Osvita.ua Середня освіта До школи — з готівкою
До школи — з готівкою

Всі розуміють, що без батьків українська школа загине. І покірно несуть гроші

До школи — з готівкою

"На завтра терміново принести гроші". Такі есемески щастя від активних жіночок із батьківських комітетів чи не щомісяця отримує більшість батьків школярів. При цьому всі знають, що теоретично Конституція гарантує право кожному на безкоштовну освіту. Але розуміють: без батьків школа загине. І покірно несуть гроші.

А ще, вибираючи школу для малюка, не забувають поцікавитися в адміністрації: скільки це коштуватиме? Бо не кожному гаманцю можуть бути під силу благодійно-примусові внески при вступі і щомісячні виплати у класні та шкільні фонди.

За даними комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти, на утримання одного учня у бюджеті 2014 р. закладено 8,8 тис. грн на рік при потребі від 9,5 до 15 тис. грн. Але скільки з цих 8,8 тис. доходить до конкретного учня?

"Цього ніхто в Україні не знає, — наголошує ЮрійШукевич, голова громадської організації "Асоціація керівників шкіл м.Києва".— Бо озвучена сума включає утримання всіх інституцій загальної середньої освіти — від Академії педнаук до вертикалі органів управління освіти, будинків вчителя і палаців дитячої творчості. А ще — підручники, соціальні видатки та підвищення кваліфікації вчителів, харчування, оздоровлення у пришкільних таборах. Тут потужна вертикаль. Як наслідок — школи ніколи не отримують необхідних ресурсів на виконання державних стандартів і державних санітарно-гігієнічних норм.

Що таке державні стандарти? Це прилади на уроках фізики, пробірки на уроках хімії, муляжі скелетів на уроках біології, засоби навчання на уроках іноземної мови, комп'ютери та спеціалісти, які їх доглядають. Усе це на сьогодні школі практично не забезпечується. Державні санітарно-гігієнічні норми — це парти, які треба відновлювати, стільці трьох типів розміру. Це лампи для освітлення, які мають властивість зношуватися. Це системи опалення, подачі гарячої води, це, нарешті, туалети. І все — як правило за кошти батьків".

Євген Щербаков, директор столичної спеціалізованої фізико-математичної школи: "За 10 років наша школа отримала від держави всього два комплекти парт. Жодного комплекту шаф або "стінки". Добре, що в нас у Києві були районні депутати, завдяки їм ми свого часу придбали лабораторні набори для кабінетів фізики. У школі 9 інтерактивних дощок (причому 3 з них куплені з допомогою батьків), мультимедійний комплекс. У нас є офіційно зареєстрований батьківський фонд із батьківськими рахунками".

За результатами дослідження ГО "Європейська дослідницька асоціація" (ERA), проведеного за підтримки Освітньої програми Міжнародного фонду "Відродження", створення шкільних і класних фондів – дуже поширена практика: 91% батьків визнали, що в школах, у яких навчаються їхні діти, є такі фонди.

"Батьки запитують: а чи можна не допомагати школі? — розповідає Ю. Шукевич.— Державні чиновники кажуть — звичайно. А шкільні вчителі відповідають —ні, не можна, бо школі буде важко ефективно працювати. Виникає конфлікт інтересів". Як свідчить опитування ERA, 50% батьків упевнені, що загальноосвітня школа потребує їхньої підтримки. Але 43% — проти цього, оскільки переконані, що таким чином держава просто перекладає з себе відповідальність на самих громадян.

На які потреби використовуються зібрані батьками кошти? Зі шкільного фонду — здебільшого на ремонт шкіл (94% опитаних). З класного фонду — ремонт класів (79% респондентів), придбання технічних засобів та обладнання (51), засоби для миття й засоби гігієни (49), на подарунки вчителям (45) , придбання додаткових підручників (43).



У яку ж суму обходиться батьківській кишені допомога школі? За підрахунками ERA, у середньому батьки вносять в обидва фонди (класний і шкільний) близько 800—900 грн на рік.



Які основні проблеми у діяльності благодійних фондів? На думку Ю. Шукевича, їх кілька. Перша — нелегальне оприбуткування та витрачання готівкових коштів: "Без банків і податків. Придбання матеріальних цінностей — це одне. А доплати, кеш готівкою для вчителів і взагалі для кого-завгодно — це порушення закону".

За даними ERA, шкільні фонди як правило не мають юридичного статусу: лише 14% опитаних батьків зазначили, що фонди в їхніх школах зареєстровані як благодійні, і 3% — як громадські об'єднання чи організації. 65% респондентів узагалі не змогли відповісти на питання про юридичний статус фондів їхньої школи. Близько 20% респондентів взагалі не замислювалися над легалізацією функціонування класних і шкільних фондів.

Друга проблема таких фондів — відсутність кошторисного принципу формування бюджету.

Це стосується, зокрема, і так званих вступних внесків. "Я всім своїм колегам кажу — не робіть заяв про внески. Бо це означає, що вступ до школи оцінюється батьківським комітетом і директором,— наголошує Ю.Шукевич.— Виходить, що зарахування до школи номер такий-то коштує стільки-то гривень. Це неправильно. Треба підсумувати потреби школи для підготовки до нового навчального року (фасади, дахи, підвали, теплокомунікації, зарядка вогнегасників тощо). Розписати їх у кошторисі, затвердити й умовно, дуже обережно розділити між батьками. Ось тоді й вийде певна сума. У різних школах вона буде різною. Бо школи різняться. Є заклади "придворні", що їх забезпечують трохи інакше, ніж решту. Є сільські школи, і є школи в райцентрах."

За даними дослідження ERA, сплата вступного внеску під час зарахування до школи — обмежена практика (76% респондентів зазначили, що в їхній школі такого внеску немає). Його середня сума — від 600 до 700 грн. Юрій Шукевич сказав, що особисто знає столичну школу, яка навіть не входить до двадцятки найкращих, але вступний внесок у ній ще два роки тому сягав 900 євро.



Ще одна проблема — безпосередня участь адміністрації та вчителів у зборі коштів, матеріальних цінностей і послуг. За результатами опитування ERA, ключову роль у функціонуванні класного та шкільного фондів відіграють не батьки, а класний керівник (45% опитаних) та директор школи (50%). Рішення щодо суми, яку потрібно зібрати для наповнення шкільного фонду, ухвалює батьківський комітет або батьки на зборах (43%) чи шкільна адміністрація, а інколи й виключно директор школи (42% ).

Катерина Настояща, представник ГО "Демократичні ініціативи молоді", член батьківського комітету і мама трьох дітей, розповідає: "Всі школи можна поділити на два типи. Є заклади, відкриті до навчання. Їхня мета — дати дітям освіту. Ці школи справді намагаються співпрацювати з батьками, і батьки допомагають їм у всьому. Але, поряд із ними, на жаль, сформувався новий тип шкіл, що позиціюють себе як елітні, декларують якісну освіту, але насправді заробляють на цьому гроші. Це є бізнес, певна маркетингова стратегія: зробити гарну картинку, за рахунок якої відбуваються корупційні схеми та відкоти. Як соціолог я, на жаль (чи на щастя), мала можливість спілкуватись, а точніше — намагалася спілкуватись із деякими районними чиновниками від освіти, яким теж хотіла поставити деякі запитання щодо шкільних фондів. І побачила, що існує певна схема
взаємодії шкіл, районів, міністерства і так далі. Але я наполягаю — це стосується окремих шкіл. Багато шкіл просто намагаються виплисти з дуже тяжкої критичної ситуації, в яку їх ставить наша держава".

За словами Катерини Настоящої, позиція батьків щодо участі у фінансуванні шкільних фондів також іноді сягає крайнощів. Декотрі з певного питання роблять велику проблему, конфліктують, не хочуть жодним чином платити чи допомагати. Інші, навпаки, демонструють свою допомогу школі, намагаються підкупити і вчителів, і директора, щоб якось купити оцінки своїй дитині. Іноді адміністрація просить батьківський комітет натиснути на батьків, які не платять, навіть погрожуючи відрахуванням зі школи. "Це проблема, яка стосується, швидше, нашої громадянської свідомості. Настільки це в'їлося в нашу мораль, в наше світосприйняття".

Недостатній рівень прозорості та підзвітності витрат батьківських коштів
є ще однією проблемою батьківських фондів.

За даними дослідження ERA, найчастіше про витрати батьківських фондів звітують усно на загальних батьківських зборах. При цьому довіряють класним фондам 17%, шкільним — 62%.

На думку Ю. Шукевича, ідеальним виходом було б оприлюднення фінансової звітності на сайті школи або на сайті благодійної організації, якщо її створено. "Але це дуже небезпечно. Важко наважитися на прозору систему благодійних фондів у непрозорій державі з недосконалою роботою правоохоронних органів", — пояснює голова ГО "Асоціація керівників шкіл м. Києва".

За даними дослідження, лише 38% батьків щось чули про нормативне регулювання фондів батьківських внесків. Але дізнатися, як зробити фонди прозорими, хочуть лише 60% респондентів.

Однак назвати батьків пасивними також не можна. Бажання змінити нинішню систему обігу батьківських коштів спонукає їх до активних дій. Нам довелося поспілкуватися з представниками батьків принаймні з двох столичних шкіл, які ініціювали розслідування діяльності шкільного фонду і примусили директорів своїх шкіл звітувати про те, куди витрачено гроші. "З'ясувалося, що в нашій школі замість уроку фізкультури проводилася платно хореографія. За неї батьки початкової школи сумарно платили 27 тис. грн. на місяць. Що це за такі дорогі танці? Земля здається в оренду невідомо кому. А діти не можуть у вихідні прийти у м'яча пограти. І взагалі, з батьками не радилися щодо жодної статті видатків. Ми відкриємо у соціальних мережах спеціальну сторінку, яка стане для всіх небайдужих батьків майданчиком, де можна буде обговорити спільні проблеми і допомогти одне одному", — зауважив один із батьків.

"У нашому фонді взагалі викрилися дивні речі, — розповідає Олена Парфьонова, мама учениці з іншої школи. — З'ясувалося, що батьківськими коштами розпоряджалася завгосп. А директор особисто збирала списки тих, хто відмовлявся робити внески. Виявилася істотна нестача коштів, відсутність чеків. Директор школи спонукала нас вступити до благодійного фонду, який об'єднує батьків кількох шкіл і бере за свої послуги "лише" 25-30% щомісячних внесків. При цьому ліцензія і чимало положень договору з нав'язаним нам фондом здаються досить сумнівними. З приводу всіх цих подій ми звернулися з заявою до правоохоронних органів, з листами до Міносвіти, управління освіти та Державної інспекції навчальних закладів. Вже розпочато досудове розслідування. Ми вимагаємо також інвентаризації матеріальних цінностей школи з участю батьків. Як нам стало відомо, після тривалого перебування на лікарняному директор нашої школи звільнилася. Ми намагаємося ламати систему обігу батьківських коштів, що формувалася роками. Проводимо батьківські збори, у положенні про шкільну раду прописали свої права та обов'язки. Плануємо створити свій фонд, найняти менеджерів, бухгалтера і запровадити безготівковий обіг грошей. Ніякої готівки у школі більше не буде".

Коментуючи результати опитування, Віталій Місяць, виконавчий директор Всеукраїнської коаліції з надання правової допомоги, зауважив: "Наш досвід доводить, що люди скаржаться на зловживання з боку адміністрації й водночас не цікавляться, як же діяти у правовому полі. Нам треба наполегливо займатися просвітницькою діяльністю у сфері права".

Примітка:
Опитування було проведено в січні — лютому 2014 р. методом онлайн-інтерв'ю (респондент самостійно заповнював анкету через Інтернет). У ньому взяли участь жителі міст із населенням 50 тис. і більше. Вибірку було розроблено в розрізі чотирьох регіонів України: Центральний регіон (Вінницька, Житомирська, Київська, Кіровоградська, Полтавська, Черкаська, Чернігівська області, м. Київ); Східний регіон (Харківська, Дніпропетровська, Запорізька, Донецька, Сумська, Луганська області); Західний регіон (Львівська, Хмельницька, Чернігівська, Рівненська, Івано-Франківська, Тернопільська, Волинська, Закарпатська області); Південний регіон (Миколаївська, Одеська, Херсонська області, АР Крим). Загалом опитано 357 батьків школярів, які навчаються в середніх освітніх закладах державної та комунальної форми власності.

Оксана Онищенко, "Дзеркало Тижня. Україна"

Дзеркало тижня. Україна
22.03.2014

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Олекса Позняк
Для 343Царские полномочия состоят в том директор единолично распоряжается финансами родителей и практически неподчётна родителям.Родители понимают что заданный вопрос о финансах отразится на аттестате ребёнка и лишних вопросов не задают, а если задают - им отвечают -на краску.Я знаю директоров которые квартиры за "экономию" покупали за пару лет.ФИНАНСЫ ШКОЛЫ ДОЛЖНЫ БЫТЬ В РУКАХ ГРОМАДЫ ШКОЛЫ!!!!Вы знаете как классные комнаты ремонтируются?Их ремонтируют сами родители за свои деньги и каждая копейка на виду.Почему комерческий туалет подотчётен финансами а огромные сумммы родительских денег - нет?Есть конечно и честные директора, а есть где суммы немалые а школа ободранная и оборудования ноль Для Ольга/Вот поэтому требуйте как и родители передачи финансовых полномочий раде школы и пускай делают ремонт и отвечают перед родителями а вы занимайтесь учёбой детей
343
Для Олекса Позняк: У нас давно уже-лет 12-15 все финансы в руках родительского комитета и директор идет на поклон к хоз.сектору по любому поводу.Лично у директора никакой суммы нет.В случае проверки и уплаты штрафа-скидываются сами учителя.Как вы понимаете, штраф всегда найдется за что заплатить, если уж в школу приходит проверка.А уж не дай Боже что-то из родительской помощи на второй день окажется по акту не оприходованным...Вот многие родители и возмущаются: они и рады бы помочь честно школе, но создание Благотворительных Фондов с их налогообложением-морока, которая никому не нужна
Коментувати
Олекса Позняк
Не обижайтсь на учителей До них эти деньги не доходят Делятся межну директором и районо.В упор не видит новое министерство проблему допуска родителей и учителей к контролю финансов школы, например в форме рады школы с широкими полномочиями вплоть до увольнения коррупционеров директоров. Родители! Забросайте МОН письмами с требованием лишения царских полномочий директоров, широкого участия громады в решении финансовых и иных проблем школы!
343
Для Олекса Позняк: прямо хочется глянуть на эти царские полномочия!Где они? В чём? Завидую директорам, которые могут "править".Мы так подотчётны в каждом шаге городским властям и родителям, что я чувствую себя "пионером, который за всё в ответе"
Ольга
Для Олекса Позняк: Нам запропонували припинити збір коштів від батьків на літній ремонт школи-в понеділок, а в п"ятницу зобов"язали здаит план ремонту із зазначенням суми коштів і тим, від кого школа має їх отримати.Де логіка? Ви вірети в те, що не батьки, а добрий дядя дасть ці кошти містечковій школі? Ну-ну...
Коментувати
сільський директор
У нас звичайна сільська школа. Почитала коментарі - і зрозуміла, що живемо в радянський час, подобається це комусь чи ні: харчування учнів обходиться батькам в 1 гривню за обід, решту доплачують місцеві підприємства. Продукти закуповуємо самі, обід з трьох блюд, кожний день свіже, гаряче; мясо, риба, котлета, ковбаса чергуються, Є молочний день. Ремонти в класах батьки роблять самі, на решту шкільного приміщення дає сільська рада (в межах 8-10 тисяч на 2000 квадратів). За кожну копійку звітуємо перед батьками, а як інакше? І перед сільською радою, і перед інвесторами. Від відділу останніх 3 роки не отримуємо ні копійки. Обговорємо із сільською радою заміну вікон (хоч би не зурочити) Дітей у школі 130.
Natali
Для сільський директор: Для сільський директор: Ви молодці! Я теж директор, але нам від сільської ради такої підтримки немеє. В школі 170 учнів, але її потужність 1200 учнів. З березня призупинене харчування по Чорнобильському фонду. На ремонт школи та поточні витрати збираємо по 120 грн. на рік. Щоб лише пофарбувати підлогу в школі витратили близько 5000 грн. Маємо шкільний автобус, який теж потрібно утримувати (за цей рік майже половину палива проплачували батьки, оскільки районний відділ освіти сказали, що коштів немає. Але якщо автобус не їздить, то винен директор). Хочу зазначити, що особисто кошти ні в кого не вимагала і заступників не направляла. На загальношкільних батьківських зборах просила про допомогу школі (це низько, вічно ніби побираєшся). Та через місяць писала пояснювальну, бо на районний відділ освіти прийшла на мене скарга, з департаменту, що вимагаю гроші на ремонт класу та на фільтр для очистки води у дитини інваліда. Ні в мами ні в дитини нічого не вимагала.
сільський директор
У цьому році буде, мабуть, найважче. Трохи припинили писанину з часу нового міністра, проте проблем багато: заміну видираємо, курси не оплачують, починаємо відпустки техперсоналу - заміна в межах штатного розпису. Уже не раз закрадалася думка покинути все, стати простим нормальним учителем,відбути уроки і ні про що не думати, а потім чогось жалко всього стає. Директором 11 років. Колего, тримайтеся, щиро зичу Вам процвітання.
Коментувати
бабуся
Та в цій школі треба взагалі розібратися із поборами. Якби вони йшли в толк. В цьому році дозбирують на нібито недостачу коштів для обідів . З дитини по 20 грн у місяць. А це десь 4000 в місяць з усіх. В минулому місяці не здавали. А в цьому гроші в Шерстюк закінчились - приказала здать. А в В їдальні як був непорядок так і залишився. І нікому до цього діла немає А недавно діти червей нафотографували, в їдальні, у цеху де миють посуд... розказали директору.... а директору хоть би що... накормить би її цими червями.
бабушка
Для бабуся: А початкова школа, так це взагалі жах, кожного року такі ремонти, що не всі вдома мають таке - пластикові вікна, стеля з плиткою, шпалери раз в чотири роки міняють, жалюзі, двері, ламінат, дошки... А фонди класу, куди можна такі кошти тратити? Суми дуже великі. Цікаво, вони думають, що будуть працювати безкінечно, чи можливо все придбане за гроші батьків заберуть із собою? А можливо у них якісь змагання проводяться? А вчителі старших класів в цьому участі мабуть не беруть.
мама
Для бабушка: а у нас батьки ждуть не дождуться коли діти закінчать 4 клас тому що в середніх класах таких поборів немає.
Коментувати
батьки
Перевірте, будь-ласка, і нашу школу: Солонянська СЗШ №1 (смт Солоне, Дніпропетровської області) Директор школи (Шерстюк Наталія Олександрівна) вимагає від батьків великі суми. Сама вона до збору грошей в цьому році робить виглад, що непричетна, але робить це з допомогою заступників Миргородська Л.М., Пушко І.В., які ходять по батьківським зборам, видзвонюють класним керівникам і требують доздати необхідну суму. Цьогорічні гроші вже потрачені, за минулі 2 роки присвоєні в карман. Третій рік ремонту немає. Відділ освіти закриває на все це очі, тому що чоловік директорши Шерстюк Борис Вячеславович працює 1 замісником голови РДА району і тому всё сліди "замітає", та ще й при цьому угрожає людям, які хочуть "роздути скандал". Допоможіть!!!
Van Dam
Для батьки: В мене пропозиція є. В школі є сайт www.solone01.ucoz.ru, Попросіть адміністраторів цього сайту створити форум. І висловлюйтесь стільки скільки вам треба з наболівших питань. А ще зверніться в прокуратуру... зараз їм треба авторитет свій піднімати... вони не відмовлять...повірте мені!!!
Вспомнила!!!
Для Van Dam: блин, что-то знакомая школа одно фигурирует. фильм в ютубе был, Это не та ли школа, что директриса закрыла тренажерный зал что одно мусор палят возле школы. ребята вы такие фильмы создали так давайте ещё и про это... вот посмотрите процесс пойдет и таких дур поснимают.
prepodavatell000@gmail.com
Когда-то просмотрел ролик про Солонянскую школу Днепропетровской области (грязь неимоверная), а теперь на нашем сайте читаю про Шерстюк Н.О.. Первое впечателние-это повторяеться, как у нас в стране, перед выборами (кому-то это очень нужно). Второе: (из личного опыта времён СССР, кстати, хорошая жизненная школа)-в коллективе притаилась змея. Из многолетней практики руководителя могу сказать одно:Шерстюк Н.О., держитесь, вы на верном пути. Утверждаю это со всей ответственностью, так как слушал Ваш доклад и обсуждения на выставке "Сучасний заклад" в г.Киеве, а материалы Днепропетровского института ПО говорят о хорошем потенциале вашего коллектива. Думаю, Вы заглядываете и на этот сайт. Поверьте, что "доброжелатели" себя ещё проявят. Удачи Вам и держитесь!
Коментувати
111
В нашей школе тоже проводят хореографию вместо физкультуры, проводят после уроков платные спортивные секции. А почему РОНО закрывает глаза на действия администрации?
Ах!
Для 111: А потому, что государством не выделяется денег на бесплатные секции! Вы же сами пишете: "после уроков". То есть, во внеурочное время. То есть, после работы. Может быть, Вы сами проявите гражданскую инициативу, придёте к директору школы и предложите сами себя в качестве бесплатного тренера (после своей основной работы или вместо!) спортивной секции? Ведь, я так понимаю, что Ваш ребёнок в этой школе учиться? Или бесплатным трудом после своего рабочего дня с вашим ребенком должен заниматься исключительно учитель физкультуры? И какие тут такие ужасные Вы увидели действия администрации школы? Школа, сдавая спортзал в аренду в послеурочное время, зарабатывает копеечку на проведение ремонта, который тоже государство не финансирует!
Татьяна
Да о чем Вы говорите? Какой ремонт? Сейчас таких директоров школ единицы, да они себе в карман берут леваки. Плевать они хотели на ремонт. Кое как что-то покрасили через раз, а говорят, что родители плохие, не сдают деньги. Вы далеки от школ или на родительские собрания не ходили и видите все в розовом свете. Снимите очки.
Natali
Дуже образливо читати окремі відгуки, невже всі директори корупціонери? Ми в своїй школі збираємо по 120 грн на фонд школи. Кожні 2 місяці звітую перед батьківським комітетом за витрачені кошти, якщо потрібно витратити на щось непередбачене завчасно, то питаю дозволу. А з різними перевірками вирішили платити штрафи, оскільки все закупити на школу не маємо можливості. Половину зібраних коштів йде на підвіз учнів на олімпіади, районні конкурси, змагання. В загальному школа потребує капітального ремонту, на проект складали всі учні та працівники школи, допомогла селищна рада, але у зв’язку з становищем в Україні, як нам пояснюють, відчуваю що нічого ми не отримаємо. Боюсь за безпеку дітей та працівників школи, оскільки навіть не проведена технічна перевірка споруди, та й багато чого іншого, за що змушена була, опустивши очі, ніби злочинниця, заплатити штрафи (але по суті несе за це відповідальність районний відділ освіти). В оренду ніякі приміщення не можу здавати, скажуть наживається.
Коментувати
мама
чет мало комментов!?такая тема...мы сдали в фонд школы 250грн. в класс-250грн.-в этом году выпускной 4тый, поэтому больше, многодетные на школу не сдавали в класс-150грн.,за второго ребенка в школьный фонд -125грн.
Ирина
Коррупция поражает везде. У нас обычная общеобразовательная школа, с трёх сторон нас окружают две гимназии и лицей, где фонды в 2-а раза больше, чем у нас. Но местная власть на нас 0 внимания. Этим "школам" постоянно помогают, то выделяют мебель, то поменяют окна на пластик, то оплатят ремонт актового зала. Мы усилиями родителей купили 1 проектор на всю школу, актовый зал уже 7 лет не работает (крыша течёт), окна и мебель - ужасные. Просьбы о помощи пишутся постоянно, но видно к просьбе о помощи надо что-то приложить, чтобы тебя заметили. А потом в газетах читаешь как наша власть помогает "бедным школам", которые сами себе уже давно могут помогать.
Олекса Позняк
Для Ирина: Закрыть районо немедленно!!!Это коррупционеры основная задача которых распределять денежные потоки среди "своих" за откаты. Не в "блатные" школы деньги не попадают, "чужие" (без отката) фирмы деньги не осваиват
Коментувати
виктория
в киеве спец.англ. школа №155 очень коррумпированная.там мафия во главе с директорм костылёвым! там все взяточники продают оценки , дипломы и поступление в школу. учителя работают только после уроков до 19.00 за 20$ в час на дополнительныех занятиях.
Олекса Позняк
Для виктория: Правильно берут долларами была б с изучением монгольского языка - брали б тугриками.
Коментувати
Женя
Велика корупція в Новомиргородському відділі освіти. Кіровоградської обл. Така корупційна освіта породжує тітушок.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!