистанційне навчання не лякає. Повірте вони це роблять і вміють. Лишень нікчема може сьогодні звинувачувати освітян в тому., що відбувається . Тарас Шевченко писав: «Якби ви вчились так чк треба...», а не « якби ви вчили»? Отож, є над чим задуматися.
Олена Миколаївна Гончарова
????Class Room Google - чудовий інструмент інтерактивного навчання! ???? Я зробила свій Class Room з «Формування музейних мистецьких колекцій» ще у 2017-2018 рр. Оновлюю необхідні навчальні матеріали до Інтерактивної Робочої Програми для студентів. ???? Розробила теми лекцій, практичні заняття, завдання для самостійної роботи, контрольні роботи, тести, сформувала електронну бібліотеку для студентів, зберегла необхідні навчальні книги в PDF, FB 2, mobi, Word, посилання на відеофільми про музейні колекції Європи, 3D музейні сервіси, оцифровані колекції, розробила систему балів. ???? Практичні роботи студенти здають до папки Class Room. Їх бачать УСІ учасники навчального процесу. Задають запитання, коментують у Class Room, завантажують домашні завдання у Microsoft Word та Power Point. ???? Викладач бачить, хто із студентів заходив до Class Room Google з навчальної дисципліни. ???? Під час практичних занять ми дивимось презентації викладача і студентів групи не лише на екрані телевізора, проектора, а й кожен у своєму смартфоні, у нашому Class Room. ???? Вивчати основи мого навчального предмету «Формування музейних мистецьких колекцій» можна у будь-який зручний час, за допомогою смартфона, компьютера, сидячи вдома, або перебуваючи у дорозі.
Валентина Сокотун
Для нас дистанційне навчання не проблема. Тільки от ОТГ за інтернет не проплатило знову. І такі проблеми у нас практично кожного місяця.
Викладач
Таке враження, що освітяни тільки зараз прозріли! Ніби ви не знали яка ситуація з дистанційним навчанням в країні? Чи вас не ознайомлювали з методами і формами дистанційного навчання? А може ви їх тупо ігнорували? Зато тепер раптом це для вас стало несподіваним. В час пандемії. Так виглядає, що більше переживають за свої зарплати, надбавки, репетиторство і т.д. ніж про знання учнів чи студентів. Просто прикриваються "благими" намірами про учнів і студентів...
Вчитель
А мон планшетами забезпечило учніі ? Освітні платформи зробило? Чи все скинули на вчителів і батьків
Небайдужий
Для Вчитель: Все як завжди. Школа і вчителі крайні, а МОН вмиває руки. Звикли тільки розпорядження давати, і премії собі організовувати.
Fox
Для Вчитель: Це звернення носить декларативний характер. Для чого розводити тут ДЕМАГОГІЮ? Немаєте чим зайнятися? Чи не вмієте працювати онлайн? Так ніхто не буде перевіряти як ви то проводите. Якість дистанційного навчання буде незначна. Так, МОН винні, що не розробили освітніх дистанційних платформ. Але є загальнодоступні дистанційні платформи як от Moodle, освоюйте і працюйте. Хоча в посадовій інструкції, якщо ви освітянин, цього немає. Так, що не розумію суть цього звернення від вас?
Коментувати
Nana
А якщо мобільна мережа 2G на 1 поділку ловить? Шановні, мережу нормальну проведіть , а потім вже про мобільне навчання патякайте!
Олена
Нажаль, все лягло на плечі батьків які, доречі не на карантині, але змушені щовечора щей з дітьми виконувати завдання по підручникам, яке вчитель зкинув у вайбер. Ось вам і дистанційне завдання, і нові теми...
Учасник
Для Олена: Може хоч тепер деякі з батьків відчують нарешті хоча б трохи, що це вони в першу чергу відповідають за виховання і ставлення до навчання своїх дорогоцінних чад! А то звикли тільки вчителів у соцмережах обгаджувати, чи бігати до директора або ж у відділи освіти анонімки строчити: а цей вчитель те, а той вчитель се... Спробуйте навчити своїх чад самі, ви ж полюбляєте розказувати вчителям, як треба насправді вчити. Повний вперед! Маєте унікальний шанс довести на практиці!
Інга
Батьки не повинні займатися навчання своїх дітей,для цого є заклади освіти.А ось вихованням -так ,згодна. Також діти під час карантину не повинні вивчати шкільну програму самомтійно.Це не є правильним.Предмети фізики,хімії,геометрії,алгебри та інн.повинен викладати та пояснювати вчитель.А не задавати домашне завдання по новій темі через сайт школи де написано,що це дістанційне навчання.Як дитина може зробити домашне завдання не зрозумівши тему,яку сама якось намагаеться вивчити? Більшість дітей "здере домашку"з сайту"ГДЗ".А хтось і зовсім не буде цього робити.Ось і все навчання.
Witalina
Для Інга: Є купа відеоуроків з теми. Роз’яснення, пояснення, виклад матеріалу з теми. Хай прослухають і вперед - виконують. Крім того у ГДЗ є пояснення , розбирися- і виконуй за зразком, або тупо спиши. ДЛя тих, хто хоче вчитися,- не проблема!
Коментувати
Олександр
5 років тому я створив сайт https://vs-9.com для дистанційної освіти, але массово вчителі користатися їм стали лише зараз. І це привело до того, що я не встигаю відповідати на запитання педагогів стосовно користування сайта. Тобто наші вчителі цікавляться і користуются методами дистанційної освіти.
Надежда
Для Олександр: Зашла на Ваш сайт. Поработала с тестами. Понравилось. Ученик сразу видит свою оценку, при создании теста есть возможность вставлять рисунки, в настройках можно делать ответы с одним правильным, с несколькими, ввод ответа вручную. Рекомендую.
Коментувати
Fox
Яке блюзнірство зараз з боку працівників освіти, які так" палко" переживають про навчальний процес і про знання учнів. Не треба тут цього лицемірства. Треба відверто собі признатися в тому, що освітній процес в нас нижче плінтуса, бажання в учнів і студентів до навчання практично немає, реформи тільки імітуються, а більшість працівників освіти, які на пенсії, тільки і хочуть збереження даної ситуації, де вони отримували і пенсію і зарплату і не давали місця для праці молоді. Є надія, що підписаний закон про середю освіти президентов буде каталізатором змін.
Небайдужий
Для Fox: Пам’ятай, чудо! Ти не вічне! Дуже швидко злетить час і ти теж станеш пенсом! (Якщо доживеш, звичайно, але то таке...). Цікаво, що ти тоді співати будеш?
Fox
Для Небайдужий: Заділа правда за живе бачу, пенса ти Небайдужий?))
Коментувати
Іван
Додаткова перевірка мобільних операторів з їхніми славнозвісними 3G, 4G :))) та тарифами. Вебінар точно не зможе дитина переглянути....
unforgiven 2
"Найлегше перекласти на вчителя те, що давно мало зробити МОН, - ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ начального процесу." © Олена Князева, учитель-методист, кандидат педагогічних наук.
unforgiven 2
Міністерство освіти, цитуючи автора: "яке має у своєму розпорядженні Національну академію педагогічних наук, Інститут модернізації змісту освіти, адміністративні важелі", - на даний момент, не розробило ніяких чітких пояснень, щодо організації дистанційного навчання. Місцеві методисти, намагаючись імітувати бурхливу діяльність, вже почали розсилати "недорекомендації", від яких більше шкоди, ніж користі... Автор говорить про «Face-to-face Driver», але для цього, мабуть, потрібний письмовий дозвіл батьків, а також існують вікові обмеження, щодо використання мессенджерів Viber, WhatsApp, чи платформи Google.
Тетяна
Курсова перепідготовка вчителів... Хто був на курсах востаннє рік-два, скільки годин було відведено на ознайомлення з інтернет-ресурсами, платформами дистанційного навчання, роботі з електронними журналами, щоденниками, практичні заняття з хоча б з сервісами web 2.0 (бо є вже сервіси web 3.0 та 4.0)та ін.? Переважно цю інформацію вчитель здобуває самостійно або в колективі школи..
Директор
Визнаймо, що система освіти або не готова до такої роботи, або готова не скрізь. Учні навіть і не збираються сильно напружуватися, щоб щось виконати, навіть , якщо вчитель розробив і задав. Багато педагогів теж скинули ’’отсєбятіну’’, коби заплатили. Нажаль вчергове констатуємо, що без ’’батога’’ робота не дуже йде, як серед дітей, так і вчителів. Дай Бог, виберемося, зміни будуть. Повинен бути чіткий алгоритм дій на такий випадок, а то тільки бла- бла. Такі тривалі пропуски занять однозначно треба відпрацьовувати. Ще давно треба зменшити кількість дисциплін і запровадити ранішу профілізацію- менше буде відпрацьовок і , можливо, будемо більше бажання вчитися. Давно є неоднакові суть в оплаті ’’карантиних доганялок’’ у вчителів предметів, що є на ЗНО і інших більш комфортних. І точно досить скиглити про унікальність праці вчителя. В час карантину унікальний- ЙОГО ВЕЛИЧНІСТЬ ЛІКАР. Здоров’я всім!
Ірина
100% інтернетізація лише на папері, я сільська вчителька, кажуть, що в нашій школі є швидкісний інтернет, але він насправді тільки жевріє. До єдиного компу в школі не пробитись, про яке дістанційне навчання йде мова? Так, у мене особисто вдома є комп, але не можу сказати те ж саме про всіх учнів! І я, мабуть, не одна така?
Галина
Пропозиція:організувати курси для вчителів:"Дистанційне навчання в умовах карантину" Переконана, що багато вчителів на такі курси запишуться
Тетяна
Для Галина: вчителі запишуться, але це має бути систематизована робота школи в цілому.
Коментувати
Інформатика
Згоден 100%, у нас як, клюнув півень в зад, отоді і зачухаються. А так воно чиновнику геть не цікаво. От би побільше різних зборищ типу Шмо, читань, педрад, де переливається з пустого в порожнє, оце давай. Пусте, що карантин в країні і потрібно максимально ізолюватися всім, а не тільки заробітчанам. Он сьогодні ознайомили з "графіком роботи на неділю де на кожен день засідання вчителів. Який же це карантин?
Марія
Для Інформатика: хтось відзвітував на "верх", що школи забезпечені, що вчителі навчені, що у вчителів є вдома інтернет та комп чи ноутбук... "Верх" за цими звітами бачить статистику і числа, а не реальних людей, їх професійні можливості вік, місцевість ... І дає команду розгорнути дистанційне навчання... Для прикладу наводиться якийсь окремий навчальний заклад, типу "рівняйтесь на це...."
Коментувати
Володимир
В кінці кінців у нас же Міністерство для вирішення всіх формальностей наше завдання зараз продовжити працювати, щоб нам платили гроші
Олена
Теж цiкавить запитання :"Як його потім оформити, записати в журнал, провести контрольні роботи?"
Мясное печенье
Для Олена: Так отож... Я це питання неодноразово ставила. Відпрвідь була: запишем потім , як ущільнення. То сенс тоді цієі подвійної бухгалтеріі. А найболючіше - це учні, які не вміють самостійно працювати. Крім того предмети є різні зв специффко. І якщо ще історію, географію і навіть фізику можна дистанційно вчити, то математику навряд... І загалі, я вважаю пізновато цим займатись. Поки розчухаються, то вже й канікули, а далі, може вірус змилується.
Коментувати
Геометрія
Так у школах можливо інтернет є, коп’ютери є, сканери є, принтери є. Та чи є необхідне у учнів? Швидкісний інтернет у приватному секторі чи селі? Особистий комп’ютер (а не батьків чи старшого брата(сестри))? Можна багато говорити про всілякі blended, flipped і т.д. а при цьому є така частина учнів які навіть не забезпечені ручкою та зошитом, не говорячи про підручники(. А там де є можливість, то там, на мою думку, вчителі дійно можуть організувати дистанційне навчання, проте як його потім оформити(записати в журнал, провести контрольні роботи, ефективно та якісно оцінити результати роботи учнів) от на ці питання дізнатися б відповіді
Тетяна
Для Геометрія: підтримую. Дротового або радіоінтернету немає в сільській місцевості у багатьох учнів, а мобільний інтернет важко відловити навіть у райцентрі з нормальною швидкістю.
ЛОЛ
МОН представте у школи чітку систему , зрозумілі рекомендації з викладання предметів в екстремальних умовах. Надайте всі необхідні ресурси для такого навчання. Тоді все буде. Ви маєте хоч якесь уявлення про сільські школи? Єдиний вихід в селах, це після карантину навчатись у вихідні дні. Буде згода вчителів. Контрольні якось потрібно написати. А для цього - "сільського дистанційного " навчання буде мало.
Коментувати