Osvita.ua Законодавство Позашкільна освіта Про методичні рекомендації щодо організації оздоровлення дітей та проведення виховної роботи у дитячих закладах оздоровлення і відпочинку

Про методичні рекомендації щодо організації оздоровлення дітей та проведення виховної роботи у дитячих закладах оздоровлення і відпочинку

Лист МОН № 1/9-384 від 01.06.10 року

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

№ 1/9-384 від 01 червня 2010 року

Міністерство освіти і науки
Автономної Республіки Крим,
управління освіти і науки обласних,
Київської та Севастопольської міських
державних адміністрацій

Інститути післядипломної педагогічної освіти

Про методичні рекомендації

З метою якісної підготовки та проведення літньої оздоровчої кампанії у 2010 році Міністерства освіти і науки надсилає для використання в роботі методичні рекомендації щодо організації оздоровлення дітей та проведення виховної роботи у дитячих закладах оздоровлення та відпочинку.

Просимо довести зазначені методичні рекомендації до відома керівників навчальних та оздоровчих закладів.

Додаток: на 7 арк.

Заступник Міністра       І.П.Зайцева

Додаток до листа МОН
від 01.06.2010 № 1/9-384

Методичні рекомендації
щодо організації оздоровлення дітей та проведення виховної роботи у дитячих закладах оздоровлення і відпочинку

Питання організації відпочинку та оздоровлення дітей є невід’ємною складовою державної політики України.

Основні засади державної політики у сфері оздоровлення та відпочинку дітей, повноваження органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування, правові, фінансові та організаційні засади утворення і діяльності дитячих закладів оздоровлення та відпочинку, права, обов’язки та відповідальність усіх учасників процесу визначені Законом України "Про оздоровлення та відпочинок дітей" (від 04.09.2008 №375-VI). Конкретизуються ці положення у Типовому положенні про дитячий заклад оздоровлення та відпочинку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.04.2009 №422.

Відпочинок − це комплекс спеціальних заходів соціального, виховного, медичного, гігієнічного, спортивного характеру, що забезпечують протягом відпочинкової зміни організацію дозвілля дітей, відновлення фізичних і психічних функцій дитячого організму, сприяють розвитку духовності та соціальної активності дітей та здійснюються в дитячому закладі оздоровлення та відпочинку.

Оздоровлення − комплекс спеціальних заходів соціального, виховного, медичного, гігієнічного, спортивного характеру, спрямованих на поліпшення та зміцнення фізичного і психологічного стану здоров`я дітей, що здійснюється в дитячому закладі оздоровлення та відпочинку протягом оздоровчої зміни.

Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку – це постійно або тимчасово діючий, спеціально організований або пристосований заклад, призначений для оздоровлення, відпочинку, розвитку дітей, що має визначене місце розташування, матеріально-технічну базу, кадрове забезпечення та технології для надання послуг з оздоровлення та відпочинку дітей відповідно до державних соціальних стандартів надання послуг з оздоровлення та відпочинку.

Відповідно до умов та особливостей діяльності дитячі заклади оздоровлення та відпочинку поділяються на 2 основні типи: заклади оздоровлення та заклади відпочинку.

До дитячих закладів оздоровлення відносяться: дитячий заклад санаторного типу, дитячий центр, позаміський дитячий заклад оздоровлення та відпочинку.

Тип закладу оздоровлення

Термін роботи

Режим роботи

Послуги, які отримує дитина

1.

Дитячий заклад санаторного типу (може бути спеціалізованим)

Протягом року

Цілодобово

Поряд з оздоровчими надається комплекс медичних послуг, спрямованих на поліпшення стану здоров’я дітей, запобігання захворюванням

2.

Дитячий центр

Протягом року

Цілодобово

Послуги оздоровлення

3.

Позаміський заклад оздоровлення та відпочинку

Протягом року, сезонно або під час канікул

Цілодобово

Послуги оздоровлення


До дитячих закладів відпочинку відносяться: табір з денним перебуванням, дитячий заклад праці та відпочинку, наметове містечко.

Тип закладу відпочинку

Термін роботи

Режим роботи

Послуги, які отримує дитина

1.

Табір з денним перебуванням

Тимчасово утворений у навчальному закладі, закладі культури тощо

Протягом дня, але не менше 6 годин

Забезпечується належний догляд, виховний процес, повноцінне дозвілля дітей, розвиток їх здібностей та інтересів

2.

Дитячий заклад праці та відпочинку

Тимчасово діючий заклад

Денне або цілодобове перебування

Поряд з відпочинком організовується трудова діяльність з метою формування трудових інтересів і навичок

3.

Наметове містечко

Тимчасово діючий заклад

Денне або цілодобове перебування

Комплекс заходів, спрямованих на формування навичок безпечної життєдіяльності, самообслуговування, колективізму.


У всіх типах закладів можуть організовуватися відпочинкові або оздоровчі зміни.

Тип зміни

Тривалість зміни

Послуги, які отримує дитина

1.

Відпочинкова

Не менше 14 днів

Послуги з відпочинку

2.

Оздоровча

Не менше 21 дня

Послуги з оздоровлення та відпочинку


Крім того, за спрямуванням діяльності дітей відпочинкові та оздоровчі зміни можуть бути профільними чи тематичними.

Зміна

Послуги, які отримує дитина

1.

Профільна (туристична, спортивна, додаткової освіти: юних біологів, математиків, екологів тощо)

Послуги з оздоровлення та відпочинку, а також комплекс послуг, спрямованих на розвиток певних здібностей та інтересів

2.

Тематична

Послуги з оздоровлення та відпочинку, а також комплекс додаткових послуг, спрямованих на розвиток її здібностей та інтересів за напрямами позашкільної освіти, фізичної культури та спорту, соціальної реабілітації, соціального захисту тощо за спеціальною програмою


Однією з умов повноцінного оздоровлення та розвитку дітей є раціональний режим їх перебування в оздоровчому закладі. При складанні режиму враховуються такі фактори, як тематику відпочинкових чи оздоровчих змін, природно-кліматичні умови, санітарно-гігієнічні вимоги, вимоги до харчування та сну дітей. Режим дня має забезпечити дітям максимальне перебування на свіжому повітрі, участь в оздоровчих, фізкультурних і спортивних заходах, достатню тривалість сну, повноцінне харчування.

Основне місце в режимі дня посідає харчування, яке є одним з найважливіших чинників збереження здоров’я та працездатності. Правильно організоване харчування сприяє фізичному та розумовому розвитку, зміцнює організм, створює бадьорий настрій. В окремих випадках харчування відіграє роль лікувального фактора (дієтичне, лікувальне харчування). Тому в режимі дня дитячих закладів оздоровлення та відпочинку приймання їжі дітьми слід суворо регламентувати в часі: після 3-4 годинної перерви, як мінімум, тричі на добу у встановлені години.

Повноцінний відпочинок та оздоровлення дітей неможливо забезпечити без здорового сну, потреба в якому тим більша, чим дитина молодша. Мінімальна тривалість сну для учнів молодшого шкільного віку − 11-10 год., середнього шкільного віку − 10-9 год., старшого шкільного віку − 9-8 год. При організації сну мають враховуватися стан здоров’я дитини, її фізичний розвиток, стомлюваність, а також необхідність за 1-1,5 год. до сну припинити заходи, що викликають фізичне, розумове чи емоційне напруження.

Для оптимального розподілу навантаження протягом дня та посилення оздоровчого ефекту доцільним є чергування видів діяльності дітей з врахуванням їх віку, статі, стану здоров’я та функціональних можливостей. Як свідчить практика, процес життєдіяльності дітей в закладах оздоровлення традиційно поділяється на три блоки: перша половина дня, друга половина дня та вечірній блок. У першій половині дня доцільно організовувати освітню та трудову діяльність. Друга половина дня є більш сприятливою для проведення пізнавальної та спортивної діяльності. Вечірній блок раціональніше присвятити дозвіллєво-розважальній програмі та вільному спілкуванню.

Слід зазначити, що з огляду на чималу насиченість дозвіллєво-розважальної програми в дитячих оздоровчих закладах необхідно щодня передбачати можливість дітям побути наодинці з собою, щоб вони мали змогу проаналізувати та осмислити побачене та відчуте. Для цього виділяється не менш як 1,5 години вільного часу з рівномірним розподілом його на першу та другу половини дня.

Крім створення умов для оздоровлення та відпочинку дітей, оздоровчий заклад має значний потенціал для виховання особистості через залучення до різних видів діяльності: пізнавальної, трудової, ігрової, художньо-естетичної, фізкультурно-спортивної, екологічної тощо.

Надзвичайно емоційне середовище сприяє самоствердженню особистості, розкриттю власних талантів, набуттю життєвого досвіду, руйнуванню негативних стереотипів. Неформальний дитячий колектив розкриває перед дітьми нові цінності стосунків, нові можливості самореалізації, допомагає розвинути лідерські та комунікативні здібності.

Виховна робота у дитячому закладі оздоровлення та відпочинку має певні особливості, які необхідно враховувати педагогам. Зокрема, вона проводиться з дітьми, які певний час знаходяться поза сім’єю у тимчасових колективах дітей з різним соціальним досвідом, здійснюється на принципах вільної участі дітей у заходах з необхідністю збереження життя та здоров’я дітей; режимні моменти є  складовою виховного процесу тощо.

Оскільки виховний вплив на дитину в дитячому оздоровчому закладі здійснюється не стільки педагогом, скільки дитячим колективом, одним з найважливіших завдань виховного характеру залишається формування такого тимчасового дитячого колективу, який не пригнічує індивідуальність, а допомагає їй проявити себе всебічно, сприяє розвитку комунікативних навичок. Життя в тимчасовому колективі дає дитині шанс розкритись як  особистості, стимулює до активного спілкування та пошуку свого місця в ньому. Виховний потенціал колективу підсилюється цікавими та доступними заходами, у яких є місце кожній дитині.

Важливим чинником активної участі дітей у колективних справах є внесення романтики в повсякденне життя та організація справ на змагальній основі.

Для творчого, інтелектуального, культурного та фізичного розвитку дітей у закладах оздоровлення та відпочинку мають працювати гуртки, студії, секції, та інші творчі об'єднання, спрямовані на задоволення інтересів, індивідуальних потреб і запитів їх учасників. Робота цих гуртків організовується у зручний для відвідування дітьми час. Зміст гурткової роботи повинен відповідати віку дітей.

Розширенню діапазону інтересів дітей, фізичному та духовному оздоровленню сприяє різноманітна дозвіллєва діяльність. У зв'язку з цим рекомендуємо передбачити проведення різнопланових заходів:

  • тематичних культурно-виховних заходів (конкурсів, вікторин, театральних, концертних дійств), спрямованих на виховання в дітей почуття національної самосвідомості, патріотизму, популяризацію загальнолюдських і  національних цінностей (ігрові програми "Ура, канікули!", "Ремесла рідного краю", гра-подорож "Ми в Європі", "Стежками Перемоги", конкурсні програми "Табір (загін) має талант", "Наш Х-фактор", "Краса і гордість табору (загону)", "Нумо, козаки!", КВК тощо);
  • спортивних та туристичних змагань, подорожей, тематичних естафет, конкурсу бардівської пісні;
  • конкурсів юних біологів, математиків, екологів, інтелектуальних естафет, інтерактивних ігор;
  • випуск періодичних, стендових видань, роботу прес-центрів в рамках профілю зміни.

Крім того, доцільними будуть заходи, спрямовані на виявлення, навчання та підтримку юних лідерів, органів дитячого самоврядування, а також залучення в установленому порядку дитячих та молодіжних організацій до участі в патріотично-виховній, культурно-просвітницькій, спортивній, краєзнавчій і туристській роботі з дітьми тощо.

При організації заходів важливо витримувати оптимальний баланс між масовими, груповими, індивідуальними формами роботи. Урізноманітненню діяльності дітей сприяє використання у виховному процесі інноваційних технологій: методу проектів, інтерактивних форм в організації колективних творчих справ, програмування діяльності змін різного типу та ін.

Під час планування виховної роботи необхідно враховувати державні,  народні свята, історичні та пам’ятні дати, що припадають на період оздоровлення.

У період літнього відпочинку в оздоровчих закладах особливу увагу необхідно приділяти питанням збереження життя та здоров’я дітей, попередженню дитячого травматизму, нещасних випадків. Для цього в оздоровчому дитячому закладі мають бути створені безпечні умови для  проживання, харчування, медичного обслуговування дітей з належним дотриманням санітарно-гігієнічних норм відповідно до вимог Законів України “Про оздоровлення та відпочинок дітей” (від 04.09.2008  №375-VI), "Про охорону дитинства" (від 26.04.2001 № 1402-ІІІ), "Про забезпечення санітарно-епідеміологічного благополуччя населення" (від 24.02.1994 №4004-ХІІ), "Про пожежну безпеку" (від 17.12.1993 №3745-ХІІ), наказу МОН від 09.04.2010 №299 "Про організацію літнього оздоровлення та відпочинку дітей у 2010 році".

Під час проведення екскурсійних поїздок необхідно керуватися рекомендаціями, які визначені у листі Міністерства освіти і науки "Щодо організації екскурсійних поїздок" (від 27.04.2010 №289), під час перевезення  залізничним транспортом організованих дитячих колективів до місць оздоровлення – Постановою Головного державного санітарного лікаря на залізничному транспорті України від 12.04.2010 №150-ЦСАН "Про гігієнічні вимоги до умов перевезення залізничним транспортом організованих дитячих колективів".

Причиною різних захворювань чи повільного росту і розвитку дитячого організму може стати недостатнє чи неправильне харчування. Тому дитячий заклад оздоровлення та відпочинку має забезпечити збалансоване харчування дітей, дотримуючись норм харчування, вимог щодо якості та безпеки продукції, які визначені постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження норм харчування у навчальних та оздоровчих закладах" (від 22.11.2004 № 1591) та Порядком організації харчування дітей у навчальних та оздоровчих закладах (наказ МОЗ, МОН від 01.06.2005 №242/239).

Крім того, організовуючи харчування у дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, необхідно передбачити забезпечення дітей продуктами з високою харчовою цінністю.

Повноцінний відпочинок дітей може бути забезпечений лише за умови дотримання санітарно-гігієнічних вимог, які регламентовані постановами Головного державного санітарного лікаря України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя дітей під час відпочинку та оздоровлення у дитячих оздоровчих закладах" (від 15.09.2006 № 33).

Під час оздоровлення та відпочинку дітей заклад має створити належні умови для надання їм медичних послуг, в тому числі кваліфікованої дошпитальної допомоги в разі захворювання чи травмування. Лікарі та медичні працівники дитячих закладів оздоровлення та відпочинку повинні мати відповідну кваліфікацію, підготовку та стаж практичної роботи не менше 3 років. Комплекс медичних послуг, спрямованих на поліпшення стану здоров’я дітей і запобігання захворюванням, регламентується постановами Головного державного санітарного лікаря України "Про медико-санітарне забезпечення літнього відпочинку та оздоровлення дітей" (від 07.05.2001 №53), "Про посилення медико-санітарного забезпечення відпочинку та оздоровлення дітей” (від 17.07.2009 № 16) та наказом Міністерства охорони здоров’я "Про організацію медичного забезпечення відпочинку та оздоровлення дітей влітку 2010 року" (наказ МОЗ від 22.04.2010 №357).

Оскільки діти в період відпочинку зазвичай послаблюють самоконтроль, з ними необхідно постійно проводити відповідні інструктажі, тематичні бесіди. У спеціально відведеному для інформування місці доцільно оформити стенд “Куточках безпечного відпочинку” для розміщення застережливої, профілактичної інформації, порад про надання першої допомоги потерпілим у різних життєвих ситуаціях, роз’яснень щодо шкідливого впливу тютюнопаління, алкоголю та наркотиків, порад щодо здорового способу життя.

Органам управління освітою різного рівня необхідно забезпечити контроль за діяльністю дитячих закладів оздоровлення та відпочинку, від якості та системності якого в значній мірі залежить результативність літньої оздоровчої кампанії.


01.06.2010

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Популярні новини
Керівники шкіл та вишів подаватимуть е-декларації Починаючи з 01 січня 2017 року, освітяни-керівники будуть зобов'язані подавати е-декларації
В МОН хочуть відкрити процедуру надання грифів Міністерство освіти має намір зробити відкритою процедуру надання грифу навчальній літературі
МОН зменшить регуляторний вплив на школи У відомстві переглянуть накази МОН на предмет зменшення регуляторного впливу в освіті
В Україні планують провести Рік німецької мови Україна та Німеччина обговорили питання проведення у 2017 році Року німецької мови в Україні
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!