Osvita.ua Середня освіта Ще раз про підручники для українських шкіл
Ще раз про підручники для українських шкіл

Настав той момент, коли ситуацію на ринку підручників можна змінити кардинально

Ще раз про підручники для українських шкіл

Проблема забезпечення учнів якісними та доступними підручниками неодноразово піднімалась у засобах масової інформації. Проте саме зараз настав той момент, коли ситуацію можна змінити кардинально.

Налагодити задовільне забезпечення шкіл підручниками, монопольно тримаючи «під собою» весь процес від їх створення до постачання, не вдалося жодному керівництву МОН за всі роки незалежності України. Життя показало, що діюча «стратегія» лише збагачує окремі видавництва та чиновництво, а у школи «безкоштовно» привозять освячену МОН «макулатуру» (просимо не ображатись тих небагатьох авторів, чиї підручники не викликали нарікань у вчителів, батьків, науковців та учнів).

Треба припинити «перукарські» маніпуляції, покликані зберегти монопольну систему МОН, і рішуче перейти на ринкові відносини, що витіснять неякісні підручники. Адже для створення якісних і дешевих продуктів людство не вигадало нічого кращого, ніж «бізнес-проекти», коли кожний виробник мобілізує всі інтелектуальні та матеріальні ресурси з метою найкраще задовольнити потреби покупця. Прикладом може бути система забезпечення шкіл підручниками в Польщі.

Схеми ринкових відносин працюють автоматично, без втручання армії корисливих чиновників і в умовах конкуренції з іншими виробниками забезпечують покупців кращими, ефективнішими та дешевшими виробами. Власне, такі схеми працюють у всіх галузях людської діяльності в цивілізованому світі, а подекуди й у нас. Тільки не у сфері освіти, де все ще панують протекціонізм і корупція.

Виправити це становище можна, ліквідувавши державне замовлення на друкування підручників і передавши кошти (вистачить половини того, що зараз розтринькує МОН) у школи, зробивши їх замовниками навчальної літератури. Видавці друкуватимуть підручники за власні кошти та реалізуватимуть їх через торговельно-роздрібну мережу або безпосередньо у школи. Далі слід прорахувати для кожного класу оптимальну вартість комплекту підручників. Кожна школа повинна отримати кошти на спеціальний рахунок на необхідну кількість учнів.

Підручники повинні бути у вільному продажу як для шкіл, так і для всіх бажаючих. Від шкіл при цьому вимагається лише виконувати діючі навчальних програми та стандарти засобами навчання, які вони придбають на власний вибір. Усе вирішується на місці вчителями та школами й без участі анонімних чиновників, і за потреби знайти винних у зловживаннях дуже легко. Учителі й учні поганого, невиправдано дорогого та непотрібного їм не куплять, та і красти в самих себе не будуть! Усе інше – складне, корумповане, неефективне, вимагає великих коштів.

Як бачимо, у такій моделі закупівля літератури здійснюється навчальними закладами за рахунок бюджетних коштів. Підручники для кожного класу вибирає тільки вчитель, що веде предмет, школа або централізована бухгалтерія тощо оплачує. За таких умов самі собою відмирають брудні схеми прийняття рішень про друкування підручників, і школи щороку примусово не завалять книгами за державним замовленням.

Задля централізації обліку, визначення популярності та затребуваності тих чи інших підручників МОН могло б ініціювати та фінансувати створення сайту з розповсюдження навчальної літератури, щось на зразок Інтернет-магазину з участю авторів і видавництв. На цьому сайті доречно було би створити прозору систему рейтингу підручників, яка би враховувала все, починаючи з їх вартості й закінчуючи позитивними та негативними відгуками діючих учителів та інших спеціалістів у сфері освіти.

Це, по-перше, дало би змогу МОН при бажанні відслідковувати, як витрачаються кошти, виділені школам на придбання підручників. По-друге, надало б можливість авторам і видавництвам оперативно реагувати на критику споживачів і враховувати вимоги ринку. А по-третє, допомогло б учням, батькам і вчителям орієнтуватись у все зростаючій кількості підручників, авторів, видавництв. З дозволу авторів і видавництв на цьому ж таки сайті можна розміщувати електронні версії підручників і посилання для прямого зв’язку споживачів з авторами та видавництвами. Щорічний список рекомендованої літератури за таких умов стає зайвим.

Практика грифування навчальної літератури не зупиняє випуск низькоякісних книг, тому треба її доповнити попередньою апробацією видань в умовах реального навчального процесу. Гриф надається підручникам і посібникам незалежною від МОН інстанцією тільки за умови їх відповідності чинним навчальним програмам та обов’язкової попередньої апробації протягом двох років за наявності позитивних відгуків діючих учителів і висновку експертів (науковців, учителів, методистів). Гриф є лише ознакою того, що підручник (посібник) відповідає навчальній програмі та певним санітарним і методичним критеріям. Головне, щоб таке грифування не залишалося засобом кулуарного маніпулювання, а стало корисним, прозорим, зрозумілим і однаково доступним для авторів і видавництв.

Експертиза повинна лише перевіряти відповідність рукописів навчальних видань вимогам діючих навчальних програм і санітарних норм на друкування з єдиним вердиктом: «так, відповідає» чи «ні, не відповідає» з описом недоліків для можливого перевидання.

На цьому роль МОН України завершується! Далі нехай працюють автори та видавництва різної форми власності, які в умовах конкуренції забезпечать найкращі пропозиції для успішного здійснення навчального процесу. Нарівні із грифованими підручниками для попередньої апробації можна використовувати авторські, пробні, експериментальні та регіональні (тобто схвалені регіональною науково-методичною радою) посібники.

Вибрати потрібну навчальну літературу допоможуть районні та міські методичні об’єднання вчителів-предметників згідно з кадровими та матеріально-технічними можливостями своїх шкіл, керуючись відгуками на вчительських семінарах, конференціях і форумах в Інтернеті.

Анна Агафонова, м. Харків; Наталія Євтушенко, м. Одеса; Григорій Громко, Кіровградська обл.; Світлана Кейда, м. Маріуполь; Василь Ластовецький, м. Цурюпинськ; Сергій Лєхан, м. Білгород-Дністровський; Олександр Пилипчук, Хмельницька обл.; Євген Шестопалов, Хмельницька обл.

Освіта.ua
21.03.2014

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
мила
не люблю россию, но учебники у них хорошие. Английский Калининой убрать срочно.
учитель
Для мила: вы в своем уме?
Коментувати
Петро Михайлович
Невже вчитель та учень повинен орієнтуватись на матеріал з підручника? Де тоді реальні знання учня?, а вчителя, що викладає предмет? Історію України треба переписати повністю, бо вона сфальшована! У підручниках часто виписуються застарілі, неправдиві факти! Вчитель тому вчителем і зветься, щоб спрямовувати учня до творчого оволодіння знаннями, розвивати критичне мислення. Інакше все це зводиться до простого запам’ятовування і потім відтворення матеріалу з підручника. А де творчість? Не знаходив ні одного підручника, щоби міг похвалитися, що він спонукає учня до творчого та критичного мислення. Які виростуть інженери, конструктори...? Все це ми залишаємо для вищої школи? А чи можливо підготувати за 4-6 років хорошого інженера,..? Чи наша держава і надалі змушена буде користуватись чужоземними розробками і, однозначно, купляти товари чужоземного виробництва? Підручники, якщо і повинні бути, то динамічними. Адже те, що було вчора - сьогодні вже змінилось! Перспектива майбутнього залежить від знань сьогоднішніх.
Шестопалов
Для Петро Михайлович:"Квіт «ліквідував» корупцію Табачника і відразу віддав 47 мільйони його улюбленцям" http://nashigroshi.org/2014/06/19/kvit-likviduvav-koruptsiyu-tabachnyka-i-vidrazu-viddav-47-miljony-joho-ulyublentsyam/ За що боролися, на те і напоролися!
Коментувати
Олекса Позняк
Марина, Ви розумниця
Марина
Хабарництво живе в головах i подолати йoго важко. Питання того, якi пiдручники кращi, повиннi вирiшувати комiсiї з фахiвцiв-педагогiв у Мiнiстерствi освiти. Боротися з хабарництвом треба на рiвнi Мiнiстерства, де воно представлено кiлькома особами, а не зпускати його у народ, де треба буде хапати за руку тисячi вчителiв. Запропонована схема боротьби з корупцiєю може породити систему вiдкатiв, якi отримуватимуть вчители вiд видавництв. Будуть закуповувати не найлiпшi пiдручники, а тi, за замовлення яких вчитель отримає найбiльший хабар. Вiд батькiв мало що залежить при виборi пiдручника зараз, i запропонована ринкова схема нiчого не змiнить. По-перше, батьки не мають змогу прочитати усi пiдручники. По-друге, вони не є фахiвцями з усiх шкiльних предметiв та педагогами. По-третє, жоден вчитель, з рiзних мiркувань, не дозволить їм обирати, за яким пiдручником навчати дiтей. Батьки будуть орiєнтуватися на слово вчителя та цiну пiдручника. А це не лiпший варiант отримання кращiх пiдручникiв для наших дiтей.
Шестопалов
Для Марина: Існуючий стан речей з підручниками не працює вже 23 роки, в школи продовжують привозити БЕЗ ВІДОМА І ВИБОРУ вчителів макулатуру, десь далеко вибрану невідомими "спеціалістами" МОН. Тільки ринкові відносини можуть виправити положення! Цікаво, як Ви купуєте сало на ринку ДЛЯ СЕБЕ І ЗА СВОЇ ГРОШІ? Чекаєте рекомендацій фахівців? Чи вистачає власного досвіду, щоб вибрати якісне і дешеве? А красти у самого себе немає сенсу, на свої уроки не підеш з власноруч купленим лахміттям. Будеш сам мучитися і дітей мучити. А винний - ось він, сам вчитель!
Коментувати
Yuri Kovbasenko
Гарна конструктивна стаття. Оце направду - "не імітація, а революція"
Олександр
Для Yuri Kovbasenko: Це не революція, це дурня. Школа не зможе закупити за оптовими цінами- це раз, слабенький учитель вибере простенький підручник- це два
Коментувати
Євген
Проблема не піднімається, а порушується.
Шестопалов
Для Євген: Дякую, виправив! Але вже у наступній редакції.
Коментувати
читач
на практиці, на мою думку, буде так: книги надрукують видавництва, у великі міста привезуть всі видавництва, а в маленькі, а в села? через інтернет вибирати? а крім того ще й грощі на рахунок школи не перелічать, в цьому я впевнена, і змушені будуть батьки купувати десь потрібні підручники, а десь найдешевші, а десь ніяких не куплять! зате держава скільки зекономить! от молодці, новатори! зошити заборонили примушувати купувати, так хай тепер книги купують.
Шестопалов
Для читач: У статті шкільні вчителі з власного досвіду пропонують за європейськими зразками виправити положення із поставкою у школи якісних і дешевих підручників. А що пропонуєте Ви? Залишити поставку у школи дорогих і поганих підручників за існуючими правилами?
Коментувати
PR-1
Да хоть с Марса присылайте эту гидоту, учить детей по ним НЕЛЬЗЯ! программы еще дебильней, чем учебники. "Держстандарти" что для 5, что для 11 абсолютно идентичны, меняются только термины. Это ребенок должен и анализировать и творчески преломлять и составлять проекты и т.д. уже в 1 классе! Учебники и программы писать тем, кто не работает в школе надо запретить законодательно. Возьмите для примера любой учебник 5 класса, прочитайте 1 параграф и перескажите его. То-то.
Качество и доступная цена
Качество и доступная цена, соответствие возрастным нормам и еще много -много... учитель компетентный сможет и молодому коллеге учителю это огромное подспорье
Вчитель.
Полностью согласен. А критикам хочу сказать; смотрите в суть вопроса! А мелочи можно отрегулировать. Главное, убрать коррупцию и сделать закупку учебников прозрачной и как можно более зависящей от самих потребителей (учителей, родителей, детей)
елена
Для Вчитель.: на слова "убрать коррупцию" можно только посмеяться. Вы будете получать учебники, на деньги , перечисленные на фонд школы, из бухгалтерии. И получиться у вас также как у меня. Год назад перечислила за макулатуру 230 грн. и до сих пор не могу купить на них книг. Не дают! Бухгалтер сказала: "Купите мне лично пачку бумаги - будут деньги!"
Коментувати
Иван
Так просто не вийде, але потрібно зробити висновки. Головне щоб була реальна конкуренція серед видавців, тоді буде результат у якості підручників
Мирослав
Підтримую. Моделі можна пропонувати різні, але двох речей треба позбутися обов’язково: 1. Впливу МОН на грифування. Експертизу має здійснювати незалежне недержавна структура. 2. Державного замовлення на друк підручників. Гроші - школам, галузі - здорову конкуренцію.
Олена
Для Мирослав: Прочитала - жахнулася. Дуже все гарно на словах. Вже знаю,як це буде на ділі. Школи залишаться неукомплектовані підручниками. І без грошей.
Sam
Посилиться здирництво зі сторони директорів, бо від них буде залежати що закуповувати. Звичайно, що вчитель поганого не вибере , але він в сьогоднішніх умовах не зможе протистояти тиску директора, який буде мати зацншікавлення від конкретних видавництв. Будуть ті самі відкати , тільки в роздріб
Василь
Досвідчені вчителі не дозволять директорам маніпулювати закупівлею підручників. Та й самі директори при прозорій схемі закупівель не наважуться купувати непотріб.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!