Osvita.ua Законодавство Інше Про затвердження Вимог до закладів, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, та кваліфікаційних вимог до спеціалістів, які здійснюють таку підготовку

Про затвердження Вимог до закладів, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, та кваліфікаційних вимог до спеціалістів, які здійснюють таку підготовку

Наказ МВС України, Міністерство транспорту та зв'язку України, МОН України, Міністерство праці та соціальної політики України № 385/934/828/337 від 07.09.09 року

МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ

МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ ТА ЗВ'ЯЗКУ УКРАЇНИ

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

МІНІСТЕРСТВО ПРАЦІ ТА СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ

НАКАЗ

№ 385/934/828/337 від 07 вересня 2009 року

Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
8 жовтня 2009 р.
за № 947/16963

Про затвердження Вимог до закладів,
що проводять підготовку, перепідготовку
і підвищення кваліфікації водіїв
транспортних засобів, та кваліфікаційних
вимог до спеціалістів, які здійснюють таку підготовку

Відповідно до Закону України "Про дорожній рух" та Порядку державної акредитації закладів, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, та атестації їх спеціалістів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 травня 2009 року № 490 , наказуємо:

1. Затвердити Вимоги до закладів, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, та кваліфікаційні вимоги до спеціалістів, які здійснюють таку підготовку (далі - вимоги), що додаються.

2. Начальникам головних управлінь, управлінь МВС в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, Міністру освіти і науки Автономної Республіки Крим, начальникам управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, заступнику Міністра транспорту та зв'язку - Голові Державної адміністрації автомобільного транспорту, начальнику Головної державної інспекції на автомобільному транспорті Міністерства транспорту та зв'язку України:

2.1. Довести до відома закладів усіх форм власності, що проводять підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, затверджені вимоги.

2.2. Організувати вивчення зазначених вимог працівниками підпорядкованих служб і підрозділів.

2.3. Забезпечити дотримання цих вимог під час здійснення обстеження матеріально-технічної бази закладів, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, та проведення атестації спеціалістів, які здійснюють таку підготовку.

3. Департаменту Державтоінспекції МВС забезпечити контроль за дотриманням встановлених вимог під час проведення державної акредитації таких закладів та атестації їх спеціалістів.

4. Наказ набирає чинності через десять днів після його державної реєстрації, але не раніше дня його офіційного опублікування.

5. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Міністра внутрішніх справ Савченка О.І., заступника Міністра транспорту та зв'язку - Голову Державної адміністрації автомобільного транспорту Кравчука П.К., першого заступника Міністра освіти і науки Гребельника О.П. і заступника Міністра праці та соціальної політики Іванкевича В.В.

6. Наказ надіслати за належністю.

Міністр внутрішніх
справ України       Ю.В. Луценко

Перший заступник
Міністра транспорту
та зв'язку України       В.В. Шевченко

Міністр освіти
і науки України       І.О. Вакарчук

Міністр праці
та соціальної
політики України       Л.Л. Денисова

ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
внутрішніх справ України,
Міністерства транспорту та зв'язку України,
Міністерства освіти і науки України,
Міністерства праці та соціальної політики України
07.09.2009 № 385/934/828/337

Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
8 жовтня 2009 р. за № 947/16963

ВИМОГИ
до закладів, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, та кваліфікаційні вимоги до спеціалістів, які здійснюють таку підготовку

I. Загальні вимоги

1.1. Заклад, що проводить підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів (далі - заклад), для здійснення підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів повинен мати кабінети (класи), навчальні посібники і наочне приладдя, майданчик для початкового навчання водінню транспортними засобами (далі - майданчик), транспортні засоби.

1.2. Заклад може бути власником або орендарем кабінетів (класів), лабораторій, майданчиків, транспортних засобів, що підтверджується відповідними документами.

1.3. Кабінети (класи) та лабораторії повинні відповідати вимогам законодавства з охорони праці, правилам протипожежної безпеки, санітарно-гігієнічним нормам.

У разі проведення підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів з ручним керуванням з числа інвалідів або маломобільних груп населення кабінети (класи), лабораторії та майданчики обладнуються з урахуванням їх потреб.

1.4. Відповідно до вимог робочих планів та програм кабінети (класи) та лабораторії повинні бути оснащені технічними засобами підготовки, навчальними і наочними посібниками, майданчик - спеціальними спорудами та дорожньою розміткою.

1.5. За наявності двигунів і агрегатів транспортних засобів їх встановлюють на підставки.

1.6. Робочі програми та плани з підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації водіїв повинні виконуватися в повному обсязі.

II. Перелік кабінетів (класів), лабораторій, майданчиків у закладі

2.1. Для підготовки, перепідготовки водіїв транспортних засобів категорій "А1", "А", "В1", "В", "С1", "С", "D1", "D", "ВЕ", "С1Е", "СЕ", "D1Е", "DЕ" заклад повинен мати:

  • кабінет (клас) по вивченню будови й експлуатації транспортних засобів;
  • кабінет (клас) по вивченню Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306 (із змінами) (далі - Правила дорожнього руху), та основ безпеки руху;
  • майданчик.

2.2. За відсутності достатнього аудиторного фонду кабінети (класи) по вивченню будови й експлуатації транспортних засобів, Правил дорожнього руху можуть бути суміщені.

2.3. Додатково рекомендується мати клас контраварійної підготовки водіїв транспортних засобів.

III. Перелік матеріально-технічного забезпечення закладу

3.1. Кабінет (клас) по вивченню будови й експлуатації транспортних засобів повинен мати:

  • плакати з будови та технічного обслуговування транспортних засобів;
  • комплекти окремих механізмів рульового керування транспортними засобами та робочої гальмової системи.

3.2. Додатково рекомендується мати:

  • демонстраційні стенди (робочий цикл двигуна, кривошипношатунний механізм і механізм газорозподілу; систему охолодження і змащення двигуна, системи живлення дизелів і карбюраторних двигунів, газобалонні установки);
  • в розрізі: акумуляторні батареї, генератори і реле-регулятори, деталі системи запалювання, системи електричного пуску двигуна, контрольно-вимірювальні прилади, систему освітлення і сигналізації;
  • зчеплення і приводи керування зчепленням (місця розрізів - червоного кольору);
  • агрегати в розрізі: двигун, коробку передач, роздавальну коробку, карданну передачу, головну передачу, диференціал; деталі та елементи ходової частини, рульове керування, гальмову систему (місця розрізів - червоного кольору);
  • технічні засоби підготовки і контролю знань, комп'ютерні засоби підготовки.

3.3. Кабінет (клас) по вивченню Правил дорожнього руху та основ безпеки руху повинен мати:

  • стенд дорожніх знаків;
  • комплект плакатів з Правил дорожнього руху та основ безпеки руху;
  • комплекти планшетів (для викладача) із зображенням різних перехресть і майданів з круговим рухом, а також макети транспортних засобів і дорожніх знаків на магнітах;
  • комплекти (не менше 10) схем перехресть і майданів (подібних зображеним на планшетах спеціаліста), макетів транспортних засобів для слухачів;
  • навчально-наочні посібники про дорожню розмітку та її застосування на дорогах, мостах, шляхопроводах та в інших місцях;
  • макети світлофорів (всіх типів);
  • навчально-наочні посібники по вивченню сигналів регулювальника;
  • схему населеного пункту, у якому розташований заклад, або маршрут з позначенням місць установки засобів регулювання (регулювальників, світлофорів, дорожніх знаків, розмітки), аварійних і небезпечних ділянок;
  • навчально-наочні посібники з розміщень транспортних засобів на проїзній частині, маневрувань, обгону, переїзду залізничних переїздів, перевезення людей і вантажів, руху в колоні, технічного стану і обладнання транспортних засобів номерними, пізнавальними та попереджувальними знаками, написами і позначеннями;
  • навчально-наочні посібники про технічні прийоми безпечного водіння в різних дорожніх і гідрометеорологічних умовах;
  • схему транспортного засобу із зазначенням механізмів і приладів, що впливають на безпеку руху;
  • навчально-наочні посібники про надання першої медичної допомоги потерпілим при дорожньо-транспортних пригодах;
  • медичну аптечку водія;
  • стенд про дорожньо-транспортні пригоди, які скоєні в області (місті), та про їх причини.

3.4. Додатково рекомендується мати:

  • технічні комп'ютерні засоби програмованої підготовки і контролю знань, кінофільми та діафільми з вивчення Правил дорожнього руху);
  • навчально-наочні посібники з теорії руху транспортного засобу і психофізіологічних основ керування транспортним засобом;
  • прилади для перевірки і тренування психофізіологічних властивостей водія;
  • технічні засоби для комп'ютерної підготовки, кінофільми і діафільми з Правил  дорожнього руху та основ безпеки руху.

3.5. Лабораторія будови та технічного обслуговування транспортних засобів повинна мати:

  • комплекти інструментів та пристроїв для проведення розбірних і складальних робіт (з розрахунку п'ятнадцять комплектів на тридцять слухачів);
  • робочі столи (з розрахунку один стіл на двох слухачів);
  • технологічні карти лабораторних завдань;
  • комплекти механізмів, частин і приладів марок транспортних засобів, що вивчаються.

3.6. Вимоги до майданчика.

3.6.1. Майданчик повинен мати тверде покриття та бути обладнаний відповідними засобами, що виключають рух по ньому сторонніх транспортних засобів та пішоходів.

3.6.2. Майданчик повинен бути обладнаний такими елементами:

  • габаритними "тунелем", "двориком", "вісімкою", "зигзагоподібним переїздом" або "змійкою";
  • пагорбом і косогором;
  • нерегульованим залізничним переїздом;
  • регульованим перехрестям;
  • дорожніми знаками, світлофорами, дорожньою розміткою.

3.6.3. Розміри майданчика повинні забезпечувати розміщення всіх його елементів з урахуванням відстані, достатньої для виконання навчальних вправ.

3.6.4. Елементи, що розміщені на майданчику, повинні бути відокремлені вертикальними стійками, що встановлюються на спеціальних підставках.

3.7. Вимоги до учбових транспортних засобів, що використовуються в закладах для підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації водіїв:

3.7.1. Учбові транспортні засоби, що використовуються в процесі підготовки водіїв, повинні бути обладнані відповідно до Правил дорожнього руху та зареєстровані відповідно до Правил державної реєстрації та обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів та мотоколясок, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.98 № 1388 (із змінами).

Учбові транспортні засоби повинні відповідати категорії, за якою здійснюються підготовка, перепідготовка водіїв транспортних засобів.

3.7.2. Призначені для підготовки з навчання водінню транспортні засоби на дорогах загального користування повинні мати розпізнавальний знак "Учбовий транспортний засіб", бути обладнані місцем для спеціаліста, що проводить навчання, додатковими дзеркалом заднього виду та педалями зчеплення і гальмування.

3.7.3. Учбові транспортні засоби, призначені для підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів категорій "С", "С1", повинні бути постійно завантажені стаціонарним баластом не менше ніж на 2/3 вантажопідйомності.

3.7.4. Загальні вимоги до дублюючих механізмів органів керування:

  • дублюючі механізми органів керування гальмовою системою та трансмісією (педалі, важелі тощо) повинні бути установлені за ергономічними вимогами в зоні дії ніг спеціаліста з підготовки до водіння;
  • елементи (ролики, важелі тощо) механізмів дублюючих педалей не повинні перешкоджати водію діяти ступнями ніг на основні педалі;
  • осьовий люфт у шарнірах механізмів дублюючих педалей не повинен перевищувати 0,3 мм;
  • дублюючі педалі повинні відслідковувати положення основних педалей;
  • зусилля на педалях дублюючих механізмів не повинно перевищувати 15 кГс;
  • дублюючі механізми органів керування гальмовою системою та трансмісією не повинні змінювати зусилля спрацьовування основних педалей більше ніж на 5%;
  • дублюючі механізми повинні забезпечувати повний і вільний хід основних педалей, що установлені експлуатаційною документацією транспортного засобу, а також повне виключення зчеплення та роботу приводу гальмових механізмів незалежно від водія;
  • конструкція дублюючих механізмів повинна виключати їх заїдання чи самовільне спрацьовування;
  • дублюючі механізми повинні забезпечувати водіння транспортним засобом у всіх штатних ситуаціях;
  • дублюючі механізми не повинні перешкоджати спрацюванню інших органів керування або призводити до їх пошкодження (повинні бути виключені: обрив проводів рухомими деталями (труднощі повертання керма, подача звукового сигналу (переключення передач).

3.7.5. Додаткові вимоги до органів керування транспортних засобів, призначених для підготовки водіїв з числа інвалідів або маломобільних груп населення:

  • ручний привід акселератора повинен бути постійної дії (у вигляді важелів або кільця на кермі (поза кермом: збоку чи під ним) та повинен мати фіксацію;
  • ручний привід акселератора, установлений на кермі, не повинен призводити до збільшення зусилля обертання рульового колеса;
  • зусилля ручного приводу акселератора не повинно перевищувати 2-3 кГс на кожному важелі за умови одночасного натиску (3-4 кГс на кільці і до 5 кГс на фіксованому приводі;
  • величина ходу ручного приводу акселератора не повинна перевищувати 50-65 мм для важелів на рулі та 45-55 мм для кільця;
  • конструкція ручного приводу акселератора повинна забезпечувати його роботу в повному діапазоні повороту колеса керма;
  • рукоятки ручних приводів органів керування не повинні мати гострих країв і виступати за площину колеса керма (крім акселератора на кермі);
  • конструкція дублюючих механізмів органів керування повинна виключати можливість потрапляння під їх рухомі деталі протезів (ушкоджених кінцівок). За необхідності повинні бути встановлені обмежувачі чи упори. Якщо через особливості інваліда (фізичні вади ніг, протези (що не гнуться) це неможливо здійснити, то штатні педалі керування слід обрізати нижче місць з'єднання з ручними приводами.

IV. Кваліфікаційні вимоги до спеціалістів, які здійснюють підготовку, перепідготовку водіїв транспортних засобів

4.1. Для проведення занять з Правил дорожнього руху, основ безпеки руху, будови та експлуатації транспортних засобів, надання першої медичної допомоги, навчання водінню транспортних засобів залучаються особи, які пройшли атестацію в Державтоінспекції (далі - спеціалісти).

4.2. Спеціалісти повинні мати:

  • для проведення занять з Правил дорожнього руху, основ безпеки руху будови та експлуатації транспортних засобів - вищу освіту, посвідчення водія на право керування транспортними засобами;
  • для проведення занять з надання першої медичної допомоги - медичну освіту;
  • для проведення занять з навчання водінню транспортних засобів - освіту не нижче професійно-технічної, посвідчення водія на керування транспортними засобами відповідної категорії, трирічний стаж керування транспортними засобами відповідної категорії.

4.3. Спеціалісти, які проводять підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації водіїв, повинні знати законодавство з питань організації перевезень пасажирів і вантажів.

V. Облік підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації водіїв

5.1. Заняття, що передбачені робочими програмами та планами, проводяться відповідно до розкладу, а практичні заняття з водіння учбових транспортних засобів - до графіків черговості водіння транспортних засобів за формою згідно з додатком 1.

5.2. Основним документом обліку підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації водіїв у закладі є журнал обліку успішності теоретичної підготовки (перепідготовки) та відвідування занять з практичних навичок водіння за формою згідно з додатком 2.

5.3. Також облік ведеться в дорожніх листах учбових транспортних засобів за формою згідно з додатком 3, індивідуальних картках обліку навчання на тренажерах і водіння транспортних засобів за формою згідно з додатком 4.

Начальник департаменту
Державтоінспекції МВС України       С.Г. Коломієць

Заступник Голови Державної
адміністрації автомобільного транспорту
Мінтрансзв'язку України       К.В. Логутов

Директор департаменту
професійно-технічної
освіти МОН України       Т.М. Десятов

Начальник Управління політики
зайнятості та трудової
міграції Мінпраці України       Т.П. Петрова


07.09.2009

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Популярні новини
Необхідно виривати дітей з середовища війни, - міністр Система освіти зіграла свою роль у початку драматичних подій на Сході та в Криму
У МОН розробили положення про репозитарій текстів Документ визначає функції, структуру та засади функціонування Національного репозитарію
Держсекретарем МОН обрано Павла Полянського Комісія державної служби підбила підсумки конкурсу на посаду державного секретаря відомства
Профспілки просили у влади європейську зарплату У Києві відбулась акція протесту профспілок з вимогами посилення соціального захисту
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!