Osvita.ua Законодавство Середня освіта Про затвердження галузевої Програми поліпшення вивчення української мови у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин на 2008-2011 роки

Про затвердження галузевої Програми поліпшення вивчення української мови у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин на 2008-2011 роки

Наказ МОН № 461 від 26.05.2008 року

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

НАКАЗ

№ 461 від 26.05.2008 року

Про затвердження галузевої Програми
поліпшення вивчення української мови
у загальноосвітніх навчальних закладах
з навчанням мовами національних меншин
на 2008-2011 роки

З метою реалізації рішень І Всеукраїнської наради вчителів української мови і літератури загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин та колегії Міністерства освіти і науки України від 24.04.2008 р. № 4/10-2 щодо створення належних умов для забезпечення ефективності процесу вивчення української мови у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин НАКАЗУЮ:

1. Затвердити галузеву Програму поліпшення вивчення української мови у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин на 2008-2011 роки (додається).

2. Керівникам структурних підрозділів Міністерства освіти і науки України (Болюбаш Я.Я., Десятов Т.М., Куліков П.М.), Інституту інноваційних технологій та змісту освіти (Завалєвський Ю.І.), Міністерству освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій щороку до 10 жовтня інформувати департамент загальної середньої та дошкільної освіти (Єресько О.В.) щодо виконання відповідних заходів програми.

3. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника міністра П.Б.Полянського.

Міністр            І.О. Вакарчук

Затверджено
наказом МОН України
від 25.05. 2008 № 461

Галузева Програма
поліпшення вивчення української мови
у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами
національних меншин на 2008-2011 роки

І. Загальна частина

Державність мови є універсальною формою об'єднання людей в одне ціле, в один народ. Це - важливий чинник самовизначення нації, її генетичний код, надійна основа розвитку країни і основний засіб творення національної культури.

Правовою основою для здійснення державної мовної політики в Україні стала Конституція України, Закон України "Про мови в Українській РСР", Рішення Конституційного Суду України від 14 грудня 1999 року № 10 (справа про застосування державної мови), а також інші законодавчі акти, зокрема: закони України "Про національні меншини в Україні", "Про освіту", "Про видавничу справу", Європейська хартія регіональних мов або мов меншин, Рамкова конвенція про захист національних меншин та інші.

Утвердженню статусу української мови у системі освіти сприяли Указ Президента України від 04.07.2005 № 1013/2005 "Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні" та виконання заходів щодо реалізації Державної програми розвитку і функціонування української мови на 2004-2010 роки. Виконання основних положень цих документів покликано сприяти створенню оптимального мовного простору в державі, необхідних умов для утвердження державності української мови.

Аналіз стану вивчення української мови у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин, організаційного і науково-методичного забезпечення цього процесу в умовах переходу на 12-річний термін навчання дає підстави констатувати певні позитивні зміни:

  • усвідомлення учнями та їх батьками життєвої необхідності оволодіння державною мовою, що створює мотиваційну базу для її вивчення;
  • істотне розширення мережі загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою, що сприяє самоідентифікації частини українців і стабілізує мережу загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин;
  • впровадження обов'язкового вивчення української мови у всіх загальноосвітніх навчальних закладах незалежно від мови навчання;
  • створення науково-методичного забезпечення курсу української мови в умовах переходу на 12-річний термін навчання - нових навчальних планів, програм, підручників, посібників, попередні результати апробації яких засвідчили перспективність реформ, здійснюваних у галузі мовно-літературної освіти;
  • посилення розвивального і виховного потенціалу української мови завдяки реалізації в програмах і підручниках соціокультурної змістової лінії, що містить вагомий українознавчий компонент;
  • реалізація комплексу заходів, пов'язаних із підготовкою педагогічних кадрів до викладання української мови в умовах переходу на 12-річний термін навчання та профільність освіти.

Разом із тим, проведений аналіз свідчить, що стан вивчення української мови у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин досить неоднорідний. Неналежний рівень оволодіння українською мовою випускників окремих закладів робить їх неконкурентноспроможними при вступі (тестуванні) до вищих навчальних закладів, а в подальшому успішно інтегруватись в українське суспільство.

Усе це потребує додаткових заходів щодо поліпшення стану вивчення української мови і літератури в загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин.

ІІ. Мета та основні завдання

Метою програми є створення належних умов для поліпшення вивчення української мови в цих закладах, розвитку і розширення сфери її функціонування, виховання шанобливого ставлення до неї.

Основними завданнями програми є:

  • зміцнення статусу української мови як державної;
  • розширення функціонування української мови;
  • визначення дієвих заходів щодо поліпшення стану вивчення української мови в загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин;
  • створення достатньої організаційної, кадрової, фінансової, науково-методичної та матеріально-технічної бази для забезпечення оптимальної ефективності процесу вивчення української мови з метою досягнення високого рівня володіння нею випускниками;
  • створення і видання підручників нового покоління та навчально-методичної літератури до них, розширення словникової бази.

ІІІ. Фінансове забезпечення

Фінансування програми здійснюється в межах видатків Державного бюджету, передбачених центральним та місцевим органам виконавчої влади, які є виконавцями цієї програми.

Виконавці програми щороку в межах бюджетних призначень передбачають цільові кошти на фінансування відповідних розділів програми.

ІV. Очікувані результати

Виконання програми забезпечить:

  • реалізацію статті 10 Конституції України щодо всебічного розвитку і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя;
  • поліпшення вивчення та викладання української мови і літератури в загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин;
  • підвищення рівня грамотності та культури мовлення учнів загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин;
  • забезпечення навчально-методичною літературою з української мови і літератури.

V. Кординація та контроль за виконанням програми.

Координація роботи з виконання галузевої програми покладається на департамент загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України.

Академія педагогічних наук України, Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, міських державних адміністрацій, структурні підрозділи Міністерства освіти і науки України щороку до 10 жовтня інформують департамент загальної середньої та дошкільної освіти про хід виконання галузевої програми.

Завантажити: MON_461_08.zip (14.34 Кб.)


26.05.2008


Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Популярні новини
ДПА і ЗНО - 2017: що необхідно знати випускнику Директор УЦОЯО розповів про новації, які необхідно знати майбутнім випускникам
Як відбуватиметься ДПА школярів у 2017 році Порядок державної підсумкової атестації у школах в 2016/17 навчальному році не зміниться
Бюджет освіти та науки 2017: що пропонує уряд Експрес-аналіз бюджету освіти та науки на 2017 рік представлений Аналітичним центром CEDOS
Зарплата вчителів має зрости на третину, - Гриневич Усі вчителі, які зараз знаходяться між 8 та 12 розрядом мають піднятися вгору на 2 розряди
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!