Osvita.ua Іноземні мови Все про вивчення мов Англійська мова: мотивація в навчанні
Англійська мова: мотивація в навчанні

Як змусити себе вчити англійську мову? Куди подівся весь запал і інтерес до навчання? Чому домашні роботи не більше ніж формальність?

Англійська мова: мотивація в навчанні

Це питання, з якими стикаються всі. Головне не в тому, чому вони виникають, а те, як ми реагуємо і відповідаємо на них. Саме це визначає наш успіх чи невдачу.

Наше життя переживає, як емоційні злети, так і падіння. Іноді ми бачимо в навчанні визначено ясний зміст, трохи пізніше - не бачимо нічого крім просто витраченого часу. Ніхто не сперечається, легко вчитися, коли є бажання і ентузіазм, але що робити, коли подібного і близько немає?

У даній статті ми розглянемо декілька запитань і практичних порад, спрямованих на те, як допомогти самим собі прояснити свої мотиваційні установки і впоратися з періодами апатії до навчання.

Навіщо вам англійська мова?

Це перше, над чим нам потрібно задуматися. Незважаючи на свою, на перший погляд, банальність, питання вкрай важливе. Воно є підставою для подальшого "будівництва" навчального процесу. Читання будь-яких інших пунктів цієї статті буде марним, якщо в нас немає чіткої і ясної мети у навчанні іноземної мови.

Тому перш ніж підійти до інших аспектів, виділіть час, задумайтеся над питаннями, представленими нижче, загляньте всередину себе і постарайтеся дати собі чесну відповідь на кожне з них.

  • Що означає для мене знання іноземної мови?
  • Що я хочу досягти?
  • Як знання англійської мови допоможе мені досягти своєї мети?

Ці питання корисні, як на початку навчання, так і в його процесі. Тут важливо усвідомити, що вивчення не повинно бути самоціллю, це - засіб.

Вивчення повинно мати чітку і обґрунтовану причину, а також чітко окреслений контур, тобто кордон. Ми не можемо вчитися "про всяк випадок", "на майбутнє" або "для всього".

Бажання вчитися дуже тісно пов'язане з емоційною стороною нашої особистості. Емоції, як відомо, мінливі, тому покладатися на них у навчанні не варто. Тут вирішальну роль має грати розум, тобто наш свідомий вибір. Наше рішення повинне мати дуже міцну раціональну основу, спроможну протистояти нашій, іноді ледачій або апатичній природі.

Розуміння мети навчання, в даному випадку, може зіграти для нас велику роль. Важливість цілі буде пропорційна рівню мотивації в навчанні. Чим більше важливість, тим більше мотивації.

Якщо ми вчимося тільки заради того, що так хоче хтось інший (батьки, начальник, приятель, партнер по бізнесу), можливо, нам буде дуже складно мотивувати себе, якщо у "іншого" пропаде це бажання. Якщо ми вчимося тому, що так роблять всі і це "модно", тоді нам потрібно нікуди не відходити від цих "мотиваторів", тому що без них прогрес для нас дуже сумнівний.

Тільки та мотивація, яка виходить зсередини, з наших особистих бажань та вподобань - дійсно може бути відповіддю. Будемо чесні до себе. Яке відношення має англійська до здійснення моєї основної мети? Пряме чи непряме? Якщо останнє, то чи не існує іншого способу досягнення мети? Іншими словами, наскільки добре я повинен володіти англійською, для того, щоб наблизитися до того, що для мене є сенсом всього життя? Чи достатньо для мене просте ознайомлення з основами мови, так як основний мій інтерес лежить за межами даної галузі вивчення, або ж я хочу присвятити решту свого життя лінгвістиці і граматиці англійської мови?

Можливо, відповідь для нас більш ніж очевидна, нам все-таки варто озвучити її для себе, або навіть записати. Я, як ніхто інший, повинен знати, що без англійської мови мені не досягти своїх цілей.

Отже, визначте мету, назвіть її (тобто озвучте), напишіть і запам'ятайте. Саме цій невеликий вираз, який у вас вийшов, буде основою і рушійною силою у вашому навчанні.

Керуйте!

Як тільки ми визначили, як англійська мова допоможе вам у досягненні нашої основної мети, нам слід перейти до іншого, так само важливого питання: протягом, якого часу мені необхідно освоїти мову до бажаного рівня?

Будьте реалістичні. Якщо ви починаєте навчання з "нуля", не варто налаштовуватися на великий успіх в короткі терміни, і думати, що через півроку ви будете вільно розмовляти з перехожими в британському містечку.

Вільного володіння мовою не варто очікувати раніше трьох років спільного навчання (виходячи з 4 годин занять в класі на тиждень). Великі цілі не досягаються маленькими зусиллями. Едвард Андерсен, припускав, що ті учні, які досягають більших результатів, ставлять для себе великі цілі, а ті, хто ставить перед собою маленькі цілі, відповідно, приходять до менших результатів. Після невеликого дослідження він знайшов зовсім протилежні дані. Виявилося, що більшість з тих, хто не досягав великого успіху в навчанні, ставили перед собою великі цілі, а ті, хто був успішний, визначали цілі, які були трохи більше їх можливостей. Іноді нам хочеться все відразу, або взагалі нічого. Другого досягти дуже просто, перше ж нам не бачити як ... "свою верхівку без дзеркала". Тут повинен бути певний баланс.

Цілі не повинні бути маленькими, інакше ми не будемо достатньо мотивовані. Вони так само не повинні бути занадто великими, щоб ми знали, що ми МОЖЕМО їх досягти, і, таким чином, знову ж таки, були мотивованими.

Для збереження належного рівня мотивації вам необхідно тримати процес навчання "під контролем". Частина проблеми зазвичай вирішується викладачем. Весь курс навчання розбивається на кілька етапів. Вся програма ділиться на 6 рівнів. Природно, ніхто не вчиться на всіх рівнях відразу. Після визначення нашого багажу знань та зарахування на курс навчання ми починаємо працювати з певним матеріалом, за програмою, яка так само ділитися на ряд тем. Таким чином, наше велике завдання ділитися на ряд маленьких.

Наша увага має бути направлена на виконання ось цих "маленьких" задач в поставлені терміни. Не думати "пройти весь рівень за три місяці", але виконати те невелике домашнє завдання з ясним розумінням матеріалу.

Нам так само важливо стежити за своєю увагою під час роботи. Нам необхідно навчитися працювати на результат, а не працювати, тому що так треба або ми для себе так вирішили.

Не варто думати, що пасивне проходження процесу навчання забезпечить нам блискуче володіння англійською мовою. Ставте перед собою конкретні цілі, а також термін на їх виконання. Знайте свій темп. Якщо ви читаєте звичайну сторінку нескладного тексту (2000 символів) протягом 20 хвилин. Визначайте їх для себе і закінчуйте читання не пізніше 20 хвилин. Точно так само з вивченням нових слів. Якщо ви знаєте що можете вивчити 20 слів за 10 хвилин, не зменшує свій темп.

Розбивайте складні завдання на кілька простих. Зосереджуйтеся на одній задачі в певний час. Більшість з нас, монофункціональні. Тому для більшої ефективності використання часу на навчання, не варто включати телевізор, слухати гучну музику, розмовляти з друзями, малювати, грати в комп'ютерні ігри і т.д. Це збереже від розсіювання вашої уваги та надасть впевненості після успішного завершення завдання.

Не пропускайте занять. Чим більше ви пропускаєте, тим більше ви відстаєте. І ви це відчуваєте. Коли вам задається на уроці питання, і ви не можете на нього відповісти, у вас виникають негативні почуття. Природно, ми мимоволі, навіть на несвідомому рівні, прагнемо уникнути подібних почуттів і шукаємо привід не йти на урок. У цьому криється велика небезпека, тому що якщо ми вчасно не схаменемося, на заняття потім приходити вже не буде сенсу. Приходьте на уроки в будь-якому разі! Навіть, якщо ви робите помилки і багато чого не розумієте, ви в класі не для того щоб блищати своїми знаннями. Ви в класі, щоб робити помилки і виправляти їх. Якщо ви не зробили домашнє завдання, вам все одно необхідно прийти на уроки. Прийшовши на заняття, ви ставите себе в сприятливе для навчання середовище, яке сприятиме вашому прогресу.

Намагайтеся зробити для себе завдання помірно складним. Якщо домашнє завдання для вас здалося простим, по-перше, скажіть про це своєму викладачеві, по-друге, застосуйте творчий підхід, подумайте, як ви могли б застосувати отримані знання в житті. Треба погодитися, в обох випадках, якщо завдання є дуже легке або занадто складне, ми скоріше будемо відчувати себе демотивованими. Навчання повинне бути трохи важким, але все ще можливим для успішного виконання.

Наступне, знайте свої терміни. У всіх нас "тільки" 168 годин у тижні, незалежно, хто ми, чим ми володіємо, або що ми робимо. Нам потрібно знати, на що і скільки часу ми можемо приділити. Тому точно визначте, коли і скільки ви будете вивчати предмет. Я знаю, все це з усіма правилами, вже навіює нудьгу, не кажучи вже про спробу втілити це в життя. Особливо це відноситься до творчих особистостей. Звичайно, нам потрібно залишати час для відпочинку, непередбачених ситуацій або спонтанності. Життя має мати свої фарби. Проте, якщо відкласти будь-яку послідовність взагалі, ми можемо опинитися біля "порожнього корита" і звинувачувати викладача за те, що він не був досить суворий або себе за те, що не були добре організовані.

Знайте, в який час доби навчання для вас більш ефективне. Якщо предмет дається вам важко, не відкладайте самостійні заняття на кінець дня, коли ви вже нічого не здатні зрозуміти, дуже втомлені і вам вже нічого не хочеться, не кажучи вже про мову.

Робіть першою більш складну й менш улюблену роботу, а потім винагороджуйте себе тим, що вам більше до душі. Навчіться розбивати складні теми на ряд простих. Починайте роботу з більш складних завдань, потім переходите до легких.

На заняття в класі приходьте підготовленими. Іноді доводиться перебудовуватися з рідної мови на іноземну мову. Забігати наперед і читайте у підручнику матеріал, який ви ще тільки збираєтеся проходити у класі. Постарайтеся отримати хоча б загальне уявлення про тему, подумайте які слова, фрази або цілі розділи вам будуть не зрозумілі, зосередьте свою увагу на них, подумайте, як би ви задали питання або брали участь у бесіді.

Управління допоможе нам тримати своє навчання під контролем, досягати конкретних цілей в рамках певного часу, і таким чином, бачити свій поступовий і цілеспрямований успіх, що, як хліб, важливо для підтримки своєї мотивації.

Відпочинок

Важливу роль в мотивації навчання відіграє відпочинок. На жаль, ніхто з людей не є невичерпним джерелом енергії. Саме тому більша частина людей працює тільки одну третину доби. При цьому відпочиває два дні на тиждень і має в своєму розпорядженні один місяць на рік на відпустку. Навіть біблійний Бог після всіх шести днів своєї роботи на сьомий "відпочивав". Хоча людський мозок працює без перерви до самої смерті, нам необхідно давати йому перерви.

Якось один із поліглотів минулого, який знав вісім мов, сказав, що ніколи не працював більше 15 хвилин. Перерва на 3-5 хвилин через кожні 20-30 хвилин допоможуть тримати наш розум свіжим і гострим протягом 4-5 годин. При цьому нам не обов'язково буде значно відволікатися від роботи. Звичайно, не можна тут визначити якийсь шаблон або формулу. Для кожного буде працювати своя методика. Для одних перерви можуть бути секундні, для інших - хвилини. Головне, ми повинні знати, що більше підходить до нас і застосовувати це.

Важливо пам'ятати, що основна мета відпочинку - розслабитися. Іноді ми можемо досягти певного ступеня розслаблення, роблячи щось абстрактне. Ми можемо зробити собі чай або зробити легку розминку. Як відомо, для ефективної роботи мозку потрібно багато насиченої киснем крові. Деякі вчені говорять, що кілька простих фізичних вправ підвищить кількість подачі кисню в мозок на 20 відсотків.

Можливо, для деяких буде достатньо просто відвести погляд від тексту, звернути увагу на навколишнє оточення, звернути увагу, що робиться за вікном на вулиці і т.д.

Для деяких з нас може служити великою допомогою застосування "припинення внутрішнього діалогу". Ні для кого не секрет, що всередині нашої свідомості постійно відбувається внутрішній діалог. Це як би спілкування з самим собою. Ми говоримо собі, що робити. Іноді ми виправдовуємо себе чи засуджуємо. Іноді ми намагаємося щось зрозуміти. Так ось, мета цієї практики полягає в зупинці цього внутрішнього діалогу. Як це зробити? Дуже просто - перестати розмірковувати. Сидячи там же за столом, спершись на спинку стільця, закривши очі, ми постараємося ні про що не думати. Легше це буде зробити, якщо ми концентруємо свою увагу на якоїсь частини свого тіла або який-небудь сторонній об'єкт взагалі. Наприклад, нашу увагу, спрямовану на наші руки, допоможе без особливої медитації зупинити наш внутрішній діалог.

Продуктивний відпочинок сприяє продуктивній роботі. Іншими словами, добре працює, тільки той, хто добре відпочиває.

Втома - лютий ворог мотивації. Отже, робота і відпочинок повинні бути чітко збалансовані, і відповідати рівню нашої працездатності і ступеня необхідного нам відпочинку.

Знайте, як ви вчитеся

Для того щоб бути вмотивованим, більшості з нас, хоча б час від часу, потрібно переживати успіх. Тобто бачити, що наші зусилля йдуть на користь. Однак для того, щоб вчитися успішно ми повинні розуміти, як ми вчимося. Нерідко, варто виділити час на визначення того, яким чином ми краще сприймаємо інформацію (на слух, візуально, при вирішенні конкретних завдань і т.д.); як ми запам'ятовуємо нову інформацію (через повторення, враження, асоціацію, побудова зв'язків, конспектування, групування даних); який час доби для нас найбільш сприятливий для навчання (ранок, день, вечір, ніч); вчимося ми краще, коли обговорюємо новий матеріал з кимось або коли ми вивчаємо його самостійно і т.д.

Це питання, від яких залежить успіх навчання. Нам необхідно визначити, як ми вчимося, і як ми вчимося найкращим чином. А на основі отриманих даних виробити свої особисті навички навчання, саме ті, що будуть працювати на вас. Зробіть їх своєю звичкою. Вчіться ефективно в стислі терміни. Успіх вам гарантований, і мотивація, відповідно.

Розумійте

Уникайте сліпого заучування. Розумійте і шукайте сенс. Хочемо ми того чи ні, але наш мозок намагається зрозуміти нову інформацію і встановити смислові зв'язки з тим, що ми вже знаємо.

Інакше кажучи, мозок ідентифікує, оцінює і "вписує" новий матеріал, у відповідний розділ "бази даних" нашої пам'яті. Неусвідомлене повторення і зубріння здатні не тільки погасити в нас мотивацію, але й остаточно вселити огиду до навчання. Тому, завжди прагніть враховувати більший контекст, розглянутої вами теми.

Вивчайте нові слова у тематичній зв'язці, а також у контексті речень та висловів. При розгляді матеріалу постарайтеся знайти сенс. Побачити логічну послідовність і характерні для правила закономірності. Зосереджуйтеся на головному, не звертайте великої уваги на другорядні деталі. Читаючи текст, постарайтеся охопити основні ідеї. Навіть, якщо якісь слова вам не зрозумілі, спробуйте визначити можливе значення слова виходячи з контексту уривка. Перевірте, чи ви сформували загальну картину. Чи бачите ви приватне в контексті загального. Якщо вам складно самим впоратися з цим завданням самостійно, то використовуйте допомогу інших, зокрема вашого викладача.

Отже, розумійте матеріал. Навіть якщо ви розумієте інформацію не зовсім, все ж шукайте сенс і давайте своє розуміння будь-якому матеріалу. Немає сенсу в завданні - немає сенсу в його виконанні.

Оцінка

Запитайте себе, як на мене впливають оцінки? Які оцінки дійсно спонукають мене до навчання? Якщо ви любите отримувати тільки "5-ки", - отримуйте їх. Якщо для вас "5-ка" - зайвий доказ того, що вам не обов'язково сильно вчитися, тому що без праці отримуєте високі оцінки, - перейдіть в більш високу групу і отримуйте "3-ки". Для деяких тільки "2" може служити справжнім мотиваційним фактором. Тільки тоді, деякі з нас починають братися за навчання, оскільки інакше "виженуть".

Отже, знайте свою оцінку. Постарайтеся самі дати чесну оцінку своїм знанням. Саме ця оцінка має справжнє значення. Оцінки викладача (якщо такі є) умовні. Кожен в групі має свій "старт". У кого-то вже є якісь знання мови, у кого-то їх зовсім немає. Хтось легше вивчає іноземну мову, кому-то теж саме дається значно складніше. Тому ми самі повинні знати наскільки добре ми виконали завдання.

Винагородіть себе. Позначте свої досягнення. Це ще раз підтвердить і закріпить всередині вас розуміння, що ви можете, і головне розігріє бажання продовжувати навчання.

Висновок

На закінчення хочеться відзначити декілька порад. Перше, "апетит приходить під час їжі". Іноді, нам потрібно просто почати працювати. При цьому сказати собі: "Я люблю вчитися!" або "Мені подобається ця тема!".

Якщо у вас немає бажання вчитися - зробіть вигляд, що є. Уявіть, що ви дуже довго чекали цього моменту. Готувалися до нього. І ось він настав - ви самостійно вивчаєте англійську мову! Нерідко це спрацьовує.

Друге, ні в якому разі, не робите роботу за принципом "чим швидше, тим краще" або "і так зійде". Постарайтеся вникнути в саму суть. Зрозумійте. Володійте. Імпровізуйте. І, нарешті, застосовуйте.

Третє, і заключне, якщо немає бажання вчитися - ви вчитеся по-справжньому. Справжнє навчання, як боротьба, відбувається тільки на полі битви. Легко вчитися, коли є порив, бажання і ентузіазм. Важче, коли немає нічого подібного, і ви досягаєте ту мету, яку перед собою ставите, не зважаючи на обставини.

Освіта.ua
18.12.2009

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Дистанційний курс англійської для початківців Курс англійської для новачків включає 32 уроки, збірники вправ і 20 дисків з аудіоуроками
Дистанційний курс англійської для середнього рівня Якщо ви бажаєте вийти на хороший середній рівень знання англійської мови, то цей курс для вас
Дистанційний курс "Ділова англійська мова" Після проходження цього курсу ви будете почувати себе впевнено під час ділових переговорів
Дистанційний курс англійської для вищого рівня Курс англійської для вищого рівня – це максимально ефективна система вивчення англійської
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!