Osvita.ua Середня освіта Друга іноземна: багатьом школам буде скрутно
Друга іноземна: багатьом школам буде скрутно

Німецька буде другою іноземною мовою в більшості українських шкіл. Такий вибір п’ятикласників

Друга іноземна: багатьом школам буде скрутно

Цьогорічним п’ятикласникам доведеться носити в портфелі на кілька підручників більше. За новими державними стандартами, поряд з англійською з нового навчального року в українських школах запроваджується для обов’язкового вивчення друга іноземна мова. За словами міністра освіти та науки Дмитра Табачника, більше 52 відсотків учнів п’ятих класів обрали для вивчення саме німецьку мову. Російську мову обрали трохи більше 23 відсотків, французьку – 14, польську – 1,6 та іспанську – 1,2 відсотка школярів.

Такий інтерес до вивчення німецької мови обумовлений перспективами навчання за кордоном, зокрема в Німеччині, уважає керівниця Київського центру тестування німецького мовного тесту TestDaF при Національному педагогічному університеті імені Драгоманова Світлана Іваненко. За її словами, нині отримати освіту в Німеччині воліють дедалі більше українських випускників, але для цього потрібен високий рівень володіння німецькою мовою.

Іваненко тішиться з того, що нині німецьку як другу мову вивчатимуть більшість українських п’ятикласників. Водночас, педагог застерігає, аби вивчення мови не перетворилось у формальність, адже для якісного вивчення мови потрібно не менше тисячі навчальних годин і розподіл учнів на мікрогрупи. "Якщо всього цього не буде, то це буде рівень знання мови як у Радянському Союзі, коли масово вчили німецьку мову. Але учні вміли хіба перекладати зі словником, але розмовляти не могли", ‑ наголошує керівниця центру тестування.

У навчальному ж плані на 2013/14 навчальний рік записано, що українські п’ятикласники вчитимуть другу іноземну мову лише дві години на тиждень. На рік виходить 70 годин, а за сім років навчання у школі – близько п’ятиста навчальних годин. "Цього явно недостатньо і щоб мати якісні знання, батькам потрібно буде подбати про додаткові заняття, мовні курси чи репетитора", ‑ каже Світлана Іваненко.

Ще одна проблема – учителі німецької мови. Їх явно недостатньо, уважає директор Центру тестових технологій та моніторингу якості освіти Ігор Лікарчук. Натомість профільний міністр стверджує зворотне. "Вакантні посади в обласних управліннях освіти відсутні, а всі діти – забезпечені викладачами", – запевняє Дмитро Табачник. Водночас, у педагогічних університетах не збільшується замовлення на підготовку вчителів німецької мови, зазначають експерти. Тому її викладатимуть учителі-предметники "підготовлені нашвидкуруч", каже Лікарчук. "Через запровадження другої іноземної вчителів готували на короткотермінових курсах. Наскільки вони володіють сучасними методами викладання іноземної мови – це велике запитання", ‑ зауважив у розмові з Deutsche Welle Ігор Лікарчук.

Лікарчук наголошує, що особливо проблематично з вчителями німецької в сільських школах, тому там управління освіти "наполегливо рекомендували" батькам п’ятикласників обирати російську мову як другу іноземну. Це підтверджує й Тетяна Гасаненко, учитель-методист, директор навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа – дитсадок", що в селі Нововасилівка Іванівського району на Херсонщині. "Так, тиск на нас був і нам рекомендували російську. Але ми вибрали німецьку як другу іноземну, оскільки це мова не однієї країни, а багатьох європейських країн. Тому батьки написали заяви саме на вивчення німецької", ‑ сказала Тетяна Гасаненко.

За її словами, проблем із нестачею вчителів іноземних мов у їхній школі немає, оскільки поблизу працює Мелітопольський державний педагогічний університет, де готують профільних фахівців. До того ж, у їхній школі довгий час німецька мова викладалася як основна, тому методична база у школі є. "У нас комп’ютерний клас, Інтернет, методична література. Учителі проходили практику в Німеччині, тому роблять акцент саме на діалогічному мовленні, уводячи дітей в мовну атмосферу", ‑ зазначила директор школи.

Утім, ситуація в цій сільській школі радше виняток із правила, зазначають експерти. Обмежена методична база та брак кадрів є типовими проблемами для шкіл на селі. "Те, що пропонує міністерство з вивченням іноземних мов буде актуальним для міст, а в селі у кращому випадку діти вивчатимуть англійську, а як другу іноземну насаджатимуть російську, бо так простіше і з кадрами, і з підручниками", ‑ припускає Світлана Іваненко.

Німецька хвиля
01.09.2013

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
kiev_poznyaki
Страна идиотов. Чего же удивляться, что у нас на столько низкий уровень образования, если РОДНОЙ для большинства учеников русский язык предлагается как "второй иностранный". Интересно, в мире есть еще хоть одно такое государство? Еще прикол, что укрофашистов, ненавидящих все русское и русский язык в частности, любят называть патриотами. В чем состоит их патриотизм? В ненависти к языку своего же народа?
Надежда
К сожалению, господин министр лукавит. Нас никто не спрашивал, какой второй язык мы хотим, чтобы изучали наши дети, а поставили перед фактом, что будет немецкий, т.к. других учителей ин.язов в школе нет.
Леся Манакова
А що заважає МО на наступні декілька років збільшити держзамовлення у ВНЗ на німецьку, французьку та іспанську філологію? Тих діток, які в цьому році пішли в 1-ий клас з 5-го класу зможуть вчити молоді фахівці.
Дарья
Ой, министр так наивен, что аж смешно!))) разве не понятно, почему нет вакансий учителей немецкого? я объясню. Большинство учителей инстранного языка по диплому имеют право преподавать 2 иностранных языка, и у многих вторым языком является именно немецкий. А тот факт, что Марь Ванна 25 лет назад закончила свой пединститут и все эти годы преподавала английский, а немецкий учила абыкак в институте (думала, не пригодится), а потом еще за 25 лет окончательно забыла, но сейчас отхватила часы, когда раздавали, - так вот этот факт остается за кадром. Ликарчук-то говорит, как реально дело обстоит, а Табачник дурака включает. Впрочем, как всегда)
Ирина Шульгина
Для Дарья: Но печальнее всего в этой ситуации то, что будут срезы и будут проверки горно, для которых Марьванне, которая, кроме Хендехох ни фига не помнит, надо натаскать детей. У меня так у соседки. Муж учил немецкий еще в советское время и то лучше обьясняет ребенку, чем 60-летняя учителя английского. Вторая неделя обучения, а они украинскими буквами немецкие слова записывают
Коментувати
Вчитель німецької
Знову робите трагедію,коли вже заспокоїтесь,в селах є вчителі німецької,але забезпечують годинами німецької в більшості чомусь вчителів початкових класів,аіноді й пенсіонерів,скільки можна відсовувати німецьку мову,вона така ж важлива як і англійська,і взагалі все що вперше,буде важко,але не смертельно!І наші діти потягнуть і німецьку і англійську,наші діти розумні!А якщо ми всі будемр говорити що вони не потягнуть то так і буде,якщо дитина не хоче вчити вона й свою рідну не буде знати!
Олекса
Для Вчитель німецької: розумію вашу радість як учителя німецької, на пенсію не легко жити але знаючи реалії нашого села питаю а хто їх тих учителів там посіяв?Модною німецька була за часів сталіна-хрущова.Може на україну і найдеться з десяток кащеїв безсмертних.Ясно що папіроскін вводить 2 іноземну щоб російську в приказному порядку вчили всі.У мене школа міська і директор патріот але приїхав з наради і мовчки ввів російську замість французської а вчителя звільнив бо усна ВКАЗІВКА до наказу сильніша за паиріотизм, і робити директором хочеться...
Вчитель німецької
Для Олекса!І не треба село робити тупим,ми теж вчились у таких же університетах як і ви!Причому без хабарів на відміну від деяких!Взагалі то модна тут англійська і російська,я не радію за себе,але треба реально дивитися на речі,яка мова відкриє кращі перспективи для наших учнів,потрібно не лише на гроші дивитися,а на перспективу учнів і допомагати їм у цьому,я наприклад теж був за англійську чи французьку,чи іспанська,навіть польську,алеж ні російську вибрали у нашій школі,причому ніхто ні в кого не запитав...всі ми круті тут писати,але ні ви,ні я,ні інші свої претензії не виставимо,я з вами згодний з тим,що роботу втрачати не хочемо,але не треба з німецької робити якийсь негатив,вчили ви її чи ні,але всі іноземні мови потібні,згадайте слова Гете"Хто не знає іноземної,той не знає своєї рідної","Скільки мов ти знаєш,скільки разів ти людина"
Ирина Шульгина
мы можем сколько угодно говорить, что наши дети могут, что они умные, но от этого психологически старше они не станут. Я понимаю, что вы преподаете немецкий и печетесь о нем, но учтите, что в 5 вводится куча новых предметов, плюс очень усложнили математику. Когда видишь, как пятиклашка обливается слезами над этой латиницей, и уже не понимает, как эти буквы читать, по-немецки или английски, сердце кровью обливается. В министерстве те, кто пишут программу, детей вживую не видели, видимо
Коментувати
Жінки
"батькам потрібно буде подбати про додаткові заняття, мовні курси чи репетитора" ‑ Больше слов не нужно
Катюша мама
Для Жінки: так это давно уже ясно было...без репетитора не поступишь в языковой вуз, наши школы не дают тех знаний и объемов, лучше уж хорошо английский с русским знать, чем плохо все 4 языка включая немецкий,...а захочет ребенок -на курсах любой другой язык выучит, если так уж он нужен будет.
Ирина Шульгина
Мда. У нас учитель проводит дополнительные занятия, на которых просто еще раз обьясняет программу. Ходит половина класса. Вот эта половина волокет, остальные - английский, немецкий, русский в сплошной каше. Не знаю, я за советскую программу. Доступно, понятно, ориентировано на детей
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!