Osvita.ua Законодавство Позашкільна освіта Про стан злочинності серед неповнолітніх у І півріччі 2011 року та основні завдання органів управління освітою щодо профілактики правопорушень серед неповнолітніх

Про стан злочинності серед неповнолітніх у І півріччі 2011 року та основні завдання органів управління освітою щодо профілактики правопорушень серед неповнолітніх

Лист МОНмолодьспорт №1/9-761 від 10.10.11 року

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

№1/9-761 від 10 жовтня 2011 року

Міністерство освіти і науки,
молоді та спорту Автономної Республіки Крим,
управління освіти і науки обласних,
Київської та Севастопольської
міських державних адміністрацій

Про стан злочинності серед неповнолітніх
у І півріччі 2011 року та основні завдання
органів управління освітою щодо профілактики
правопорушень серед неповнолітніх

Подолання злочинності серед неповнолітніх є одним з найважливіших завдань органів управління освітою та педагогічних колективів навчальних закладів. Дієвим засобом його вирішення є моніторинг стану підліткової злочинності серед неповнолітніх, аналіз отриманих даних і  вчасне реагування на негативні явища у  молодіжному середовищі.

Відділом позашкільної освіти, виховної роботи та захисту прав дитини узагальнено оперативну інформацію про стан злочинності серед неповнолітніх за 6 місяці 2011 року, що надійшла від Міністерства освіти і науки, молоді та спорту АР Крим, управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій.

У І півріччі 2011 року на обліку в підрозділах кримінальної міліції у справах дітей органів внутрішніх справ України знаходилося 12837 учнів загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів. З числа неповнолітніх цієї категорії 1,6% − у віці 6-10 років, 18,4% − у віці 11-13 років (причому кількість неповнолітніх цієї категорії у порівнянні з аналогічним періодом 2010 року зросла на 4,1%) , 80% − у віці 14-18 років.

Із загальної кількості дітей, які перебували на обліку, – 652 з числа дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування.

Дівчат на обліку − 1887 осіб, що складає 14,7% від загальної кількості поставлених на облік.

За 6 місяців 2011 року неповнолітніми скоєно 11781 адміністративне правопорушення, що на 59,4% більше, ніж за аналогічний період 2010 року.

За звітний період неповнолітні скоїли 4551 злочини, що на 3%  більше, ніж у січні-червні 2010 року.

За 6 місяців 2011 року в складі груп скоєно 432 злочини учнями загальноосвітніх навчальних закладів і 225 злочинів − учнями професійно-технічних навчальних закладів, що в цілому складає відповідно 5,7% та 4,9% від загальної кількості протиправних дій, скоєних неповнолітніми.

Зросла на 44 % кількість неповнолітніх, які скоїли злочини у сфері обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів або прекурсорів. Кількість неповнолітніх, які вживали наркотичні засоби, психотропні речовини, їх аналоги або прекурсори, в січні-червні 2011 року склала 310 осіб. Серед неповнолітніх цієї категорії – по 59 учнів загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів.

У стані алкогольного сп’яніння учнями загальноосвітніх навчальних закладів вчинено 147 злочинів, учнями професійно-технічних навчальних закладів – 114, що в цілому на 10,5% менше, ніж у січні-червні 2010 року.

У першому півріччі 2011 року загальна чисельність неповнолітніх, які самі потерпіли від тих чи інших злочинів, склала  3962 особи. Жертвами зґвалтувань (або замахів) стали 96 неповнолітніх У дорожньо-транспортні пригоди потрапили 218 учнів. 72 неповнолітніх стали жертвами суїцидів.

Оперативно-профілактичні заходи, проведені у І півріччі ц.р., виявили, що поза навчальним процесом залишалися 1214 дітей шкільного віку. З їх числа 170 неповнолітніх влаштовано до ЗНЗ, 23 – до ПТНЗ, 355 – до притулків, центрів; працевлаштовано 24 неповнолітніх.

Аналіз оперативних даних з регіонів свідчить, що протягом 6 місяців 2011 року кількість неповнолітніх, які скоїли злочини, в цілому зменшилася на 5,3%, проте значне зростання цього показника відбулося в Київській  (на 9,9%), Миколаївській (на 22,2%), Хмельницькій (на 18,8%), Чернігівській (на 25,6%), Чернівецькій (на 21%) областях та м. Києві (на 14,4%). У Запорізькій, Івано-Франківській, Київській, Чернігівській областях і м.Києві збільшилася кількість учнів, які перебували на обліку в підрозділах кримінальної міліції у справах дітей органів внутрішніх справ України. У Дніпропетровській, Херсонській областях, містах Києві та Севастополі суттєво зросла чисельність дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, що перебувають на обліку. Число дівчат, які знаходяться на обліку, значно збільшилося у Рівненській, Херсонській та Черкаській областях. У Дніпропетровській області кількість учнів, які вчинили злочини у стані алкогольного сп’яніння, зросла майже удвічі. У Запорізькій, Київській, Луганській, Львівській, Одеській, Хмельницькій областях і м. Києві зросла кількість неповнолітніх, які скоїли злочини у сфері обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів або прекурсорів. У Дніпропетровській, Житомирській, Кіровоградській та Харківській областях зросла кількість учнів загальноосвітніх навчальних закладів, які стали жертвами суїцидів. Насторожує і той факт, що в Одеській області та м.Києві значно збільшилася кількість дітей, які залишилися поза навчальним процесом (статистичні дані в розрізі регіонів додаються).

Аналіз даних моніторингу засвідчив, що основними причинами вчинення неповнолітніми протиправних дій є недостатній життєвий досвід, схильність до наслідування дорослих, не завжди позитивний вплив на дітей оточуючого середовища, намагання звільнитися від опіки з боку батьків, віра в безкарність, недостатній рівень самокритичного ставлення до власних вчинків, неправильна оцінка складних життєвих ситуацій, вживання спиртних напоїв чи наркотичних речовин, безконтрольність з боку вихователів та недостатній рівень профілактичної роботи з неповнолітніми тощо.

Викликає занепокоєння щорічне зростання кількості злочинів, вчинених підлітками з використанням Інтернету чи під впливом негативного контенту (інформація про виготовлення та розповсюдження наркоречовин, способи крадіжки грошей, виготовлення вибухівки тощо). Крім того, у більшості випадків діти, які пропускають школу, годинами перебувають у комп’ютерних та Інтернет-клубах, неконтрольовано переглядаючи Інтернет-сайти, що містять ігри та сюжети з елементами насильства, жорстокості, розпусти.

Розв’язанню цих проблем має сприяти безумовне забезпечення безпечного доступу дітей і молоді до мережі, навчання їх основам безпеки в Інтернеті.

Окремої уваги потребує підвищення рівня просвітницької роботи з батьками щодо ризиків, які таїть в собі глобальна мережа, надання їм допомоги з питань захисту дітей від впливу шкідливої інформації.

Важлива роль у цьому процесі належить педагогічним працівникам, які мають володіти формами і методами просвітницької роботи з учнями та їх батьками щодо попередження ризиків негативного контенту. Така діяльність має базуватися на знаннях наслідків негативного впливу інформації на дітей і молодь, вмінні донести до дітей важливість Інтернет-безпеки для забезпечення власного духовного та соціального благополуччя, психічної рівноваги.

З метою надання батькам і педагогам допомоги з питань захисту дітей від ризиків Інтернету Міністерство пропонує використовувати розроблені в Україні посібники та перелік рекомендованих для дітей онлайн-ресурсів. Матеріали, що допоможуть дізнатися, які сайти відвідує дитина, які програми потрібно встановити на комп’ютер, щоб захистити її від онлайн-загроз, як формувати у дітей навички безпечного користування мережею, розміщені на офіційному сайті Міністерства у розділі “Позашкільна освіта, виховна робота та захист прав дитини”. Навчальні матеріали для учнів, їх батьків і вчителів розміщені також на спеціальному веб-ресурсі www.onlandia.org.ua, який розроблено в рамках реалізації програми “Онляндія: безпека дітей в Інтернеті”, спрямованої на навчання дітей і молоді безпечному користуванню Інтернетом.

Позитивний досвід з цього питання накопичено у Житомирській області. З метою захисту дітей та молоді від загроз Інтернету для батьків учнів, керівників навчальних закладів і фахівців соціально-психологічних служб у навчальних закладах Житомирщини проводяться "круглі столи" на тему "Безпека дітей в Інтернеті", "Безкоштовна соціальна послуга "Батьківський контроль".

Нові ефективні методи і форми виховної роботи з дітьми та молоддю, які сприяють попередженню злочинності серед неповнолітніх, активно використовуються в більшості регіонів України.

Зокрема, в АР Крим і Вінницькій області проводяться виїзні засідання відповідних фахівців органів управління освітою та керівників навчальних закладів суміжних регіонів, метою яких є обмін досвідом роботи щодо попередження підліткової злочинності, бездоглядності та безпритульності, негативних явищ у молодіжному середовищі.

У Вінницькій області здійснюється моніторинг працевлаштування випускників та дітей з так званої "групи ризику" після закінчення ними навчальних закладів. Серед учнів і студентів навчальних закладів проводяться роз’яснювальні та попереджувально-профілактичні заходи "Молодіжні субкультури", "Субкультура та її групи" тощо, метою яких є недопущення вчинення правопорушень прихильниками радикально налаштованих молодіжних груп "Готи", "Емо", "Неформали".

У Дніпропетровській області в Дніпропетровському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти до програми курсової підготовки практичних психологів внесено додатково лекції: "Профілактична модель психологічного супроводу навчально-виховного процесу", "Профілактика девіантної поведінки учнів", "Профілактика порушень у розвитку особистості", "Профілактика виникнення психотравмуючих ситуацій", "Профілактика шкільної дезадаптації", "Профілактика соціальної дезадаптації", "Методика проведення психолого-педагогічного консиліуму з проблемної поведінки дітей та підлітків".

У м.Києві в навчальних закладах проводиться інформаційно-просвітницька робота, спрямована на запобігання формування та розвитку в дітей та молоді залежності від азартних і комп’ютерних ігор, інтернетзалежності.

У Київській області при управліннях освіти створено консультаційні пункти для педагогічних працівників з питань організації та здійснення превентивного виховання підлітків, банки даних про авторські програми з виховної роботи.

У Миколаївській області з метою зняття агресії в дітей і молоді у навчальних закладах збільшено кількість колективних виховних заходів і спортивних змагань командного типу на уроках фізкультури та під час роботи груп подовженого дня. З батьками учнів активно проводиться роз’яснювальна робота щодо необхідності постійного контролю за зайнятістю дітей у позаурочний час. Між навчальними закладами області щорічно проводиться конкурс на кращий відеофільм про систему роботи навчального закладу щодо здорового способу життя, присвячений Всесвітньому дню здоров’я.

У Полтавській області в рамках впровадження обласного проекту "Емоційний інтелект і сучасна школа" для практичних психологів проводяться тренінги "Базові навички медіаторів шкільної служби розв’язання конфліктів", на яких учасники оволодівають навичками медіатора, вчаться використовувати нові комунікативні техніки.

У Рівненській області за ініціативи управління освіти і науки облдержадміністрації на місцевому телебаченні створено періодичну телевізійну програму для дітей та молоді "СвітОсвіт", одними із завдань якої є висвітлення кращих зразків сімейного виховання, інформування громадськості області щодо організації дозвілля неповнолітніх, зайнятості їх в позаурочний час, дотримання законодавства з питань охорони дитинства. Для батьків учнів транслюються тематичні телепередачі "Діти. Школа. Вулиця", в яких порушуються проблеми відвідування учнями навчальних закладів, висвітлюються наслідки безконтрольності за дітьми з боку батьків тощо.

У Харківській області педагогічні працівники забезпечені методичними рекомендаціями з питань попередження правопорушень учнями – членами радикально налаштованих молодіжних організацій; молодь широко залучається до соціальних акцій "Молодь за закон", "Молодь проти наркоманії та СНІДу".

У Чернівецькій області в місцевій і шкільній пресі започатковані постійні рубрики, присвячені проблемам підліткової злочинності та подолання негативних явищ у молодіжному середовищі.

Незважаючи на певні позитивні зрушення,  наявний стан злочинності серед неповнолітніх вимагає продовження цілеспрямованої системної роботи щодо профілактики злочинності та правопорушень серед учнів загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів.

З цією метою Міністерство вважає за доцільне:

1. Міністерству освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій:

  • забезпечити безумовне виконання Інструкції з обліку дітей і підлітків шкільного віку в частині своєчасного здійснення обліку в повному обсязі;
  • посилити контроль за обмеженням доступу учнів з комп’ютерів навчальних закладів до Інтернет-ресурсів забороненого змісту, включити питання забезпечення інформаційної безпеки дітей і підлітків до розгляду на засіданнях колегій управлінь освіти;
  • підвищити рівень міжвідомчої співпраці з підрозділами кримінальної міліції у справах дітей, іншими органами та установами, які здійснюють профілактику злочинності неповнолітніх, дитячої бездоглядності й безпритульності;
  • вжити заходів щодо підвищення рівня психолого-педагогічного супроводу дітей та підлітків з "групи ризику";
  • організувати вивчення та поширення передового педагогічного досвіду з питань попередження дитячої та підліткової злочинності, створити в управліннях освіти і науки різного рівня банки даних про форми й методи профілактичної роботи.

2. Начальникам управлінь освіти і науки Київської, Миколаївської, Хмельницької, Чернігівської, Чернівецької облдержадміністрацій та Київської міськдержадміністрації проаналізувати причини підвищення рівня злочинності серед неповнолітніх у регіоні, розробити ефективні заходи щодо попередження протиправних проявів серед підлітків та взяти під особистий контроль їх виконання.

3. Начальникам управлінь освіти і науки Донецької та Львівської облдержадміністрацій посилити контроль за здійсненням моніторингу стану злочинності та правопорушень серед неповнолітніх, удосконалити систему взаємообміну інформацією про стан правопорушень, бездоглядності та безпритульності серед дітей і молоді з підрозділами кримінальної міліції у справах дітей та відповідними соціальними службами.

Питання попередження злочинності серед неповнолітніх і превентивного виховання дітей і молоді повинно перебувати на особливому контролі органів управління освітою усіх рівнів. Зміст листа просимо довести до відома працівників районних (міських) управлінь (відділів) освіти, керівників навчальних закладів.

Про проведену роботу інформувати Міністерство до 1 грудня 2011 року.

Додаток: на 6 арк.

Заступник Міністра       Б.М. Жебровський

Освіта.ua
10.10.2011

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Популярні новини
Учителів можуть звільняти за аморальні вчинки, - ВСУ Верховний суд надав роз'яснення щодо звільнення педагогів, які себе скомпрометували
Нова українська школа: 9 змін, які пропонує Міносвіти Це буде «школа компетентностей», яка співпрацюватиме з батьками і враховуватиме індивідуальність
Мертві бджоли… Оновленню програм із української мови Навчання української за 29 років не змінило своєї суті й не виконує ролі, яку належить виконувати
Діти мають виходити зі школи багатомовними, - міністр За словами Лілії Гриневич, володіння кількома мовами збільшує освітні можливості дітей
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!