Osvita.ua Іноземні мови Все про вивчення мов Вивчаємо англійську мову - вибираємо репетитора
Вивчаємо англійську мову - вибираємо репетитора

Не існує однозначної думки, чи обов'язково вдаватися до допомоги репетитора для успішного вивчення англійської мови. Для когось викладач - єдиний вихід, для іншого - тільки перешкода

Вивчаємо англійську мову - вибираємо репетитора

Напевно, для кожного має бути своє рішення даного питання. Так чи інакше, хочу принести свої вибачення перед тими, хто відносить себе до другої категорії. Якщо ви легко можете налаштуватися на самостійну роботу, ви - дисципліновані і працездатні - вам ні до чого, ні мовні курси, ні репетитор. Ви цілком можете впоратися з англійською мовою і самі. Зараз, як ніколи раніше, доступна величезна маса матеріалів розроблених для самостійного вивчення і розвитку іноземної мови.

Якщо ж ви схильні вважати, що хороший і кваліфікований репетитор здатний значно підвищити ваші шанси на успіх у вивченні англійської мови, то подальші розміркування цілком можуть бути вам корисними.

Дана стаття піднімає ряд питань, спрямованих допомогти читачеві визначитися у своєму виборі приватного репетитора.

Чи розвивається репетитор?

Постійний розвиток став обов'язковою умовою для успішного існування бізнесу в сучасному конкуруючому ринку. Репетиторство в цій справі не виняток.

Навіть якщо хтось і отримав докторський ступінь у сфері філології по темі: "Аналіз ефективності методів навчання англійській мові людей середнього віку з середньою освітою в Україні за програмою Headway за період з 1995 по 1997 рр..", це мало що означає, якщо ця робота була в житті репетитора останньою.

Педагогічні знання, навички та методики мають властивість затухати. Викладач, який не розвивається, нічого свіжого принести в урок не здатний. Нехай інформація на занятті буде для учня новою, але ветхість її буде витати в повітрі.

Я сам, на превеликий жаль, був свідком дій багатьох моїх колег, які знали навчальні посібники буквально напам'ять - викладали по них по кілька років - і нічого не бажали змінити або урізноманітнити.

Що в таких випадках відбувається? - Проста передача інформації з підручника викладача у конспект студента. Студент переймає, так би мовити, "форму без змісту". І це тому, що для викладача це не більше ніж давно знайоме, перероблене, пережоване і вже набридле йому заняття. Інакше й бути не може.

Тоді як робота викладача полягає в "віддачі", що він може "віддати", якщо сам не розвивається? - Нічого крім сухої "форми", - ні гостроти, ні новизни, ні свіжості. Хороший викладач знаходиться в постійному пошуку нових ідей і принципів. І він, звичайно ж, не забариться поділитися цим, коли доречно, або застосувати це на уроках.

Таких репетиторів видно не озброєним оком. Сумно спостерігати, як багатьом з учнів доводиться користуватися "секонд хендом", не знаючи, що по праву вони можуть претендувати на незрівнянно кращу освіту. Чи не відносите себе до їх числа.

Чи має освіту репетитор?

Це природне і, напевно, перше питання, яке зазвичай нас цікавить. Друге питання - як, здобута освіту, відноситься до репетиторства англійської мови? У такому випадку, чим ближче освіта до предмету вивчення, тим краще.

Однак більш важливими питаннями в цьому розділі будуть: де і як репетитор отримав цю освіту. З приводу вітчизняних ВНЗ - великі коментарі зайві.

По-перше, не багатьом з них вдалося завоювати добру репутацію, по-друге, не багатьом студентам таких вдалося їх чесно закінчити.

Можна мати диплом і не мати рівня. Можна мати рівень і не мати диплома. У другому випадку це, скоріше, - непорозуміння, в першому - катастрофа. Більш того, не завжди наша вітчизняна освіта може зіграти велику послугу для репетитора. Хороші знання в сфері теорії мови можуть не зовсім стати в нагоді для тих, хто має потребу у практичному його застосуванні.

Так що питання освіти репетитора я звів би не до регалій, а до його рівня володіння предметом і відкритості до постійного зростання і вдосконалення.

Чи є досвід проживання в англомовній країні?

Тут відразу треба відзначити, що мається на увазі активний досвід взаємодії з англомовним оточенням на їхній рідній мові. Чомусь є думка, що якщо людина побувала за кордоном, то мову така людина не знати не може. Ніби якесь чарівне дійство відбувається, як тільки людина перетинає кордон. Насправді - нічого подібного. Все залежить тільки від людини. Я бачив людей які проживали і навіть займалися в мовній школі по 6 годин на день протягом двох років, але так і не спромоглися вільно заговорити англійською мовою.

З іншого боку, активний досвід нічим незамінний. Людина, що претендує на звання бути репетитором повинна не з чуток знати живу мову в дії. Володіти колоритом мови, обумовленим культурою. Без гарного досвіду живого спілкування важко зрозуміти гумор іноземців, їх ідіоматичні обороти, сленг, а також афоризми і фразеологізми.

Чи володіє репетитор предметом?

Думаю, нікому не цікавий варіант надання можливості якому-небудь починаючому репетитору вивчити англійську разом з вами, та ще і за ваш рахунок. Щоб зберегти себе від подібної чесноти, варто поцікавитися у потенційного репетитора наступними питаннями:

  • Чи може він ясно представити методологію предмета в цілому, а так само його частини окремо? Потрібно пам'ятати, що фахівця не ускладнить пояснити не тільки те, що він викладає і в якій послідовності, а й чому він викладає саме це, і саме в цій послідовності. За кожним рівнем, етапом, розділом, темою, уроком, вправою, будь-якої існуючою сьогодні на ринку методикою. Нехай для студента вона не завжди буде зрозуміла або очевидна, але вона повинна бути гранично ясна для самого вчителя.
  • На якому рівні репетитор використовує мову? Звичайно, йому не обов'язково володіти усіма науковими ступенями у філології, знати як мінімум 6 мов і мати 10-річний досвід викладання в Кембриджі. Проте, як мінімум, він повинен відповідати кільком вимогам: мати рівень не менш ніж Advanced User, що потребує відповідного запасу слів (не менше 5000), знати всі основні граматичні структури, і т.д., а також мати кваліфікацію викладача. Якщо перші можуть підтвердити незалежні міжнародні тести (наприклад: TOEFL, IELTS), то другі - не менш доступні сьогодні сертифікати - INTESOL або CELTA.
  • Протягом, якого періоду репетитор зайнятий викладанням мови на повний і неповний час? Дане питання допоможе вам прояснити, наскільки досвід репетитора передбачає його вміння справлятися з проблемами, будь-то пояснення складностей мови, будь-то конфліктних ситуацій і т.д. Великий і різноманітний досвід викладача може так само припускати його вміння приймати правильні рішення в ході навчання і меншу ймовірність допущення помилок. Чому? - Тому що протягом часу, репетитор формує єдину завершену "картину" свого предмету, так що він викладає не фрагментарно, переходячи від одного уроку в підручнику до іншого, а викладає приватний матеріал у контексті єдиного цілого. Такий репетитор знає напевно, як студенти навчаються, та яким чином вони можуть досягти найкращих результатів. Чим більше досвід, тим більше випробуваних матеріалів, завдань та вправ, менше сумнівних експериментів, відповідно, більший кредит довіри.

Скільки годин викладає?

Якщо ви чуєте, що репетитор постійно зайнятий викладанням, можливо, це недобрий сигнал. Наведемо нескладну арифметику, якщо викладач працює 8-годинний робочий день, то в такому разі, з урахуванням 1 години підготовки на 1 годину занять, він може проводити не більше 20 класних годин на тиждень. Тобто не більше 4 годин викладання в день! Висновки робіть самі.

Ви будете винятком, якщо погодитеся бути у викладача "п'ятим або шостим часом" і спостерігати його протягом своїх занять, як того, хто тільки «піднявся з каменоломні». Повірте, ви як ніхто інший зацікавлені в гарному відпочинку свого репетитора. Поза питань, при більшій завантаженості викладача, якість уроків неминуче тягнеться до рівня "second best".

Ті, хто надто зайнятий роботою, зазвичай рідко виділяють час для її осмислення та аналізу. У репетитора має бути час, для того щоб він міг "озирнутися назад" і "стати в бік", зважити всі позитивні і негативні сторони, зробити висновки, запитати себе: що було досягнуто, а що ні і з яких причин, які уроки на майбутнє можна витягти, і т.д. Для чого? - Для того щоб бути досвідченим і результативним репетитором.

Які матеріали він використовує?

Зверніть увагу на те, які пропонуються посібники для роботи. З урахуванням того, що зараз існує цілий спектр якісних посібників, цьому має бути розумне пояснення. Чи здатний репетитор провести логічне обґрунтування свого вибору? Чи можете ви сказати, що він дійсно провів дослідження і зупинився на самому кращому з низки можливих, хоча б з його точки зору?

Чи надає репетитор можливість використання додаткових матеріалів?

Іншими словами, що крім підручника вчитель може запропонувати вам для вивчення протягом уроку і поза ним? Це можуть бути театральні постановки з відео або аудіо записами, презентації в PowerPoint, бібліотека, відео-і аудіотека, сайт, та багато, багато іншого.

Чим різноманітніше підхід, тим цікавіше навчання і, відповідно ефективніше. На сьогоднішній день, сила-силенна, здається, нескінченних ресурсів в мережі Інтернет, а так само паперових видань в мовних центрах (наприклад British Council) і бібліотеках. Так що буде, як мінімум дивно, якщо крім підручників, ні на уроках, ні поза ними, нічого не буде задіяно. Особисто я дуже бажав би бачити хоч один підручник, який був би настільки задовільним і вичерпним.

Чи здатний репетитор пояснити?

Знання предмету не обов'язково передбачає вміння його пояснювати. Не секрет, деяким вдається і прості речі так пояснити, що без допомоги з боку не розберешся. Хороший репетитор повинен бути здатний говорити мовою і термінами зрозумілими учню. Досвідчений репетитор дізнається стиль навчання свого студента (візуальний, слуховий, кінестетичний, і т.д.) незабаром після початку занять і завжди враховує його при поясненні.

Чи готується репетитор до уроків?

Чи плануються заняття в цілому і зокрема? Викладач, як ніхто інший повинен знати, куди він виходить, і в цьому уроці, і в курсі в цілому. В іншому випадку, страшно собі уявити, куди він може привести. Урок без планування - все одно, що плавання без карти. Якщо у вас створюється враження, що викладач дивиться на сторінки підручника, так само як і ви - в перший раз, можливо, це гарний привід подумати про те, щоб підшукати собі когось іншого.

Репетитор повинен володіти уроком. Ніякої безпорадності і непередбачуваності для нього, у його ж матеріалах бути не може.

Крім цього, для того щоб урок був цікавим і результативним його потрібно зробити, що називається, "своїм". Це саме те, для чого й потрібна підготовка. Без планування та міркування не можна зробити матеріал "своїм". Чужий матеріал в устах викладача виглядає "чужим".

Наскільки ефективне викладання?

Проста відповідь на питання: "Яка кількість людей, завдяки вашій роботі зараз володіє англійською мовою?" Може виявити доцільність навчання з цим репетитором. Якщо все проходить навіть дуже захоплююче, і цікаво, але кінцевого результату немає, освітній процес повинен вважатися незакінченим і, відповідно, не результативним.

Крім цього, варто також поцікавитися, яким чином репетитор перевіряє успішність учнів протягом самого навчального процесу:

  • Чи дає він сам оцінку своєму викладанню, і яким чином?
  • Чи зацікавлений в тому, як оцінюють навчання його студенти? Проходить будь-яке анкетування або особиста бесіда з учнями?
  • Як оцінюють успіх студентів "треті особи"? Наприклад, співробітники або родичі, які можуть спостерігати прогрес навчання зі сторони.
  • Чи є рекомендації та відгуки?

Чи виявляє він щиру зацікавленість у розвитку студентів?

Я не думаю, звичайно, що сьогодні реально знайти викладача, який би цілком віддавав би себе студентам і вважав їх невдачі своїми власними. Тим не менш, очікування від репетитора його особистої зацікавленості у прогресі учнів абсолютно нормальна і доречна позиція.

Можна підійти до цього питання з іншої перспективи. Задайтесь питанням: як він ставиться до студентів, які пропускають заняття або не встигають за програмою? Якщо репетитор змиряється з постійною відсутністю своїх студентів і байдужий до їхньої успішності, то він цілком гідний своїх учнів.

Навіть якщо знімаються гроші з студента, і таким чином проходить їх нібито "дисциплінування", логіка проста: немає результату - немає ефективності; немає випускників з рівнем володіння мовою - немає викладача, що випускає студентів з рівнем. Той, хто бодай хоч трохи дбає про свою репутацію, буде зводити число таких студентів до мінімуму.

Зверніть увагу, наскільки репетитор готовий відповідати на запитання?

Якщо викладач з легкістю відповідає тільки на питання, на які може дати відповідь, а інших уникає, то варто задуматися, або про його відповідність рівню викладача, або про його зацікавленість у вашому успіху.

Ні для кого не секрет, що багато викладачів вибирають для себе взаємодію зі студентом під час уроку лише англійською мовою. На жаль, не завжди це робиться для того, щоб надати уроку мовну атмосферу. Нерідко, вони, таким чином, відгороджують себе від гострих кутів і незручних питань. Адже студент, по-перше, може правильно і не задати питання, а по-друге, коли викладач відповість, то цілком імовірно для студента це залишиться все одно незрозумілим. Головне, репутація викладача, як знавця мови залишається поза тінню сумнівів.

Відразу хочу підкреслити, ніхто з викладачів не застрахований, або від помилок, або від незнання чогось. І в цьому немає нічого поганого, якщо викладач скаже, що він не знає відповіді. В даному випадку, він може дати відповідь на наступний урок, заодно, повторивши пройдений матеріал.

Чи дорого, чи дешево?

Високі ціни не завжди говорять про високу якість викладання. Низька вартість занять, швидше повинна викликати сумніви. Особливо, якщо враховувати, що на кожен час занять в класі викладач проводить приблизно близько години у підготовці (розробка нових матеріалів, перевірка тестів, домашніх робіт і т.д.).

І хоча ми зазвичай "платимо стільки, скільки ми стоїмо", напевно, це питання має розглядатися, виходячи з ваших можливостей і того, наскільки ви самі оцінюєте роботу викладача.

Чи можете ви назвати викладача пунктуальним?

Запізнюється викладач або переносить заняття? Закінчує він їх раніше встановленого часу? Якщо так, то, як часто і з яких причин? Чи завжди тести проходять в призначений час, а перевірені домашні роботи вчасно повертаються? Слухайте відповіді на ці питання уважно, так як вони говорять про ставлення викладача до вашого навчання. Будьте пильні, бо ви перші зацікавлені у вашому успіху.

Чи виявляє він сталість?

Інакше кажучи, наскільки зовнішні обставини впливають на настрій викладача і, відповідно, на процес навчання в класі. Якщо деякі уроки по-справжньому запальні і цікаві, а інші - "краще б їх взагалі не було", то ... чи ваш це викладач? Наскільки часто він переходить або дозволяє вам перейти на іншу тему для розмови на мові що не вивчається? Поважає вас і вашу особисту територію? Чи не відчуваєте ви зайвого домінування? Якщо ви відчуваєте себе незручно або перебуваєте в стані деякого стресу, залиште навчання. Не забудьте, ви на уроці, для того щоб зосереджуватися на предметі, а не на викладачі.

Наскільки вам підходить обстановка для занять?

Якщо ви виявили бажання проводити заняття у вас вдома і репетитор на це погодився, то обстановка буде, звичайно, залежатиме тільки від вас. Але якщо ви виїжджаєте до репетитора, то зверніть увагу на розміщення стільців, стола та іншої обстановки. Чи зручно? Якщо ви насилу могли просидіти перший час, то чи готові ви так висиджувати по кілька годин на тиждень протягом півроку?

Пам'ятайте, все повинно бути направлено на допомогу вам зосередитися на предметі. Якщо заняття проходять на кухні, де варяться голубці, або в дитячій кімнаті на дивані, який "дивним чином" розміщує ваші коліна на одному рівні з вашої шиєю, то можливо це не кращій варіант проводити уроки.

Чи використовуються нові технології?

Сьогодні цей фактор так само не варто ігнорувати. Елементарне використання програми PowerPoint здатне перетворити вивчення нових слів і граматики в більш цікаве і ілюстроване заняття. Використання дисків так само багато в чому полегшує роботу, тому що немає потреби в постійному перемотування традиційних касетних стрічок і пошуку правильного місця для прослуховування.

Приватний підприємець?

Чи зареєстрований викладач як приватний підприємець? Тут, звичайно, можуть бути різні відповіді, і вони можуть бути цілком зрозумілими і обґрунтованими. Але якщо відповідь - «ні» тому як, репетиторство - додатковий заробіток, то виникає природне запитання: чому викладач присвячує свою основну увагу? Якщо викладання англійської мови не є пріоритетним, то ймовірно можна не чекати великої зацікавленості викладача. Так, і якщо немає реєстрації, наскільки можна бути впевненим у тривалості або довготривалості цієї діяльності?

Чи є договір?

Наявність або відсутність договору може вказувати на серйозність або, навпаки, недбалість викладача не тільки до свого часу та фінансів, а й часу та фінансів свого студента. Ризик, тут більш ніж очевидний. Тим більше, якщо студент оплачує заняття наперед. Договір спрямований зв'язати обидві сторони для виконання певних зобов'язань для досягнення конкретних цілей у навчанні.

Ретельно прочитайте договір, задавайте питання стосовно всіх аспектів, які вам не зрозумілі або з чим ви не згодні. Краще все обговорити спочатку, ніж вирішувати проблемні ситуації в ході навчання.

У висновку ...

Якщо є можливість пройти пробний урок, обов'язково зробіть це. Навіть якщо за це доведеться заплатити. Краще залишитися без 10 доларів, ніж весь курс терпіти в болісному очікуванні його закінчення.

Перше враження найсильніше, зверніть увагу на те, що ви відчуваєте. Після першої години вже ви зможете визначити: ставлення людини до предмета і до вас особисто.

Постарайтеся поставити хоча б два - три запитання. Подивіться, як на них буде відповідати викладач. Тут головне побачити, ЩО і ЯК він відповідає.

І хоча багато чого буде залишатися ще "поза" уроком, відчути професіоналізм, зацікавленість до вас, як студенту, серйозне відношення до предмету ви зможете.

Напевно, ваше рішення буде скоріше суб'єктивним або навіть емоційним, ніж раціональним. Однак спробуйте підживити свої почуття та інтуїцію питаннями викладеними вище. Нехай у них буде хороший раціональний фундамент.

Освіта.ua
18.12.2009

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Дистанційний курс англійської для початківців Курс англійської для новачків включає 32 уроки, збірники вправ і 20 дисків з аудіоуроками
Дистанційний курс англійської для середнього рівня Якщо ви бажаєте вийти на хороший середній рівень знання англійської мови, то цей курс для вас
Дистанційний курс "Ділова англійська мова" Після проходження цього курсу ви будете почувати себе впевнено під час ділових переговорів
Дистанційний курс англійської для вищого рівня Курс англійської для вищого рівня – це максимально ефективна система вивчення англійської
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Олександр
Напевно найбільш детальна стаття про вибір репетитора, яку я бачив. Більшість зауважень влучні, але треба вважати, що всі ми люди і ідеальних знайти важко)) Щодо якості викладання, підготовки уроків, вміння пояснити, у мене сумнівів нема - це основне для хорошого викладача. І якщо вже він мене задовільняє, то на можна вже людині пробачити відсутність реєстрації підприємцев чи запізнення. А взагалі для пошуку репетиторів достатньо сайтів з детальною інформацією про них. Тут от більше 1000 репетиторів в Києві з рейтинговими балами: hhttp://buki.com.ua/tutors/Kyyiv/
ання
пожалуста я хочу у вас вести англійськи по інтернету в день 100грн.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!