Osvita.ua Законодавство Середня освіта Про проведення ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з російської мови та літератури

Про проведення ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з російської мови та літератури

Лист ІІТЗО № 14.1/10-3245 від 26.11.12 року

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

ІНСТИТУТ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ І ЗМІСТУ ОСВІТИ

№ 14.1/10-3245 від 26 листопада 2012 року

Ректорам (директорам) інститутів
післядипломної педагогічної освіти

Про проведення ІІІ етапу
Всеукраїнської учнівської олімпіади
з російської мови та літератури

Повідомляємо, що на виконання наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України "Про проведення Всеукраїнських учнівських олімпіад і турнірів у 2012/2013 навчальному році" від  14.08.2012 № 916 III етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з російської мови та літератури відбудеться у січні – лютому 2013 року.

Документом, що визначає завдання, структуру, технологію проведення Всеукраїнських олімпіад, є Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конкурси з навчальних предметів, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт, олімпіади зі спеціальних дисциплін та конкурси фахової майстерності, затверджене наказом Міністерства освіти і науки молоді та спорту України від  22.09.2011 № 1099 та зареєстроване в Міністерстві юстиції України  17 листопада 2011 року за № 1318/20056.

ІІІ етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з російської мови та літератури проводитиметься в один тур за завданнями, підготовленими відповідними комісіями, персональний склад яких затверджується Міністерством освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, та за їхніми графіками.

Завдання ІІІ етапу олімпіадних змагань з російської мови та літератури для учнів 8-11 класів потрібно готувати для кожного класу окремо. Враховуючи те, що рівень вивчення російської мови в школах України різний, олімпіадні завдання радимо диференціювати відповідно до змісту і вимог навчальних програм.

Зважаючи на те, що олімпіада проводитиметься з двох навчальних предметів, завдання можна розподілити за блоками: І - російська мова, ІІ - література. Співвідношення кількості завдань у блоках, їхні структура, зміст, обсяг і рівень складності для кожної вікової групи школярів та критерії оцінювання робіт визначаються комісією з підготовки олімпіадних завдань ІІІ етапу.

У блоці завдань з російської мови можна передбачити виконання завдань, пов’язаних із конкретними фактами мови, умінням пояснити їх походження, використання у пам’ятках писемності, а також аналізувати особливості використання їх у текстах різних стилів і жанрів, узагальнювати власні знання з того чи іншого питання. У цей блок завдань можна включити, наприклад, редагування тексту (художнього, публіцистичного, наукового стилів), лінгвістичні тести й задачі, різноманітні творчі завдання.

Лінгвістичні тести – завдання, що передбачають відтворення знань певного розділу й демонстрацію навичок мовного розбору в рамках шкільного курсу російської мови. Завдання тестового характеру спрямовані на перевірку знань складних випадків орфографії, оволодіння орфоепічними й граматичними нормами, навички морфемного й синтаксичного розбору тощо. До завдань такого типу можна віднести й такі, що потребують чіткої й лаконічної відповіді.

Лінгвістичні задачі – завдання евристичного характеру, що вимагають знань у різних сферах російської мови, навичок морфемного, словотворчого, етимологічного, морфологічного та синтакичного аналізу, мовного чуття, використання загальних дослідницьких прийомів (спостереження, опис, зіставлення, систематизація, узагальнення). Типологія лінгвістичних задач враховує різні види діяльності, потрібні для їхнього успішного виконання. Вони визначаються відповідно до форм мовленнєвої діяльності та загальних напрямків аналізу мовного матеріалу й одиниць мови.

Залежно від рівня складності, обсягу виконання до блоку завдань із літератури можуть увійти, наприклад, письмова творча робота (есе, міні-твір, розгорнута відповідь на проблемне питання, аналіз епізоду художнього твору, порівняльний аналіз творів тощо), завдання на знання історії й теорії літератури. Рекомендуємо також уключити й завдання культурологічного характеру. Наприклад, порівняння художнього твору із його мистецькими інтерпретаціями (музика, живопис, театр, кіно та ін.), укладання різних видів коментарів до тексту художнього твору (або його фрагмента) тощо. Доцільними також будуть запитання і завдання українознавчого характеру (презентація російської літератури крізь призму української культури). Радимо уникати питань "вікторинного" типу на застосування фактичних знань, які учні можуть знайти у словниках, довідниках, енциклопедіях. Варто включити завдання, при виконанні яких школярі зможуть продемонструвати філологічну інтуїцію й мислення, вміння розуміти й інтерпретувати художній текст, аргументувати власну точку зору.

Завдання з літератури мають базуватися на класичних творах російської літератури, що репрезентують вершинні досягнення національної культури та увійшли у скарбницю світової культури. При цьому предметом аналізу та інтерпретації можуть бути й художні твори, що не ввійшли до шкільної програми (невеликі за обсягом епічні або ліричні твори, текст і критерії аналізу яких надається учасникам). За такого підходу школярі зможуть продемонструвати власну літературну компетентність у нових нестандартних умовах. Адже головне завдання олімпіади з літератури не перевірити рівень літературної освіти учнів, а, надаючи їм можливість для самовираження, з’ясувати найкращих з предмета – ерудованих, начитаних, допитливих, таких, що наділені філологічною інтуїцією та мають власну оригінальну точку зору.

Наголошуємо, що обсяг і рівень складності олімпіадних завдань мають забезпечити якнайповніше розкриття здібностей учнів.

Для перевірки олімпіадних робіт потрібно передбачити відповідні критерії їх оцінювання.

Доцільно пояснити школярам, що вони повинні прагнути виконати якнайбільшу частину запропонованих завдань, але головною умовою перемоги в олімпіаді є виконання роботи краще за інших.

При визначенні переможців змагань слід дотримуватись пункту 5.4 чинного Положення, зокрема вимоги, що "переможцем не може бути учасник, який за сумарним результатом виступів у всіх обов’язкових турах відповідного етапу олімпіади набрав менше, ніж третину від максимально можливої сумарної кількості балів".

Звіти про проведення ІІІ етапу змагань разом із текстами завдань ІІІ етапу та заявки на участь команд у IV етапі Всеукраїнських олімпіад  слід подати до 5 березня 2013 року до Інституту інноваційних технологій і змісту освіти на адресу: 03035, м. Київ, вул. Урицького, 36, кім. 214.

Директор               О. А. Удод

Освіта.ua
26.11.2012

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Популярні новини
Наш пріоритет – український вчитель, - Гройсман За словами прем’єра, заробітна плата вчителів буде підвищена на два тарифних розряди
Місцева влада зможе утримувати школи, - Гройсман За 11 місяців 2016 року додаткові надходження до місцевих бюджетів сягнули 44 млрд
Керівники шкіл та вишів подаватимуть е-декларації Починаючи з 01 січня 2017 року, освітяни-керівники будуть зобов'язані подавати е-декларації
В МОН хочуть відкрити процедуру надання грифів Міністерство освіти має намір зробити відкритою процедуру надання грифу навчальній літературі
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!