Готуємось до ЗНО з історії України: поради репетитора
PR

Учні часто роблять типові помилки під час підготовки до ЗНО з історії України

Готуємось до ЗНО з історії України: поради репетитора

На початку підготовки до ЗНО з історії України все може виглядати просто і легко. Є підручник, є конспекти і є пробне ЗНО, яке нібито призначене для оцінювання рівня знань з цього предмету і визначення слабких місць та «білих плям».

Але вже за декілька тижнів стає зрозуміло: щось іде не так, як треба, і знання або зовсім не засвоюються, або дуже важко витягуються з пам'яті.

Що відбувається і як це виправити?

Головні помилки під час підготовки

Досвідчені репетитори з історії пояснюють, що учні часто допускають одні й ті ж помилки під час підготовки до ЗНО:

  • Несистематизована інформація. Користуючись усім різноманіттям сучасних каналів інформації (інфографіка, відеоблоги і т. ін.), легко не помітити, що знання в них подаються в хаотичній послідовності. Наприклад, у першому блоці розповідається про причини війни під командуванням Б. Хмельницького, а у третьому чи десятому блоці йдеться про реєстрове козацтво. Але якраз унії – один із факторів, який у сукупності з іншими призвів до повстання народу і початку війни. Тобто учень отримує неправильну хронологічну послідовність, засвоює наслідки попереду причин и тим самим створює плутанину для себе.
  • Передчасне тестування. Пробні іспити ЗНО – корисний етап підготовки до екзамену. Вони дійсно дають зрозуміти, за якими темами учень «плаває» і де його слабкі місця в цілому. Наприклад, одним підліткам важко даються за запам'ятовування дати, другим – імена, третім – пошук місця події на мапі і т. ін. Але пробне ЗНО розраховане на учнів, які вже засвоїли предмет у повному обсязі. І передчасне тестування, при якому дитина не може дати правильні відповіді на всі питання, лише призведе до втрати впевненості у собі й цим самим знизить шанси на успішне складання «справжнього» ЗНО.
  • Спроби займатися самостійно. Цю помилку може допускати як учень, який неправильно оцінює свої можливості, так і його батьки, які відмовляються від допомоги репетитора з метою економії. Помиляються обидві сторони: учень не здатний реалістично оцінити свій прогрес і коригувати помилки, а батьки, зекономивши на підготовці до ЗНО, потім «компенсують» це за рахунок платного навчання в виші або необхідністю наймати репетитора вже не школяру, а студенту, що набагато дорожче.
  • Використання обмежених типів інформації. Просто читати підручник або слухати подкасти на потрібну тему недостатньо. Мислення й пам'ять людини створені таким чином, що довготривале зберігання інформації найбільш ефективне, коли в запам'ятовуванні бере участь декілька відчуттів. Тому вивчення історії України за підручником дуже бажано проводити з підкріпленням у вигляді візуальної інформації – схем, ілюстрацій, картографічних посібників. Це надає учням змогу не лише зафіксувати у пам’яті потрібні дані – дати, імена, місця тощо, але й прив'язати їх до конкретних місцевостей, розуміти напрямок пересування військ тощо.
  • Відсутність закріплення матеріалу. Прислів'я про те, що повторення – мати вчення, придумане ще за часів Римської імперії, і за багато століть його значущість не зменшилася. Але повторювати вивчений матеріал також треба правильно: перевіряти не загальний зміст прочитаної теми, а наскільки учень її зрозумів. Важливо, щоб він був здатен обміркувати якісь питання стосовно історичних подій, міг зробити самостійні висновки і т. ін.

Перераховані помилки – не повний список тих, що допускають при підготовці до ЗНО з історії України. Але ці можна назвати найбільш поширеними та такими, що мають критичне значення для результатів іспиту.

Як скласти правильний алгоритм підготовки

Перш за все, треба створити оптимальні умови, за яких ефективність підготовки буде на достойному рівні. Для цього необхідно:

  • Правильно підібрати репетитора. Важливо розуміти, що для якісної підготовки не підійде ні просто педагог, ні просто історик. Потрібен фахівець, компетентний в обох напрямках, тому що навіть професор історії, який не має навиків методичної роботи з учнями, буде безсилий. Те саме можна сказати і про педагога, який не має достатньої кваліфікації в історичних науках. Тому найбільш раціональною областю пошуків репетитора будуть спеціалізовані ресурси, такі як BUKI.
  • Правильно розподілити час занять. Дуже важлива регулярність і систематичність занять: краще займатися підготовкою тричі на тиждень по 40 хвилин, ніж один раз на тиждень і приділяти цьому 2 години підряд. Тому, перш за все, потрібно спланувати графік занять і послідовно виконувати план.
  • Використовувати допоміжні матеріали. Це можуть бути власноруч зроблені схеми, мапи, стилізоване зображення послідовності історичних подій тощо. Якщо вирішено скористатися послугами репетитора, цей крок можна пропустити, адже у фахівця завжди є ілюстративні матеріали, які надають неоціненну допомогу в запам'ятовуванні, розумінні й засвоюванні інформації.

Ці три пункти дозволяють зробити підготовку до ЗНО з історії України максимально ефективною і спростять вирішення багатьох проблем, з якими стикаються учні на цьому етапі.

На що треба звернути увагу

У процесі підготовки до ЗНО нерідко стають очевидними проблеми, про наявність яких учень навіть не здогадувався. Щоб спростити собі життя й не витрачати дорогоцінний час на подолання таких труднощів, скористайтесь досвідом і порадами репетиторів:

  • Проводьте паралелі з сучасними подіями, законодавством і т. ін. Наприклад, для розуміння ролі та статусу реєстрового козака в давні часи можна провести аналогію з теперішнім часом і перелічити переваги й недоліки, які були б властиві реєстровому козаку зараз. Це можливість мати власний суд, володіти земельними наділами і не платити податки. А серед недоліків можна навести необхідність служити в армії за власний рахунок, тобто потреба придбати все знаряддя й одяг (форму, взуття, зброю, шолом), а інколи навіть транспорт. Завдяки такій методиці історичні події і обставини стають більш зрозумілими і легше запам'ятовуються.
  • Дотримуйтесь чіткої хронології і не «випереджайте події». Історія як наука потребує ясного розуміння всієї картини подій або історичних обставин. Тільки так стає можливим зрозуміти суть таких подій і цим значно полегшити собі запам'ятовування дат, місць і імен, які у іншому випадку будуть виглядати як набір розрізнених даних.

З допомогою досвідченого репетитора підготовка до ЗНО з історії України пройде успішно, і результати можуть навіть перевершити ваші сподівання. Але, як і в багатьох інших випадках, важливо тримати в фокусі свою мету і не звертаючи йти до неї. Лише тоді удача стане вашим незмінним супутником на цьому нелегкому, але дуже цікавому і перспективному шляху!

Кобельський Дмитро, репетитор з історії України, портал БУКІ.

Освіта.ua
09.09.2021

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів