Osvita.ua Іноземні мови Де і як вчити іноземну мову Наукове обгрунтування інтенсивних методів вивчення іноземної мови
Наукове обгрунтування інтенсивних методів вивчення іноземної мови
На правах реклами

Комп’ютерні технології допомагають у вирішенні проблем вивчення іноземної мови

Наукове обгрунтування інтенсивних методів вивчення іноземної мови

Історія викладання іноземних мов містить кілька десятків методів навчання, які виникали у відповідь на запити суспільства й відображали певний рівень його науково-технічного розвитку, серед яких – низка інтенсивних методів вивчення іноземних мов.

Після спроби болгарського лікаря-психотерапевта Георгія Лозанова використати сугестію як спосіб активізації резервних психічних можливостей особистості в навчальному процесі, зокрема при вивченні іноземних мов, з’явився метод сугестопедії, що отримав широке розповсюдження в 60–70-і роки XX століття.

Сугестопедичний метод навчання – це система вивчення й закріплення мовного матеріалу в різних ситуаціях спілкування, орієнтована на створення природного мовного середовища, активізацію учнів у процесі уроку та мобілізацію прихованих психічних резервів особистості.

На думку педагогів і психологів, ефективність сугестопедичного методу полягає в такому: створенні надзвичайно сильної мотивації навчання; знятті психологічних бар’єрів (сором’язливості, страху, скутості); можливості оволодіти великою кількістю інформаційних одиниць; умінні активно використовувати інформаційний запас у спілкуванні; умінні переносити засвоєні інформаційні одиниці в різні мовні ситуації тощо. Окрім того, при використанні сугестопедичного методу навчання звичайне, тобто усвідомлене, з концентрацією уваги, запам'ятовування поєднується з неусвідомленим, підсвідомим (т. зв. субсенсорний режим сприйняття інформації), що розширює можливості пам'яті (має місце явище гіпермнезії (надзапам’ятовування)).

Сугестопедичні методики дуже часто називають «25-м кадром». Така назва з наукової точки зору не є вірною, тому що основним завданням «25-го кадру» є переконати людину вчинити якусь дію, наприклад, купити якийсь товар. Окрім того, при використанні «25-го кадру» корисну інформацію можуть розміщати тільки у 25-му кадрі, тобто на 4 % інформаційного ресурсу, інші 96 % кадрів не мають цінності. Сугестопедичні методики використовують усі 100 % кадрів чи інших інформаційних ресурсів. Проте психофізіологічна основа й сугестопедії, і «25-го кадру» одна – це механізми переконання з використанням неусвідомлених подразників.

Масові експерименти з вивчення іноземної мови розпочались у 1964 році в Болгарії. У СРСР питаннями сугестопедії займався МДПІ іноземних мов імені Моріса Тореза спільно з МДПІ імені В. І. Леніна. Дослідження в цьому напрямі проводили вчені з НДР в інституті інтенсивного вивчення іноземних мов у Берліні й  університеті імені Карла Маркса в Лейпцигу. У 1971 році в м. Варна відбувся Перший міжнародний симпозіум із проблем сугестології. Це дало поштовх для створення сугестологічних центрів у Канаді, США, Угорщині, Австрії. Метод, який отримав спочатку назву «лозанівський», із часом був перейменований в «експрес-метод», пізніше – в «інтенсивний метод».

Г. Лозанов продемонстрував, як можна вивчити іноземну мову за 24 дні. По завершенню цього строку учні Лозанова дійсно досить добре розмовляли та читали. За методикою Георгія Лозанова навчались учителі середньої й вищої школи СРСР. Учителі-предметники за дев’ять місяців вивчали іноземну мову і свій предмет іноземною мовою. Після іспитів їх направляли по лінії ЮНЕСКО на роботу в одну із країн Африканського континенту.

Послідовниками Лозанова стали Г. Китайгородська, І. Шехтер, А. Леонтьєв, Н. Смирнова, Л. Гегечкорі, В. Петрусинський та інші. Вони створили свої методики, які містили елементи методики Лозанова. Шехтер виходив з того, що розмовляти будь-якою мовою є природною властивістю людини, тому не бачив необхідності у вивченні граматики. Мова людини не є сумою фактичних знань. Мова – уміння, властиве людині. Тому, замість того щоб накопичувати знання про мову, зазубрюючи слова та правила, варто займатись насамперед формуванням цього мовного вміння, а потім розвитком і вдосконаленням. Головна складова навчання «за Шехтером» – діалоги у групі. Китайгородська також робила акцент на розвитку розмовної мови, але не відмовлялась від граматики.

Практика показала, що комунікативні методики не універсальні. «Комунікатив» дає можливість почати розмовляти, подолати «мовний бар’єр», передбачає, що людина розмовлятиме не замислюючись, не перекладаючи подумки слово за словом і не будуючи фрази, але звичку говорити грамотно не формує. Якщо мовне середовище тривалий час для практики відсутнє, то вміння спілкування, набуте у процесі навчання комунікативним методом, утрачається. Традиційний метод учить писати і говорити правильно. Проте традиційний метод – занадто довгий шлях до вміння спілкуватись, багато хто його не долає. Людина, яка навчається за традиційною системою і не має мовного середовища для практики спілкування, будує фрази на основі рідної мови і не може подолати бар’єр внутрішнього перекладу.

Комп’ютерні технології, які стали невід’ємною частиною нашого життя, допомагають у вирішенні проблем навчання. Розроблені із залученням педагогів і психологів комп’ютерні програми для вивчення іноземних мов ураховують кращі практики навчання, імітують мовне середовище, тренажери вимови та функції прослуховування дозволяють формувати правильну вимову та вміння сприймати іноземну мову на слух. У комп’ютера завжди гарний настрій, він ніколи не скаже про відсутність здібностей до навчання, буде повторювати навчальний матеріал стільки разів, скільки треба учню для того, щоб його розуміти. Ігрові методи навчання дозволять вивчати іноземну мову без тривалого й нудного «зубріння». Прикладом такої програми є комп'ютерна програма (мультимедійний комплекс) QUICK TEACHER, яка поєднала ті методики навчання, які добре зарекомендували себе в якості інтенсивних, із традиційними методиками вивчення іноземної мови.

Більше про QUICK TEACHER – на www.quickteacher.info.

Освіта.ua
03.02.2014

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Дистанційний курс англійської для початківців Курс англійської для новачків включає 32 уроки, збірники вправ і 20 дисків з аудіоуроками
Дистанційний курс англійської для середнього рівня Якщо ви бажаєте вийти на хороший середній рівень знання англійської мови, то цей курс для вас
Дистанційний курс "Ділова англійська мова" Після проходження цього курсу ви будете почувати себе впевнено під час ділових переговорів
Дистанційний курс англійської для вищого рівня Курс англійської для вищого рівня – це максимально ефективна система вивчення англійської
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!