Osvita.ua Новини Лілія Гриневич про бюджет, батьківські кошти та вчителів
Лілія Гриневич про бюджет, батьківські кошти та вчителів

Інтерв’ю міністра освіти і науки України Лілії Гриневич на радіо «Новое время» про актуальні питання в освіті

Лілія Гриневич про бюджет, батьківські кошти та вчителів

Міністр освіти про Держбюджет 2019 року, реформи, батьківські кошти, вчителів та фінансування науки в інтерв’ю на Радіо НВ.

Видання «Новое Время» пропонує найголовніше та найцікавіше з цієї розмови.

Про нову дванадцятирічку

Для максимальної ефективності школи необхідні щонайменше три речі. Перше - достатня тривалість навчання. У нас навчальний час, за який діти здобувають повну загальну середню освіту, найкоротший у Європі. І величезна кількість матеріалу. Враховуючи вимушені перерви в навчанні, які бувають, наприклад, через епідемію грипу.

Ми маємо також забагато канікул, до того ж більше, ніж у Європі. Реформа нової української школи передбачає перехід до дванадцятирічної освіти. І якщо ми говоримо про такі системи освіти, де менше дають домашнього завдання, як правило, в них більша тривалість навчального дня, коли є велика перерва, і потім діти ще вчаться до четвертої чи п'ятої години.

Про спрощення навчання 

Ми повинні забезпечити тісні міжпредметні зв'язки. У нас є традиція попредметного вивчення фізики, хімії, біології. В дуже багатьох освітніх системах є одна дисципліна, яка має назву science і в її рамках інтегровано вивчається фізика, хімія, біологія. Тобто вивчається певне явище і розглядається з позиції фізичної, хімічної, біологічної. Таким чином формується цілісна картина світу.

Наприклад, якщо говорити про фінансову грамотність, то ми дуже багато з фінансової грамотності можемо інтегрувати у вивчення математики. І не треба спеціально запроваджувати предмет фінансова грамотність. Або, приміром, коли говоримо про громадянську освіту, то можемо чимало інтегрувати в курс історії і права.

Сьогодні насправді нові методики навчання і технічні засоби, які ми маємо (мультимедіа), дозволяють урізноманітнити процес навчання і подавати його в різний спосіб, коли діти можуть опанувати більшу кількість інформації. Наприклад, якщо вчитель сьогодні може використовувати мультимедійні ресурси і показувати одночасно відео, багатовимірні моделі, коли дитина краще це засвоює, тоді на це знадобиться менше часу.

Про підручники

Наш освітній ринок виявився неготовим так швидко виконати велике замовлення. У нас практично завершено поставки для першого класу, ми відвантажили замовлення повністю на обласні бази. Тепер відповідальність покладено на органи місцевого самоврядування, хто доставлятиме підручники до шкіл.

Ще є питання щодо десятого класу, туди підручники доставляються впродовж листопада. Усі pdf-версії підручників для десятого класу є ще з 30 серпня у нас на сайті Міністерства освіти. Десятикласники користуються комп'ютером і відповідними технічними засобами, щоб мати доступ до pdf-версії. Друковані версії надходитимуть у листопаді. 

Про вчителів

Учитель є автономним у виборі методів навчання і навіть у тому, як він планує навчальну діяльність. Ми усунули заборони, і кожен учитель може самостійно вирішити, скільки часу він приділить певній темі, він може також змінити послідовність тем. Ми сьогодні не маємо достатньо вчителів природничих предметів тощо. Тобто природничо-математична освіта також у нас в пріоритеті.

Друге - ми створюємо державну службу якості освіти і закон Про освіту "забрав" в органів місцевого самоврядування педагогічний нагляд за вчителем. Це можуть зробити тільки незалежні органи державної служби якості освіти, не підпорядковані органам місцевого самоврядування.

Державна служба якості освіти не залежить від Міністерства. Для нас дуже важливо, щоб це не робили органи місцевого самоврядування, бо тоді вони фактично можуть маніпулювати цим учителем. Ми хочемо взагалі зменшити кількість педагогічного нагляду за вчителем, треба навчитися довіряти йому. Також учителі проходять переатестацію кожні п'ять років.

Про паперову бюрократію в школі

До Дня вчителя ми якраз представили новий наказ про документообіг у школах. За нашими підрахунками, на 22% скоротили кількість обов'язкових документів, які мають заповнювати у школі, частину взагалі перевели в довільну форму. Проте не все, що ми хотіли, нам вдалося скасувати, тому що, наприклад, Державна архівна служба вимагає цілу низку документів, які у них потім мають зберігатися 75 років.

Репетиторство

За результатами зовнішнього незалежного оцінювання ми переконалися, що є дуже велика кількість дітей, які наймали репетиторів для підготовки. Але є діти, які не вдавалися до послуг репетиторів й успішно склали зовнішнє незалежне оцінювання.

Навчальний процес - це співдія, яка залежить від того, наскільки відповідально дитина ставиться до цього навчання, особливо старшокласник, який готується. Він мусить самостійно також готуватися. І, звичайно, наскільки ефективно викладає вчитель, наприклад, які методики він бере для того, щоб узагальнити весь матеріал, який потім виявиться на зовнішньому незалежному оцінюванні.

Про школи в умовах війни на Донбасі

На лінії розмежування у сірій зоні у нас розташовано майже 100 закладів. Це 60 закладів у Донецькій області і 37 - у Луганській, всього - 97 шкіл. Зараз у Луганській області функціонують усі школи, а в Донецькій - в 10-х призупинено аж 2017 року через бойові дії. В Авдіївці - дві, у Волноваському районі - три, у Ясинуватському - дві. Ще обласна школа-інтернат номер 3 також не функціонує. Дітей привозять до шкіл, але й зараз також трапляються обстріли. У нас ті школи перманентно перебувають у ремонті.

Під час  останніх обстрілів були пошкоджені школи у Бахмутському районі Донецької області. І, звичайно, це означає, що і вчителі, і діти ніколи не можуть розслабитися на повну. Постійно перебувають в напруженні і при цьому педагоги дають дітям освіту. Окрім того, діти і всі вчителі мають чітко усвідомити і знати, що робити за таких ситуацій, куди рухатись чи тікати, яким чином себе вберегти.

У школах, відповідно, є так звані протимінні програми, які ми розробляємо з міжнародними партнерами для того, щоби дитина не загинула, не пошкодила себе. Тому що це, на жаль, теж є проблемою цих територій.

Про сільську школу

У нас найбільша проблема в сільській місцевості, адже там і доступ до інтернету неналежний, і гірше забезпечення у школах.

Про учнів приватних шкіл

На одну дитину в приватній школі ми будемо видавати орієнтовно 80% від того, що ми виділяємо в державній. Тобто це, звісно, не будуть дуже великі кошти, проте це, на нашу думку, справедливо. У межах країни - 196 млн грн, приблизно 10 тис. грн на дитину на рік.

Про випускників

Сьогодні випускники українських шкіл обирають гуманітарні напрями навчання, однак із залученням на технічні напрями маємо проблему. У старшій школі у дітей має бути більша можливість вибору тих дисциплін, які їх реально цікавлять. Так, це так зване профільне навчання. Проте в межах дворічної старшої школи таке навчання дуже важко реалізовувати, тому що бракує часу. Якщо дитина прагне стати істориком, правником, то їй потрібно поглибити вивчення гуманітарних предметів, а на це знадобиться певний час.

Водночас учень має отримати загальноосвітню підготовку. Він повинен орієнтуватися в своєму організмі, в природних явищах, мати базові фізичні знання. Саме для цього інтегрується цей курс. Я вважаю, що осучаснення змісту освіти - це вивчення не лише історії фізики, а й демонстрація досягнень, зроблених у цій галузі.

Проблеми професійно-технічної освіти

На базі професійно-технічних ліцеїв ми створюємо навчально-практичні центри, де встановлюємо сучасне обладнання з найбільш дефіцитних професій. Швачка - це дуже дефіцитна професія сьогодні в Україні. Легка промисловість потерпає від того, що на ринку бракує швачок, які мають навички роботи з відповідним обладнанням. Окрім того, дефіцитними професіями є також тракторист, сантехнік. Ми обрали саме ті професії, за якими на ринку праці, так би мовити, посилюється "кадровий голод".

Окрім того, останнім часом технології зазнали суттєвих змін. Однак в галузі професійно-технічної освіти зношеність бази становить від 60 до 90%. І, до речі, ми цілий рік працювали над проектом з ЄС, який зрештою визначив пріоритетом розвиток інфраструктури професійно-технічної освіти в Україні, і ми залучатимемо до цього також Європейський інвестиційний банк.

Про роботодавців

Сьогодні роботодавці не хочуть створювати паралельну систему підвищення навчання. Ми навчаємо студентів за державні кошти в профтехосвіті, вони приходять на виробництво, і роботодавець мусить їх навчати вдруге. Тобто це таке собі даремне витрачання коштів, і зараз важливо об'єднати ці ресурси.

Вища освіта

У бюджеті вперше закладені кошти на базове наукове фінансування для університетів. Певна річ, що кошти не будуть виділені якимись часточками усім університетам. Усі виші отримуватимуть фінансові ресурси за певними критеріями. Зокрема це стосується таких закладів, що мають відповідний високий індекс з їх науковими роботами в міжнародних наукових базах, де це визнано на міжнародному рівні.

З 2019 року ми починаємо впроваджувати й задіювати Національний фонд досліджень, який фінансуватиме наукові роботи не тільки університетські, а й наукових колективів з НАН України. Це наукові колективи, які подають свою роботу за певними пріоритетами. На грантовій основі за чіткими прозорими критеріями Національний фонд досліджень виділятиме їм кошти. Зараз ресурс фонду становить 250 млн грн. Очевидно, він має бути більшим, проте спершу потрібно виробити всі ці критерії і показати формат своєї роботи.

Левова частка фінансування науки припадає на Національну академію наук. Насправді вся основна наука зосереджена в Національній академії. Для нас один з пріоритетів - покращити рівень наукових досліджень в університетах. Тому що справжня вища освіта повинна базуватися також на об'єднанні з науковими дослідженнями, інакше там не буде належної якості вищої освіти.

Мене особисто надзвичайно турбує рівень заробітної плати в галузі вищої освіти, бо у вчителів були дуже суттєві підвищення заробітної плати, зокрема у 2017 році, на 50%, і в 2018-му.

Про педагогічну освіту в Україні

Так, дійсно педагогічні університети, класичні університети, які випускають майбутніх учителів, також мають змінитися й оновити зміст свого навчання. У них теорія надзвичайно переважає над практикою. Коли приходять молоді вчителі, вони не готові одразу працювати в школі. І саме зараз ми прийняли нову концепцію педагогічної освіти. До речі, наразі ми розпочали запроваджувати українсько-фінський проект. Фіни є провідною країною щодо підготовки вчителів, адже недаремно вважається, що найкраща педагогічна освіта якраз у Фінляндії.

Навчання в інклюзивних класах

Один з пріоритетів реформи - інклюзивна освіта, а отже, матимемо інклюзивну субвенцію. На таку дитину буде більше фінансування, ніж на звичайних діток. Зокрема, цього року в бюджеті ми збільшуємо кількість ставок асистента вчителя, який допомагає вчителю в інклюзивних класах. І це дуже важливо, щоб такі дітки, які раніше перебували вдома на індивідуальному навчанні або навчалися в інтернатах дуже далеко від своєї родини, мали можливість навчатися в нормальному звичайному середовищі.

Проблеми освітньої реформи на місцях

Реалізація коштів та втілення програми на місцях. Коли є гроші - це не означає, що все гаразд, адже їх треба правильно використати. Це залежить від управлінської спроможності органів місцевого самоврядування, чи зуміли вони вчасно провести тендер, чи не долучилася під час цього тендера недобросовісна конкуренція. Понад 60% субвенції в 1 млрд грн державних коштів вже освоєно на місцях.

Освіта.ua
07.11.2018

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Віктор
З дешевої школи буде дешева робоча сила. Мені здається, що це і є найголовніше завдання влади олігархів і великого бізнесу. Своїх дітей вони навчають по англіях-швейцаріях, а простим українцям стараються дати дешевенький ерзац. Слова "шукайте кошти" мабуть найуживаніші на всіх нарадах і колегіях з питань освіти. Але ще потрібно знайти дурня, щоб ті кошти загубив, а, як відомо, таких не буває. Про освоєння коштів на місцях краще помовчати. Вони то їх освоїли, точніше присвоїли, але для школи толку від того небагато. Все за принципом "жінка моя".
Тет, в советской школе, в
классах по 40 человек (по СОРОК, или от 35 до сорока) дети КАЧЕСТВЕННО учились. Либо не надо манипулировать, либо Я делаю вывод о Вашем неумении увидеть СУТЬ проблемы((((. Репетиторство процветает НЕ от количества детей в классах. ПОЧЕМУ процветает репетиторство, Тет? (, грустно, что Вы не показываете реальность. Количество детей в классах? В Китае,любимом Вами и иже с Вами, Китае, в классах до 70 человек. ОТ СОРОКА. И учатся как-то...
Cirius
Для Тет, в советской школе, в: Вот именно, учатся как-то? А потом отсылают на настоящее обучение в США.
Коментувати
Учитель
А ще було б дуже добре, щоб діти вибирали собі вчителя у старших класах, який би підготував їх до ЗНО, а то, на жаль, існує практика, що назначає директор тих, хто йому «зручний», а не тих, хто добре володіє матеріалом і може зацікавити предметом.
Ангелина
Для Учитель: Знающих учителей - единицы, большинство - неучи, имитирующие обучение, попросту ворующие детское время!
Учитель
Для Ангелініи: Мені вас шкода,якщо вас вчили такі вчителі!!!
Пан Коцький
Для Ангелина: ІДИ В СРАКУ!
Коментувати
Родитель
"За результатами зовнішнього незалежного оцінювання ми переконалися, що є дуже велика кількість дітей, які наймали репетиторів для підготовки. Але є діти, які не вдавалися до послуг репетиторів й успішно склали зовнішнє незалежне оцінювання."Логичнее было бы сравнивать двух близнецов, как в рекламе сиропа от кашля, а не детей с разной успеваемостью, и только тогда говорить от эффективности школьного образование без репетиторства!
Tet-a-tet
Репетиторство процвітає тому, що класи переповнені, вчитель не може фізично приділити увагу кожному учневі, а таких у кожному класі як мінімум половина. Зменшім чисельність до 20 і проблема на 70% буде вирішена. А щодо методик, то вони такі, який завуч. От їх і переучуйте в першу чергу, бо саме вони і є тормозом на шляху вчителя до творчості. Щодо підручників, то тут необхідно усунути бізнесову складову і протекціонізм. Якщо в гімназії у бувшому приміщенні для їдальні відкривають книжковий магазин і примушують батьків купувати там спец. зошити виникає запитання??? 12 річну освіту підтримую повністю і три місяці конікул для ледацювання також є анахронізмом. Дитина повинна вчитися у школі, а вдома читати літературу для саморозвитку. І більше фізичних занять, а то у нас з 10 хлопців ли ше 2 придатні до служби в армії. Що, жінки будуть захищати рідну землю? Ми доходимо до того, що жінки стають мужніми, а чоловіки жіночними. Як виховуємо, так і маємо.
Реформа
Для Tet-a-tet: Что вы за учебники переживаете - откройте 4 book (вообще сайтов море). В начале каждого учебного года я скачиваю все предлагаемые учебники и выбираю те, по каким мы будем заниматься с ребенком дома. Учебники, которые раздают в школе обычно неудачные (так говорят сами учителя). И поскорей бы вводили возможность заочного обучения - школа зря потраченное время. Жаль только уроков физкультуры. А если еще и по 10000 грн будут возвращать - то вообще прелесть!
Коментувати
Tet-a-tet
Про роботодавців Гриневич лукавить. Не буде приватний власник вкладати свої кошти у розвиток профзакладів державної форми власності, це не логічно. То може вистачить МОНУ"сам не гам і другому не дам", а просто продати фірмам ПНТЗ для потреб підготовки робітників для своїх галузей і не тягнути кота за хвіст? Що важливіше? -зберегти департамент профосвіті МОНу, чи дати зелену дорогу розвитку професійних закладів в Україні? А виручені кошти вкласти в розвиток тих ПНТЗ,які стратегічно важливі для держави(електростанції, дорожна інфраструктура,річкове господарство,енергетика).До речі, у Європі не існує такої професії як сантехнік, ПНЗ готують слюсарів широкого профілю(електротехніка, сантехніка, столярка разом, аби економити на витратах), а ми далі тримаємося за совдепівський підхід. Професія швачки стала дефіцитною тому, що ПНТЗ примусово готують кравців верхнього одягу, а фірмам потрібні швеї-мотористки, тягни рівно шву і до побачення. І на це горбитися 18 міс. на машинах 1960р?
Цікавий
Для Tet-a-tet: Маємо на сьогодні два начальники по ПТНЗ: департамент професійної освіти (Кучинський) і директорат професійної освіти (Шумік). В ПТНЗ криза, а керівників - тьма.
Коментувати
Tet-a-tet
Підтримую ідею інтегрованих предметів: біохімія, фізмат,природознавство, укр.мова та література,історична наука та право,культура( етикет, релігієзнавство,співи, малювання тощо) і неправда, що для їх викладання немає спеціалістів, це більше зі страху ніж насправді.Як фізик не може знати математики?Чи хімік? Щодо педагогічної освіти для НШ то тут МОНУ має собі виставити 2 бали, не більшн. Інститутів понастворювали, а толку від них мало.
Замученный ребенок
Для Tet-a-tet: Ребенок, значит, должен знать 20 предметов, а каждая курица - химичка только свой знает?!
Тренер
Курица-училка каждая? Может, есть ещё и индюшки? Или козы? Коровы?
Тетяна
Для Замученный ребенок: Прежде, чем стать "химичкой", как вы пишете, она выучила эти 20 предметов, сдала экзамены в институт и закончила его. Теперь Ваша очередь,если хотите быть грамотным (во всех смыслах) человеком.
Коментувати
Реформе дорогу
Поддерживаю министра Гриневич. Нигде в Европе нет такого балагана в школе как в Украине: в течении учебного года идет немыслимая перегрузка, зато в течении летних каникул дети страдают от безделья. Старшеклассникам - гуманитариям действительно нужны часы политологии, культурологии, истории искусств, например, а химия, физика и биология должны быть представлены интегрировано (вопрос где взять эрудированных специалистов для такого предмета, этим учителям - недоучкам проще оставить все как есть и визжать про уничтожение образования и поднятие зарплаты).
Васько
Для Реформе дорогу: дети страдают от безделья...хм.
Ну-да
Некоторые дети «начинают страдать» от безделья уже в мае и почти до середины сентября, когда их родители возят по разным курортам. (Конечно те, у которых есть деньги).
Коментувати
Селёдка под шубой
Схема мыслительного горизонта глубока, ох глубока. Охохх....60% от 1 млрд.грн. уже освоено...охохх....
VL
Якщо замість фізики, хімії, біології, географії запровадити інтегрований курс, то не отримаємо навіть фрагментарної картини світу.
Школа
Все згадала тільки про вчительську зарплату, як завжди забула пообіцяти.Навіщо рабам платити,вони і так роблять!
мидобрі
Шановні держави світу! Маємо цінного реформатора в галузі освіти! З ким поділитись? Віддаємо безкоштовно, в якості гуманітарної допомоги.
serj
Мадам з Альдебарану? Чи із Альфи Центавра? Та ні. Судячи з висловлювань - з туманності Андромеди!
Вчитель
"Усі pdf-версії підручників для десятого класу є ще з 30 серпня у нас на сайті Міністерства освіти". Так, звичайно. З хімії аж по одному підручнику для рівня стандарту і для профільного рівня. І процедури вибору вони не проходили. От такий собі "вибір без вибору".
Родион
ЦИТ:"Я вважаю, що осучаснення змісту освіти - це вивчення не лише історії фізики, а й демонстрація досягнень, зроблених у цій галузі."
Родион
Це щось із "Письма учёному соседу" А.П.Чехова.
Коментувати
Соломія
Питання залишається тільки одне: "Хто буде прюцювати?, якщо зарплата зменшилась на 20% відсотків у жовтні, а за вересень , заборговані кошти в Солом’янському районі м.Києва вчителям так і не повернули."
Вітя shapka
Для Соломія: Гриневич.
Ні, не буде
Їй ніколи – вивчає досвід різних країн. Кожний рік у нас запроваджують «передовий досвід» чергової країни. Була Польща, тепер Фінляндії. На майбутній, (так здається). Буде Японія…
Заділо
А пахне, як Китай
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!