Математична катастрофа: чому школярі розучились логічно мислити?

Які рішення пропонують фахівці для вирішення проблеми знань учнів з математики

Математична катастрофа: чому школярі розучились логічно мислити?

Результати дослідження PISA виявили серйозні недоліки у знаннях українських учнів з математики. Кожен третій не знає цього предмета навіть на базовому рівні. Які рішення пропонують фахівці розповідає DW.COM.

«Радянська математична школа», якою Україна завжди пишалась, вочевидь, остаточно дожила свого віку і більше не приносить плодів. Результати міжнародного дослідження PISA, в якому Україна вперше брала участь, показали, що 36 відсотків українських школярів, тобто кожен третій учень, не опанували навіть мінімального базового рівня з математики.

Найкращі знання математики продемонстрували учні Китаю, Сінгапуру, Макау та Гонконгу.

За математичними навичками українські школярі мають гірші показники, ніж їхні естонські, польські, білоруські однолітки, але вищі, ніж школярі в Молдові та Грузії.

«Міф про те, що радянська система освіти, зокрема в математичному напрямку, працює і ми надалі можемо «виїжджати» на тому, що з якістю у нас все добре - зруйновано», - підсумувала міністерка освіти і науки України Ганна Новосад у своєму блозі на порталі «Новое время».

Незнання математики знижує критичне мислення

У міністерстві освіти України вирішили, що зовнішнє незалежне оцінювання (ЗНО) з математики для випускників стане обов’язковим з 2021 року.

Однак, аби перевіряти знання з математики на ЗНО, школярів потрібно ще кваліфіковано навчити абстрактно та логічно мислити, вирішувати приклади, рівняння, логічні задачі. З цим в Україні проблема, кажуть експерти. Старша наукова співробітниця Інституту математики НАН України, кандидатка фізико-математичних наук Ірина Єгорченко констатує, що з викладанням математики ситуація справді критична.

Вона це пояснює тим, що в 1990-х роках в Україні популяризувалося вивчення гуманітарних наук за рахунок вивчення арифметики. Тоді кількість годин викладання математики скоротили майже вдвічі.

«Зараз у нас практично немає можливості готувати якісних інженерів та економістів. Діти нульові, з математики не знають навіть елементарних речей», - нарікає Єгорченко і додає, що відсутність елементарних математичних знань також знижує здатність критично та логічно мислити.

«Катастрофічна ситуація з математикою «замилюється» високими успіхами школярів на міжнародних математичних олімпіадах, але це одиниці, вони не відображають загальний стан вивчення математики всіма школярами», - підсумовує Єгорченко.

Непідготовлені вчителі та немотивовані учні

Професія вчителя математики не є престижною в Україні, тому опановувати її у педагогічний виш йдуть, лише ті, хто не зміг вступити в університети на більш престижні і затребувані професії, зауважує керівник освітніх програм громадської організації «Справжні зміни» Віктор Артеменко.

«Ті, хто краще знає математику, фізику не йдуть у педагогічний університет і не йдуть потім вчителювати. Це пов’язано із зарплатами вчителів. Тому на виході мають гіршого випускника - вчителя математики», - наголошує Артеменко і додає, що низький рівень підготовки і мотивації вчителя безпосередньо відбивається на знаннях учнів.

Експерт вказує на те, що здебільшого від неякісного викладання математики потерпають сільські школи, де є брак педагогічних кадрів, зокрема з точних наук.

Депутатка від партії «Голос», членкиня комітету Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій Інна Совсун вважає, що брак професійно підготовлених вчителів математики поглиблюється залишковим «радянським формалізмом», яким досі грішить українська система освіти.

«Часто вчителі знижують дітям бали, бо вони неправильно щось перекреслили, чи відступили не стільки клітинок. Це демотивує учнів, бо дітей вчать правильно вести зошит, замість того, аби вчити мислити», - каже Совсун.

Що з цим робити?

Через такий формальний підхід до викладання математики діти втрачають до неї інтерес. До цього додається ще й недосконалість програми з математики, коли великий об’єм матеріалу потрібно вивчити з короткий проміжок часу, а теми абстрактні і не прив'язані до реальних життєвих ситуацій.

«Варто змінити зміст освіти з математики, аби діти не просто робили типові розрахунки, а розв’язували прикладні задачі, які вони зможуть застосувати на практиці», - каже експерт з питань освіти Реанімаційного пакету реформ Володимир Бахрушин.

Експерти сходяться на тому, що обов’язкове ЗНО з математики потрібне, аби привернути увагу до проблеми та налаштувати дітей до засвоєння хоча б базового матеріалу.

Міністерка освіти і науки України Ганна Новосад повідомила, що для цього буде збільшено кількість годин на вивчення математики. Також міністерство хоче оголосити наступний рік - роком математики в Україні.

Депутатка Інна Совсун повідомила DW, що її партія лобіюватиме закріплення на законодавчому рівні обов'язкового ЗНО з математики, аби воно не залежало від політичної кон’юнктури.

Віктор Артеменко переконаний, що починати потрібно з кадрової політики і хоча б на першому етапі дати можливість викладати математику не лише людям з педагогічним дипломом, а й іншим спеціалістам, які добре знаються на предметі. На його думку, вони могли б отримати спеціальний педагогічний сертифікат на педагогічних курсах. Експерт вірить, що це може значно покращити якість математичних знань українських школярів та підвищити їхню мотивацію.

Автор: Лілія Ржеутська, DW.COM.

Освіта.ua
17.12.2019

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Учитель
4)Нет ничего тайного, что не стало бы явным. Нн надейтесь, что ВСЕМ участникам моей травли сойдет с рук. Да, сейчас мне пообещали родители, (мобильная группа, получившая финансовую поддержку) что меня убьют, если я кому то пожалуюсь. Кому сейчас жаловаться? Начальнику полиции, который своей любовнице из райво помогает доводит учителе до самоубийства? Или начальнику областного департамента, который, на всякий случай, втянул в областном центре мою дальнюю родственницу в уголовно наказуемое преступление, чтобы в случае чего меня шантажировать? Нет, пока что могу жаловаться Богу. Запомните, министерские казнокрады и взяточники, придет время... проклянете тот день, когда поверили, что вы можете безнаказанно творить преступления, а иерархи УПЦ, которым вы организовываете массовку, а ваши любовники - материальный подогрев, скажут: "прощаю, разрешаю, идите и творите свое беззаконие дальше" и вам ничего за это не будет. А это словоблудие, о том, что вы переживаете о детях - оставьте...
Учитель
3) В нашей школе были очень одаренные дети. По зависти, "жаба задавила", ваши прихвостни с райво и сексоты СБУ им не дали получить образование. Вы копируете голливудский фильм, в котором Шварцнегер играл агента, работающего в школе. Разве он чему то плохому учил детей? Когда агент СБУ на уроках детям и после уроков родителям рассказывает, что такой то учитель извращенец, педофил то детей это развращает. До вас это не доходит? Ложь наносит ущерб чести и достоинству оклеветанного учителя, но (бойтесь тех, кто убивает вашу душу) растлевает души учеников. Если в 2013, 14, 15 годах мои ученики проходили в финал всеукраинской интернет олимпиады по математике и если бы поехали на финал в Одессу, то по крайней мере решили бы одну или две задачи. Но самое главное общение с умными и нацеленными на учебу детьми дало возможность попасть на социальный лифт. Беспрецедентная компания по клевете на меня безусловно подорвала мой авторитет. Дети сейчас не учатся. Сколько таких историй по Украине?
Учитель
2) Господа министерские взяточники, до которых по цепочки дошли копейки от нашего райво. Если ваши ставленники даже тысячу раз повторят свою клевету! Вы несете полную ответственность за преступления своих подчиненных, которые они совершили в полной уверенности, что вы их прикроете. Я не стану ни извращенкой ни педофилом. А ваши дети и внуки - станут. Ваши дети и внуки, отрабатывая то зло, которое было нанесено детским душам по вашей вине, станут трансгендерами и поменяют свой пол. Ваши дети и внуки окажутся в сфере педофилии. Вот только жертвой или палачом мне не известно. Вам это надо? Те деньги, которые вы получили по цепочке в качестве взяток стоят страданий ваших потомков? На Западе произошло именно так, а у вас будет по другому? Вы так серьезно думаете? Те, кто несет ответственность за самоубийство учителя с Белой Церкви, вашим потомкам Бог пошлет мстителей и они покончат жизнь самоубийством также. Эти коррупционные деньги того стоят?
Учитель
1) У нас СБУ проводит "эксперимент" по распространению чения анастасийцев "ридновера". Один из местных руководителей, который якобы сам язычник, его отец дьякон КП, а своих детей крестит в УПЦ работает в школе учителем. Ему в помощь еще одну подсунули. Так как я "личный враг" гаденышей СБУ, промышлявших убийством одиноких люде с присвоением квартир (до 2004 года это было им очень легко), то со мной сексоты ведут войну. 1) не участвуйте в олимпиадах, соревнованиях - райво це не треба! 2) "хороший учитель" подсказывает на контрольных и самостоятельных. Только "плохой учитель" требует знаний формул. 3) Так как еще Бомарше писал, что "нет такого достойного человека, которого не погубила бы клевета в глазах общества", и чем абсурдней обвинения - тем в них легче поверить, поэтому сексоты СБУ меня обвиняют в извращении и педофилии. За это от Конторы получил очень хорошие машины за символическую цену. Нелюди (воровки и взяточницы) райво это активно поддерживают. Я учитель математики. ...
земна українка
О! Ще забула про інклюзію. Як вчителеві навчити нормальних дітей, якщо "інклюзивне" дитя (хоча воно ж ні в чому не винне) то свистить на уроці, то пищить. то верещить. А інші діти повинні оволодівати знаннями під такий супровід. І Марина Порошенко, що затіяла цю інклюзію, не хотіла навіть припускати, що діткам почакової школи, у яких ще психіка не сформована, так "приємно" буде навчатися з інклюзивними дітьми. Цікаво, а для інклюзії вже розробили ЗНО і ДПА з математики?
земна українка
Прикольно! Ті, хто НЕ вчить школярів у школах математики, аналізує якість освіти з цього предмета. А вони не думають про те, що років через 5 взагалі НІКОМУ буде навчати дітей!!! Німеччина відкриває кордони для трудових мігрантів. Польща і країни ЄС почали перейматися цим питанням, бо заробітчани-українці переїдуть до Німеччини. Тим паче, що Німеччина планує все зробити, щоб молоді українці асимілювалися в ній, бо Європа старіє. Хто ж буде вчити дітей і чи буде кого вчити? Міністтерка заявляє, що сільські школи треба закрити, те зруйнувати, се змінити... Тепер дібралася до математики. Нехай подивиться сюжет на 1+1 про естонські школи. Люди детально опрацьовують матеріал, як, до речі, за радянських часів. А вони вперли матеріал 2 класу з математики в 1 НУШ, з 3 у 2 і т.д. Думають, що на уроці вчитель тільки подумав, а діти вже всьому навчилися! Треба зменшувати кількість дебільних тем з математики, а збільшувати час на закріплення, формування практичних навичок. Тоді й мислення розвиватися буде!
Witalina
Для земна українка: ПІДТРИМУЮ!!!! НА ВСІ 1000% !!!
Коментувати
Калиниченко Юрий
"Радянська математична школа" виходить винна у всьому. А те що влада і життя, або навпаки життя і влада "ПОМНОЖИЛИ" професію вчителя на нуль, про те що підручники математики для початкових класів і програма в них нерідко позбавлені будь якої логіки - це все другорядне?! Четвертий рік вчимо з донькою математику і чим далі, тим міцнішає впевненість, що такі підручники підписувались до друку і видавались або для того, щоб знівичити дитячу логіку, або за хабарі і відкати. Трохи не в тему але в підручниках для читання, замість зацікавити дітей і привити любов до читання навпаки роблять його важкодоступним, коли друкують декільа слів посеред тексту без пробілів. Наприклад всадуростутьквіти. То до чого тут радянська школа?
Witalina
Для Калиниченко Юрий: В одному коментарі я вже писила.Два останніх держстандарти,програми ,підручники початкової школи НЕ ЗАКЛАДАЮТЬ основи математичної та мовної компетентності!!! Більшість дітей, в силу свого розвитку,не здатні засвоїти програму.Кожного дня новий тип задачі! ,нова тема і віршики для розвитку навиків читання.ЩО??? НЕ так???? А далі, маємо всі еаслідки.
Коментувати
ольга
Дорог мої колеги та ті, хто дав багато прав дітям і занадто мало прав учителям! Ви самі винні в тому, що рівень знань учнів котиться у нас до нуля. Там, де не має дисципліни і порядку, там, де дитина завжди права, там і нема знань.
В
А нащо вчититту математику?Чи може держава дає перспективу в подальшому?чи може в нас потрібні інженери чи конструктори...чи може в нас працює якась промисловість заводи?Діти просто не бачать сенсу вчитися, тому що в нашій країні 80 відсотків працює не за спеціальністю.А ті хто закінчують школи із золотими медалями,ті хто дійсно вчилися працюють продавцями на базарі....там дійсно потрібна вища математика, натискати на калькуляторі(І не вчитель повинен зацікавлювати в математиці, а держава наша,дитина повинна розуміти,що знаючи математику я зможу поступити в той вуз, а закінчивши його я стану крутим спеціалістом в тій то сфері де зможу працювати там і там...а не я зможу поїхати в Польщу збирати огірки.прикро,але це факт...
Вчитель
"Експерти сходяться на тому, що обов’язкове ЗНО з математики потрібне, аби привернути увагу до проблеми та налаштувати дітей до засвоєння хоча б базового матеріалу". Налякали щуку водою.Ха-ха-ха.
Ruslan Kuznetsov
Прозріли, коли носом в ... встряли. Зверніть увагу на те, що не європейські школи показують найкращі результати, а азійські! Ті школи, де дисципліна і почуття відповідальності домінують у вихованні та навчанні, а не популізм (наш рідний) з лібералізмом на додачу. Догуманітаризувалися в освіті до краю! Хімію, фізику вже вбили! Математику (рівень стандарту для д...) закопуєте! З ким ви зібрались "Технологічний прорив" здійснювати, про який так гучно заявляли з високих трибун? Програми понаскладали такі, що і вчитель, і діти мучаться. Чому не можна окреслити максимум і мінімум тем, щоб вчитель сам, відповідно до класу, визначався з темами і кількістю годин на їх вивчення?!
Любомир
Я вчитель хімії стикаюся зі сотнями учнів, які не дружать з математикою, тому надолужую з ними основи математики, а вони мені заявляють вже не один раз , щоб я навчав їх матемтики! Прошу на законодавчому рівні дозволити мені і подібним вчителям викладати Математику.
Небайдужий
Для Любомир: А що, у вас математику не вчитель фізкультури викладає? Дивина та й годі.
Вчителька хімії
Для Небайдужий: я теж викладаю хімію і хочу погодитись з Любомиром, оскільки розв’язування хімічних задач передбачає вміння здійснювати математичні дії, наприклад, при визначенні валентності діти не можуть знайти спільне кратне 2 і 3, 2 і 5, при розв’язуванні задач не можу скласти і розв’язати просту пропорцію, не знають що таке 6,02•10^23 степені. Тому щоб хоч щось розв’язати починаєш пояснювати математику. І справа тут не у вчителях математики, бо вони у нас професіонали. Або ще приклад, цілий урок демонструвались досліди на закон збереження маси, а діти зрозуміли лише що дим ішов!!! Може я зїзджаю з глузду як вчитель???
Коментувати
Вчитель
Сказано, що недосконала програма з математики, але її ніхто не збирається змінювати, що низькі зарплати вчителів, а їх ніхто не збирається підвищувати. Звідкіля заберуть години, щоб додати на математики? Може з англійської мови, адже рік англійської мови вже закінчиться? А низькі результати читацької і природничої компетентностей нікого не напружує? Зрозуміло, що у вищого керівництва освітою відсутнє бачення вирішення цієї проблеми, от вони і заражаються то в рік математики, то в зно. Мабуть у наступній PISA ми не будемо брати участь. Щоб не хвилюватися. Сумно.
000
А кто может похвастаться в умение логически мыслить? Автор статьи? Он так далек от этого. Президент? Министры? Депутаты? По их действиям этого не скажешь. Что же можно сказать об остальных?
но
Для 000: яркий пример того, что учителя тоько рут спасите нас. а именно от них зависит передача таких знаний. а они не могут, потому их некому подготовить. замкнутьій круг.
Анонім
Для но: вчителі не передають знання, а правильно повинні організувати нпвчальний процес!
Вчитель
Таке враження, що діти та їх знання потрібні лише для того, щоб успішно могли скласти ЗНО. А чому ні но, ні Анонім не задумуються над тим, що здатність до логічного мислення закладають батьки ще в раньому віці і починається це з дитячої забави пірамідка, з гри в кубики тощо. Щодо передачі знань чи організації навчального процесу, то розвиток вміння логічно мислити ніяк з цим не повязані.
Коментувати
Вчитель математики
Дозволити викладати математику не вчителям....Цікава думка. і хто прийде на мінізарплату?Може ІТішнік,чи бухгалтер,покине свої десятки тисяч заради 6-8 тисяч учительської зарплатні.
Торба
Для Вчитель математики: Вчителями стають.
Вчитель
Для Торба: Бізнесменами не стають, бухгалтерами та юристами не стають, не стають чиновниками та домогосподарками а вчителем необхідно потрібно стати, бо то стосується вашого чада. А кожен з вас що зробив для своєї дитини? Тицьнув у руки круту цяцьку, напхав кармани "карманними грішми", дав волю "погуляти", бо ж втомилося.
Коментувати
родитель
«Часто вчителі знижують дітям бали, бо вони неправильно щось перекреслили, чи відступили не стільки клітинок. Це демотивує учнів, бо дітей вчать правильно вести зошит, замість того, аби вчити мислити», - каже Совсун. - точно. Наша математичка просто задрала класс своими проектами и презентациями. То мало, то много, то скучно, то слишком сложно. Когда, блин, математикой заняться? В начале года классная сказала - ДПА в конце года - ищите репетиторов, поступайте на курсы... Ну не суки?
Шаріков
Для родитель: совсун просто дура
Вчитель
Для родитель: навчіть свою дитину самі, адже Ви закінчили школу в то час, коли вона давала знання. Якщо не спроможні допомогти дитяті, то мабуть не маєте морального права вимагати якісних знань. Може це спадковість генетична, а може соціальна, а може сімейна? І наостанок - діти далеко не завжди кажуть правду і вчителі далеко не всі такі мудаки, якими Ви їх малюєте.
Математичка
Для чого мислити? ... на кожен збірник ДПА є розв‘язки, на кожен зошит для самостійних і контрольних робіт є відповіді. Хтось на цьому заробляє, а результат.... Винних багато! А вчитель, він все витримає, він сильний, добрий і люблячий!!! Дякую всім, хто ще працює в школі, ( а не за кордоном), дарує часточку своєї душі дітям і любить свою роботу! СПАСИБІ!!!
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!