Проект закону про середню освіту: проблемні норми

Профспілка освітян просить врахувати зауваження до проекту під час його розгляду у другому читанні

Проект закону про середню освіту: проблемні норми

Комітетом з питань освіти, науки та інновацій Верховної Ради України підготовлено до другого читання проект закону «Про повну загальну середню освіту» № 0901.

Як зазначають у ЦК Пофспілки працівників освіти і науки, у редакції законопроекту враховано низку зауважень та пропозицій ЦК Профспілки, які вносилися Комітету, надавалися народним депутатам України та відстоювалися безпосередньо під час засідань Робочої групи з доопрацювання проекту закону «Про повну загальну середню освіту».

Однак залишилися не врахованими деякі з проблемних норм, відображення яких в законі сприятиме забезпеченню гарантованого Конституцією України здобуття загальної середньої освіти, недопущенню звуження трудових, соціально-економічних прав та інтересів працівників закладів загальної середньої освіти, забезпеченню реалізації прав на законодавчо визначений розмір оплати праці педагогічних працівників відповідно до закону «Про освіту», дотриманню міжнародних актів щодо недопущення дискримінації в трудових відносинах.

Особливу тривогу викликають наміри звільнити з роботи вчителів, директорів та інших педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти, яким призначено пенсію за віком та укладання з ними контрактів на 1-3 роки.

Необхідно доповнити законопроект вимогою про наявність у керівника закладу загальної середньої освіти вищої педагогічної освіти та вилучити дискримінаційні додаткові підстави дострокового звільнення керівника закладу, а також передбачити право його повернення на педагогічну посаду, яку він обіймав до призначення на посаду директора.

Розподіл педагогічного навантаження має здійснюватися за погодженням з виборним профспілковим органом та не обмежуватися граничним розміром. Умови та порядок обчислення заробітної плати вчителів та інших педагогічних працівників повинні визначатися на основі тарифікації їх праці.

Необхідно передбачити підвищену на 20-25% оплату праці педагогічних та інших працівників за роботу з дітьми з особливими освітніми потребами, з порушеннями фізичного, психічного, інтелектуального розвитку і сенсорними порушеннями, в інклюзивних, спеціальних класах (групах), на 30% – за роботу в закладах для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а за вчене звання професора – 33%. Профспілка наполягає на нормі про встановлення педагогічному працівникові за виконання обов’язків педагога-наставника доплати у фіксованому розмірі 20%, замість граничного її розміру.

Потребує деталізації узагальнююче поняття «педагогічні працівники», яких нараховується понад 60 посад, виокремивши такі основні, як вчителі, вихователі, практичні психологи, керівники гуртків тощо. Перелік категорій і педагогічних звань педагогічних працівників та порядок їх присвоєння має визначатися Кабінетом Міністрів України.

Тривалість робочого часу вихователя закладу загальної середньої освіти має становити 30 годин, вихователя, асистента вчителя спеціального закладу загальної середньої освіти, інклюзивних та спеціальних класів закладів загальної середньої освіти – 25 годин на тиждень замість норми для вихователя 36 годин на тиждень.

Неприпустимими є норми законопроекту щодо заборони забезпечувати розвиток мережі комунальних початкових шкіл і гімназій міськими радами міст з населенням більше 50 тисяч, надання права на створення мережі ліцеїв радам тих міст, де населення більше 50 тисяч, а також норми про започаткування діяльності ліцею лише за умови, що у його складі не менше чотирьох 10 класів, заборони здобуття повної загальної середньої освіти, зокрема профільної, у опорному закладі. Ці нововведення призведуть до погіршення і ускладнення для батьків та їхніх дітей умов здобуття відповідного рівня освіти, зокрема супроводу двох і більше дітей до різних типів закладів освіти, бо навіть у містах сучасна інфраструктура та розміщення шкіл не враховує такого розмежування для отримання дітьми відповідного рівня освіти за місцем проживання. Навіть у містах та цілих районах не буде закладів освіти, які забезпечують здобуття учнями повної загальної середньої освіти. За останньою інформацією на сьогодні з 472 міст нараховується 376 з населенням до 50 тисяч.

Органи державної влади та місцевого самоврядування зобов’язані забезпечити створення умов для здобуття учнями повної загальної середньої освіти на рівні державних стандартів повної загальної середньої освіти з дотриманням штатних, фінансових, трудових нормативів.

У Прикінцевих та перехідних положеннях Закону України «Про освіту» необхідно передбачити, що реалізація частини другої статті 61 має здійснюватися з 2020 року із затвердженням відповідної схеми посадових окладів (ставок заробітної плати) педагогічних і науково-педагогічних працівників, а після набрання чинності Законом «Про повну загальну освіту» розмір заробітної плати педагогічних працівників не може зменшитися, а умови оплати праці не можуть погіршуватися, якщо ці працівники продовжують обіймати відповідні посади, виконувати відповідні обов'язки та зберігають відповідну кваліфікаційну категорію.

ЦК Профспілки звернувся до Голови Верховної Ради України Д.О. Разумкова щодо підтримки зазначених пропозицій під час розгляду законопроекту у другому читанні та прийнятті в його в цілому як Закон.

Освіта.ua
28.12.2019

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
sergei
Чем больше языков ты знаешь тем в высшей степени ты человек.А тут требі щоб були українці
Батьки, с.Драчинці,Буковина
Ми не хотіли тут писати, але наші коментарі на Буковинських сайтах видаляли тому прийшлося написати наші запитання на цьому сайті. Хочемо сказати тим котрі з Буковини. Коментар пишемо через телефон. Після того як напишемо картку викинимо у болото. І не вийде нас шукати. Хочемо дуже запитати міністра. Де пожежна сигналізація нашої школи? Директорка хвалилася що у фейсбуці та інтернеті є багато фотографій Драчинської школи. Найдіть хоч на одній із них пожену сигналізацію. А пожежа вже одного разу була. Добре що в день. Далі. Скільки ще часу дітей під час уроків будуть забирати чергувати до їдальні? 8-11 клас це раби або неоплачувані робітники. Вже про це писали. Коли від батьків перестануть збирати гроші? Ми готові через пошту їх перекидати на рахунок школи. Чому 11 клас так погано готують до ЗНО. Листопад і грудень діти ходять одними репетиціями. Їм лише свята у голові. І далі хочемо через усю країну сказати декотрим батькам.
Симеон Великий
Для Батьки, с.Драчинці,Буковина: Ох і секрет!! Телефон тра з‘істи. Немає сигналізаціі в кожній 97 шкіл із 100. А те що діти чергують - то у всіх 100. Привіт Дурачинцям!
Батьки, с.Драчинці,Буковина
У порядних родинах дівчата ні за які дорогі подарки не йдуть до шлюбу з хлопцями у корчі. Потому ходять і кричать що школа готує проституток. Не знаємо не дивилися кого готують. Але виховувати треба з дому. Це читають Драчинські. Добре знаємо що читають. Вже писали на Букінфо. До весіля ніякого вибачте сексу. Якщо хлопець і легковажний. Зрозуміє що вона на просто так не доступна. Подивиться і лише. Окремо ще раз пишемо до батьків 11 класу. Родина це усе. Ніяким класним керівникам, ніяким психологам, ніяким учителькам котрих дирекція велечає зате що вони на уроках розказують про ЦЕ, не треба дуже довіряти, а тим більше слухати їх порад. І треба обходити стороню дівчочок легкої поведінки. Такі затягують до такого. Усім хто читає. Для нашої школи це обичні речі. Дивного не має нічого.
Для Батьки, с.Драчинці,Буковина:
Ну ось, здається, написали все, що хотіли. Зараз викидаємо карточку у болото і всі разом ідемо на перевірку до психіатра.
Коментувати
2020
Кому нужно было завысить - завышали и раньше! Причем в наглую! Все дети идут домой - отличники вечно переписывали!
Мама
Непогано було б скасувати заборону на прозорість і відкритість оцінювання знань учнів. Невже школа не частина суспільства, яке ми позиціонуємо, як відкрите і демократичне? Тепер у педагогів відкрився широкий простір для завищення оцінок своїм родичам, знайомим сусідів і т. ін., виникають якісь підпільні відмінники, оцінки ж нікому невідомі, можна малювати, що завгодно, бо ні батьки, ні учні не дізнаються. Функції оцінки нівельовано повністю. Дидакти, відреагуйте, будь ласка.
Імя
Для Мама: к сожалению, дидакты не составляли этот закон.
Максим
Для Мама: А навіщо Вам знати оцінки "сусідів"? Головне, щоб Ви з дитиною знали свої бали, а все інше виправить ЗНО.
МАМА
Мова йде про освітню і виховну функції оцінки, про її роль в мотивації до учіння. Уявіть, що ви біля дошки працювали протягом уроку, а реакціїї вчителя -- ніякої, бо ваша оцінка -- секрет. а на перервах вчитель не завжди встигає виставити все в щоденники. Про який розвиток емоційної сфери учнів може йти мова? Про стимулюючу роль оцінки? А про те, випрaвляти чи ні щось ДО ЗНО можна дізнатись надто пізно. Таємні ж оцінки "сусідів" викличуть огиду, як до вчителя, так і до предмета, що він викладає і вб’є старанність та віру в справедливість. Чи може ні?
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!